Fotoaparát.cz

​Test objektivu Tamron 15-30mm F2.8 G2 - evoluce, nebo revoluce?

Tamron má v současné době na trhu již druhou generaci svého ultra-širokáče 15-30/2.8. Už první generace zanechala více než pozitivní dojem. Dnes se podíváme na tu druhou - má vylepšenou optickou konstrukci, nové antireflexní vrstvy, podporuje gelové filtry, má silnější stabilizaci, aktualizovaný design a další vylepšení. Jestli chcete světelný stabilizovaný fullframe širokáč, pak je tohle celkem jasný kandidát. Má i nějaké chyby?

Úvod

Tamron 15–30 mm první generace jsme na FotoAparát.cz již testovali a dopadl velmi dobře – nabízel v podstatě jedinečnou kombinaci vysoké světelnosti, stabilizace a rozumné ceny. Všechny konkurenční objektivy byly většinou dražší a bez stabilizace, nebo méně světelné.

Rád bych teď napsal, že se od té doby situace změnila k lepšímu, ale tak úplně pravda to není. Přibyla třeba Sigma 14–24mm F2.8 za rozumnou cenu a s dobrým optickým výkonem, ale jde opět o nestabilizovaný objektiv. Tamron tak i ve verzi G2 zůstává na trhu solitérem.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

K čemu se hodí 15–30/2.8 se stabilizací?

krajina realitn? foto momentka
krajina/město architektura/re­alitní foto momentka/reportáž

Co se od minula změnilo?

tamron 15 30

OK, to není málo… co to udělalo s cenou? Ta samozřejmě povylezla o něco nahoru. Zatímco první verzi koupíte nyní od 24 tisíc (a o mnoho více nestála ještě před časem, kdy šlo o aktuální model), novou verzi G2 koupíte o deset tisíc dráž. Zda je to hodně nebo málo nelze objektivně říci, protože závisí na vašich přáních a potřebách. Za sebe se tedy jen omezím na komentář, že G2 – alespoň na papíře – přináší užitečná zlepšení za cenu, která není přehnaná. Jde navíc o podobnou cenu, za jakou šla před pár lety na trh první generace.

Jaký je objektiv v praxi bude ale druhá věc.

Objektiv v praxi

Váha a rozměry

shora zep?edu
zezadu detail

První věc, které si při používání objektivu všimnete, bude váha a rozměry, které nejsou zanedbatelné – 145×98 mm a 1110 g (srovnej ale s první generací – rozměry zůstaly prakticky totožné). Fyzika prostě nejde obejít a stabilizovaný F2.8 objektiv musí něco vážit. Zvlášť pokud má být kovový a utěsněný.

Mechanické vlastnosti, design

Pokud se přenesete přes určitý nekomfort společný všem velkým profesionálním objektivům, už Vás bude Tamron 15–30 mm překvapovat jenom příjemně.

V první řadě si všimnete pohledného, decentního designu, oceníte příkladné dílenské zpracování a také utěsnění proti vlhkosti a prachu. Pokud se vám nečistoty dostanou na přední čočku, půjdou snadno setřít díky fluorovým vrstvám.

A pokud jste Canonýři, zaplesáte nad tím, že výrobce adresoval jednu z výtek z minula – nemožnost nativně používat filtry. Zde již najdete držák na gelové filtry, nacházející se na „vnitřní“ straně objektivu (myšleno té, která se strká do bajonetu).

filtr

Pokud jste Nikonisté, plesat tolik nebudete, protože u Nikon F této verze objektivu nic podobného nenajdete. Není to tím, že by výrobce zapomněl; průměr Nikon F bajonetu je výrazně menší, než Canon EF, a tak se držák nejspíš prostě nevešel.

Z pohledu fotografa vlevo na těle objektivu najdete přepínač AF/MF a VC. VC je v tamronovské terminologii sta­bilizace obrazu („Vibration Correction“).

Shora na objektivu pak najdete okénko ostřící vzdálenosti, které ovšem postrádá jakékoliv další údaje kromě stupnice ve stopách a metrech; chybí tu jak vyznačení hloubky ostrosti, tak například značka pro zaostření v infračerveném spektru… zkrátka je tu jen tak, aby jste při provozu věděli, že objektiv vůbec ostří. On se při tom totiž nijak nevysouvá (ostření probíhá uvnitř – interně) a ani nedělá příliš hluk (motorek je ultrasonický – USD).

Design není v rámci řady objektivů Tamron nijak originální, což je záměr – nejnovější řada skel Tamron má jednoduchý čistý design v černé s matně stříbrným prstencem kolem bajonetu. Nový Tamron 15–30 se tomuto trendu také podřídil a podle mě mu to sluší.

Optika

Vnější design ale nemá vliv na to nejdůležitější, a to je vzhled fotografií – o tom rozhoduje design vnitřní, tedy optický.

Testovaný Tamron tvoří 18 členů ve 13 skupinách, z toho 1 asférický vyrobený technologií „eXpanded glass“, 2 lité asférické a 3 LD (s nízkou hodnotou rozptylu). Jde tedy o moderní transfokátor s pokročilou optickou konstrukcí.

V kombinaci s vylepšenými antireflexními vrstvami bychom měli očekávat špičkový optický výkon. Je tomu ale tak?

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Optický výkon

Rozsah úhlů záběru

Srovnání koncových ohnisek 15 a 30mm:

patn?ct t?icet

Srovnání perspektivy 15 a 30 mm:

15 30

Kresba

Při F2.8 objektiv ostrostí sice úplně nepřekypuje, ale kresba je dobře použitelná, viz záběr na 15mm níže:

15 2.8 15 2.8 crop

F2.8 při 24mm:

24 2.8 24 2.8 crop

F2.8 při 30mm:

30 2.8 30 2.8 crop

Pokud zacloníme o jednu až dvě clony nahoru, kresba se velmi srovná a objektiv je skutečně ukázkově ostrý na všech ohniscích:

15mm F5.6:

30mm F5.6:

Chromatické vady

Na nekorigovaných snímcích si můžete všimnout poměrně viditelných barevných „duchů“ zejména na plnou díru:

aberace crop

Řešením je nezapomenout zapnout korekci chromatických aberací ve vašem editoru, jdou tak snadno odstranit, zde Lightroom CC, zaškrtnutí jediného políčka:

aberace

Vinětace

Vinětace se projevuje nejvíce na širokém konci, ale nevyhýbá se zcela ani tomu dlouhému; s cloněním postupně mizí. Na širokáč je to v normě, opět to lze snadno odstranit přes korekční profil, viz ukázka na 15 a 30 mm (F2.8) s korekcí a bez:

15mm F2.8 (GIF)

30mm F2.8 (GIF)

Zkreslení:

Na 15 mm najdeme poměrně výrazné soudkovité, na 30 mm viditelné poduškovité zkreslení. Opět – korigovatelné, ale za cenu mírného ořezu a „roztažení“ části snímku. Nicméně u architektury či realitní fotografie je to nutné provést, krajináře či reportéry to nemusí tolik trápit. Je to daň za zoom.

15mm (GIF)

30mm (GIF)

Bokeh

Bokeh není u podobného objektivu tolik důležitý, ale při kombinaci 30 mm a clony F2.8 už na něj můžete natrefit. Bohužel to není silná stránka objektivu, bokeh je trochu neučesaný, ale to je vždy otázkou vkusu:

bokeh bokeh crop

Práce s objektivem

Ostření

Ostření probíhá tiše, interně a rychle. Díky internímu ostření se nic nevysouvá ani neotáčí.

rychlostí jsem byl spokojen.

Jediný problém nastal s přesností ostření, kdy na mém starším Canonu nový Tamron na širokém ohnisku ostřil blíže, než měl (front focus). K tomu dochází, když se tělo a objektiv nedohodnou a stává se to často právě s objektivy od výrobců třetí strany.

V takovém případě se vám bude hodit kompatibilita s Tamron TAP-in konzolí, pomocí které si přes počítač vyladíte objektiv přesně na vaše tělo.

Ruční zaostřování

Ručně přeostřovat je možné i v AF režimu, stačí počkat, až si objektiv zaostří sám a pak provést takzvaný „override“ otočením zaostřovacího prstence. Ten má „nekonečný“ běh s mírnými dorazy při dosažení krajních ostřících vzdáleností (0,28m – ∞ ). Přeostření z jednoho konce na druhý znamená cca 100° otočení. Odpor je celkem vyvážený (ani moc volný, ani moc tuhý), ale ruční ostření není ani tak jednoduché. Pokud byste vyžadovali skutečně praktické ruční ostření, kupte si opravdový manuální objektiv (mezi širokáči je v současné době široký výběr).

Stabilizace

VC není u širokáče stěžejní, ale hodí se mít ji. Pro focení z ruky to ve spojení s širokým ohniskem umožňuje pohodlně fotit z ruky i za horších světelných podmínek. Osobně ji doporučuji jako pojistku, že se můžu s objektivem pohybovat na hraničních rychlostech závěrky, jako na snímku níže, kdy je 1/13 s i při 15 mm tak tak použitelný čas, ale se stabilizací je zcela bezpečný.

stabilizace

Pokud chcete objektiv na krajinu či architekturu, kde se používá stativ, nezapomeňte stabilizaci vypnout!

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Líbil se mi první Tamron 15–30/2.8, líbí se mi i verze G2. Ta není revoluční, ale v různé míře zlepšuje vše od optického výkonu přes praktičnost po design. Někdy je zkrátka evoluce lepší cesta než revoluce. Vzhledem k tomu, že stabilizovaných širokoúhlých F2.8 zoomů je na trhu akutní nedostatek, je Tamron jasná volba, pokud právě tuto kombinaci vlastností vyžadujete. Zklamáni nebudete, protože ojedinělost není naštěstí jeho jedinou zbraní.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Shrnutí

:-)  >:-(
solidní ostrost v celém rozsahu clon a ohnisek optimální kresba až po zaclonění
vynikající středová ostrost střed ostřejší než kraje
vynikající kontrast (kvalitní vrstvy) viditelné zkreslení
optické vady jdou snadno opravit skrze korekční profil vinětace
vysoká světelnost + stabilizace chromatické vady
širokoúhlé ohnisko 15mm hrubší bokeh
rychlý a tichý USD motorek nemožnost používat gelové filtry (Nikon)
možnost používat gelové filtry (Canon) absence závitu pro filtry či značkového držáku
kompatibilita s Tamron TAP-in konzolí váha a rozměry
dobré dílenské zpracování
utěsnění
fluorové vrstvy na přední čočce
rozumná cena

Galerie snímků

(najeďte myší pro expoziční údaje, první rozklik do náhledu, druhý do plného rozlišení)

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/40 s, F8.0, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, RAW TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/25 s, F8.0, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, RAW
TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/125 s, F8.0, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, RAW TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/160 s, F7.1, Kompenzace expozice: +1 1/3, Blesk: Ne, RAW
TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/25 s, F8.0, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, RAW TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/30 s, F8.0, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, RAW

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 400, 1/125 s, F5.6, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 200, 1/15 s, F8.0, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 200, 1/30 s, F8.0, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/50 s, F9.0, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/160 s, F9.0, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/50 s, F5.6, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, RAW

TAMRON SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD G2 A041, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/125 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW