Fotoaparát.cz

Recenze širokoúhlého objektivu Samyang AF 14mm f/2.8

Samyang 14mm f/2.8 je širokoúhlý světelný a autofokusový objektiv pro digitální zrcadlovky, vůbec jeden z prvních AF objektivů Samyang. Jak si vede v testu?

Úvod

Společnost Samyang se v ČR pohybuje už celkem dlouho, ale byla známa hlavně manuálními skly za dobrou cenu. Samyang se však vyvíjí, takže pár let zpátky přišel s novou prémiovou řadou objektivů XP a nyní začal integrovat do objektivů i autofokus. Nejdříve tedy pro Canon (a Sony, pokud mluvím o bezzrcadlovkách) a později se dostává i na Nikon, což je případ i testovaného objektivu – jedná se o vůbec první AF objektiv Samyang pro Nikon.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Mezi 14mm objektivy pro FF DSLR však není tento objektiv žádnou novinkou – Samyang už dříve na trh uvedl dva 14mm objektivy – jeden s příznivou cenou a jeden z řady XP.

Ohnisko 14 mm je mezi fotografy celkem oblíbené, protože takové objektivy mohou nabídnout solidně korigované zkreslení, dobrou kresbu, rozumnou cenu a zároveň ještě nenabývají extrémních rozměrů, což by nutně nabývaly, pokud by při stejné světelnosti a stejném (ne)zkreslení klesala hodnota ohniska a objektiv by byl ještě širokoúhlejší.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Toto ohnisko se navíc hodí na několik fotografických žán­rů:

Nicméně takto širokoúhlý objektiv bez zoomu vyžaduje trošku jiný přístup k focení (což některým fotografům, včetně autora recenze, vyhovuje). Fotograf musí být přímo v centru dění blízko hlavnímu objektu zájmu a reportáže tímto nabývají na dynamičnosti, aniž by ztratily kontext.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Teoreticky se s tímto sklem dá fotit i krajina, ale jedná se spíše o specifické situace, protože úhel záběru zde začíná být už příliš široký. Architektura je jiný případ, protože to zde umožní být blíže snímanému objektu, což ořeže rušivé prvky okolo a umožní fotografovi se přiblížit.

Design a ergonomie

I když existuje mnoho zoom objektivů, které začínají na 14, 15, případně 16 mm (pro FF), pevná skla v tomto případě mají jednu na první pohled nenápadnou výhodu. Při stejné světelnosti jsou kompaktnější a lehčí. Už z fyzikálních zákonitostí to nemohou být „pancake“ objektivy, ale testovaný Samyang je „tak akorát do ruky“, takže se pohodlně drží, ale není moc velký ani těžký.

Samyang přitom nešetřil na konstrukci, objektiv vypadá kovově a bytelně, designově působí elegantně.

Zajímavě řešená je přední čočka, která je vypouklá a sklo sahá až téměř k zabudované sluneční cloně. Přední člen je tedy opravdu velký, což by v praxi mohlo zaručit lepší kresbu v okrajích a méně optických vad.

Přítomnost vypouklé čočky a zabudované sluneční clony však indikuje nemožnost nasadit závitové filtry, což je při kombinaci ohniska 14 mm (pro FF) a světelnosti f/2.8 běžné.

Přední krytka objektivu je řešena optimálně – pouze se na objektiv nasune (bez jakéhokoliv zajištění), a přesto velmi dobře drží na svém místě a nepadá.

Ovládacích prvků na objektivu je minimum – pouze kroužek ostření a přepínač AF/MF. Kroužek je plně elektronický, tedy má „mrtvý chod“, žádné zarážky a nikde se nenachází stupnice zaostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Testy optické kvality

Test jsem provedl na Nikonu D750 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Střed snímku je velmi dobrý již od plně otevřené clony. Po přiclonění na f/4 přibývá mikrokontrastu a až do clony f/11 je obraz výborný. Následně zasahuje difrakce.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Levý dolní okraj snímku je na f/2.8 mírně zamlžený vinětací, která snižuje mikrokontrast obrazu. To v zásadě mizí po přiclonění na f/4, načež na f/5.6 je ještě další zlepšení kresby. Ta je do f/11 velmi dobrá, následně se objevuje difrakce.

Celkově je obraz na takto širokoúhlý objektiv velmi dobrý. Na f/2.8 chybí jen nejjemnější detaily a okraje jsou trošku zastřené, to v zásadě mizí na f/4, od f/5.6 je kresba opravdu dobrá. V rozmezí f/11-f/16 nastupuje difrakce.

Vinětace

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Když se už bavíme o ztmavení rohů, pojďme se podívat na názornější ukázku. Na cloně f/2.8 (první snímek) je vidět celkem silná vinětace, která se projevila i na testech výše. Takovouto vinětaci však lze u světelného širokáče očekávat. Ztmavení rohu rychle mizí, na f/4 (druhý snímek) je jen minimální a od f/5.6 (třetí snímek) prakticky už neexistuje.

Zkreslení

Typickým znakem širokoúhlých objektivů je zkreslení. Zde se projevuje různě podle blízkosti ke snímanému objektu. Pokud je blízko, zkreslení je hlavně v rozích, takže ty trošku „natahují“ obraz směrem ven. Ve středu snímku je zkreslení celkem stabilní, takže pokud fotograf s tímto typem zkreslení počítá a vyvaruje se určitým kompozicím, zkreslení není až tak znatelné. Při focení na větší dálku je zkreslení znatelnější blíže středu.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Chromatická aberace

Širokoúhlé objektivy mají obecně s chromatickou vadou problémy. Nevyhnul se jim ani testovaný Samyang, nicméně mě velmi příjemně překvapil, protože lemy rohů jsou velmi málo patrné a objevují se jen na opravdu kontrastních hranách (některé širokoúhlé je mají téměř všude po rozích).

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Noční scéna a bokeh

Pokud objektiv vytáhnete ven v noci, nebudete s ním mít žádné problémy. Ostří rozumně rychle a silné zdroje světla mu nečiní problémy.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Můžeme se zde podívat i na bokeh. Díky malé nejmenší zaostřitelné vzdálenosti a cloně f/2.8 objektiv nějaký bokeh má a je celkem znatelný. Vizuální stránka koleček okolo silných zdrojů světla však v tomto případě není ideální – což u širokáče ani nemůžeme čekat.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Ostření

Co se automatického ostření, nemám v podstatě výtek. Ostření je rozumně rychlé, rozumně tiché a přesné. Za celou dobu jsem se nesetkal s tím, že by objektiv zaostřil špatně (a ono by možná bylo umění s objektivem s tak velkou hloubkou ostrosti zaostřit špatně).

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Pouze mi chybí stupnice vzdálenosti, na kterou je právě zaostřeno. Jsou pro to u širokáčů dva důvody, jednak fotografové noční oblohy nemohou jednoduše zkontrolovat, zdali je zaostřeno na nekonečno, a za druhé líní fotografové jako já, kteří na širokoúhlých objektivech nastaví hyperfokální vzdálenost a nestarají se o ostření (díky opravdu velké hloubce ostrosti je možné mít ostrý obraz cca od metru třicet po nekonečno, po přiclonění ještě od kratší vzdálenosti). Takto se hyperfokální vzdálenost nenastavuje jednoduše.

Protisvětlo

Dalším kamenem úrazu u širokoúhlých objektivů bývá výkon v protisvětle. Problém to je hlavně z toho důvodu, že s takto širokoúhlým objektivem je slunce či jiný silný zdroj světla v záběru poměrně často.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Objektiv přímé světlo zvládá nadstandardně. Ve většině situací nevytvoří žádné odlesky, někdy vytvoří nenápadná prasátka (která však nepůsobí nepatřičně). Problémem jsou pouze červené fleky, které objektiv tvoří, pokud přímé světlo dopadá pod určitým úhlem. Ty už nepatřičně působit mohou.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Například při slunečním svitu velmi lokálně dochází k vzniku aberace, snížení kontrastu je jen minimální.

Difrakční hvězdička

Většina širokoúhlých objektivů dokáže po přiclonění vytvořit velmi příjemnou difrakční hvězdičku. Testovaný Samyang má hvězdičku mírně méně kontrastní, její cípy nejsou stejně dlouhé a nejsou moc souvislé. Taky se často stává, že se namísto hvězdičky okolo slunce objeví jen oblast bez kontrastu.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Samyang AF 14mm f/2.8 je v podstatě jediný cenově dostupný pevný extrémně širokoúhlý autofokusový objektiv na našem trhu. Pokud se podíváme na pevná skla pod 15 mm níže, objektivy jsou buďto drahé či manuální (nebo obojí).

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Když budeme hledat v kvalitních pevných 14mm objektivech s dobrou světelností, nalezneme Sigmu 14mm f/1.8 ART, která má jak AF, tak i výbornou kresbu, ale je dražší, těžší a větší.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Samyang má i dva konkurenty ve své vlastní stáji. Populární 14mm f/2.8 AE nebo prémiový 14mm f/2.4 XP. Oba jsou však bez automatického ostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Kdo potom cílí na minimální zkreslení, může se porozhlédnout po objektivech Laowa – například Laowa 12mm f/2.8 Zero-D má ještě širokoúhlejší ohnisko a stejnou světelnost – je však znatelně dražší a má pouze ruční ostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pozn. do konce března můžete využít cashback na autofokusové objektivy Samyang, cashback se vztahuje i na tento testovaný objektiv.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Plusy

Minusy

Galerie snímků

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF