Fotoaparát.cz

​Kamil Varga - High key

High key je nejlyričtější a nejromantičtější typ svícení, jaké fotografie zná. Je určeno především pro bělochy a bělošky s blond vlasy, takže jde o takové rasistické svícení, nebo ne? U High key techniky na snímku nesmí být žádná černá, povolená je pouze středně šedá. Jak na High key metodu? A kde jí můžete nejlépe využít? O tom všem už v obsáhlém rozhovoru s Kamilem Vargou, který High key techniku vyučuje ve FotoInstitut.cz. 

Kamile, co je to High key technika?

Je to velice atypický styl svícení, který není moc používaný. Klasické High key je takzvaně bílá na bílé. Máme bílé pozadí, model je běloch nebo běloška nejlépe s blond vlasy. S oblibou se tímto stylem fotografují i miminka. Snímek by neměl obsahovat vůbec žádnou černou. Povolená je středně šedá. 

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Jak se High key svítí?

Charakteristické je, že se svítí zepředu velkými softboxy, nebo deštníky. Hraje zde tedy roli měkké rozptýlené přední světlo. Čím větší svítící plocha, tím lepší výsledek. Když svítíme rozptýleným světlem zepředu na tvář, tak se eliminují všechny stíny v obličeji, jde o ploše nasvícený portrét. Je to přesný opak všech pravidel portrétní fotografie, kdy většinou obličej plasticky modelujeme světlem. Když chceme vymodelovat světlem krajinu, zvolíme ranní zlatou hodinku, kdy je slunce ještě velmi nízko. Tato pravidla jsou u High key popřena. 

Čeho touto technikou fotograf dosáhne?

Tento typ svícení se dostane do všech záhybů kůže a vymyje vrásky. Proto je High key velice oblíbené u žen. Ruší se ovšem i plasticita obličeje.

Kolik softboxů pro High key používáte?

Většinou postavím dva velké softboxy kolmo proti fotografovanému a uprostřed mezi softboxy je místo pro mne a pro můj fotoaparát. Čím větší softboxy, tím měkčí světlo.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Takže výsledkem jsou dá se říci snové fotografie?

Ano, High key je nejromantičtější a nejlyričtější typ svícení, jaký v portrétní fotografii existuje. Proto se s oblibou používá na blondýnky. Blondýnky jsou prý romantičtější typy než tmavovlásky. Podle mne je to klišé, nevím, kdo to vymyslel.

A co expozice u High key?

High key fotografie jsou vždy velmi přeexponované. V tomto případě jsou přepaly, proti kterým jinak všichni bojují, velice vítané. Přepal znamená, že v místě, kde se nachází, není kresba. My ale u High key kresbu mít nechceme, naopak. Pleťovka a pozadí nesmí být šedé, ale bílé.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Jak moc snímek přeexponovat?

To je otázka vkusu. Někteří fotografii přeexponují tak, že kontura tváře splyne s bílým pozadím. Jediné, co vidíme, jsou oči, rty a nosní dírky, sem tam nějaký vlas. Malé děti se touto metodou fotografují tak, že úplně splynou s bílým pozadím. 

Používáte tuto techniku často?

Nepoužívám, ale High key vyučuji. Nejraději používám klasické svícení na portrét, které je v běžné fotografii nejčastěji využívané.

Na jaký typ snímků se High key ještě hodí?

Dá se použít i u aktu nebo těhotenských fotografií. Ale více se u těchto žánrů používá Low key. High key je typičtější pro portrét.

A co produktová fotografie?

High key na produktovou fotografii v žádném případě. U produktové fotografie chceme plasticitu produktu. High key plasticitu zcela zabíjí.

Kde ještě High key nemůžeme použít?

High key se nedá použít u běžného portrétu. Když budu fotografovat manažerku firmy, tak toto svícení určitě nezvolím. Není důvod, aby zaměstnanci měli pocit, že jejich šéfová je nějaká lyrická bytost. Je to jejich nadřízená a podle toho musí vypadat a musí se tak i tvářit. Jde zde o psychologii působení snímku.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Dá se High key metodou fotografovat i na denním světle?

Samozřejmě dá. Můžete modela či modelku postavit proti oknu a světlo rozptýlit pauzovými papíry, které na okno připevníte. Zepředu máte tedy rozptýlené světlo od okna a potřebujete bílé pozadí.

Takže člověk pak vypadá, jako když je v nebi?

Ano přesně tak, to je dobrá formulace. Když vidíte ve filmu scénu, kdy se člověk ocitne v nebi, tak je v bílém prázdném prostoru, nikde nic. To je prostě High key.

A jak nastavit fotoaparát?

Hlídám si, aby snímek byl přeexponovaný. Když fotografuji se zábleskovými světly, změřím expozici flashmetrem. Flashmetr světlo změří tak, že pleťovka bude středně šedá a pozadí také. Buď přidám výkon blesku, nebo snížím clonové číslo, tím ovlivňuji expozici.

Jsou fotografové, kteří fotografují pouze touto technikou?

Kdyby fotograf používal pouze tento typ svícení, velice by se omezoval. Je to příliš osobité svícení, které se dá použít jednou za čas na osobité snímky. Ještě ke všemu fotografovat jen bělošky a ještě k tomu blondýny? (směje se Kamil).

High key se opravdu nedá použít na tmavovlásky?

Samozřejmě není povinné fotografovat pouze blondýnky. Fotografují se i hnědovlásky. Pokud se dodrží měkké přední světlo, tak tvář je krásně měkká. Když má někdo černé vlasy, tak si udělá drdol. Když učím High key, tak mi občas příjde modelka s tmavými vlasy. Co mám dělat, mám jí odbarvit vlasy? Udělám jí na hlavě drdol a černé plochy je pak na snímku minimum.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

Černé vlasy dělají na snímku neplechu?

Ne, ale není to stylové. Jde o jakýsi Kánon (z řečtiny). Jde o výtvarné vzory, ideály krásy. Řekové měli své proporce, které jsou ideální. I v Renesanci byly ideály přesných proporcí. Socha Davida v Itálii má přesné poměry těla. Na určení ideálních proporcí těla měli Italové matematiku. To byla opravdu věda. U High key máme tedy přesný vzor, jak má snímek vypadat a černé vlasy do toho nezapadají.

Jak na editaci takových snímků?

Pokud snímek není přeexponovaný, v editoru se dá krásně zesvětlit, což je výhoda. Vezmu v úrovních bílý bod, přetáhnu a mám přepaly jak vyšité, i když tam předtím nebyly. Kdo chce podvádět, tak má možnost. U High key těžko poznáme, že fotograf k výsledku došel editací snímku. U Low key je těžší dosáhnout kýženého výsledku díky softwarovým úpravám. 

Jak poznám, že jsem to se světlostí snímku přehnala?

Vkus je různý. Znám fotografy, kteří to hodně přeženou a z dítěte zůstanou jen oči, pusinka a nosní dírky a jinak je snímek celý bílý. Když jsem naposledy zadával do vyhledávače Google výraz High key, tak na mě taková fotografie hned vypadla. Ten snímek nebyl podle mě pořízený v ateliéru, ale na posteli na bílém prostěradle. Bylo tam protisvětlo, které krásně vybělilo prostěradlo a z druhé strany odrazná deska.

Co máte na High key rád?

Mám rád tu lyriku.

Pro využití snímků High key mne napadají obálky románů?

Ano, proč ne? Třeba červená knihovna? (směje se Kamil). Muselo by to být vhodné téma románu, u nějakého dramatu bych to asi nedával. U romantických románů ano, ale přiznám se, že takovou literaturu moc nečtu.

zdroj: Archiv Fotoinstitut.cz

High key by měla být černobílá fotografie?

Klasické High key je černobílá fotografie. Ale nemusí být. Používají se i různé modifikace. Černobílá fotografie plus pouze rudé rty. 

Jak je to s líčením pro tento specifický typ svícení?

Aby vynikly linie očí a rtů a zbytek byl bílý, tak se to přežene s líčením. Ale jedná se spíše už právě o modifikaci.

Děkuji za rozhovor!

www.kamil.profitux.cz