Fotoaparát.cz

Téma "Vítání jara v přírodě" - hodnocení Okem profesionála duben 2018

V dubnovém tématu "Vítání jara v přírodě" jste se s námi podělili o 113 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf Petr Bambousek - v článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítěz získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Než přistoupíme k hodnocení, chtěli bychom připomenout, že tématem seriálu „Okem profesionála“ na červen je „Dvojportrét". Vložit můžete fotografie zde na webu do galerie od1. do 30. června 2018. Téma hodnotí profesionální fotografka Lenka Hatašová. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

V soutěžním kole „Vítání jara“ se sešlo velké množství fotografií, které zachycují fenomén nástupu jara mnoha různými prostředky. Pojďme se podívat na to, jak se to autorům dle mého názoru povedlo. 

Rozkvetlé stromy

Jednou z nejnápadnějších proměn přírody najdeme na stromech. Rostou prakticky všude a změna jejich vzhledu se okamžitě projeví na celkovém rázu krajiny. Několik fotografií zachycovalo krásu rozkvetlých stromů. Na ukázku jsem si půjčil fotografie níže. Není u nich pochyb, že vznikly na jaře. Je ale velká škoda, že autoři nepracují se světlem, které by dokázalo fotku hodně posunout kupředu. Obě fotky vznikly za plného slunce. Zejména fotografie celku by dostala s večerním světlem mnohem větší rozměr.


Bob Gajdoš | Začátky a konce


Christian | Kouzlo jara

Včely a čmeláci

Přestože populace včel rapidně poklesla, jakmile vykvetou stromy, můžeme jejich přítomnost rychle odhalit. Je celkem nasnadě, že i tento motiv se na snímcích opakovaně objevoval. Za nejpovedenější považuji první fotku včely, která je obrazově velmi jednoduchá a sdělení vůči divákovi je jasné. Včela je výborně zaostřena, je cítit interakce mezi ní a květem. Podobný motiv můžeme vidět i na druhé fotografii. Pokud by se podařilo dostat letící včelu do roviny s květem, pak by to byl celkem příjemný minimalismus. To se bohužel nepovedlo, tak včela působí na fotce jako prvek, který se tam objevil náhodou. Spodní část fotky je navíc prázdná, zatímco horní (zaostřený květ) je shora oříznutý. Určitě by pomohlo zakomponovat květ tak, aby se vešel do fotky celý, případně zvolit jiný květ, který by se snáze komponoval. Následující fotka čmeláka na pampelišce nese spoustu kompozičních chyb, stejně tak technická kvalita je extrémně nízká. Čmelák sice sedí poblíž „zlatého řezu“, avšak ostatní elementy fotky – ořezané květy pampelišky, zbytečně velká hloubka ostrosti a ostré světlo fotce vůbec neprospívají. Nicméně si umím představit vyfotit tuto fotku z jiného úhlu pohledu tak, aby pozadí bylo co možná nejvzdálenější a hned by bylo o něco veseleji. Poslední fotografie v řadě hezky spojuje dvě témata – opylovače a koniklece. I když je mi sympatické použití širokého ohniska, na fotce je tolik rušivých prvků, že se mi těžko udržuje pozornost. V tomto případě by nejlépe vynikl větší detail se včelou u květu. Ostré slunce vytváří na fotce stíny a přepálená místa. Kontrastu je zkrátka příliš.


Kamila | broskve budou


Martina D | jabloňové opojení


Pavenov | První potrava


Šeda-75 | Včelí ráj

Koniklece

Koniklece jsou pro mě opravdovým symbolem jara a jejich focení už patří k mé každoroční rutině. Tento motiv se nutně musel objevit i v galerii s jarním tématem. Jak na fotkách vidno, když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Oceňuji, že autoři všech ukázkových fotek zvolili přirozenější uhel pohledu – od země. Jak je však na fotkách vidět, pocit z fotky ovlivňují i další aspekty. Druhá fotografie zachycuje stejný druh rostliny, avšak v mnohem příjemnějším světle bez ostrých stínů a zejména s příjemným pozadím, které fotku krásně doplňuje. Dvě fotky konikleců velkokvětých zachycují tyto květiny podobným způsobem. První je krásně „snová“ s velmi čistou kompozicí, druhá má nádherné světlo, jen je tam více rušivých prvků (svítící stébla), které přitahují pozornost. Osobně by se mi nejvíce líbila fotka, která by kombinovala obojí – tedy čistější kompozici, kdy oko nepřitahují rušivé prvky a zároveň krásným protisvětlem osvícený květ.


Míla.V. | Jaro na Číčově..


Miroslav Kiš | Koniklec luční


Vendy Felixová | Dýchánek koníků


Montypeter | Jarní louka

Luční kvítí

Luční kvítí samozřejmě na fotkách dominovalo, tak jsem vybral několik fotek, které upoutaly mou pozornost. První tři fotky trpí již zmíněnou „chorobou“ mnoha fotek rostlin, tedy rušivými prvky v obraze. Argument „ono to tam takhle bylo“ u diváka neobstojí, protože je právě cílem fotografa vybrat rostlinku a prostředí, kde to bylo jinak. Všem třem chybí to samé – příjemnější prostředí. Když se nad tím člověk zamyslí, tak dva ze tří elementů fotky rostlin jsou jasně dané (rostlina samotná a to, kde roste), jediný element, který ovlivňuje fotograf, je pozadí. To je to kouzlo, které pak vzniká výběrem objektivu, úhlem pohledu a světlem ve fotografii.


KIV | Jaro na louce


šadi | Sedmikráska


pepa58 | Pampelišky u potoka

Na dalších fotkách je vidět, že to jde a fotky lze fotit s krásným světlem, úhlem pohledu a tedy i příjemným pozadím. Na prvních dvou fotkách opravdu chybí jen krůček. Jaterníku by slušel větší ořez (ideálně už při kompozici ve foťáku), protože pravá rostlinka se stáčí zhruba od prostředka směrem doleva a opticky tak uzavírá pravou část fotky, kde volný prostor nemá moc velký význam. Tohle je přesně fotka, kde by krásně zafungovala kompozice do zlatého řezu. Jinak provedení se mi líbí moc. Na druhé fotce je odvážně komponováno širším ohniskem. Líbí se mi i nasvícení květiny v popředí. Určitě by se vyplatilo trochu si „pohrát“ s kompozicí květu a vyvarovat se splynutí s nedalekým rybníkem. Z trávy také trčí dvě suché trávy, těch by se dalo zbavit už při tvorbě fotky. Jinak se mi ale pojetí hodně líbí. Fotka petrklíče se mi líbí asi nejvíc, s tím, že bych se pokusil kompozičně zbavit horního tmavého rohu. Jinak té fotce není asi co vytknout. Kompozice, světlo, kapičky, všechno skvěle funguje. Poslední fotka podléšky se mi líbí také dost, zejména v části nad zemí. Suché (šedo-hnědé) listí v popředí na můj vkus tvoří příliš ostrý kontrast vůči jemnému zbytku fotky. Určitě by šlo nahradit tyto listy oranžovými, aby lépe splynuly s těmi v pozadí. 


František Dulík | Pečeňovník


vojtek | Vitanie jari

Prvosienka na Dieli bližšie ku Zemianskej dedine.
Karol Bača | V rannej rose


Dagmar Stříbrná – Sharon | Podléškové snění

Špatný postproces

Jako kontrast k sérii velmi povedených a citlivě zpracovaných fotek rostlin nyní uvádím několik fotek, které autoři následným zpracováním pohřbili. Je mi líto, ale tady postproces nenahradí dobrou myšlenku. Na druhou stranu, možná jsem jen málo alternativní.


PavelS | žabí ráj


PavelS | poslední záchvěv zimy


JožoM. | Toto je moje územie…


čumáčková | Jarní procházka

Zvíře to samo neutáhne

Fotografie s jarní tématikou zastupovalo i několik zvířat. Líbí se mi, že ne nutně to byli ptáci. Na ukázce fotek níže je vidět, že příroda zjara opravdu bují. Fotky mají jedno společné, zvíře fotografii samo neutáhne. Opět tu platí totéž, co u rostlin. Pokud máme polohu zvířete jasně danou, je na nás fotografech, abychom úhlem pohledu, clonou, objektivem vytvořili obraz, který jeho krásu podtrhne. Jediné, co tedy ovlivníme, je pozadí a rušivé prvky. Na všech fotkách je vesměs dobře zachycený hlavní objekt, ale ostatní prvky obrazu selhávají. Argument „co jsem měl dělat, když seděl ptáček v chroští“ nebo „nemůžu za to, že byla čistě modrá obloha“ se opět neuplatní. Je na nás, fotografech, si s takovou situací poradit. Třeba přijít jindy, jinam nebo zkrátka vyčkat lepší příležitost. Opět tu chybí jen krůček, ale celkem důležitý.


swake | První opalovačka


swake | Sezóna modráků


Leoš | rodinka 2018


Eby | Pěnkava obecná ( sameček )

Pole

Nakonec jsem si nechal kategorii, která v určitou chvíli zaplní různé galerie a facebookové profily – jarní aspekt pole. V této kategorii se našlo hned několik na první pohled líbivých fotografií, které mají vyváženou kompozici a působí hodně příjemně. U fotky s kampeličkou mi trochu chybí kontrast, který by ji oživil, strom na druhé fotce by se mohl „dívat“ na druhou stranu, aby fotku zprava uzavřel, ale obě se mi líbí a je vidět, že nejsou dílem náhody, ale promyšlené kompozice. Na konec jsem si nechal dvě fotky, které mě nejen zaujaly, ale vlastně i trochu ohromily. Jarní Řasnice má vynikající kompozici a i když postproces každému sedět nemusí, na mě působí celek výborně. No a poslední fotka je úplný „majsterštyk“. Na ni bych se vydržel dívat na zdi i dlouhé hodiny. Sloupy elektrického vedení mi sice vadí, ale jsou geniálně využity k finální kompozici. Zkrátka z téhle fotky jsem naprosto unešený a jednoznačně ji považuji za to nejlepší, co jsem nejen v této soutěži viděl.


Vendy Felixová | Žlutá je barva jara


Petr_Fiala | Jarní rána


Miroslav Sekyra | Jarní Řasnice


Marek Ujčík 2 | Tři modelky

Děkuji všem, kdo fotky do kola Vítání jara poslali, a přeji vám všem Dobré světlo!

Petr Bambousek

Vítězná fotografie je Marek Ujčík 2Tři modelky

Gratulujeme!

Připomínáme, že tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Dvojportrét". Vložit můžete fotografie zde na webu do galerie až do po celý červen 2018. Téma hodnotí profesionální fotografka Lenka Hatašová. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.