Fotoaparát.cz

Nové Canony: EOS 2000D, 4000D, M50 a chytrý blesk + první dojmy

Canon dnes představil čtveřici nových produktů - dvě zrcadlovky pro začátečníky - Canon EOS 2000D a EOS 4000D - systémový kompakt zapadající do střední třídy - Canon EOS M50 - a ukázal i blesk, který umí sám inteligentně natáčet hlavou - Speedlite 470EX-AI.

Canon EOS 2000D a 4000D

Obě zrcadlovky zamíří do segmentu pro absolutní začátečníky. „Chceme, aby lidé fotící s telefony nebo kompakty začali přemýšlet nad něčím kvalitnějším, tedy zrcadlovkou,“ uvedl Pavel Šerý z Canonu. Model Canon EOS 2000D má postupem času nahradit oblíbený model 1300D a novinka v podobě 4000D má být ještě levnější a ještě dostupnější.

Oba fotoaparáty nabídnou jen opravdový základ, několik málo ostřících bodů, plastová těla, málo tlačítek. EOS 4000D bude mít rozlišení jen 18 Mpx oproti 24 Mpx u vyššího modelu. Oba mají rozsah ISO 100–6400 v základu, rozšířený režim umožní až ISO 12 800.

První postřehy

Oba přístroje působí už na první pohled velmi lacině. EOS 4000D je ještě osekanější, jako by Canon hrál hru „uberme, co můžeme“, ale stále to musí zůstat zrcadlovkou. Jistou logiku to má, a to že si zrcadlovku koupí amatér a nikdy se nebude chtít ponořit do tajů poloautomatických nebo manuálních režimů a jiného pokročilého ovládání.

Zatímco Canon EOS 2000D je stále ještě solidní základ s aspoň nezbytnými funkcemi, 4000D chybí třeba i dioptrická korekce na hledáčku či zdířka na kabelovou spoušť – na bezdrátovou můžete zapomenout u všech low-endových modelů. Nepotěší ani plastový bajonet. I když je osekané všechno možné, stále se jedná o zajímavou zrcadlovku, která určitě bude levná.

Canon EOS M50

Tento systémový kompakt zamíří do střední třídy, má i hledáček, což ho hlavně odlišuje od levnějších modelů. Jeho displej je výklopný a naklopitelný, mezi ním a hledáčkem přepíná automatika za pomocí senzoru přiblížení. Mezi další výhody oproti levnějším přístrojům stovkové řady má i trošku grip, takže se lépe drží, i když komfortu zrcadlovek nedosahuje.

Jeho APS-C senzor má rozlišení 24 Mpx a data zpracovává procesor Digic 8. Díky němu zvládne 4K video nebo 14bitové RAWy. Při ostření zaujme možnost v One Shot AF sledovat oko. Hledáček je také celkem povedený, je dostatečně velký a ostrý a pokrývá cca 100% záběru.

První postřehy

Tento systémový kompakt vypadá na první pohled velmi líbivě. Rozměrově se vejde s některými skládacími nebo „palačinkovými“ objektivy v podstatě do kapsy, ale zároveň to není placka bez gripu. Možná zde Canon trefil zajímavé místo, kdy foťák zaujme úplné začátečníky kvůli vyšší kvalitě snímků, ale zároveň i pokročilejší uživatele. Otázkou tak zůstane jen oficiální nacenění. Neoficiálně by cena měla být někde pod EOS M5/6.

Blesk Speedlite 470EX-Al

Suché parametry říkají, že blesk má směrné číslo 47, rozsah zoomu hlavy 24–105mm (na kinofilm) a 14 mm při použití rozptylky. Kdyby to byl obyčejný blesk, tak bych možná skončil s parametry zde a dál nic nepsal, protože oficiálně není známá cena ani dostupnost. Jenže on to není normální blesk, ale první blesk na světě s funkcí AI Bounce. Má vlastní pohon i procesory a umí se natáčet pro dosažení co nejlepšího efektu.

Externí blesky nejsou určené k tomu, aby se s nimi fotilo napřímo, ale většinou díky náklopné hlavě se proud světla o něco odrazí, aby bylo světlo rozptýlené a nikde nedělalo nelichotivé stíny. A tento blesk to umí sám. Pomocí dvou předzáblesků zhodnotí situaci a následně se nastaví do vhodné polohy a může se fotit.

Blesk nabídne i poloautomatický režim, kdy fotograf nastaví hlavu třeba tak, že se bude světlo odrážet od stropu. Jen potom otočí foťák z výšky na šířku či naopak a musí měnit i sklon hlavy. To u tohoto blesku neplatí. V poloautomatickém režimu blesk udrží vždy stejný směr, takže můžete foťákem manipulovat, jak chcete, ale on bude světlo odrážet stále od stropu. Mimo to má samozřejmě klasický plně manuální režim.

První postřehy

Když fotograf používá plnou automatiku (takže se hlava natáčí sama), tak musí před focením udělat dva kontrolní záblesky. Potom může fotit hodně snímků, ale jakmile se fotograf přemístí, musí udělat záblesky pokaždé znova, a to manuálně. Musí zmáčknout tlačítko a počkat pár vteřin, než si blesk vše spočítá. To je vcelku nepraktické.

V režimu poloautomatiky se naopak blesk osvědčuje dobře, protože skutečně ulehčuje práci. Cílovou skupinou mají být buďto začátečníci v blescích nebo profíci, kteří se mají soustředit spíše na kompozici než na správný úhel blesku.