Fotoaparát.cz

Proč a kdy vznikají "cibulové" kroužky v bokehu?

Už se vám někdy stalo, že třeba na vašem večerním portrétu se světly města v pozadí vznikly místo hladkých „bublinek“ v bokehu nepěkné soustředné kroužky, které vypadaly jako překrojená cibule? Nebo jste na to narazili v recenzi vámi vyhlídnutého objektivu? Dnes si krátce povíme co a proč to je.

Příklad takových „cibulových kroužků“ vidíte na obrázku níže. 

Takovéto soustředné kruhy (detail z jiného snímku níže) v rozostřených světlech rozhodně fotce na atmosféře nepřidají, naopak jsou dost rušivé. Proč někdy jsou vidět a někdy ne?

Nebudeme chodit kolem horké kaše – je to dáno použitým objektivem. Pokud má váš objektiv asférické členy, je velká šance, že se na fotkách tento efekt tu a tam objeví.

Asférické členy najdete dnes téměř ve všech lepších objektivech, zejména zoomech. Jde o čočky, jejichž povrch není výsekem koule, ale má komplexní tvar. Jsou to speciální čočky, sloužící zejména ke korekci sférické aberace (paprsky procházející středem běžné – sférické – čočky jsou zaostřeny jinam, než paprsky procházející jejím okrajem). Ony cibulové kroužky vznikají kvůli metodě výroby, kdy se složitý tvar čočky dobrušuje od středu speciálním nástrojem a zanechává mikroskopické stopy po obrábění. Je to tedy nerovnost povrchu, která je sice mikroskopická, ale za určitých okolností se na snímku prostě projeví.

Níže jsem udělal malý test. Vzal jsem moderní zoom objektiv (moderní je v tomto případě z roku 2003, ale asi si rozumíme:-) a zoom objektiv již historický (za historický považuji objektiv z r. 1984). Jeden asférické členy obsahuje, druhý nikoliv.

Pokud byste chtěli znát mé pohnutky za výběrem objektivů, byly to tyto: chtěl jsem dva zoom objektivy ideálně různého stáří, které mají na stejném ohnisku stejnou světelnost a jdou oba nasadit na stejný fotoaparát. A samozřejmě jeden musí mít asférické členy a druhý ne. Nejdůležitější podmínka byla, abych je nemusel nikde shánět a měl jsem je doma. Probírka skříně odhalila Olympus Zuiko Digital 14–54mm F2.8–3.5 a SMC Pentax A 35–105mm F3.5. Přechodku PK-4/3 taky mám, takže jsem oba objektivy nasadil na Olympus E-510 a nastavil na ohnisko (u Pentaxu přibližně) 54mm a clonu F3.5.

Celá „fotka“:

Olympus Zuiko Digital 14–54mm F2.8–3.5 SMC Pentax A 35–105mm F3.5

Výřezy:

Vlevo vidíte, co udělal se světly v pozadí asférický člen v Zuiku, vpravo je podání tradičních sférických čoček v SMC Pentaxu („tečky“ jsou nějaká nečistota).

Tímto nechci říct, že objektivy s asférickými čočkami jsou horší, právě naopak. Asférické členy jsou nutnou součástí moderních komplexních objektivů a díky nim si můžeme užívat vynikající kvalitu obrazu např. i u širokoroz­sahových zoomů. Pouze vysvětluji tento jeden neduh, který se k nim váže.

Ale ani to nemusí platit navždy. Výrobci se neustále snaží zpřesňovat výrobu čoček a díky jemnějšímu obrábění se tento efekt zmírňuje. Novými technologiemi v tomto směru se v poslední době pochlubily například firmy Panasonic a Sony.

Panasonic – ze zprávy o vývoji obráběcí technologie čoček:

A zde Sony - z reklamních materiálů k novým objektivům profesionální řady G Master:

Je zcela jisté, že na podobných technologiích pracují i další výrobci včetně velké dvojky Canon a Nikon či menších výrobců. Očekávám, že v budoucnu přestanou být kroužky v rozostřených světelných bodech u asférických čoček díky tomu problém.