Fotoaparát.cz

Fotografické sdělení IX - barevná stavba

  

Barevná stavba obrazu

Ovlivňování vlastností výrazového prvku je hlavním nástrojem používaným ke stavbě obrazového sdělení.

Monotónní (černobílá) fotografie je na rozdíl od fotografie barevné případem, kdy vědomě není ovlivňována některá vlastnost výrazového prvku, v tomto případě jeho barevnost – a proto se u ní není třeba příliš zabývat tím, co dále uvádíme (v zúženém rozsahu leccos z toho lze ale využít v černobílé fotografii také).

Ve čtvrtém dílu, v kap. „Stavba a skladba fotografického obrazu“ jsme uvedli, že ovlivnění vlastností výrazového prvku lze realizovat ve třech oblastech:

  1. primární – věcné (tj. rekvizity v zorném poli),
  2. sekundární – optické (objektiv fotoaparátu),
  3. terciární – transformačního procesu (materiál, nosič).

Manipulace s předlohou v zorném poli

Zaměříme-li se nyní na první oblast, tj. barevnou manipulaci s předlohou (rekvizitou v zorném poli), pak lze postupovat trojím způsobem:

ad a) Volbu věcné náplně (rekvizit) přizpůsobujeme našim záměrům s barvou. Dosahujeme toho aranžováním rekvizit (zejm. v ateliéru) a hledáním rekvizit (zejm. v exteriéru). Příkladem z ateliéru (např. při práci s modelem) může být barevná volba pozadí nebo doplňujících předmětů tak, aby vše barevně ladilo (nebo kontrastovalo) s barvou oděvu, očí nebo vlasů; příkladem z exteriéru může být dosažení obdobného barevného souladu (nebo kontrastu), pečlivým zkoumáním a hledáním v krajině – včetně precizní volby kompozice tj. úhlu pohledu a výřezu (aby barevné plochy na snímku byly na těch místech a v těch poměrech a kombinacích, jimiž docílíme barevné působivosti)

ad b) Nevyhovuje-li našim záměrům barva objektu (předmětů, rekvizit), dosáhneme našeho cíle změnou barvy předmětu, neboli jeho nátěrem. Sem patří samozřejmě líčení modelu, ale také „nátěr“ v nejširším smyslu, tj. např. jen zvlhčení rtů modelu, nebo namočení (deštěm, sněhem, příp. uměle vodou, olejem apod.) čehokoliv, co potřebujeme (auta, silnice, zdi, pole apod.), někdy i skutečným barevným nátěrem (není-li to z nějakých důvodů nevhodné nebo nemožné).

ad c) Volíme barevné objekty (rekvizity) zcela bez zřetele na jejich věcný význam, ale s ohledem na jejich barvu či barvy. Chceme dosáhnout toho, aby diváka zaujaly hlavně vztahy barev, nikoliv vztahy věcí. Protože ale význam i účin divák odvozuje především od rozlišených věcí (v této souvislosti si jako kreativní autoři můžeme povzdechnout, že tomu tak bohužel často bývá), tak aby diváka věcná náplň nemátla, nerozptylovala, snažíme se efekt „věcnosti“ snížit výběrem takových rekvizit, jejichž věcná náplň je pominutelná nebo nezřetelná (barevné skvrny na zdi, rez na barevném nátěru, zelený lišejník na skále apod.), nebo téhož cíle dosahujeme neostrostí, volbou výřezu a jinak (např. zrcadlením barevných předmětů ve vodě). Problém někdy spočívá v tom, že divák neostrost na fotografii obecně chápe jako hrubou nedokonalost (je tak zvyklý z oblasti informativní fotografie).

Jako další příklad může pro tuto volbu barevné náplně posloužit i ten, který jsme již uvedli v třetím dílu v závěru kapitoly „Fotografie informativní a emotivní", v souvislosti s procesem individualizace a stylizace (tam byly uvedeny rekvizity jako reflektor a mokrá ulice, a nebo míč v bazénu, které posloužily k realizaci barevného ztvárnění prvotního konceptu, pracovně autorem nazvaného „západ slunce nad jezerem“).

Optická manipulace s barvou (použití filtrů)

Zaměřme se nyní na druhou oblast, tj. na optickou manipulaci s barvou rozptylové plošky.

Každému je asi zřejmé, že toho lze dosáhnout: