Fotoaparát.cz

Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Horko'

Záříjovým tématem seriálu Okem profesionála bylo 'Horko'. 

Soutěžící mohou každý měsíc až dva zasílat své fotografie na dané téma - k vybraným se vyjádří profesionální fotograf a jedna získá cenu od partnera seriálu - Centrum FotoŠkoda. 

Pojďte zavzpomínat na horké dny s fotografem kamilem Vargou. 

Připomínáme, že říjnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Barvy podzimu

Než přistoupíme k hodnocení záříjového tématu, chtěli bychom připomenout, že říjnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Barvy podzimu“. Fotografie můžete posílat do 31. října 2015, 23:59 na adresu: fotoa­parat@fotoapa­rat.cz nebo vkládat přímo do určené galerie.

Max. 2 fotografie/sou­těžící.
Vyhlášení tématu 
najdete v samostatném článku.

 

Vážení přátelé, fotografové.

Tak se mi zdá, podle nízkého počtu došlých fotografií, že horko bude pro fotografa asi nepřekonatelnou překážkou v práci a standardně si v této situaci dopřává legendární polední fotografickou siestu. Nebo i nepolední:) Protože kromě našeho tropického léta a jiných obvyklých tropických oblastí bylo možno nafotografovat něco zajímavého i v jiných lokalitách. Kromě v „avízu“ již zmíněných tavících pecí třeba sklářské hutě nebo fotografie požárů, případně hasiče v akci. A vlastně i léto u vody, téma, které určitě máte ve svých archivech bohatě zastoupeno, spadá do tohoto tématu.

A jedinou takovou fotografií svůj článek také začnu. Slunce na ní sice nesvítí, ale odborník na chlazení je na ní přítomen. Hlavní prvek klasicky zakomponován do zlatého řezu. Kamenné oblouky kompozici výrazně pomáhají. A i když je to už tak téměř monochromatická fotografie, myslím, že převod do černobílé by fotografii svědčil.

Výrazem dokonale vystihujícím téma tohoto dílu Okem profesionála disponuje tato fotografie. Jak je asi všeobecně známo, tvrdé polední slunce je velice nevhodný typ světla v portrétní fotografii. Nicméně tady je plně v souladu s tématem. Výrazné stíny brýlí evokují slzy a pomáhají vymodelovat zoufalý výraz fotografovaného. Korunu tématu nasazuje svetřík jako improvizovaná pokrývka hlavy, který dává fotografii i prvek humoru. Slabým článkem fotografie je pak nezajímavé pozadí. U portrétů v exteriéru se obvykle považuje za mimořádně důležité, protože může o fotografovaném hodně říct a kompozičně rovněž pomoci.

Touto fotografií přecházíme ke krajinářským motivům, které už v tomto článku neopustíme. Tato fotografie je případ toho méně úspěšného přístupu. Fotografii bohužel chybí výrazný hlavní motiv. Popředí je příliš členité a strukturované na to, aby působilo lákavě. Obloha je plechově modře plochá. Snad by pomohlo nižší, plasticky modelující světlo, které by jednotlivé „krátery“ lépe vymodelovalo. Zde však bohužel svítilo tvrdé polední slunce.

Ano, toto je to světlo, které předešlé fotografii chybělo. Legendární krajinářské nízké boční slunce, které plasticky vymodeluje svět kolem nás a dá ploché fotografii iluzi prostoru. Světlo je (nejenom) v krajinářské fotografii klíčové. Na snímku lze vypozorovat výrazná úhlopříčná linie, podpořená i směrem stínů. A i když je fotka v „pozemní“ části monochromatická, několik rovin prostoru v krajině a vhodné světlo z ní dělá skutečně vydařenou fotografii.

Ideálně zvolené světlo má i tento soutěžní příspěvek. V tomto případě jde téměř protisvětlo. To se v krajinářské fotografii doporučuje pro zvýšení plasticity hlavně u zasněžených plání nebo právě u takovýchto snímků. Takové světlo pak hezky vymodeluje mokré „pláty“ země v popředí, které jsou v této fotografii hlavním prvkem a zvýrazní i páru v pozadí.

Nakonec jsem jako vítěznou fotografii vybral tuto – s asi nejvyšší „naměřenou“ teplotou. Snímek působí impozantně a předpokládám, že jeho fotografování nebylo úplně bezpečné a tedy máme foto i s přídavkem adrenalinu. Dominantní dva prvky seřazeny do spolehlivě fungující diagonály. Nicméně i když je dnes pro mě vítězná, fotografie má stejně dvě chybičky. Jedna z nich je jednoduše odstranitelná – odřezání světlého prvku v dolní části fotografie, který působí zbytečně rušivě. Druhá už bohužel ne, a tou je ostrost fotografie, která není zcela dokonalá. U takto akčních situací doporučuji používat výrazně kratší časy než je zde zvolená 1/80s a to i v případě, pokud bychom fotografovali se stabilizátorem obrazu.

Kamil Varga

***

Vítězem záříjového kola se stala (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):

Dana Smržová s foto­grafií „Jako v pekle“.

Gratulujeme!

Říjnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Barvy podzimu“. Fotografie můžete posílat do 31. října 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz nebo vkládat přímo do určené galerie.