Fotoaparát.cz

Jak fotografovat jídlo

Fotografování jídla, tedy surovin, hotových pokrmů a nápojů je poměrně složitou a náročnou fotografickou disciplinou, vyžadující určité znalosti v oboru gastronomie, dobrou fotografickou výbavu a zkušenosti s nasvícením scény. Dobrá fotografie jídla by měla vzbuzovat nejen vizuální informaci, ale také působit na chuťové buňky diváka. V článku najdete užitečné rady.

Jídlo působí nejen svým tvarem, ale také barevností, strukturou a celkovým uspořádáním na talíři. Fotograf jídla vždy spolupracuje s foodstylistou, který umí správně a působivě pokrm naaranžovat. Při fotografování jídel ve špičkových restauracích jsem se přesvědčil o tom, že mnoho našich výtečných šéfkuchařů své výtvory velice působivě a zajímavě naaranžuje.

V nesmírně široké škále pokrmů a surovin jsou zastoupeny i méně fotogenické druhy. Fotograf má za úkol vyfotografovat všechna jídla tak, aby na naše smysly působily pozitivně, hezky a snímky byly technicky dokonalé.

Máme dvě základní možnosti jakým způsobem při fooodfotografii pracovat se světlem. Jsou zastánci fotografie v denním světle a na druhé straně tvůrci využívající světlo umělé. Denní světlo, např. u velikého okna je vždy nějak limitováno. Jinou intenzitu má ráno, jinou v pravé poledne. Zrovna tak se mění i jeho barevná teplota, která je pro správnou interpretaci barev velice důležitá. Umělé světlo v ateliéru či interiéru restaurace mohou ve všech parametrech ovlivňovat podle svých požadavků. Hlavním požadavkem je to, aby vyzařovaná teplota světelných zdrojů neovlivnila tvar a kvalitu fotografovaného pokrmu. Pro základní nasvícení jídla používáme ve většině případů hlavní zdroj světla k vysvícení celé scény a druhý, vedlejší zdroj ke zdůraznění plasticity, struktury. K tomu jsou ještě nezbytné různě velké odrazné plochy, destičky a zrcátka.

Současný, moderní trend fotografie jídla preferuje více detailní záběry, pohledy na strukturu a kvalitu zpracování pokrmu, ovšem celkové záběry a vytvoření určitého zátiší s jídlem je také často využíváno.

detail – lagostina polocelek
celek - zátiší s bábovkou

Abychom zobrazením pokrmu působili na oko diváka, je důležitý úhel pod jakým fotografii zhotovíme.Nejlépe působí takový pohled, jako když se osoba sedící u stolu na jídlo dívá. Tedy přibližně úhel 30 stupňů.

mírný nadhled téměř kolmý pohled

Nejméně fotogenické a pro fotografa velice problematické jsou polévky a téměř všechny druhy omáček. Taková česká klasika, svíčková se šesti je pro fotografa veliký problém.

dršťková polévka špenátový krém
kuřecí vývar třešňová polévka

Plný talíř barevné tekutiny vždy vypadá nevzhledně. Různé přidané s daným jídlem související doplňky, ozdobení samotné polévky a netradiční servírování vždy fotografii vylepší. Polévková kořenová zelenina – mrkev, petržel, celer a pod. vařením vždy ztrácí barvu a po nakrájení nejsou ať malé krychličky, tak úzké nudličky dokonalé, nedrží pevné hrany. Dejte do polévky zeleninu syrovou a budete spokojeni.

Plátky masa, ploché knedlíky a vše zalito jednobarevnou omáčkou, příkladem svíčková omáčka. Na talíř vždy dávejte malé porce, ozdobte něčím co je barevně kontrastní a pomocí ostrého protisvětla zdůrazněte, modelujte prostor. Boční nebo zadní kontrastní světlo vytvoří plasticitu.

svíčková omáčka

Fotograf jídla by měl kromě dokonalého zvládnutí své techniky také něco vědět o správném stolování, znát rozvržení doplňků na jídelním stole, vědět jaké pití k určitému jídlu patří a v jakém skle se podává.

entré cote pečená kachna

Fotografujete-li prostřený stůl s celkovým záběrem na pokrm, maso by mělo být vždy na pravé straně talíře a nebo v dolní části, příbory na správné straně, pivo s pěnou a víno správné barvy. Jestliže vám u piva padá pěna a nemáte v další sklenici náhradu, pomůže vám elektrický ohříváček a nebo hrst soli vhozená do půllitru. Červené víno je na fotografiích vždy velice tmavé, ředíme jej vodou.

Tepelně upravený pokrm, hlavně pečený či grilovaný rychle mění svůj vzhled a často se stává, že při delším fotografování se již ztrácí lesky na povrchu. Vysokého lesku dosáhneme dodatečným potřením pečené části štetečkem namočeným v olivovém oleji a nebo glycerinu. Olej se na rozdíl od glycerinu do jídla rychleji vpíjí. Naopak příliš vysoké lesky hlavně na zeleninových oblohách se mohou eliminovat přestříknutím matným lakem.

máslová ryba s humrovou pěnou uzená žebra marinovaná

Současná gastronomická fotografie využívá ve velké míře práci s hloubkou ostrosti. Velice často můžeme vidět snímek kde je dokonale ostrá pouze ta pověstná třešinka na dortu a zbytek fotografie je v optické neostrosti. Bez dokonalého, vysoce světelného objektivu takovou fotografii nemůžete zhotovit. Je ale pravda, že podobné efekty dosáhnete v grafickém editoru.

mušle sv.Jakuba – celé ostré zmrzlina – částečná neostrost
jahodové knedlíky  torteliny s jehněčí šunkou

U fotografování moučníků se šlehačkou, zmrzlinových pohárů a podobných pokrmů se často setkáme s tím, že na teplejším povrchu šlehačka rychle řídne a stéká. Zcela bez problémů můžeme šlehačku nahradit holící pěnou, která má podobnou konsistenci i barvu a vydrží daleko delší dobu. Přidáním vhodného barviva můžeme vytvořit i „pěnu pařížskou apod.“

Barevnost, kvalitní naaranžování, osvětlení a správné expozice jsou základy pro fotografování jídla. Ale také ochota experimentovat, neustále zkoušet a chtít něco dokázat.

Fotografovat jídlo pod vedením Milana Šusty můžete na jeho workshopu Fotíme jídlo v ateliéru na Setkání fotografů v sobotu 8. března 2014. Zveme rovněž na workshop Jak fotografovat jídlo za přirozeného světla pod vedením profesionála Roberta Vano. Lákavé předkrmy a zákusky čerstvě připraví italský kuchař Michele Antonio Russo, součástí workshopu je i krátká ukázka přípravy předkrmu přímo na place.