Většina z nás zná Stanley Kubricka jako filmového režiséra a producenta. Jeho 2001: Vesmírná odysea je ikonou mezi scifi filmy. V mládí se však Stanley Kubrick několik let živil jako fotograf v New Yorku. Pro tento článek jsem si připravil jeho snímky z let 1947-48, které byly v loňském roce k vidění na jeho výstavě v Domě fotografie v Moskvě.
Stanley Kubrick (1928–1999), legendární americký filmový režisér, který většinu svého života prožil v Anglii, odkud spolupracoval s Hollywoodem. Byl přítelem Stevena Spielberga. Často s ním diskutoval o filmaření, i když toto přátelství vyšlo najevo až po jeho smrti. Steven Spielberg pak dotočil jeho rozdělaný film A.I. Umělá inteligence.
![]() |
Světlo, zvláštní kompozice a určitá tajemnost až mystika. Tohle vidíte již z jeho fotografií z doby, než se stal filmařem. Jeho otec Jack Kubrick, který pracoval jako lékař, koupil Stanleymu fotoaparát značky Graflex již ve třinácti letech, a ten pak začal zuřivě fotografovat. V šestnácti letech, ještě na střední škole, se stal školním fotografem. Své fotografie vyvolával v temné komoře svého kamaráda. V sedmnácti letech se stal oficiálním fotografem časopisu Look. Byl také výborným šachistou. Přivydělával si takto hrou o čtvrťáky po šachových klubech nebo na Washington square (zde se hraje i dnes). Na filmovou dráhu natrvalo přesedlal až v roce 1950. Ukázalo se, že to bylo správné rozhodnutí.
Všechny fotografie, které komentuji v tomto článku byly pořízeny na výstavě v Domě fotografie v Moskvě v lednu 2012. Snímky byly prezentovány v zasklených rámech v nepříliš dobře osvětlených prostorách. Proto jsou často patrné parazitní odrazy. Takhle to však jako návštěvník prostě vidíte.
Kolumbijská universita, New York, leden 1948
Kolumbijská universita spolu s Harvardem, Yale a Princetownem patří do velké čtyřky prestižních škol v USA. V roce 1948 se stal jejím rektorem Dwight D.Eisenhower, o pět let později v pořadí 34. President Spojených států. To bylo také jedním z důvodů, proč vznikl tento dokument.
![]() |
Všiml jsem si, že prakticky všechny portréty na výstavě jsou fotografované z podhledu. Je to způsob, jak zdůraznit velikost a důstojnost.
![]() |
![]() |
![]() |
Profesor E. T. Booth je portrétován jako ředitel projektu spolu s dvěma inženýry v pozadí před ještě nedokončeným obřím cyklotronem, který váží 2,500 tun a bude urychlovat částice napětím 400 milióny voltů. Lidé vypadají v porovnání s obřím strojem jako nepatrné bytosti. Fotka působí až surrealisticky, vyjadřujíc geopolitické ambice země a jejích lidí.
Micky, 1947
USA bylo ve srovnání s Evropou vždy mnohem svobodnější z hlediska svobod a myšlení. Proto se zde běžně, již v době začínající reportážní fotografie, dělaly sociální dokumenty. Příkladem těchto fotografií je dokument o Mickym, jedenáctiletém klukovi z Brooklynu. Nejstarším z pěti dětí, který se snaží vší silou a schopnostmi pomoci uživit své sourozence. V budoucnu typický charakter pro některé Hollywoodské filmy.
![]() |
Dovolená v Portugalsku, květen 1948
Mladý americký pár vyráží na líbánky do Evropy. Limuzína, let s TWA… Fotografie zachycují cestu „ve stylu“. Žádné fotografie hradů, památek, ale krásné první snímky do rodinného alba. Takovéto snímky pak mají pro rodinu úžasnou hodnotu. Jen si přiznejme, jak málo jich mnozí z nás mají.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pan fotograf se však evidentně nezabýval pouze manželkou, občas si odskočil nafotografovat i něco hlubšího.
![]() |
Další snímek z podhledu vyjadřující respekt k pracujícím rybářům ve vesničce Nazare.
Jazz
Kubrick byl zároveň i milovníkem jazzu a často fotografoval i v různých klubech v New Yorku. Při fotografické technologii 40-tých let byly podobné snímky v podmínkách s nedostatkem světla mnohem obtížnější než dnes.
![]() |
![]() |
Nově objevené snímky legendárního amerického filmového režiséra umožňují nahlédnout do vizuálního a kompozičního cítění umělce. Nakonec se Kubrick sice rozhodl pro film a určitě to bylo správné rozhodnutí. Jisté je, že by se však nejspíše výrazně prosadil i jako fotograf. Ukazuje, že obě média mají hodně společného.
Nakonec jsem si ještě vybral snímek dívky, který mě zaujal svou jednoduchou kompozicí. Prostě mám rád S-křivky.
![]() |













