FotoŠkola 4 - hledáček vs. displej

Displej má snad každý digitální fotoaparát. Hledáček mají jen některé, a zatím co displej je prostě displej, hledáčků existuje několik typů. Kdy je lepší použít LCD a kdy hledáček, a jaké jsou jejich výhody, se dozvíte v dalším dílu FotoŠkoly.

V dobách fotografie na film měly všechny fotoaparáty hledáček. Dnes má snad každý digitální fotoaparát na zobrazování fotografované scény displej, a hledáček mají jen některé přístroje. A zatím co displej je prostě displej, hledáčků existuje několik typů, které se liší konstrukcí a možnostmi. Víte jaké výhody má zrovna ten ve vašem fotoaparátu?

Displeje digitálních fotoaparátů, byť se liší technologií, rozlišením a dalšími parametry, jsou v podstatě stejné. Základní princip jejich fungování se nemění. Snímač fotoaparátu snímá obraz, elektronika ho zpracuje a displej zobrazí. Hledáčků naproti tomu existuje několik konstrukčně zásadně odlišných typů, které mají společné jen jedno: musíte k nim přiložit oko. V praxi se můžete setkat s hledáčkem elektronickým, průhledovým a TTL. Jak tedy fungují, a jaké jsou výhody jednotlivých způsobů nahlížení na scénu?

Displej

Zatímco u prvních digitálních fotoaparátů sloužil LCD displej jen k zobrazení již vyfotografovaných snímků, moderní přístroje ho využívají pro zobrazení náhledu fotografované scény. Displej se postupně zvětšoval a díky tomu dnes nabízí dostatek místa pro pohodlné komponování a současné zobrazení mnoha údajů. Vedle scény tak vidíte expoziční parametry, histogram, nastavení kvality a v neposlední řadě, u kvalitních fotoaparátů vzhled komponované scény na displeji odpovídá výsledné fotografii. Použijete-li nějaký filtr fotoaparátu, například převod do černobílé, nebo změníte-li vyvážení bílé, výsledek vidíte hned i bez zmáčknutí spouště. To je velká výhoda LCD displeje – fotografie můžete tvořit bez zbytečného experimentování.

Displej s maximální velikostí

Naopak velká nevýhoda je, že pokud svítí prudké slunce, často nevidíte nic. Z fotografického hlediska s sebou nese fotografování přes displej ještě jedno velké riziko – rozmazání fotografie pohybem fotoaparátu. Koukáte-li na displej, většinou držíte přístroj v natažených rukách (nebo dokonce v jedné ruce), a to stabilitě neprospívá. Fotoaparát se tak trochu pohybuje a při exponování delšími časy, například v šeru, nebo s delšími ohnisky, se tímto pohybem celá fotografie rozmaže.

Právě zde je naopak velká výhoda všech hledáčků. Při komponování přes hledáček jste prakticky nuceni opřít fotoaparát o hlavu. A ta je vcelku stabilní, málokomu se klepe. Pak stačí jen zaujmout pevný postoj (například jako při jízdě MHD bez držení) a fotografie, které byly dříve rozmazané, budou ostré.

Elektronický hledáček (EVF)

Jsou jím vybaveny hlavně pokročilé kompaktní fotoaparáty. Je to vlastně malý LCD displej umístěný v hledáčku. Díky tomu má všechny výhody displeje, jako věrnost zobrazované scény a možnost zobrazení velkého množství nastavení, a navíc zobrazení nevadí prudké slunce. Nevýhodou je nižší rozlišení než mívají velké displeje, protože do útrob fotoaparátu se prostě obrazovka s velkým rozlišením nevejde. Občas také narazíte na hledáček, který vám vyloženě nesedne – například bliká při pohybu obrazu, nebo má špatné barvy.

Pohled do elektronického hledáčku

Každopádně má elektronický hledáček mnoho výhod displeje a zároveň vás nutí ke stabilnímu držení fotoaparátu, což je jen dobře. Příjemné také je, že v EVF je často možné prohlížet i již vyfocené snímky. To se hodí na prudkém slunci, kdy na displeji není nic vidět.

Průhledový hledáček

Průhledový hledáček je tím nejednodušším prostředkem ke komponování scény. Je to v principu jen „díra“ ve fotoaparátu, která rámuje scénu. Dříve byl průhledový hledáček častou součástí levných fotoaparátů, dnes výrobci zmenšují přístroje, a tak už hledáček vynechávají.

Průhledový hledáček je většinou vybavený jednoduchou optikou aby pohled skrz něj odpovídal záběru fotoaparátu. Můžete se setkat i se zoomovacím průhledovým hledáčkem na fotoaparátech se zoomem. Nečekejte žádné velké množství dodatečných informací o fotografii. Scénu vidíte jako pouhým okem a vliv nastavení fotoaparátu na fotografii si musíte představovat. při pohledu do průhledového hledáčku uvidíte běžně jen několik základních expozičních parametrů – pokud vůbec nějaké. O to zajímavější je počin společnosti Fujifilm. V modelu FinePix X100 je přes hledáček průhledný displej, který dokáže zobrazit velké množství informací včetně histogramu (test FujiFilm FinePix X100).

Průhledový hledáček Hledáček Fujifilm X100 - reálný průhled s informacemi

Průhledový hledáček má ale jednu, v některých situacích velmi problematickou, vlastnost. Tím, že je umístěn vedle objektivu, kouká vlastně trochu vedle. Rovnoběžně s pohledem objektivu, takže u záběrů na vzdálenost několika metrů to už nepostřehnete, ale na makrofotografii zapomeňte. V hledáčku uvidíte, díky posunutí o několik centimetrů, zcela jinou část scény, než bude na fotografii. Tuto „vadu“ řeší TTL hledáček.

TTL hledáček

TTL – Through the lens (skrz objektiv) hledáček zobrazuje obraz procházející skrz objektiv fotoaparátu. Používá se v zrcadlovkách. Právě k tomu, aby byl v hledáčku vidět obraz procházející objektivem, slouží jejich zrcátko. Koukáte tak přímo na fotografovanou scénu se všemi vlastnostmi nasazeného objektivu a komponování je přesné. Při samotném fotografování se zrcátko odrážející obraz do hledáčku vyklopí a pustí světlo na snímač.

Na rozdíl od průhledového hledáčku je možné naprosto přesně komponovat a vidíte i zaostření (jemněji než u EVF), což je právě u zrcadlovek důležité kvůli hloubce ostrosti. Nevýhoda proti všem ostatním typům hledáčků je v zatemnění při exponování snímku. Zatímco u fotografie je to jen okamžik, při natáčení videa je hledáček zrcadlovek nepoužitelný. Údaje v hledáčku se opět omezují na základní hodnoty expozice, navíc je u zrcadlovek zobrazeno místo zaostření a podle modelu fotoaparátu i další pomůcky.

Jak prochází světlo TTL hledáčkem DSLR Pohled do hledáčku TTL hledáčku

Výhodou optických hledáčků je samozřejmě nulová spotřeba. „Výhodou“ v uvozovkách pak právě to, že obraz neprochází elektronikou. Sice přesně nevidíte vzhled finálního snímku, ale zato vidíte scénu v nejvyšší kvalitě. V optickém hledáčku nikdy nebude přepal. Kvalita zobrazení je závislá především na vašem oku.

Displej nebo hledáček?

Většina kompaktních fotoaparátů má dnes jen displej a hledáček v nich z úsporných důvodů nenajdete. Průhledový nebo elektronický hledáček mají až některé vyšší modely, TTL pak zrcadlovky. Pro běžné focení displej zcela postačuje a v některých situacích je fotografování bez něj obtížné, například s fotoaparátem nad hlavou nebo u země.

U digitálních zrcadlovek na stativu umožňuje displej při zapnutém živém náhledu ještě přesnější kontrolu zaostření než hledáček, pokud si náhled zvětšíte.

Hledáček se začne hodit ve chvíli, kdy na displej z nějakého důvodu nevidíte, nebo potřebujete pevně držet fotoaparát, abyste neměli nerozmazané fotky. Běžný průhledový hledáček je spíš nouzovým řešením nevalné kvality, elektronický hledáček už zastoupí displej bez problémů. Jak průhledový tak TTL hledáček mají velkou výhodu v minimální spotřebě. Pokud je nouze o baterie, nepoužívejte displej, koukejte do hledáčku, a baterie vydrží výrazně déle.

U digitálních zrcadlovek má použití hledáčku ještě jednu výhodu. Hlavní zrcátko odráží do hledáčku jen část světla ze scény a část ho pokračuje skrz na speciální ostřicí senzory. DSLR pak ostří při použití hledáčku rychleji, než při náhledu na displeji.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    21.07.2011 08:42

    Poslední odstavec - tedy fázové ostření by si zasloužil větší vypíchnutí - rychlost ostření je stále to, co významně rozšiřuje pole použitelnosti zrcadlovek. Zaznamenal jsem ještě jednu - možná subjektivní, ale ne tak výjimečnou nevýhodu EVF - při celodenním focení přes EVF, což je totéž, jako když se díváte na blikající, zářící obrazovku hodně zblízka, jsem pravidelně trpěl podrážděním oka až zánětem spojivek - což se mi u TTL hledáčku nestává.

  • Petr Šesták
    Petr Šesták
    21.07.2011 11:06

    U TTL mi trochu chybí informace, že může být typu Pentaprism a Pentamirror. Rozdíl mezi nimi znám, ale mohl by zde někdo prosím rozebrat obrazovou kvalitu? Docela bych rád věděl jestli je mezi těmito řešeními takový rozdíl jak někdo tvrdí. Téměř všechny levné zrcadlovky mají Pentamirror.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    21.07.2011 11:26

    Jeden rozdíl bych viděl ve větší robustnosti, odolnosti k nárazům a prostředí, životnosti pentaprismy proti zrcátkům - proto bývají hranoly u profi-zrcadlovek. Ale srovnání kvality zobrazení by mne též zajímalo.

  • Taffey
    Taffey
    21.07.2011 15:10

    Žádné. Stačí se kouknout do jednotlivých zrcadlovek se stejně velkým hledáčkem. Ovšem kromě výhod, které tady už popsal Míra Zítka, jen ještě jeden postřeh. Dnes, kdy si běžně lidé kupují nová těla, tedy zrcadlovek, jsme furt v roce 2011, tak to tak velký význam nemá. Ale v predigitální době, kdy si člověk koupil zrcadlovku a měl ji 30 let, páč moc toho ku zlepšení nebylo a když jo, tak na to běžný člověk neměl, byl pentamiror naprd proto, že po nějakém čase bylo přes něj hůř vidět. Stříbro na zrcátku tmavlo a bylo hůř vidět. Ale dnes si troufám tvrdit, že není nikdo, kdo by při pouhém pohledu do hledáčku poznal, zda je to to či ono. Možná při požití skel o světelnosti 1,2 by to poznat mohlo být, ale u těch šunek, co tu většina používá, je to vyloučeno.

  • Taffey
    Taffey
    21.07.2011 15:15

    No, strašně rád bych viděl toho člověka, který fotí něco s foťákem nad hlavou a fotí se mu obtížně proto, že nevidí na displej. To je fakt velmi ale opravdu velmi úsměvné. To by musel fotit něco nad sebou a to pak nepotřebuje předpažovat. Tedy, pokud se mýlím, tak mě klidně zbuzerujte.

  • m k 7
    m k 7
    21.07.2011 16:11

    Taffey: Tak já fotím skrz live view a s rukama nataženýma nad hlavou celkem běžně - dá se tak získat zajímavý mírný nadhled, dostat se přes hlavy diváků apod. A bez výklopného displeje na něj jde špatně vidět - nejhorší je to venku, kdy se v displeji odráží světlá obloha. Pomáhá jej zaclonit rukou, pak jsou vidět alespoň kontury focených předmětů, což pro hrubou kompozici stačí.

  • tomik 3
    tomik 3
    21.07.2011 19:46

    ....Občas také narazíte na hledáček, který vám vyloženě nesedne....(EVF). To bych řekl.To co mám doma je jedna velká hrůza.

  • Vai
    Vai
    21.07.2011 20:28

    No tvrzení o EVF hledáčcích: "...Nevýhodou je nižší rozlišení než mívají velké displeje, protože do útrob fotoaparátu se prostě obrazovka s velkým rozlišením nevejde..." už snad dnes neplatí. Autor článku totiž zapomněl zmínit fotoaparáty s výměnnými objektivy např. Panasonic řady G, GH nebo SLT zrcadlovky od Sony A33, A55, jejichž EVF hledáčky mají jak vysoké rozlišení, tak jsou i větší než hledáčky mnoha zrcadlovek.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram