FotoŠkola 4 - hledáček vs. displej

Displej má snad každý digitální fotoaparát. Hledáček mají jen některé, a zatím co displej je prostě displej, hledáčků existuje několik typů. Kdy je lepší použít LCD a kdy hledáček, a jaké jsou jejich výhody, se dozvíte v dalším dílu FotoŠkoly.

V dobách fotografie na film měly všechny fotoaparáty hledáček. Dnes má snad každý digitální fotoaparát na zobrazování fotografované scény displej, a hledáček mají jen některé přístroje. A zatím co displej je prostě displej, hledáčků existuje několik typů, které se liší konstrukcí a možnostmi. Víte jaké výhody má zrovna ten ve vašem fotoaparátu?

Displeje digitálních fotoaparátů, byť se liší technologií, rozlišením a dalšími parametry, jsou v podstatě stejné. Základní princip jejich fungování se nemění. Snímač fotoaparátu snímá obraz, elektronika ho zpracuje a displej zobrazí. Hledáčků naproti tomu existuje několik konstrukčně zásadně odlišných typů, které mají společné jen jedno: musíte k nim přiložit oko. V praxi se můžete setkat s hledáčkem elektronickým, průhledovým a TTL. Jak tedy fungují, a jaké jsou výhody jednotlivých způsobů nahlížení na scénu?

Displej

Zatímco u prvních digitálních fotoaparátů sloužil LCD displej jen k zobrazení již vyfotografovaných snímků, moderní přístroje ho využívají pro zobrazení náhledu fotografované scény. Displej se postupně zvětšoval a díky tomu dnes nabízí dostatek místa pro pohodlné komponování a současné zobrazení mnoha údajů. Vedle scény tak vidíte expoziční parametry, histogram, nastavení kvality a v neposlední řadě, u kvalitních fotoaparátů vzhled komponované scény na displeji odpovídá výsledné fotografii. Použijete-li nějaký filtr fotoaparátu, například převod do černobílé, nebo změníte-li vyvážení bílé, výsledek vidíte hned i bez zmáčknutí spouště. To je velká výhoda LCD displeje – fotografie můžete tvořit bez zbytečného experimentování.

Displej s maximální velikostí

Naopak velká nevýhoda je, že pokud svítí prudké slunce, často nevidíte nic. Z fotografického hlediska s sebou nese fotografování přes displej ještě jedno velké riziko – rozmazání fotografie pohybem fotoaparátu. Koukáte-li na displej, většinou držíte přístroj v natažených rukách (nebo dokonce v jedné ruce), a to stabilitě neprospívá. Fotoaparát se tak trochu pohybuje a při exponování delšími časy, například v šeru, nebo s delšími ohnisky, se tímto pohybem celá fotografie rozmaže.

Právě zde je naopak velká výhoda všech hledáčků. Při komponování přes hledáček jste prakticky nuceni opřít fotoaparát o hlavu. A ta je vcelku stabilní, málokomu se klepe. Pak stačí jen zaujmout pevný postoj (například jako při jízdě MHD bez držení) a fotografie, které byly dříve rozmazané, budou ostré.

Elektronický hledáček (EVF)

Jsou jím vybaveny hlavně pokročilé kompaktní fotoaparáty. Je to vlastně malý LCD displej umístěný v hledáčku. Díky tomu má všechny výhody displeje, jako věrnost zobrazované scény a možnost zobrazení velkého množství nastavení, a navíc zobrazení nevadí prudké slunce. Nevýhodou je nižší rozlišení než mívají velké displeje, protože do útrob fotoaparátu se prostě obrazovka s velkým rozlišením nevejde. Občas také narazíte na hledáček, který vám vyloženě nesedne – například bliká při pohybu obrazu, nebo má špatné barvy.

Pohled do elektronického hledáčku

Každopádně má elektronický hledáček mnoho výhod displeje a zároveň vás nutí ke stabilnímu držení fotoaparátu, což je jen dobře. Příjemné také je, že v EVF je často možné prohlížet i již vyfocené snímky. To se hodí na prudkém slunci, kdy na displeji není nic vidět.

Průhledový hledáček

Průhledový hledáček je tím nejednodušším prostředkem ke komponování scény. Je to v principu jen „díra“ ve fotoaparátu, která rámuje scénu. Dříve byl průhledový hledáček častou součástí levných fotoaparátů, dnes výrobci zmenšují přístroje, a tak už hledáček vynechávají.

Průhledový hledáček je většinou vybavený jednoduchou optikou aby pohled skrz něj odpovídal záběru fotoaparátu. Můžete se setkat i se zoomovacím průhledovým hledáčkem na fotoaparátech se zoomem. Nečekejte žádné velké množství dodatečných informací o fotografii. Scénu vidíte jako pouhým okem a vliv nastavení fotoaparátu na fotografii si musíte představovat. při pohledu do průhledového hledáčku uvidíte běžně jen několik základních expozičních parametrů – pokud vůbec nějaké. O to zajímavější je počin společnosti Fujifilm. V modelu FinePix X100 je přes hledáček průhledný displej, který dokáže zobrazit velké množství informací včetně histogramu (test FujiFilm FinePix X100).

Průhledový hledáček Hledáček Fujifilm X100 - reálný průhled s informacemi

Průhledový hledáček má ale jednu, v některých situacích velmi problematickou, vlastnost. Tím, že je umístěn vedle objektivu, kouká vlastně trochu vedle. Rovnoběžně s pohledem objektivu, takže u záběrů na vzdálenost několika metrů to už nepostřehnete, ale na makrofotografii zapomeňte. V hledáčku uvidíte, díky posunutí o několik centimetrů, zcela jinou část scény, než bude na fotografii. Tuto „vadu“ řeší TTL hledáček.

TTL hledáček

TTL – Through the lens (skrz objektiv) hledáček zobrazuje obraz procházející skrz objektiv fotoaparátu. Používá se v zrcadlovkách. Právě k tomu, aby byl v hledáčku vidět obraz procházející objektivem, slouží jejich zrcátko. Koukáte tak přímo na fotografovanou scénu se všemi vlastnostmi nasazeného objektivu a komponování je přesné. Při samotném fotografování se zrcátko odrážející obraz do hledáčku vyklopí a pustí světlo na snímač.

Na rozdíl od průhledového hledáčku je možné naprosto přesně komponovat a vidíte i zaostření (jemněji než u EVF), což je právě u zrcadlovek důležité kvůli hloubce ostrosti. Nevýhoda proti všem ostatním typům hledáčků je v zatemnění při exponování snímku. Zatímco u fotografie je to jen okamžik, při natáčení videa je hledáček zrcadlovek nepoužitelný. Údaje v hledáčku se opět omezují na základní hodnoty expozice, navíc je u zrcadlovek zobrazeno místo zaostření a podle modelu fotoaparátu i další pomůcky.

Jak prochází světlo TTL hledáčkem DSLR Pohled do hledáčku TTL hledáčku

Výhodou optických hledáčků je samozřejmě nulová spotřeba. „Výhodou“ v uvozovkách pak právě to, že obraz neprochází elektronikou. Sice přesně nevidíte vzhled finálního snímku, ale zato vidíte scénu v nejvyšší kvalitě. V optickém hledáčku nikdy nebude přepal. Kvalita zobrazení je závislá především na vašem oku.

Displej nebo hledáček?

Většina kompaktních fotoaparátů má dnes jen displej a hledáček v nich z úsporných důvodů nenajdete. Průhledový nebo elektronický hledáček mají až některé vyšší modely, TTL pak zrcadlovky. Pro běžné focení displej zcela postačuje a v některých situacích je fotografování bez něj obtížné, například s fotoaparátem nad hlavou nebo u země.

U digitálních zrcadlovek na stativu umožňuje displej při zapnutém živém náhledu ještě přesnější kontrolu zaostření než hledáček, pokud si náhled zvětšíte.

Hledáček se začne hodit ve chvíli, kdy na displej z nějakého důvodu nevidíte, nebo potřebujete pevně držet fotoaparát, abyste neměli nerozmazané fotky. Běžný průhledový hledáček je spíš nouzovým řešením nevalné kvality, elektronický hledáček už zastoupí displej bez problémů. Jak průhledový tak TTL hledáček mají velkou výhodu v minimální spotřebě. Pokud je nouze o baterie, nepoužívejte displej, koukejte do hledáčku, a baterie vydrží výrazně déle.

U digitálních zrcadlovek má použití hledáčku ještě jednu výhodu. Hlavní zrcátko odráží do hledáčku jen část světla ze scény a část ho pokračuje skrz na speciální ostřicí senzory. DSLR pak ostří při použití hledáčku rychleji, než při náhledu na displeji.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    21.07.2011 22:18

    A je to zde zase, to co ma SONY je smejd, je to pomale a neni v tom videt to. co vidi oko, tedy i za horsich podminek.
    Ale tak SONY jde svoji cestou, pochopili, ze profi stroje od nich nikdo rozumny nekoupi a vetsina profiku z dob minolty utekli k CANON/NIKON ... tedy SONY dela to, o co je zajem, NEX-5 a levne zrcadlovky pro masy ... a masy chteji display, chteji vidte to, co bude na snimku, protze vi prdlajs, co je to expozice a kdo vi co, tedy chteji videt ze jim to tmavne, svetla, jestli nemaji blbe teplotu barev a tak ... oni to delaji dobre, jen je to hold nahrada lepsiho kompaktu, tedy nic pro me ;-)

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    22.07.2011 15:11

    Zrovna o významu výklopných displejů při podhledu a nadhledu moc diskutovat nelze, sám to také u NEXu to využívám každou chvíli a někdy je to dost zásadní. Mimochodem na adresu "staromilců" bych podotkl, že tohle se běžně dělalo už před WWII s dvouokými Rolleiflexy, možnost focená s žabí či ptačí perspektivy byla vždy uváděna jako jejich klad. Tehdejší reportéři to užívali přesně tak, jak psal "dnešní reportér" mk - různé liveview jsou v tomto bodě spíš návratem k něčemu, co tu už dávno bylo a po převládnutí klasických SLR trochu ustoupilo do pozadí...

  • Drahomír Stehlík
    Drahomír Stehlík
    27.07.2011 14:26

    Osobně displej zrcadlovky při fotografování nepoužívám vůbec. Využívám jej pouze k zobrazování informací. Pokud je displej totiž používán dlouhou dobu u živého náhledu, dochází k zahřívání CCD snímače a tím k nárůstu šumu. Samozřejmě je rozdíl mezi fotografováním v létě a v zimě.
    Mojí první zrcadlovkou byl Olympus E410 a později Canon 50D. Jedním z hlavních důvodů mého přechodu na Canon byl právě hledáček. U Olympusu se jedná o soustavu zrcátek, což způsobovalo značný úbytek světla procházejícího do okuláru. Při fotografování třeba hub v tmavém lese bylo docela problematické správně zaostřit a to nemluvě o kontrole hloubky ostrosti v takovémto prostředí při vyšších clon. číslech, kdy byl obraz skoro nečitelný. Canon má naopak hranol a úbytek světla na něm je menší. A to jsem u obou těl používal objektivy se světelností 2,8. Než aby jsem tedy používal displej, tak jsem si raději pomáhal s bateriovou svítilnou (myslím teda při zaostřování a kontrole hloubky ostrosti).
    Co se týče EVF, tak si nedovedu představit, že by jsem takovéto tělo používal u snímků macra.

  • Standa Vacl 1
    Standa Vacl 1
    28.07.2011 19:16

    Souhlasím s Vai: mám panasonik G1 s elektronickým velice jemným hledáčkem a je to paráda! Navíc výklopný a otočný 3" displej, takže i to fotografování od země nebo nad hlavou je bezproblémové; navíc všechna data v hledáčku nebo na displeji... Stále ještě jsem Gl nadšen!

  • Taffey
    Taffey
    17.08.2011 21:19

    Drahomíre Stehlíku, poradil bych Ti jednu věc. Zajdi si do kamenného obchodu, vem si makrosklo a nasaď ho na A33 nebo A55, nebo dnes už A35 od Sony a kouknise na displej nebo do EVF hledáčku. To, co tam uvidíš, tě srazí na kolena. Takových cancalů, co jsou zpět o pět let a budou tvrdit, že by to nikdy nemohli používat, jsem už viděl celé tucty. EVF hledáček s rozlišením 1.440.000 bodů je tak brilantní, že pokud ti někdo neřekne, že to EVF, nepoznáš to. A ještě k názoru kohosi nahoře, že je hloupost vidět v hledáčku to, co bude na fotce. JAsně. Pokud budeš fotit v normálních světelných podmínkách, tak máš celkem recht. Ale jakamile vlezeš do protisvětla nebo do fakt těžkých světelných podmínek, tak máš co dělat, abys to nastavil korektně a vmnoha situacích budeš stejně muset v PC dělat korekce. U EVF to dělat nemusíš. Můžeš tu jen machrovat, jak brilantně jsi schopen nastavit expozici. Ale počítám, že i největší machr bude mít s evf podstatně lepší a přesnější výsledky.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram