Zpracování tématu: "Supermarket"

Jestliže v minulém hodnocení psal kolega Kamil Varga, že vám jím vypsané téma moc nesedlo, nyní mohu s klidným svědomím napsat, že téma „Supermarket“ vám nesedlo vůbec. Snad největším problémem stále zůstává to, že někteří jedinci se snaží za každou cenu prezentovat své snímky, i když s vypsaným tématem vůbec nesouvisí.

Milí přátelé, fotografové.
Jestliže v minulém hodnocení psal kolega Kamil Varga, že vám jím vypsané téma moc nesedlo, nyní mohu s klidným svědomím napsat, že téma „Supermarket“ vám nesedlo vůbec. Nejen že příspěvků bylo tentokrát málo, ale i jejich úroveň značně zaostala za příspěvky na jiná témata. Po prvním prohlédnutí mne napadala slova jako tragedie či fraška. Snad největším problémem stále zůstává to, že někteří jedinci se snaží za každou cenu prezentovat své snímky, i když s vypsaným tématem vůbec nesouvisí.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii Když hvězdy nepřejou získala Karen Vimmerová. Fotografie do tématu na červen 2011 „Kráska a zvíře“ můžete posílat do konce měsíce.

Začnu ukázkami právě těchto problematických.

Doplnit zásoby

Fotografie s názvem „Doplnit zásoby“ je podprůměrný cestovatelský snímek, jehož vypovídací hodnota je téměř nulová. Dva vojáci na korbě náklaďáku, o jejich činnosti fotografie nic neříká, a uprostřed zatoulaný pes. Snad v pozadí by divák mohl rozšifrovat něco jako nákupní středisko, ale pouze při velkém smyslu pro fantazii. Zkrátka fotka o ničem.

Druhý snímek „Peru“ nám předvádí 6× záda školaček v uniformách pravděpodobně ve školní jídelně. Velikou část snímku vyplňuje obraz pokrmu. Nic víc a nic míň. Snad jen zbytky a neuklizený – špatný ořez – stůl v popředí. Fotografie je přece sdělení, autor by měl s divákem komunikovat pomocí vizuálních prvků. Zde opravdu komunikace vázne.

V další skupině jsou snímky, které sice vznikly v prostředí supermarketu, ale o tom, co se v tomto prostředí a jeho nejbližším okolí odehrává, toho také příliš nevypovídají.

Je to na deštník? Interspar

Dvě fotografie od, dalo by se říci, ostřílených a většinou úspěšných autorů. Na té první je krásně vyfotografovaná atmosféra před bouřkou. Nádherné mraky nad parkovištěm. To, že jde o parkoviště supermarketu, dávají tušit nepatrné postavy, které snad tlačí nákupní vozík. Dominantní postava z plakátu v pravé části snímku bohužel s celkovou koncepcí vůbec nijak nesouvisí. Druhý snímek „Interspar“ představuje zavřený vchod do prodejny, prázdnou plochu, kde pouze nápis firmy umožní identifikaci. Opět o nějakém sdělení, o výpovědi a smyslu, nemůže být ani řeč.

Další skupina fotografií již o něčem vypovídá, je zde již čitelná určitá snaha o komunikaci. Začnu dvěma černobílými snímky.

Čekala u Mekáče Žonglér

Přestože černobílé fotografie většinou působí velice zajímavě a výtvarně, mám dojem, že v případě té první odbarvení snímku spíše uškodilo. Jednotlivé prvky se tonálně téměř sjednotily a fotografie působí dost nepřehledně. To je také způsobeno tím, že na snímku je mnoho výrazových prvků. Celek působí zmateně, jsou to vlastně jakoby dvě fotografie v jedné. Jedna výrazná figura na pravé straně má svůj vlastní význam, je klidná a dominantní, naproti tomu v levé části snímku je pohyb, drama, život. Hlavní protagonista je bohužel přímo uprostřed, snad by snímku pomohl větší ořez v pravé části, umístění světlé postavy do zlatého řezu a odstranění „zmatku“ v pravé části.

Na druhém snímku si autor všímá toho, co je v supermarketech běžné, mimoprodejní činnosti, zábavy. Akční fotografie, které ovšem přesná centrální kompozice spíše uškodila. Jestliže by figura měla více místa před sebou, ve směru pohybu, byl by snímek ještě více dynamický. Podle mého názoru jsou barevné akcenty na kuželech samoúčelnou hračkou.

Ještě dvě fotografie, u kterých je patrné, že vznikly v nákupním středisku.

Správný směr Jediné jak mi dovolili fotit v supermarketu byly vánoční ozdoby, ale v odraze jde zachytit i život v

Přiznávám, že snímek „Správný směr“ jsem jaksi nepochopil. Vůbec nevím, co tím autor chtěl říci. Tak alespoň o kompozici. Na první pohled je patrné, že se pravá zeď kácí, horní čtvrtina fotografie je zcela prázdná, o ničem neinformuje, výrazná červená držadla vozíků upoutají pozornost, a tím vyjádří hloubku prostoru. Druhá fotografie je spíše autoportrét v odrazu vánoční ozdoby.

Nakonec jsem si nechal tři snímky, které vlastně přesně dokumentují přístup jednotlivých fotografů k zadanému tématu.

Veselá nabídka V nákupním středisku

Veselá nabídka je opravdu k popukání. Opět snímek z dovolené, snad by se mohl hodit do alba jako paměťový záznam. S Fotografií, a všimněte si prosím toho velkého F, nemá opravdu nic společného. Centrální kompozice, pohledy přímo do objektivu, strojené úsměvy… no dost.

Druhá fotografie již není pouhý záznam, jde o informaci, jak s dětmi a nákupy. Píši, že jde o informaci, neboť žádné velké emoce ve mně tento snímek nezanechal.

Když hvězdy nepřejou

To tato třetí, to je něco jiného. Nápad a vtip. Možná také důvod, proč je dobré nosit fotopřístroj stále u sebe. I když neukazuje regály plné zboží, fronty nakupujících, či dovádění dětí na chodbách supermarketů, je to fotka, která cosi vyjadřuje. Absurditu, nesmyslnost a vlastně vše, s čím se dnes a denně potýkáme. Snad pro ten nápad tuto fotografii, i když jsem tentokrát nechtěl vybrat vůbec žádnou, navrhuji na ocenění.

Milan Šusta

Téma na červen 2011

Fotografie do tématu na červen 2011 „Kráska a zvíře“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Kráska a zvíře“ můžete posílat do 30. června 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    09.06.2011 08:57

    dekuji. bice potreba.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    09.06.2011 08:57

    (cukru bylo dosti)

  • Taffey
    Taffey
    09.06.2011 10:26

    Já naprosto souhlasím s autorem článku. Ono, jestli to nebude třeba tím, že se tady, na FA, ale, jak znám i jiné fotoservery, tak ani na nich, neřeší fotografování, jako takové ale když už se někdo na něco zeptá, tak na to, jaký kompakt si koupit, nebo jaký objektiv k zrcadlovce. Kdysi fotili jen ti, kteří měli o fotografování skutečný zájem. Museli pro to udělat podstatně víc, než dnes a taky to víc stálo. Dnes má foťák kdekdo, i to největší kopyto a je to vidět. Mezi desítkami tisíc fotek ve zdejší galerii je opravdu dobrých fotek menšina, limitující k nule, alespoň za posledních pět let je tomu tak určitě. I přes to, že s vývody autorů těchto článků ve FotoRádci, mnohdy nesouhlasím, tak přesto je to jediný prostor na FA, kde se autoři snaží o určitou osvětu a za to jim děkuji. Když se ale kouknu na fotky třeba zrovna z těch márketů, tak mám za to, že Sisyfos měl, proti třeba Milanu Šustovi, velmi ulehčenou práci. Musí být frustrující, koukat se, měsíc co měsíc, na něco podobného a muset k tomu psát článek.

  • KIV
    KIV
    09.06.2011 14:34

    O tohle se musím podělit, ale berte to prosím jen pro zábavu…
    Dobrá, v obchodě se fotit nesmí (pár cvaků mám, psssst, ale sem ani jinam bych je právě kvůli tomu zákazu nedala, nemám na lepšího právníka než třeba Tesco či Globus, i když třeba ten s obrovskou cedulí Sleva - Vánoční osvětlení – škrtnuto 149 – slevová cena 200 není k zahození).
    Ale za kasama, v hale, to už je jiná, že.
    A tak jsem si cvakla několik rychlých záběrů v hale. A už z náhledu jsem tušila, že možná mám bombu.
    Představte si tu nádheru, překrásné děvčátko s nádhernýma blond kučerama, ve vozíku do kterého rodiče právě naložili nákup, možná nějaké ty ruce ale žádné identifikovatelné postavy, trochu z pokladního šrumu, možná malinko přiříznout aby tam nebylo nic čitelného z konkrétního obchodu, ale prostě jsem se spokojeně usmívala.
    Když tu ke mně přistoupil mladý sympatický pán, a pravil „Vy jste fotila naše děti?!“ A pak chtěl ty fotky vidět. Chlapec tam ani nebyl, ten stál vedle a v záběru jsem ho neměla. Děvčátko bylo zezadu, s krásně rozhozenými vlásky, v tom nákupu spíš rajtovala, prostě k zulíbání, záběr ze supermarketu jako vystřiženej… A pak ten pán poručil vymazat. Říkám vždyť tam není vidět obličej, a jsou to krásné záběry. Ale odpověď zněla jsou to naše děti a já si nepřeju aby je někdo fotil. Vymazat.
    A tak skončily mé neočekávaně slibné záběry ze supermarketu. Bylo to poprvé, co jsem musela vymazat fotky...

  • Radek Burda
    Radek Burda
    09.06.2011 15:25

    zadne prekvapeni...
    v dobe prsicich lidskych prav i z jogurtu si take televize mysli, ze - po dvou hodinach nepretrziteho vysilani - ma take pravo na svoji lidskopravni, petiminutovou pauzu.

  • rulisa
    rulisa
    09.06.2011 22:38

    Popravdě, ta Karenina parkovištní od rozhodčího zavržená se mi pozdává víc než vítězná. Jestli na parkovištní byl supermarket znát málo, na vítězné není vůbec. Spíš to vypadá jak butik z ulice za rohem.

  • rulisa
    rulisa
    09.06.2011 22:38

    A ono se v supermarketu nesmí fotit? A proč?
    Mi to nikdo neřek, když jsem tam před časem fotila, tyjo..

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    09.06.2011 22:55

    recovery, getdataback...

  • KIV
    KIV
    10.06.2011 00:31

    No, prý dokonce ani v té hale se nesmí. Aspoň to tvrdil pan ochranka, který hned naběhl, a přihlížel jak jsem mazala z karty. To je ale dost divný, protože občas se v supermarketových halách pořádají akce, mám nafoceného třeba Mareše jak propaguje hrnce v nabídkové akci, i zpívající Helenku, i Maxíky, a nikdo mi nikdy v hale ve focení nebránil, ani jsem tam neviděla zákazovou ceduli.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    10.06.2011 08:26

    V supermarketech/hypermarketech se fotit nesmi. Je to soukromy pozemek a maji to v podminkach. Coz neznamena, ze tam nemuzes fotku ukrast.

    Nedavno jsem videl uzasne snapshoty z USA tykajici se oblekaci kultury - prehlidka pupku a teplaku.

    NADHERA.

    V Cechach by nic takoveho neproslo, jsme papeztejsi. Karenina zkusenost je bohuzel skutecna.

    Ano, takovi jsme idioti.

  • rulisa
    rulisa
    10.06.2011 17:32

    Tak asi ne každý supermarket je tak rigidně pravověrný. :-)
    V pravidlech počínání si na soukromém pozemku to mít můžou, ale požadovat po mně smazání karty ze zákona nesmějí. Ani mi jakkoli jinak omezovat moje práva, můžou mě maximálně vykázat z oněch prostor. A to i v případě, že by tam někde měli upozornění vyvěšeno. Jakože jsem si ho zatím nikdy nevšimla.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    10.06.2011 19:44

    neda se fotit :-) ver mi to, resim to denne..

    jinak tady je svedectvi od blba, ale taky svedectvi:

    http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2006288

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    10.06.2011 20:03

    Pro ty, kteri resi problemy s vymazanim fotek z karty pred zraky ochranky, mam radu: fotte na pametova media znacky Sandisk, kdyz uz zrovna nemate fotak se dvema sloty na kartu ;)

  • Martin Picka 1
    Martin Picka 1
    11.06.2011 02:03

    to Petr L.: A neni jedno o jakou znacku jde? Obnovit se da prece fotka na kazde karte

  • Martin Picka 1
    Martin Picka 1
    11.06.2011 02:05

    Jinak teda souhlas s autory, fotky dost slabota. Ja bych ale taky volil jako nejlepsi fotku "je libo destnik?" Jasne, chybi tam primej motiv supermarketu, ale ta fotka me celkem bavi...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram