Jak přežít služby minilabů

Minilaby jsou v současnosti asi nejčastějším místem, kde fotograf amatér vyvolává své fotografie. Nechávají tam však občas vyvolávat své fotografie i profesionálové. Milan Bednařik, který se fotografováním živí, píše o svých mnoholetých zkušenostech s používáním těchto laboratoří.

Asi vám nesdělím žádný velký objev, když budu tvrdit, že drtivá většina fotografující veřejnosti patří ke stálé klientele minilabů. Nad problematikou minilabů, byly jistě popsány již stohy papíru. Pokud patříte mezi ty fotografy, kteří jsou pravidelnými uživateli jejich služeb, dáte mi zajisté za pravdu, že ne vždy z nich odcházíte s pocitem plného uspokojení z poskytnutých služeb.

My, pamětníci, často vzpomínáme nostalgicky na dobu, kdy v polovině osmdesátých let bylo v naší republice těchto minilaboratoří, že by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Tato zařízení vlastnila převážně družstva nebo podniky zabývající se zpracováním fotografií od nepaměti. Fotky byly sice dražší než dnes a s delší dodací lhůtou. Na druhé straně tu ale byla výhoda: pokud si zákazník přál nějaké úpravy a opravy na svých fotografiích, mohl je požadovat, aniž měl pocit, že někoho obtěžuje. Obsluha minilabů byla na takováto možná úskalí nás věčných „otravů“ vyškolena.

Největší rozmach fenoménu zvaný minilab jsme se dočkali až v posledním desetiletí. Co si budeme nalhávat, jde o docela slušný kšeft. Lidí s fotoaparáty přibývá, bude to jistě slušný business, řekl si nejeden majitel zrestituovaných prostorů a vrhl se do „minilabového“ podnikání. Mám pocit, že i zde platí Murphyho zákony. S počtem přibývajících laboratoří dochází v přímé úměrnosti ke zhoršování kvality poskytovaných služeb v nich. Nechci všechny strkat do jednoho pytle. Jistě se najdou provozovny, kde budete spokojenější a naopak. Nejlépe jsou na tom fotografové z Prahy a velkých měst. Tam je laboratoří více, funguje jakási konkurence a jejich provozovatelé se musí trošku snažit. Více vrásek na čele fotoamatérů nadělá zpracovatel v menším městě, kde bývá často sám v monopolním postavení.

Patříte-li do kategorie uživatelů, pro které není jediným kritériem kvality fotografie to, „jak se na fotce máma směje,“ poskytnu vám několik málo rad, jak v minilabu čelit neprofesionalitě profesionálů.

Sám jsem vyzkoušel mnoho minilaboratoří. Vím, že od nich nemohu čekat nějaké zázraky a že jsou určena převážně na zpracování amatérských fotografií. I ty však mohou vypadat dobře. Co si dnes může více zpracovatel přát. Převážná část lidí fotografuje „automaty“, a tak mají poměrně slušné negativy. Takovéto snímky je radost zpracovávat. Minilab si hodně parametrů srovná, stačí přece nastavit přednastavené hodnoty a jaký byl použit fotomateriál. Negativ se nasadí na první okno, zmáčkne start a na druhé straně vypadnou hotové fotky. Tak si většina lidí sedící za displejem minilabu představuje zpracování zakázky.

Běda, když si dovolíme nafotit nějakou barevnou nebo světelnou dominantu. To minilab zareaguje nevyzpytatelně a výsledkem je barevně nebo totálně „rozhozená“ fotografie. Tu je potřeba samozřejmě ručně opravit. Jen Ti nejlepší „minilaboranti“ toto poznají už z negativu a provedou to. Ostatní se na to vy…! Škoda každého fotopapíru, který se přece neprodá. Dochází pak k tomu, že v zakázce objevíme i snímky typu „mé rozmazané nohy při zakládání filmu.“

Jsem fotograf, který se tímto řemeslem živí více jak čtvrtstoletí. Strávil jsem stovky hodin v černobílých a později i barevných fotolaboratořích na to, abych uvěřil tvrzení mnohdy jistě atraktivních pracovnic „labů“. To, co tyto pracovnice chudákům fotoamatérům napovídají, by bylo možno zařadit do literárních útvarů zvaných pohádka či báje. Někdy se neudržím a musím se do dialogu vmísit, za což si vysloužím většinou z pozapultu káravý pohled. Ten by se mohl jen srovnat s tím „pitbulteriéřím“, který má oči zlostí zalité krví. Odměnou mi je jen uspokojivý dobrý pocit, že se jim zase nebohého amatéra nepodařilo oblbnout.

Není přece žádná ostuda, když laboranti něco nevědí, aby si to čestně přiznali a nehráli si na vševědoucí. Jsem přímo alergický na řeči typu: „Fotky máte moc tmavé, protože jste je špatně zaostřil“. Nebo na dotaz, proč mají jen půlky snímků z fotek ze svatby, se novomanželům dostalo zasvěcené odpovědi: „To máte rozbitý foťák, nechte si ho opravit“. Z negativu ale bylo jasné, že nebyl použit při fotografování správný čas, určený jako synchronní s bleskem.

To je jen malá ukázka také odborníků, kteří berou do rukou vaše zakázky. Nyní se vám pokusím dát pár rad, na co si v minilabu dát pozor:></div

1.Tak především se snažte si vybrat jeden minilab, se kterým jste co možná nejspokojenější, a pomalu si jeho zaměstnance začněte převychovávat. Rozumějte tomu tak, že na anonymního zákazníka se „dělá nátlak“ lépe, než na zákazníka stálého. To je obecné pravidlo.

2. Ukažte „minilaborantům“, že o focení něco víte. Používejte při případné reklamaci co možná nejvíce odborných slov, tím je znejistíte. Občas se osvědčí „vyseknut“ i nějakou tu pochvalu. Např. „Vidíte, těchto deset záběrů je perfektních, lépe by je neudělali ani v Americe u Kodaků, ale ty zbylé by si zasloužily předělat. To přece nebude pro vás odborníky žádný problém, stáhnout trošku purpurové.“ Jste-li jim přímo sdělíte o kolik, máte vyhráno.

3. Někdy mé oko zesmutní pohledem na výsledek laboratoře, zvláště uvědomím-li si, kolik jsem zaplatil za drahý fotoaparát se špičkovou optikou. Nevím, proč vlastně na takový výsledek kupuji drahý značkový fotomateriál. Samozřejmě proto, abych mohl očekávat kvalitní fotografie. Je dobré si zhotovenou zakázku prohlédnout, než ji zaplatíte. Podá-li vám obsluha sáček, neleňte, a obsah si prohlédněte. Je lépe využít momentu překvapení a případnou reklamaci uplatnit ihned. Nic vám není platné, když budete nad kvalitou lamentovat večer doma v obýváku. Jste-li s prací spokojeni, poté zaplaťte. Nelíbí-li se vám kvalita, chtějte to předělat. Druhý den jít reklamovat práci si většina lidí už netroufne. Na provozovnu se většinou naštvou a příště půjdou jinam. Tam se ale toto celé opakuje a vytvoří se tak začarovaný kruh „minilabího prokletí“.

Další velký problém vidím v profesionálním zacházení s vyvolanými negativy. Jsou obrázky, které jsou nenahraditelné, a jejich pořízení vám dalo mnoho práce. Chcete si je zachovat nepoškozené v archivu a kdykoliv je použít. To jde jen velmi těžko s negativy, které se v minilabech balí do roličky. Takovéto srolování je výhodné jen pro ulehčení práce laborantů, k ničemu jinému. Poničení filmu se dostaví v krátké době. Stačí roličku dvakrát rozbalit a škrábancům, zvaným „telegrafní dráty“ přes světlejší partie obrazu, se nevyhnete.

Nejlépe se k mým filmům chovali tam, kde je nastříhali na proužky po pěti okénkách a uložili do plastových trezorků. Mé srdce v jednom případě dokonce zaplesalo, když jsem spatřil na rukou laborantky úkaz zvaný „bílé rukavice“. To by mělo být standardem všude.

Spíše se setkávám s jevem, že před vašima očima laborantka film macešsky sroluje do co nejužší rourky a zatáhne za konec ještě k jeho lepšímu utažení. Ten praskavý zvuk elektrostatiky mi vždy hrůzou naježí všechny chlupy na rukou. Největší ironií je, když takto vzniklé škrábance reklamujete, tak ona madam, která ho poničila, vám oznámí s klidem Angličana: „Máte poškrábaný film“.

Nejraději si u „volání“ čekám a jakmile film opustí volací automat, odejmu jim ho co nejdříve z rukou pod záminkou výběru snímků. Sám si film na prohlížecím pultu rozstříhám a opatrně založím do trezorku (často vlastního, přinosivšího si z domova).

Vyhněte se pokud možno často zaběhlému postupu: „Vyvolejte mi film a udělejte po jednom snímku 9×13. Já si potom z toho vyberu zvětšeniny.“ Velmi často právě v této fázi dojde k poškození negativu a zvětšeniny jsou po přiobjednání poškrábané. Jde-li o větší zvětšeniny, vezměte si negativy raději domů a v klidu si udělejte jejich výběr, popřípadě zkontrolujte lupou ostrost. Věřte, že se vyplatí nebýt líný a do laboratoře raději zajít dvakrát.Vybírat snímky v prostorách minilabů je dosti obtížné. Navíc vám klidu nepřidá ani velké horko, které tam od strojů bývá, málo místa či velké množství lidí, často vám dýchajících za krk.

Zaměstnanci minilabů mají nejraději kategorii tzv. nenáročných fotoamatérů. Nás, „šťoury“, přímo nenávidí. Když na nich požadujete něco navíc, setkáte se s reakcí ve spektru od opovrhujícího pohledu až po nepříčetný řev. Vezmu-li ten druhý krajní případ, slušností jsem je vždy „odzbrojil“. Nemá cenu „útok“ opětovat. Lamentující laborantce: kdo ty zkoušky zaplatí, kam by přišli, kdyby se s každou zakázkou takto „hrabali“, apod. sdělte, že ať si udělají zkoušek kolik chtějí, že jim je rádi zaplatíte, jen když fotky budou dokonalé. Nemá cenu zbytečně vyhrocovat situaci, spíše vést rozhovor ve stylu zákazníka, trochu si sypajícího popel na hlavu. Pokud jsem tuto fintu použil, nikdy se mi nestalo, že by mi cenu za zkoušky připočítali. Efekt byl ten, že si mě ale uložili do podvědomí jako zákazníka, který se hned tak s něčím nespokojí. Když přijdete podruhé, uvidíte, že to zafungovalo. Pokud vám jde o zvlášť kvalitní minilabové zpracování nenahraditelných snímků z exotických zahraničních cest, doporučím vám z praxe dva postupy.

V prvém případě je to, abyste nenechávali vyvolávat filmy všechny najednou. Rozložte si jejich zpracování třeba do několika dnů. Snížíte si riziko jejich zničení laboratoří. Těch možností na vás číhá celá řada, proto je nepodceňujte. Mohou vypnout proud, přestane téci voda, „klekne“ chemie atd.

Druhý, osvědčený způsob je laboratoř upozornit předem na svoji „výjimečnou“ zakázku tak, aby si na ni dali pozor. Nic nezkazíte, když tuto svoji prosbu doplníte malou pozorností v podobě balíčku kávy nebo čokolády kvůli lepšímu si zapamatování vaší osoby. Hovořím ze zkušenosti a věřte, že se vám tato investice bohatě vrátí. Ideální stav je, když se vám podaří docílit toho, že při vstupu do laboratoře se vás již obsluha neptá na vaše jméno a píše ho na sáček automaticky. Posléze s přátelským úsměvem dodává: „Filmy nastříhat po pěti jako obvykle?“

Shrnu-li všechny poznatky, vyjde mi toto ponaučení:

Používat minilaby? Ano, na určitý druh práce. Nechat si vše líbit? Ne! Nechtít zázraky, ale požadovat kvalitu! Umět odpouštět v případech, kdy se něco nepovede, ale je vidět snaha zpracovatele o nápravu. Nikdo nejsme neomylný. Uvědomte si, že strojové zpracování se nikdy nevyrovná ručnímu, které vám poskytnou v profesionálních laboratořích. Preferováním kvalitních zpracovatelů odrovnáte ty nekvalitní. Nižší cena za „kus“ nemusí vždy znamenat výhru, obzvlášť, pohybujeme-li se v desetihaléřových položkách. Ušetříte sice na zpracovaném filmu „dvacku“, ale riskujete zničení nebo poškození vaší práce.

Záměrně nehodnotím jednotlivé firemní značky, to není účelem mého malého zamyšlení. Výše popsané problémy naleznete v menší či větší míře u všech běžných minilabů. Nezáleží na tom, jaké používají značky strojů, materiály či technologie. Vaše spokojenost závisí především na lidech, kteří zde pracují. Přeji vám šťastnou ruku při výběru toho svého minilabu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • K 2
    K 2
    08.07.2004 17:48

    Protože mi pravě včera předali v minilabu velmi nekvalitní práci (fotky meli z 90% lehký nádech do modra, u zbylých 10% to jen nebylo poznat), vím o kvalitě minilabů své... Neuhádal jsem bohužel nic.. Rád bych ale věděl, co si můžu dovolit.. Odmítnout fotky a vzít si jenom negativ, a jít raději jinam ??? Nevím jak je to s obchodním zákoníkem, reklamačním řádem atd.. Díky..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram