Zpracování tématu: "Zub času"

Vážení kolegové, fotografové. Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.

Vážení kolegové, fotografové.
Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii Čas nezastavíš získal Tomáš Peterka. Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“ můžete posílat do konce měsíce.

Podle přístupu autorů k určenému tématu jsem se vaše práce rozhodl rozdělit do několika skupin. V každé jsou samozřejmě fotografie na různé úrovni jak po stránce obsahové tak i kompoziční. Rozdílná je i kvalita technická.

První skupinou jsou fotografie informačního charakteru, na kterých autoři bez snahy o působení na pocity diváka v podstatě dokumentovali skutečnost, v našem případě ukazovali nějaké staré předměty v určitém prostředí.

Ještě sloužím ...

Tyto tři fotografie, byť vytvořeny různými autory, jsou stejnou informací, více či méně zdařilou, o tom, jak vypadá nějaký odložený a zapomenutý předmět. Jsou to informativní fotografie bez jakýchkoliv emocionálních prvků.

Další skupinou fotografií jsou opět informativní snímky, ovšem již s nějakým nápadem, s nějakou částečnou autorskou invencí.

Pod zámkem

Ne příliš zdařilý snímek, na kterém je na můj vkus až příliš velké množství jednotlivých stavebních prvků. Divák nemá zcela jasno na co se vlastně soustředí, jestli na mříž, zámek nebo sochu. Nejvíce pozornosti upoutává červená barva zámku, i když podle mého názoru není zrovna tím nejpodstatnějším. Středová kompozice a umístění hlavních figur také není zrovna nejšťastnější.

Je libo restituci?

Na první pohled obyčejná fotografie, která ovšem na diváka působí jednak silným barevným kontrastem, a potom vyváženým rozmístěním v celé ploše. Na rozdíl od předešlých informativních snímků tady autor využívá schopnosti barevných tónů evokovat dojem prostoru.

No a kde je Gingo?

Velice úsporná barevná kompozice, monochromatické řešení. Dobře vybraný objekt je na snímku umocněn barevným laděním a především vhodným umístěním kontrastních prvků okna a lucerny do plochy. Bohužel fotografii trochu vadí, že lampa v levém horním rohu je dost necitlivě ořezána.

Třetí skupinu fotografií tvoří snímky zaměřené na detail. Právě velký detail patří k výrazovým možnostem fotografa a umožní vytvořit emocionálně silné záběry.

Loukoťové kolo Plechové plátno
Boj Společné dílo pradědy, červotoče a pana Korodace

Nejen makrofotografie, ale i detailní záběr transformuje realitu do výtvarné podoby. Objevíme strukturu předmětů, změní se nám měřítko, barvy se stanou jedním z hlavních výtvarných prvků. Detail snad nejlépe dokumentuje, jak zub času pracoval a pracuje. Všechny tyto čtyři ukázky považuji za znamenité fotografie nejen po stránce obsahové, ale i kompoziční, a v neposlední řadě i dobře technicky zvládnuté. Byť každá z nich si všímá jiného materiálu, jiného předmětu, všechny vypovídají o jednom, o určité devastaci, změně způsobené časem.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    25.04.2011 09:09

    jen bych doplnil, jak prace s popiskem muze danou praci umocnit a jak je dulezite popisky cist.
    (asi nejznamejsim prikladem jsou popisky na WPP)

    Lajnerovic chaloupka bez popisku je takova nejaka, dalsi, milionta chaloupka.

    S popiskem je to velmi dobra zabava.

    Blby tri slova....

  • rulisa
    rulisa
    04.05.2011 19:32

    No, a vítězná fotka je zas jen vytažená z archívu...
    Není nad to poslat si na "posouzení" (de facto do neoficiální soutěže o nejlíp oceněnou fotku) dílko, který se spolehlivě osvědčilo už dávno v galerii FA.

  • DaHo
    DaHo
    05.05.2011 19:42

    Rulisa,je to snad v nějakých pravidlech této soutěže zakázané?Pokud ne,nevidím v tom žádný problém a není důvod se tu dál na toto téma bavit a vyvolávat zbytečnou nevraživost.

  • rulisa
    rulisa
    06.05.2011 00:28

    Co není zakázáno... :-)
    S tou nevraživostí - ok. Jasný. :-)

    Ale jinak - zkus mi vysvětlit, co to autorovi dá, když si nechá posoudit fotku třeba i několik let starou a dávno otleskanou, opochválenou?
    Psala jsem to už minule že by přeci měl být autorsky už o hodně dál, schopen objektivního pohledu na svou fotku i bez pomoci...
    Tak pak už mi vychází jen jeden důvod, proč ji pošle.

  • rulisa
    rulisa
    06.05.2011 00:30

    (Se omlouvám, na FA chodím studovat jednak fotografii, druhak sociologii a psychologii. :-)))

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram