Zpracování tématu: "Zub času"
Vážení kolegové, fotografové. Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.
Poslední dvě pracovní skupiny obsahují fotografie, při jejichž tvorbě se autoři snažili vnést do svých snímků určitou invenci, autorský vklad. Nejde tedy o informativní popis skutečnosti, ale o zpracování autorského záměru na dané téma, o posun reality, někdy dokonce o vytvoření příběhu pomocí jedné fotografie.
Začněme snímky, které mají určitý emocionální náboj, které u diváka mohou vyvolat pocity a zamyšlení.
Inspirací u těchto tří fotografií byla příroda a její proměny. První, trochu prvoplánová a spíše názorně ilustrativní. Přesto má určitou myšlenku. Druhá fotografie je zajímavá tím, že přechází téměř do grafiky, světlé linie ledu na neutrálním tmavém pozadí vytváří pocit chladu. Diagonální řešení a barevné tóny s bílými linkami upoutávají pozornost. U třetího snímku zřetelně vystupují z tmavého pozadí svěží zelené lístky a přesně vyvažují tmavě ohraničený kruh v pravém ohnisku zlatého řezu. Kompozičně výtečný snímek, který využívá jak barevný, tak i lineární kontrast.
Ze zcela jiného soudku jsou tyto dvě fotografie postavené na síle šedé stupnice a vzbuzující emoce nejen zpracováním, ale i obsahem. U obou můžeme vycítit nejen určitou záhadu a nejistotu, ale i klid a vnitřní pohodu. Tmavá tónina obou snímků pomáhá vytvářet nostalgickou náladu. U obou je zajímavá a citlivá práce se světlem, vytváření šerosvitu, malé světelné kontrasty.
Poslední skupinu jsem si nazval konfrontace. Takových fotografií bylo bohužel nejméně. Viděl jsem na nich konfrontaci nejen různých předmětů, ale hlavně konfrontaci myšlenek.
Reportážním způsobem zachycené diametrální rozdíly v dopravě, srovnání něčeho moderního se starým. Fotografii by určitě pomohl objektiv s ještě menší ohniskovou vzdáleností, v obou krajích obrazu je příběh této fotografie jakoby nedokončen. Takto zúžená perspektiva působí dost chaoticky.
Zbývají poslední dvě fotografie. Ta první, téměř popisná, zobrazuje zub i čas. Čas pouze nápisem na tričku, zub je dokonalý. Přesto a nebo právě proto se mi líbí. Líbí se mi hlavně ten nápad. S nemalou mírou humoru se autor s námětem docela dobře vypořádal. Druhá fotografie je silně stylizovaná. Domnívám se, že neúprosný čas donutil švadlenku zanechat šití oděvů, ale raději si zhotovit celé nové tělo. Právě u takto stylizovaných fotografií mohou být výklady různé. Tady mne velice překvapil nejen neotřelý nápad, ale i koncepce a zpracování. Pohled přímo do objektivu a nezvyklá centrální kompozice zatahují diváka do děje, lehký sépiový tón snímku celou scénu zjemní. Tuto fotografii navrhuji na ocenění.
Milan Šusta
Téma na duben 2011
Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Dialog“ můžete posílat do 30. dubna 2011, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórurul,
muze to byt daleko prostsi..
----------------------------
tleskani na fa ma zvuk tleskani placacky na mouchy.
a leckdo muze mit chut zjistit,
jak to vypada i ve svete, kde se chodi na zachod
a kupuji se cerstve housky.
-----------------------------
a ver mi,
povazovat dlouha leta sva dila zhrzene za zneuznane genialnosti,
je jev dosti obvykly...
(obvykle prumerne duse svadi slava Franze Kafky po jeho smrti :)
(napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita, nehlede na fakt, ze je to takova typicka fackovska (fáčkovská) "vychytavka" typu: hele, kamco, pojd dnes v sobotu fotit, moje manzelka neni doma. Ja bych do toho sel tak nejak umelecky, vis?)
Proč jsem poslal na posouzení starší fotku?
1. není to zakázané
2. Tato rubrika se jmenuje fotorádce a podle názvu a jména posuzujícího - Milan Šusta, jsem předpokládal, že bude fotka skritizována člověkem, který focení rozumí, narozdíl od některých "kritiků" na FA. S podobným tématem chci pokračovat a potřebuju zjistit, jestli cesta, kterou se chci vydat se musí ještě nějak směrovat a hlavně jak. Na rozdíl od většiny kritik nejen na FA p. Šusta napsal o všech publikovaných fotkách, co je na fotce dobře, nebo špatně a proč to tak je! Tato kritika je přínosná nejen pro mě a čtu jí, i když se netýká mě. Např. kritika rabura je toho důkazem. "napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita" mi nic nedá, jen jsem se dověděl, že se kritikovi nelíbí sepie, ale proč a co je na té sepii v daným případě špatný se nedovím.
:-)
ja jsem se take nedozvedel, jak ji zjemni :-DDD
boze, boze! :-DDD
Názor jwednoho člověka je pro tebe rozhodující?
Ty sám nemáš žádný nadhled nad fotkou s odstupem času?
Nedokážeš si vybrat z iks komentářů to podstatné, byť napsané třeba mezi řádky?
Jaký máš pocit, když fotku doděláš?
Jsi tak nejistý, že musíš mít slovo odborníka, abys věděl, jestli chceš v nasazeném směru pokračovat nebo ne?
Fotíš proč?
(To jsou otázky, co mi letí hlavou, protože tvoje odpověď by mi seděla na profesní a kariérní dilema, ale ne na koníčka, jehož podstatou má být tvořivost, hravost, a tedy i vlastní, individuální hledání... Ale s přihlédnutím k tomu, že i koníčky vidí každý jinak a dělá jinak a žije jinak...)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.