Zpracování tématu: "Zub času"

Vážení kolegové, fotografové. Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.

Poslední dvě pracovní skupiny obsahují fotografie, při jejichž tvorbě se autoři snažili vnést do svých snímků určitou invenci, autorský vklad. Nejde tedy o informativní popis skutečnosti, ale o zpracování autorského záměru na dané téma, o posun reality, někdy dokonce o vytvoření příběhu pomocí jedné fotografie.

Začněme snímky, které mají určitý emocionální náboj, které u diváka mohou vyvolat pocity a zamyšlení.

Podzim
Ostny mrazu Odolává

Inspirací u těchto tří fotografií byla příroda a její proměny. První, trochu prvoplánová a spíše názorně ilustrativní. Přesto má určitou myšlenku. Druhá fotografie je zajímavá tím, že přechází téměř do grafiky, světlé linie ledu na neutrálním tmavém pozadí vytváří pocit chladu. Diagonální řešení a barevné tóny s bílými linkami upoutávají pozornost. U třetího snímku zřetelně vystupují z tmavého pozadí svěží zelené lístky a přesně vyvažují tmavě ohraničený kruh v pravém ohnisku zlatého řezu. Kompozičně výtečný snímek, který využívá jak barevný, tak i lineární kontrast.

Příběhy starého auta

Ze zcela jiného soudku jsou tyto dvě fotografie postavené na síle šedé stupnice a vzbuzující emoce nejen zpracováním, ale i obsahem. U obou můžeme vycítit nejen určitou záhadu a nejistotu, ale i klid a vnitřní pohodu. Tmavá tónina obou snímků pomáhá vytvářet nostalgickou náladu. U obou je zajímavá a citlivá práce se světlem, vytváření šerosvitu, malé světelné kontrasty.

Poslední skupinu jsem si nazval konfrontace. Takových fotografií bylo bohužel nejméně. Viděl jsem na nich konfrontaci nejen různých předmětů, ale hlavně konfrontaci myšlenek.

Kočáry své doby

Reportážním způsobem zachycené diametrální rozdíly v dopravě, srovnání něčeho moderního se starým. Fotografii by určitě pomohl objektiv s ještě menší ohniskovou vzdáleností, v obou krajích obrazu je příběh této fotografie jakoby nedokončen. Takto zúžená perspektiva působí dost chaoticky.

Čas nezastavíš

Zbývají poslední dvě fotografie. Ta první, téměř popisná, zobrazuje zub i čas. Čas pouze nápisem na tričku, zub je dokonalý. Přesto a nebo právě proto se mi líbí. Líbí se mi hlavně ten nápad. S nemalou mírou humoru se autor s námětem docela dobře vypořádal. Druhá fotografie je silně stylizovaná. Domnívám se, že neúprosný čas donutil švadlenku zanechat šití oděvů, ale raději si zhotovit celé nové tělo. Právě u takto stylizovaných fotografií mohou být výklady různé. Tady mne velice překvapil nejen neotřelý nápad, ale i koncepce a zpracování. Pohled přímo do objektivu a nezvyklá centrální kompozice zatahují diváka do děje, lehký sépiový tón snímku celou scénu zjemní. Tuto fotografii navrhuji na ocenění.

Milan Šusta

Téma na duben 2011

Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Dialog“ můžete posílat do 30. dubna 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    06.05.2011 12:28

    rul,
    muze to byt daleko prostsi..
    ----------------------------
    tleskani na fa ma zvuk tleskani placacky na mouchy.
    a leckdo muze mit chut zjistit,
    jak to vypada i ve svete, kde se chodi na zachod
    a kupuji se cerstve housky.
    -----------------------------
    a ver mi,
    povazovat dlouha leta sva dila zhrzene za zneuznane genialnosti,
    je jev dosti obvykly...

    (obvykle prumerne duse svadi slava Franze Kafky po jeho smrti :)

  • Radek Burda
    Radek Burda
    06.05.2011 12:39

    (napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita, nehlede na fakt, ze je to takova typicka fackovska (fáčkovská) "vychytavka" typu: hele, kamco, pojd dnes v sobotu fotit, moje manzelka neni doma. Ja bych do toho sel tak nejak umelecky, vis?)

  • Tomáš Peterka
    Tomáš Peterka
    17.05.2011 05:43

    Proč jsem poslal na posouzení starší fotku?
    1. není to zakázané
    2. Tato rubrika se jmenuje fotorádce a podle názvu a jména posuzujícího - Milan Šusta, jsem předpokládal, že bude fotka skritizována člověkem, který focení rozumí, narozdíl od některých "kritiků" na FA. S podobným tématem chci pokračovat a potřebuju zjistit, jestli cesta, kterou se chci vydat se musí ještě nějak směrovat a hlavně jak. Na rozdíl od většiny kritik nejen na FA p. Šusta napsal o všech publikovaných fotkách, co je na fotce dobře, nebo špatně a proč to tak je! Tato kritika je přínosná nejen pro mě a čtu jí, i když se netýká mě. Např. kritika rabura je toho důkazem. "napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita" mi nic nedá, jen jsem se dověděl, že se kritikovi nelíbí sepie, ale proč a co je na té sepii v daným případě špatný se nedovím.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    17.05.2011 12:10

    :-)
    ja jsem se take nedozvedel, jak ji zjemni :-DDD

    boze, boze! :-DDD

  • rulisa
    rulisa
    25.05.2011 23:15

    Názor jwednoho člověka je pro tebe rozhodující?
    Ty sám nemáš žádný nadhled nad fotkou s odstupem času?
    Nedokážeš si vybrat z iks komentářů to podstatné, byť napsané třeba mezi řádky?
    Jaký máš pocit, když fotku doděláš?
    Jsi tak nejistý, že musíš mít slovo odborníka, abys věděl, jestli chceš v nasazeném směru pokračovat nebo ne?
    Fotíš proč?

    (To jsou otázky, co mi letí hlavou, protože tvoje odpověď by mi seděla na profesní a kariérní dilema, ale ne na koníčka, jehož podstatou má být tvořivost, hravost, a tedy i vlastní, individuální hledání... Ale s přihlédnutím k tomu, že i koníčky vidí každý jinak a dělá jinak a žije jinak...)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram