Zpracování tématu: "Autoportrét"

Vážení fotografové, když jsem toto téma vypisoval, měl jsem i přes jeho historický význam a popularitu napříč všemi vizuálními médii trochu obavu. A to jak z toho, že budete mít obavu veřejně publikovat své podobizny, tak obavu z kvality zpracování. Byl jsem proto velice potěšen jak mimořádně vysokým množstvím vašich příspěvků, tak pestrostí různých přístupů i jejich celkově vysokou kvalitou.

Tak tato fotografie více než předešlá patří do druhé velké skupiny snímků pracujících s emocemi. Bude to asi nejvíce záviset na osobním vztahu diváka k pavoukům a pavučinám. Můj je jednoznačně pozitivní. I záměrné nastavení středu pavučiny na nos portrétovaného ve mně vzbuzuje spíše úsměv. Ve prospěch melancholických emocí mluví, kromě samotného motivu pavučiny, i vážný vyraz v tváři fotografovaného a černobílé řešení. Možná podobně jako u předešlé fotografie právě ten kontrast, nejednoznačnost ve vyznění, působí i u této fotografie zajímavě.

Lyrika a melancholie

Aby měla autorka své dva příspěvky k sobě co nejblíže, začínám tuto skupinu její fotografií. Tentokrát už, vzhledem k výraznějším kapkám na skle, celkově tmavšímu a monochromatickému ladění, je fotografie svým celkovým vyzněním celkem jednoznačná. Zajímavé dílko připomínající pointilistické obrazy.

Reborn Schyzo

Dva výrazně až do grafického působení stylizované příspěvky téhož autora. Pravděpodobně v obou případech montáže. První s názvem Reborn – Znovuzrození je vizuálně velmi výrazná téměř a symetrická kompozice, ve svém výrazu podpořená i výrazem v tváři a vinětací. Obrazově méně působivý ale o to intimnější je druhý autoportrét. Dualita v emocích autora je zvýrazněna kontrastem černého a bílého trika. V obraze je dominantní snaha o dotyk rukou – pokus o integraci vzájemně antagonistických částí osobnosti. Oba autoportréty jsou vizuálně promyšlené symbolické obrazy.

Worries

Když už jsme v poněkud ponuřejší atmosféře budu v ní ještě chvilku pokračovat. Zároveň začnu blok autorek, které této sekci dominovaly pravděpodobně vzhledem k větší senzitivitě něžného pohlaví.

Provokujících a většinou nevkusných autoportrétů na záchodě bylo už nafoceno hodně. Toto je jejich pravý opak. Velice jemná až subtilní fotografie vyjadřující svůj obsah hlavně sevřením kolen a jemným gestem ruky u úst s jednoznačnou emocí obav. Volně svěšená druhá ruka vyjadřuje zase jistou odevzdanost. Bohatá šedá škála hlavně v tmavších odstínech působení jen podtrhuje. Hezká práce s minimem výrazových prostředků.

Na rozdíl od předešlé fotografie pracuje tato přímo s výrazem tváře. Tu jsme jako lidé schopni číst s nejvyšší přesností. Jednoznačně interpretovatelné sklopené oči jsou opticky duplikovány a znásobený je tak i jejich účinek na diváka. Nezanedbatelný je i přínos zrcadlení pro kompozici a celkové vyznění snímku, který by bez něj byl obyčejným psychologickým portrétem.

Přes tento diváka hypnotizující autoportrét se chystám pomalu přejít k lyričtěji pojímaným autoportrétům. Zajímavá fyziognomie, velký detail a extrémně malá hloubka ostrosti jsou základními výrazovými prostředky této fotografie. Vhodnější by ale bylo zaostření na oči, které jsou v této fotografii to nejdominantnější.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    14.03.2011 08:26

    pretrvavajici potiz techto fotek je prevazujici hrani nez sdelovani...

    Komentar se uprimne snazi "cosi" nadpsat, ale dre to...

    Jakoby autori zapominali, ze atraktivita prostredi, ci gest jeste neni vysledek.

  • oHuL
    oHuL
    14.03.2011 10:49

    Tak nejak je skoda, ze minimalne par vytvoru uz je mozna i par let starych. Jako by uz nic novyho udelat neslo....

  • rulisa
    rulisa
    15.03.2011 17:47

    Taky opřemýšlím, jaký smysl má posílat k posouzení fotky několik let staré a dávno už tady prezentované. (Vladimír Leitner, Fistulka.) Těch pár let by přeci mělo stačit, aby člověk nad vlastním dílkem získal nadhled a nepotřeboval odborný objektivní posudek. Navíc by už měl být i lidsky i fotograficky zas o kus dál...

    A pro autora textu: Shoda podmětu s přísudkem v ženském rodě. :-) (2.strana)

  • oHuL
    oHuL
    15.03.2011 18:01

    rulisa: těch pár let sem měl spíš na mysli Lenku Imrichovou:
    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=299890&gal=photo
    z roku 2006...

    ale evidentně je toho víc...

  • rulisa
    rulisa
    15.03.2011 20:09

    A já měla pocit, že tu už jsem taky někde viděla... :-)
    Ale myslela jsem, že na Flickru nebo kdekoli jinde na netu, těchhle skokovek je tolik...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram