Canon PowerShot G12

Další z "G-čkové" řady Canonů - Canon PowerShot G12 - přišel na trh po verzi G11. Opět jde o nejvyšší model mezi kompaktními fotoaparáty Canon. Podívejme se nejen na živé snímky.

Canon PowerShot G12 s bleskem Speedlite 270EX

Základní charakteristika

Canon PowerShot G12 je nejvyšší model firmy Canon mezi kompaktními fotoaparáty. Je to nástupce modelu Canon PowerShot G11. Čím se liší? V čem je stejný? V čem lepší? V čem naopak horší? Na tyto otázky se pokusíme najít odpovědi. Technické srovnání najdete na stránkách firmy Canon.

Fotoaparát o rozměrech 112,1×76,2×48,3 mm (takže je zcela stejný jako G11) a hmotnosti cca 400 g (včetně příslušenství) není žádný drobeček. Je to opět kus solidního „železa“, které se velmi dobře drží. Uvedu zde pouze základní parametry, které jsou buď zajímavé, nebo něčím vybočují ze současného standardu. Celou technickou specifikaci najdete na stránkách firmy Canon.

Horní strana Umístění karty SD a baterie

Základní porovnání s G11

G12 je téměř stejný. „Železo“ se podle dostupných informací liší jen voličem na přední stěně, který u G11 nebyl. Tím se jednoznačně zlepšuje ergonomie. Navíc najdeme režim HDR a výsledky jsou až překvapivě dobré. V tomto režimu se výsledné snímky (složené ze tří po sobě jdoucích expozic) ukládají pochopitelně pouze do formátu jpg. Osobně bych jeho volbu raději viděl jinde, než „hluboko“ ve scénických režimech.

Režim HDR

Režim video má nově maximální rozlišení 1280×720 (HD) a lze natáčet stereo zvuk. Sekvenční snímání zrychlilo až na dva snímky za sekundu. Krok citlivostí je po 1/3 EV od ISO 80 do ISO 3200. Ukládat lze i na karty SDXC (kapacity od 64 GB). Drobnůstkou je elektronický horizont, který lze aktivovat při snímání. G12 zpracovává při změně ISO fotografie lépe než jeho předchůdce. Barevný nádech je při manuálním vyvážení bílé totiž stále stejný.

Výklopný a otočný LCD LCD v režimu snímání

Vzhled, tělo
Zde se budu opakovat.

  • ISO manuálně nastavitelné otočným voličem od hodnoty ISO 80 

stabilizovaný optický zoom 28 –140mm (5×), f/2,8 – f/4,5

  • sáňky na externí blesk
  • průhledový hledáček včetně dioptrické korekce
  • multifunkční otočný volič na zadní stěně je velmi intuitivní
  • LCD 2,7", 460k pixelů, je opět výborný, obraz je subjektivně velmi dobrý, bohužel opět jej nejde vyklopit rovnoběžně se zadní stěnou aparátu
  • na objektiv lze pomocí redukce (přes bajonet) připojit rozsáhlé příslušenství

Jakmile si zvyknete na jistou „hranatost“ fotoaparátu, pak si oblíbíte ovládání – vše podstatné má svůj otočný volič, nebo „čudlík“, případně si dodefinujete chování programovatelného tlačítka.

Nastavení snímání Posun ostřícího bodu
Režim měření expozice Režim ostření-manuální, automatické
Režim blesku Režim ostření - makro, normální

Funkce a specifikace

Rozlišení čipu 10 Mpx, velikost čipu 1/1,7"
makrorežim od 1cm
rozsah závěrky 15s – 1/4000s
režim HDR
zabudovaný ND filtr
zůstala i funkce i-Contrast – hodí se pro focení scén s velkým kontrastem, který bude minimalizován
v režimu Nízké osvětlení se ukládají 2,5Mpx snímky
synchronizace blesku na 2.lamely
ISO 80 až 3200 (dostupné přímo na voliči a v plném rozlišení čipu)
nahrávat lze video HD se stereo zvukem
plně počeštěné ovládání (standard pro Canon)

Samospoušť Nastavení tlačítka přímého přístupu

Z běžných funkcí nalezneme snad vše. Od expozičního bracketingu, přes bracketing vyvážení bílé a bracketing ostření (pouze manuální režim ostření) po třeba opět dvě uživatelská nastavení fotoaparátu. Za velmi potěšující považuji, že tlačítku rychlé volby lze přiřadit vlastní funkci, například vyvážení bílé, režim měření expozice, režim stabilizace atp.

Setup Scénické režimy

Dostupné příslušenství

Lze dokoupit vodotěsné pouzdro, telekonvertor 2×, širokoúhlý konvertor 0,75× a externí blesky. Ke G12 jsem měl současně blesk Speedlite 270EX. Ukázalo se, že na běžné potřeby je jeho výkon (směrné číslo 27) velmi dobrý. Cena je pod 3 000,– Kč.

Video, přehrávání snímků

LCD při přehrávání Menu přehrávání

V režimu stereofonního videa s rozlišením až HD (opět MOV ) nelze použít optický zoom.
V režimu prohlížení např. lze snímek s červenýma očima tohoto jevu zbavit úpravou a následným uložením kopie snímku. Jsou k dispozici zcela běžné možnosti přehrávání. Příjemné je, že se snímek vždy orientuje tak, jak je otočený fotoaparát, protože má detekci orientace. Lze tak rychle „zvětšit snímky na výšku“, aniž je otáčíme v menu.

Volby v režimu videa Nastavení videa

Fotoaparát Canon G12 má celou řadu funkcí, na některé jsem jistě ve svém výčtu zapomněl. Navštivte tedy stránky výrobce, kde naleznete kompletní specifikaci.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Bedla
    Petr Bedla
    27.12.2010 20:23

    Jak funguje zabudovany ND filtr?

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    27.12.2010 21:49

    wow :-), jejda překlep :-). Ta čísla výše v komentáři měla být opačně. Slibuji, že si dám cvičně "Bělouna", přidám "Buška" a taky nějaké to "Odmaturuj...". Děkuji za upozornění.

    Osobně myslím, že standardům rozumí zanedbatelné procento (spíše promile) lidí. Prostě koupí kartu a ptají se, zda bude fungovat.

  • Qwert
    Qwert
    27.12.2010 21:51

    Osobně myslím, že největší změnou je krom videa možnost zvolit si poměr fotky už při snímání (3:2, 1:1). U G11 je to buď 4:3 nebo 16:9. A jelikož si to asi hodně lidí koupí jako "doplněk" k zrcadlovce, tak ten formát 3:2 je hodně pozitivní věc...No a pak to kolečko u spouště...

    To PB:

    ND filtr funguje tak, že po zapnutí se předřadí ND filtr před čip a sníží se tak hodnota dopadajícího světla...docela dobrá funkce na potůčky...:-) Má i G11...

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    27.12.2010 22:00

    Petr Bedla:
    Předpokládám, že jde o HW filtr v optické soustavě.
    Když se v menu ND filtr aktivuje, pak si ho G12 podle vlastního uvážení "zapne". Ovšem jen tehdy, pokud by expoziční časy byly již extrémně krátké.
    Vynutit ND za každých podmínek možné myslím není. Alespoň o tom nevím.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    27.12.2010 22:34

    Rozpor mezi tvrzením mým a Petra Horáka co nejdříve vyřeším. Já se na to, zda se filtr aktivuje za všech okolností, nezaměřoval. Bylo by to však logické.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    28.12.2010 08:50

    No popravdě já od řady G už odešel trochu jinam (NEX), nicméně G10 pořád mám a sleduji to. A fakt je, že G11 byl takový sporný upgrade. Video pořád blbé, kvalita obrazu při malých ISO se spíš zhoršila, přičemž ale zlepšení při velkých ISO nebylo zas tak velké (lepší než G10, ale pořád typicky "kompaktové") - celkově mi G11 přišla v něčem až skoro jako krok zpátky a o upgradu jsem neuvažoval ani minutu. G12 ale už docela jde: video zlepšeno, další vylepšení v ovládání, firmwaru - kdybych nepřešel na "zrcadlovkový kompakt", tak bych si asi G12 jako náhradu G10 koupil...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    28.12.2010 08:56

    Jinak k SDXC - opravdu to má smysl až u 64GB. Kapacita 32GB je totiž limitem standardní FAT32, sice to jde obejít, ale není to úplně "košer". Kromě toho snad byla tato kapacita nějakým limitem i SDHC normy. Na trhu už jsou první karty SDXC 64GB, jako filesystém užívají EXFAT, což mimochodem může být problém číst na straně počítače, třeba MAC OS X to přidal až v posledním upgradu 10.6.5. Osobně velmi pochybuji, že by u přístroje typu G12 někdo tohle reálně potřeboval, spíš si myslím, že prostě Canon použil nějaký nově dělaný řadič, který už SDXC umí sám o sobě a přirozeně to pěkně uvedl v letáku jako novinku :-)

  • Lukas P. 1
    Lukas P. 1
    28.12.2010 14:34

    "Krabičku" G12 jsem si pořídil jako doplněk k C. 40D, tak pár postřehů:
    * slušně rychlé sekvenční snímání,
    * změna poměru stran je pěkná věc, škoda ale že to není řešeno jako u Pan.LX-3/5, kde je pokud vím čip fyzicky větší a nesnižuje se při změně poměru stran rozlišení,
    * návyková elektronická vodováha,
    * přední kolečko super (ikdyž v režimu Av toho vzhledem k malému rozsahu clon moc nenastavíte,
    * skvělé nastavení spoždění a počtu expozic samospouště (to nejspíš uměl i předchůdce),
    * možnost nastavit max.ISO pro režim AutoISO (ne v režimu plného automatu!)

    Když to shrnu, tak je to parádně nadupaná mašinka s plno různejma hejblátkama a funkcema, které bych na své 40D určitě užil. Hračičky jako já budou mlaskat blahem. Pokud si hezky vše nastavíte, tak z toho lezou poměrně slušné fotky. Průser nastává, pokud chcete rychle něco cvaknout v režimu plného automatu a chcete od něj to, co od obyčejného kompaktu. Tam se z něho stává předražená těžká krabice jejíž výkon by mohl suplovat i kompakt za čtvrtinovou cenu. Takže minimálně režim P, ikdyž jde foťák z ruky ...

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    29.12.2010 20:20

    Vaham nad smyslem tohoto pristroje, snad mi poradite. Jako slusnou krabicku bych spis vnimal S95. Jako skladny pristroj neni G1x o moc mensi nez napriklad Panasonic GF-1, ktery je ale obrazove jina liga. Pristroj je to podle vseho hezky a libil by se mi, ale nejak nemohu odhalit ten duvod.

  • mazak-
    mazak-
    29.12.2010 21:39

    To kouzlo G12ky mi také uniklo. Při své velikosti a váze se dnes dají sehnat aparáty s mnohem lepšími výsledky. Jako kompaktu kapesnímu jsem právě dal přednost canonu S95.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    29.12.2010 22:56

    Effdom - sice do jisté míry souhlasím, taky jsem o kus výš zmínil, že jsem od této řady přešel na NEX. Ale v jednom naopak zásadně nesouhlasím - to srovnání velikosti s GF1 (NEXem, PENem) je dost demagogie, která už dlouho straší v různých diskusích. Ano, G10/11/12 vypadá v provozním stavu stejně velký ne-li větší než tyto přístroje. Jenže po vypnutí zaleze objektiv a najednou to vypadá jinak - je o něco kompaktnější a do kapsy lepší i než NEX s "pancake" širokáčem, proti situaci, kdy je nasazen standardní zoom cca18-55 už je skladnější přímo výrazně - přitom ale rozsah objektivu G12 má spíš blíže k nějakému zoomu s větším rozsahem, který už u mirorless přístroje není kompaktní skoro vůbec. Srovnání s Olympusy a Panasonicy je v podstatě o tom samém.

    Já jsem G10 využíval hodně při focení při rybaření, kde byl o něco delší rozsah zoomu třeba proti S95 výhodou, dobré je i fakt velmi odolné provedení a přehledné ovládání - v tomhle se mezi kompakty prakticky žádná lepší alternativa nenajde, právě mimo novější G11/12. Čas zvolna dozrál k přechodu na "mirorless SLR", ale není to úplně ideální náhrada za všech okolností.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    30.12.2010 10:32

    "Čas zvolna dozrál k přechodu na "mirorless SLR" "
    Jak pro koho. I kdyby se v budoucnu mirorlessky vyrovnaly kvalitou výstupu DSLR, k čemuž asi těžko dojde, vzhledem k omezené růstu velikosti čipu - aby to ještě bylo kompaktní - DSLR růst čipu tak omezen nemají a vývojově spát nebudou, tak stále zůstává hledáček. Vždy tu bude dost velká skupina fotografů zmlsaných hledáčky zrcadlovek, kteří se nesmíří s ledajakým elektronickým hledáčko-šidítkem, natož aby se učili tělocvičný fotící postoj s předpažením. Až budou mít EVF běžně cca 6MPix, pohybovou a barevnou odezvu blížící se realitě, pak snad .. .

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    30.12.2010 12:11

    S tou vyhodou hledacku bych byl opatrnejsi. Samozrejme pri foceni z ruky, pro reportaz a podobne je to lepsi. Ale pokud pracuji ze stativu, tak s 5DMkII uprednostnuji "mirror less" kompozici: vidim realny 2D obraz a mam jednoznacne simulovanou expozici a hloubku ostrosti.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    30.12.2010 12:31

    Ef Fdom : může být, ale s tím "reálným" obrazem se to také musí brát opatrně - na 3" LCD a na kvalitní obrazovce, o tisku ani nemluvě, může vše vypadat trochu jinak i kvůli vlivu okolního světla na LCD.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.12.2010 15:06

    Zinedi - já to myslel ve stylu "přechod na mirorless z lepších kompaktů jako jsou právě G12,nebo nedávno recenzovaný Nikon P7000" a na to čas opravdu dozrál.

    V globálním pohledu při zahrnutí úvah o trendech DSLR je to na hodně dlouhou diskusi, která ale moc nesouvisí s tímto článkem, každopádně ale těch úhlů pohledu je daleko více.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.12.2010 15:11

    Jo a ještě jedna poznámka - já bych všem lidem opakujícím populární klišé o "tělocvičném postoji v předpažení" vřele doporučil zkusit si právě tu klasickou situaci z rybařiny: v jedné ruce prut s rybou, druhou se fotí. Mohu garantovat, že to člověku hodně změní úhel pohledu na focení s displejem :-) A ani náhodou to není jediná situace, kde je displej proti optickému hledáčku jasně lepší, stačí se trochu oprostit od té mantry "displej je šidítko" a trochu zapřemýšlet s nadhledem - hned se začnou nacházet další příklady...

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    30.12.2010 15:27

    Zinedi: Nerikal jsem, ze mam na displeyi dokonaly obraz, ale v kazdem pripade mam vyssi pravdepodobnost, ze nasnimam prave to co chci. A to mi zcela staci. Pokud bych mel hledat dalsi aplikace, ktere take skutecne pouzivam, tak to jsou fotografie z nadhledu - s displeye kompunuji, bez jsem to zhruba odhadoval. Tim nechci rict, ze neni rada situaci, kdy bych klasicky SLR hledacek nevymenil. Jen mi to prislo jako demagogicky extremizmus. Svet neni cernobily.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    30.12.2010 21:44

    T. Hrubý : tak to jo, přechod od kompaktů s malými čipy na mirorless a jako doplněk k DSLR určitě ano - vždyť taky čekám na Fuji X100 jak na jéžiška.
    A ty ryby - :-) no, není to poprvé, co tu uvádíš tento "argument" - nevím kolik snímků tu je z ryb - to bych dokázal vymyslet i lepší aplikaci - třeba focení jednou rukou za jízdy na kole .. .
    Občas se samozřejmě display hodí - to nikdu nepopírá - zvlášť je-li otočný - místo úhlového hledáčku, ale mimo tyto extrémy je seriozní komponování a ostření na LCD - proti hledáčku pořád pro mne trochu mimo slušné vychování a zdravý rozum :-). Můj názor - a kompakt mám doma taky, nemluvím teoreticky.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.12.2010 22:04

    Docela ses mě dotkl tím "argument" v uvozovkách - je to naprosto konkrétní příklad focení, kde displej dominuje, mimochodem těch fotek ryb vzniknou v ČR neskutečná kvanta, jen se to logicky vyskytne spíš na specializovaných serverech. A ani náhodou to není příklad jediný, hodí se to na spoustu věcí jak akčních, tak ale i na stativu s DSLR. Dokonce bych si skoro dovolil tvrdit, že mezi pokročilými krajináři u přístrojů typu EOS 5D mark II už dnes na stativu LiveView mírně převažuje, třeba přesnost ostření rukou na 10x zvětšený detail je proti jakékoli jiné metodě o pořádný kus vepředu. No ale možná tito lidé nemají zdravý rozum a slušné vychování - hmm :-(

    Já si prostě myslím, že je třeba na různé trendy koukat z hlediska reálného použití a před ničím se neuzavírat - něco se osvědčí, něco ne a běžný je i stav, že se něco osvědčí tak nějak "jinak" než by člověk předem čekal.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    30.12.2010 22:36

    T. Hrubý : takhle - nepochybuji o tom, že existuje mnoho rybářů, kteří si dokumentačně fotí své úlovky způsobem, který uvádíš. Pochybuji však o tom, že existuje tak mnoho fotografů (jejichž hobby je fotografie, nikoli ryby), kromě tebe, kteří by potřebovali každou chvíli fotit ryby jednou rukou. Krajina ze stativu - ok - jde to tak i tak - nic proti, ale trochu akčnější fotky z ruky - reportáž, momentky, akční portrét, ... - kdo má čas hrát si s lupou na LCD ? A jak slyším slovo trendy - hned mi souzní se slovy marketing, reklama, komerční zhovadilost .. .

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (29)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram