Test digitální zrcadlovky Canon EOS 60D

Poté, co po modelu Canon EOS 50D následoval EOS 7D, tak se hodně debatovalo o tom, jak budou číselné řady této třídy fotoaparátů pokračovat a skoro to vypadalo, že snad dvoumístná číselná řada fotoaparátů skončila. Nyní však trošku překvapivě přišel nový EOS 60D, na který se detailněji podíváme v následujícím článku.

Čip a obrazová kvalita

Základním prvkem samotného těla každé digitální zrcadlovky je však její snímací čip. V případě modelu Canon EOS 60D je jím senzor osvědčeného typu CMOS z dílen samotného Canonu, formátu APS-C o rozměrech 22,3×14,9 mm. Plocha čipu je menší než plný formát kinofilmového políčka a ohnisko použitého objektivu je tak nutno vynásobit faktorem x1,6 pro získání ekvivalentního rozsahu. Poměr stran je obvyklých 3:2 a maximální efektivní rozlišení je 18 megapixelů, což je 5184×3456 obrazových bodů. Citlivost ISO lze nastavit v rozmezí ISO 100 až 6400, přičemž v uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu až na hodnotu ISO 12800. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG a RAW (14-ti bitový) a to i ve vzájemné kombinaci a v několika velikostech, případně mírách komprese. Vše je snadno definovatelné v uživatelských funkcích.

Obrázek č. 14 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 3200, čas 0,5s a clona f/8 Obrázek č. 15 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 6400, čas 1s a clona f/8

Nyní však již k praktickým výsledkům. Na ukázkovém snímku č.12 je obvyklá testovací noční scéna v plném rozlišení. Snímek byl složen ze dvou polovin snímků, pořízených s odlišným vyvážením bílé barvy. Automatika si sumělým osvětlením poradila dobře, i když má fotografie znatelný nádech do červena. Nicméně žádná automatika není dokonalá a jako u všech ostatních digitálních fotoaparátů i zde platí, že dobře nastavené vyvážení bílé barvy je základem snímku a to ať už toto nastavení provádíte přímo ve fotoaparátu nebo dodatečně při zpracování formátu RAW. Mnohem zajímavější však je srovnání míry nežádoucího šumu ve fotografiích pořízených různými citlivostmi ISO. Toto srovnání najdete na ukázce č.13 v podobě 100% výřezů ze zkušební scény, vyfotografované všemi dostupnými citlivostmi ISO. Z výsledků je viditelné, že u citlivosti ISO 100 až 800 je výsledek vynikající a rozdíl prakticky neviditelný. Při ISO 1600 opravdu nepatrně nastupuje šum ale opravdu jen na samé hranici rozeznatelnosti. Při citlivosti ISO 3200 je nárůst šumu opět jen na hranici viditelnosti. Při ISO 6400 je již šum trošku patrnější, ale jeho charakter je velmi příjemný, monochromatický a ztráta kresby detailů je relativně malá. Také desaturace je minimální. Při nejvyšší dostupné citlivosti ISO 12800 je již nárůst šumu razantní, ztráta detailů a desaturace výrazná. Také se již začíná projevovat barevný šum, který je rušivější a hůře softwarově odstranitelný, než monochromatický. Nejvyšší hodnota citlivosti je tak prakticky jen velmi omezeně využitelná, ale to není nic neobvyklého – naopak, je to běžný jev a nejvyšší hodnota ISO je prakticky u všech digitálních zrcadlovek, nejen těch od Canonu, spíše jen marketingovou zajímavostí, než skutečně použitelnou hodnotou.

Obrázek č. 16 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 6400, čas 1/4000s a clona f/1 Obrázek č. 17 - 100% výřezy z jednotlivých testovacích denních snímků

Pro zajímavost jsem ještě pořídil podobnou sérii snímků za denního světla. Na ukázkové fotografii č.16 je zkušební snímek v plném rozlišení při citlivosti ISO 6400. Na snímku č.17 jsou pak opět jednotlivé 100% výřezy při všech dostupných citlivostech ISO. Z výsledků je patrné, že za denního světla je výsledek o něco lepší, ale to je samozřejmě běžný jev. V tento okamžik bohužel ještě nejsou dostupné detailní laboratorní výsledky laboratoře asociace DIWA (jíž je FotoAparát.cz členem), a proto bude mít tento článek ještě pokračování v podobě srovnání těchto výsledků s konkurencí. Pro zajímavost ještě přikládám několik dalších fotografií v plném rozlišení, pořízených především při vyšších citlivostech ISO.

Obrázek č. 18 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 800, čas 1/200s a clona f/16 Obrázek č. 19 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 1600, čas 1/3200s a clona f/8
Obrázek č. 20 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 6400, čas 1/125s a clona f/8 Obrázek č. 21 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 1600, čas 1/640s a clona f/8
Obrázek č. 22 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 1600, čas 1/125s a clona f/8 Obrázek č. 23 - EOS 60D + EF-S 17-85mm f/3,5-5,6 IS USM, citlivost ISO 3200, čas 1/400s a clona f/8

Z výsledků praktického fotografování se dá říct, že výsledné fotografie dosahují tradičně vynikajících kvalit a fotoaparát Canon EOS 60D jistě uspokojí potřeby nejen amatérských fotografů ale i pokročilých poloprofeionálů. Jako záložní tělo jej pak jistě zvolí i nejeden kovaný profesionál.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    09.11.2010 23:30

    Mohu se zeptat, kdy už konečně budete dávat na závěr plus a mínus jako u kompaktu? A ne ohraný šablonovitý závěr? Nebo Vám to výrobce nedovolí? :)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    12.11.2010 08:16

    Asi nikdy - povazuji to za zkratkovite, protoze vetsina kladu i zaporu je vzdy vice ci mene subjektivni (co jednomu vyhovuje, to druhemu vadi a naopak) a shrnout to do par slov neni nejvhodnejsi reseni. Smysl to ma jen v kontextu souvisloti.

  • Honza Šumák.jpg
    Honza Šumák.jpg
    15.12.2010 17:28

    Dotaz na pana Kupsu: Váš názor na natáčení videa na 60D a 7D? Který model byste zvolil vy? Děkuji.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    22.12.2010 09:46

    Ja myslim, ze je to celkem jedno, oba pristroje nataci kvalitni video. Spise bych se soustredil na vyber kvalitniho objektivu, vhodneho pro situace, ktere budete chtit filmovat.

  • Lukáš Z Daleka
    Lukáš Z Daleka
    04.04.2011 12:21

    Ahoj,
    musim uvalit kritiku na spatne udelane gumy, ktere se casem odelpuji. Po dvou mesicich se zacala odloupavat pod spousti a casem u vyvodu pro adapter k baterce. Musel jsem odlepit celou gumu, ktera je uz dost vytahana a znovu ji prilepit a trochu zariznout:/ Drasticky, ale bohuzel u meho stroje potrebny zakrok. Jinak co se tyce fotografovani s 60D tak je to parada, parkrat se mi stalo, ze se zivy nahled sekne, potom jsem musel vyndat baterku abych ho resetoval, ale stavalo se to jenom pri teplotach pod 20°C. Co se tyce ostreni, tak rozhodne to neni fotoaparat pro sport, ale to tu uz bylo receno. U tmavsich objektu obcas preostruje a chova se nerozhodne. Baterie je uzasna a vydrzi neskutecne dlouho. Vyklopny displej je bez problemovy...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (35)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram