PhotoHint 9: Tvrdý a měkký charakter světla

Bez světla není fotografie. Světlo může mít různou kvalitu - různé parametry. Ty základní se obvykle definují jako síla, směr, barva a charakter. V tomto PhotoHintu se soustředíme na poslední z nich. Charakterem světla rozumíme jeho tvrdost/měkkost - neboli ostrost/rozptýlenost.

Další z nástavců, které se dají na reflektory nasadit, jsou voštinové filtry. Voštiny směrují tok světla pomocí struktury podobné včelím plástům. Jsou vyráběny v různých hustotách. Pro ilustraci ta nejhustší a nejřidší, obě nasazené na základním reflektoru.

Voština nejhustší Voština nejřidší

Nejtvrdšího světla se v ateliéru dosahuje tím nejhlubším a nejužším nástavcem, kterým je reflektor komínkový. Na ten se též dají nasadit voštiny – pro ilustraci nejhustší a nejřidší.

Komínek
Komínek + voštiny husté Komínek + voštiny řídké

Výčet výše uvedeného ateliérového příslušenství na úpravu charakteru světla sice není kompletní, ale na pochopení modelace je dostačující.

Pokud bychom hledali analogie různého charakteru světla u přirozeného denního světla v exteriéru, tak by se dalo říct, že přímé sluneční světlo vytváří nejtvrdší modelaci a klasická šedivá oblačná obloha zase nejměkčí charakter světla. Za mezistavy by se dalo považovat slunce zakryté oblačným závojem nebo mrakem. Lokálně změkčovat ostré sluneční světlo v exteriéru se dá relativně jednoduše vložením překážky mezi slunce a fotografovaný objekt. A to od úplně neprůsvitných přes různě průsvitné materiály. Praktická je v tomto směru klasická odrazná deska. Úprava charakteru světla za šedivé oblačné oblohy na ostré směrované světlo je v podstatě nemožná.

Využití charakteru světla

Tvrdé a měkké světlo výrazně modeluje nejen celý předmět, ale zvýrazňuje nebo tlumí i jeho struktury – materiál.

Tvrdé světlo Měkké světlo

Práce s charakterem světla se dá využít i kreativně. Třeba k vytvoření iluze plasticity nebo plochosti fotografovaného předmětu, scény. Na následujících ukázkách je kompozice s vejcem. Cvičení, kterým projdou i studenti rekvalifikačního kurzu FotoInstitut.cz. U dvojic fotografií je tentokrát odlišný nejen charakter světla, ale i jeho směr. U měkkého světla je směr přední pro zdůraznění plochosti a u tvrdého zase boční pro zdůraznění plasticity. U první dvojice je použito přirozené denní světlo. U druhé zase umělé, ateliérové.

Úkol 9. – Charakter světla:

Využijte tipů a triků z tohoto PhotoHintu a pošlete nám svou fotografii, na které je plastický objekt, který díky charakteru použitého světla působí plošně (podobně jako na příkladu s vejcem v tomto článku).

Fotografie na téma „Charakter světla“ můžete posílat do 31.10.2010, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: autor tohoto PhotoHintu
Můžete doplnit také váš komentář (jak a čím jste fotografii pořídili, váš záměr, …)

Do konce září můžete stále posílat snímky k 8. PhotoHintu na téma „Sluneční clona“.

Těšíme se na vaše snímky!

Vyhodnocení vašich snímků zaslaných k PhotoHint 7: Abstrakce ve fotografii

Hodnotit abstraktní tvorbu je velice nesnadné a složité. Zde neexistují téměř žádná pravidla a jde o subjektivní pocity které se autor svoji tvorbou snaží divákovi předat. Nejzdařilejší ze zaslaných fotografií je tato.

Zde je realita zcela transformována, předloha se stala prostředkem k vytvoření zcela nové kvality. Celá plocha obrazu je dokonale vyplněna, barevná kompozice vytváří pocity klidu. Zakřivené linie ohraničující barevné tvary rozdělují fotografii do několika prostorových plánů.

Bez zajímavosti není ani tento snímek, který působí sice na první pohled agresivnějším dojmem. Právě využití teplých barev, oranžové, žluté a červené na černém pozadí vyvolává dojem sluneční záře a tím i jakýsi základ života. Stejně jako předchozí bych si i tento obraz docela uměl představit jako výzdobu interiéru.

Sluneční bouře

Velice čistě na diváka zapůsobí i tato třetí fotografie, i když již v levém horním rohu je zcela patrné, jaká předloha vytvořila velice zajímavé obrazce. Také prázdné bílé plochy, která sice vytváří negativní prostor, je v obraze, dle mého názoru, docela zbytečně moc.

Rád bych se ještě zastavil u čtvrtého snímku. Černobílý obraz velice zdařile kompozičně zpracovaný. Krásná jemná kresba je diagonálně rozdělena na dvě nestejně velké části. Větší spodní dává fotografii těžší základnu a úhlopříčka dodává dramatičnost. Z fotografie nelze poznat jestli se jedná o makrofotografii, fotogram či jinou techniku a to je právě u abstraktní tvorby velice dobré.

V seriálu PhotoHintů již vyšlo:

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Franco DiMarzi
    Franco DiMarzi
    15.09.2010 20:44

    nahoře uvedených ukázek je také dobré si uvědomit, že u deštníků, na rozdíl od softboxů, se světlo v hojné míře dostává i na okolní zdi a strop a zvyšuje se tím jeho rozptyl, protože ty pak fungují jako velké odrazové desky.

    Nepleťte lidemn hlavu. Světlo se šíří všesměrově takže z plochy difuzéru softboxu se světolo na stěny io strop dostává prakticky stejně hojně jako z deštníku. Grid (voštinová mřížka) přes difuzér tok světla umravní, ale to co vyzníva z Vašich vět je nesmysl.

  • BuBla Martin Novotný
    BuBla Martin Novotný
    16.09.2010 15:25

    To Franco DM: jenže od deštníku se část světla odrazí i zpět a vytváří rozptýlené světlo, zatím co u softboxu jde světlo jen dopředu, takže množství rozptýleného světla je menší, to chtěl autor asi říct

  • Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    17.09.2010 12:57

    S měkkým a tvrdým světlem se pracuje rovněž v exteriérové fotografii, ale vzhledem k menším možnostem ovlivnění se v dnešním článku soustředím hlavně na ateliérové vybavení. Poněvadž, pokud potřebujete ostré tvrdé světlo a už dva týdny je šedivá, zatažená obloha, nezbývá vám, než jen čekat.

    Hmm, při zatažené obloze se tvrdé světlo dělá bleskem, ne? Pokud tedy nefotíte krajinu nebo architekturu.

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    18.09.2010 16:11

    To Rumcajz - dekujeme za pripominku, mysleno bylo denni (prirozene) svetlo, opraveno. helena

  • Jan Belej
    Jan Belej
    21.09.2010 04:52

    ja bych radsi konecne vyhodnotil predchozi ukoly nez zadaval dalsi...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram