Zpracování tématu: „Moje /naše/ ulice“
Při zadávání tohoto tématu jsem měl na mysli zachycení různých situací, které se objevují na ulici reportážním způsobem, tedy živou, akční fotografii z běžného života. Převažovaly fotografie pořízené na dovolené a při zahraničních cestách, snímky vybrané z archivů.
Druhá skupina fotografií jsou snímky různých pouličních situací, momentky, které někdy více a někdy méně zdařile charakterizují určitou lokalitu a život v ní. Pro ukázku jsem vybral fotografie zajímavé skladbou, kompozicí a schopností ukázat charakteristické momenty, určité časové zkratky.
U stolku kavárny na rušné ulici sedí osamocená postava jejíž velkou část zakrývá otevřený deštník. Její samotu ještě více zdůrazňuje lidské hemžení daleko od ní, v pozadí. V černobílém podání vyniká a kontrastuje velká tmavá plocha uprostřed snímku proti světlým prvkům v popředí a pozadí fotografie. Právě rozvržení tonálně výrazných prvků vytváří zajímavou atmosféru této fotografie.
Další barevný snímek je námětově velice podobný i když byl vyfotografován ve zcela jiném prostředí a za jiných podmínek.
U stolku vyprázdněné pouliční kavárny sedí jediný člověk, vášnivý čtenář. Tato fotografie nemá tak silnou vypovídající hodnotu jenom proto, že autor podcenil konečnou úpravu, výřez. Postavy v levé části obrazu odvádějí částečně pozornost od hlavního motivu snímku, neostré a těžko identifikovatelné skvrny v dolních rozích fotografii neprospívají. Námětově a barevně zajímavý námět je částečně znehodnocen právě nepozorností při závěrečném zpracování.
Ze zcela jiného soudku je pokus o reportážní zachycení dramatické události.
Hlouček demonstrantů a proti nim vojáci, či policisté. Největším uměním v reportážní fotografii je zachycení vrcholného, nejdůležitějšího okamžiku. Na této fotografii je zatím patrný jakýsi klid před bouří, vrcholný okamžik patrně ještě nenastal, situace se zatím stále vyhrocuje. Řada policistů je pouze naznačena, ořez nebo absence širšího ohniska v tomto případě fotografii škodí. Na snímku jsou dominantní odpadkové koše s příběhem nijak nesouvisející. Při lépe zvoleném úhlu záběru by bylo možné je odstranit.
Celkově považuji zpracování tohoto tématu za méně zdařilé. Snad k dalším dílům našeho seriálu přistoupíte více kreativně a obdržíme větší množství kvalitních fotografií.
Milan Šusta
Téma na srpen 2010
Fotografie do tématu na srpen 2010 „Světlo a
stín“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „Světlo a stín“ můžete posílat do 31. srpna 2010,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- srpen 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóru"Při zadávání tohoto tématu jsem měl na mysli zachycení různých situací, které se objevují na ulici reportážním způsobem, tedy živou, akční fotografii z běžného života. Převažovaly fotografie pořízené na dovolené a při zahraničních cestách, snímky vybrané z archivů."
Pane Šusto, přesně takové dvě akční fotografie zachycující momenty na ulici, fotografie čerstvé, jsem vám poslala. Kdybyste napsal že pár takových jste dostal a nestály za nic, pak bych aspoň věděla, že jste je dostal. Takhle mám dojem, že proto že jsem se posledně ozvala ohledně chybějících údajů pod fotkami na straně dvě, tak vám mé dvě fotografie prostě a jednoduše tentokrát nebyly předány. Tak nevím, jestli se mám napříště snažit a něco posílat.
lepe snad definovat street foto nez jako Moje/nase ulice neslo ... co se zde predvadi, je ucinena hruza... desiva spoust...
Pane Susta, dejte tema zaba, to vas zavalej...
rabur: Nechápu reakci. Vynechme subjektivní hodnocení fotek, ale v čem se ty vystavené odchylují od tématu? Co takhle nějaký odkaz, co Vy považujete za to správné street foto. A nepište klasiky C.B. apod. Pokud je to reakce na neuveřejněné fotky, tak je nám čtenářům celkem na nic, když nevidíme, co neprošlo sítem.
A co takhle konkrétnější kritika, co je špatně a proč. "Fúj, bleju" sice nedá žádnou práci, ale i informační hodnota je nulová.
redakce: Nešlo by vystavovat k článku i kompletní galerii včetně nepodařených. Nebo to snad je vždycky všechno, co přišlo?
autor: Proč povzdech nad nečerstvostí fotek? Jednak jsem to v podmínkách neviděl a zpětně je to trochu nefér, ale hlavně z praktického hlediska, kdo má čas naběhnout a fotit vypsané téma na objednávku. Štěstí, když to jde vytáhnout ze šuplíku. Předpokládám, že se pořád bavíme o amatérském fotografování. Budiž u toho street fota by to bylo i omluvitelné a chápu chvályhodnou snahu postrčit autory do ulic, ale přece jen, kdo má štěstí potkávat denně super námět.
Už jsem měl cukání něco poslat, ale nenašel jsem (v archivu) nic přesně k tématu. Zpětně jsem rád, že jsem se zdržel.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.