Joe McNally – Hot Shoe – Žhavé výstřely z malých blesků

Kreativní práce s bleskem představuje vyšší dívčí a Joe McNally nám ve svém druhém titulu chce poradit, jak na to. Pojďme se podívat, zda se vyplatí knihu pořídit a co se z ní dozvíte.

Kreativní práce s bleskem představuje vyšší dívčí a Joe McNally nám ve svém druhém titulu chce poradit, jak na to. Šestistránkové poděkování rovnou přeskakuji a pouštím se do úvodu. Obvyklé řeči na začátek, nic překvapivého, přesto mi něco nesedí. Zaplaším rodící se myšlenku a čtu dál.

První kapitola s názvem „Co používám… a proč a kdy to používám“ se věnuje technice, jak se na začátek sluší a patří. Aha, autor je Nikonista, to si asi nebudeme moc rozumět. Doufám, že se nebude Nikonu držet příliš křečovitě, to bych nebyl jediný, kdo by mu nerozuměl. Následuje šestnáct stran popisu techniky s pouhými dvěma obrázky a já už vím, co mi na tom celém nesedí. Autor se rád poslouchá (v tomto případě spíše čte). Autor není technický typ (nebo se tak tváří). Autor rád prokládá text hromadou vtipných historek, přirovnání a podobně a vůbec rád používá bodrý jazyk. Za všechny příklady cituji první odstavec ze strany 28: „Nebo záměrně umístíte váš model před jasné okno a přepálíte sakumprdum všechno na scéně, abyste snímku dodali moderní, high-key vzhled a tak si odletěli na oběžnou dráhu Ledové planety 255, kde neexistuje udržitelný život pixelů.“ V souvislosti s tímto mě napadá jedna anglická zkratka začínající na „w“.

Ačkoli ani zde nechybí popis technické stránky fotografování – ISO, korekce expozice, vyvážení bílé, RAW, synchronizace blesku a tak dále – nejde o manuál. Nenajdete zde žádná schémata, grafy, tabulky. Jak už jsem zmínil dříve, autor je s technikou trochu na štíru, a tak pokud o technice něco málo víte, můžete s klidným srdcem celou první polovinu přeskočit. Týká se to i majitelů jiné značky než Nikon, které pravděpodobně popis displeje blesku SB-900 příliš nezaujme. Doporučuji tedy nalistovat až stranu 40 a další, které se věnují bleskovému příslušenství. Filtry, battery packy, úchytky, stojany, softboxy, bez toho se při kreativní práci s bleskem neobejdete. Ještě pár rad ohledně barvy, kvality a směru světla, něco málo o držení fotoaparátu a jdeme na vlastní fotografování.

Následující tři kapitoly se od sebe liší pouze počtem použitých blesků. V té celkově druhé, nejdelší, je pro všechny ukázkové fotografie použit pouze jeden blesk, následuje třetí kapitola o dvou blescích a za ní část poslední s číslovkou čtyři, kde je na scéně blesků libovolné množství větší jak dva. Schéma hlavní části knihy je jednoduché: autor představí fotografii, poví vám její příběh, okolnosti fotografování, popíše scénu, čeho chtěl na snímku dosáhnout, čeho se vyvarovat a na závěr vysvětlí to hlavní, totiž jak měl nastavený blesk(y). Je nezbytné na tomto místě zmínit, že až na jednu, dvě výjimky se vždy jedná o blesk umístění mimo sáňky fotoaparátu. A tak zatímco majitelé Nikonu mají situaci usnadněnou – dálkovým ovládáním blesků disponují jejich přístroje již od doby Nikonu D70, fanoušci ostatních značek se budou muset napřed poohlédnout po některém ze způsobů dálkového odpálení blesků.

Dozvíte se, jak vykouzlit zajímavé stíny, jak potlačit přirozené osvětlení a vyrobit si bleskem své „vlastní“. Ukáže vám, jak pracovat s barvami a s atmosférou, jak fotografovat skupiny lidí, jak různé světlo tvaruje portrét člověka a mnoho a mnoho dalšího. Až na výjimky se všechny snímky týkají portrétů jedné nebo více osob v různém prostředí a s různým záměrem.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    15.07.2010 12:30

    No nazdar.. ten citat je vazne desivej.. Ťal jsi do živyho, holt budu muset kadenci "vynikajicich prirovnani" taky radne procesat :-)

  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    15.07.2010 14:27

    ty jeho výroky bych nebral vážně, knížku jsem četl a když si je člověk "odfiltruje", dá se odnést dosti poznatků k focení s blesky. Sám se pokouším už jeho praxi občas vyzkoušet. Prostě člověk si z knížky musí umět vycucnout to potřebné :-)

  • HOpla
    HOpla
    16.07.2010 07:57

    :-) fajn článek. Pepu McNallyho znám z
    http://kelbytv.com/dtowntv/
    a je celkem v pohodě (i když ano, je trochu namachrovanej). Já spíš "můžu" Scotta Kelbyho nebo Thoma Hogana. Ti maj pro mne srozumitelnější mluvu a hlavně spíš ten techničtější popis věci ;)

  • Plechi Plechi
    Plechi Plechi
    20.07.2010 22:14

    Kromě knihy doporučuji shlédnout video A Hands-on Guide to Creative Lighting (http://www.amazon.com/Nikon-School-presents-Creative-Lighting/dp/B001KJ91V4), kde vystupuje Joe McNally a v praxi ukazuje, jak na Žhavé výstřely z malých blesků.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram