Digitální krajinářská fotografie

Moderní slovíčko „digitální“ se nevyhnulo ani názvu této publikace. Zajímavější je však podtitul: Ve šlépějích Ansela Adamse a velkých Mistrů. Právě Adams inspiroval i autora knihy Michaela Frye. Pod označením „velcí Mistři“ se skrývají ještě Edward Weston a Eliot Porter.

Moderní slovíčko „digitální“ se nevyhnulo ani názvu nejnovější fotografické publikace nakladatelství Zoner Press. Zajímavější je však její podtitul: Ve šlépějích Ansela Adamse a velkých Mistrů. Právě Adams inspiroval svou prací, pohledem na okolní svět a přístupem k fotografování, kromě svých následovníků a desetitisíců dalších fotografů, i autora knihy Michaela Frye. Ten se chlubí, že jde o první dílo, které vztahuje techniky Ansela Adamse na digitální fotografii, což zní na první přečtení velkolepě, ale když si uvědomíme, že fotografické principy platí stejně u filmu jako u „digitálu“, nejde v podstatě o nic světoborného.

Kromě Adamse se pod označením „velcí Mistři“ skrývají ještě Edward Weston a Eliot Porter. Jejich myšlenky najdete převážně v úvodu a dále potom utopené v textu a v začátcích jednotlivých kapitol. Tyto pasáže patří k nejcennějším částem knihy, ukrývá se v nich mnoho moudra a je jen škoda, že jich není více.

Co v knize najdete

Od úvodu se nenápadně přesunete k části nazvané Technické základy. Členění na kapitoly zde není tak striktní jako v jiných publikacích, text pozvolna plyne, ale přitom sleduje typické schéma technika –> světlo, kompozice –> úpravy –> publikace. V kapitole věnované technice se tedy dozvíte vše o technickém pozadí fotografování krajiny – megapixely, ostrost a hloubka ostrosti, práce s filtry, vyvážení bílé, expozice, tedy nic, co byste pravděpodobně neznali už odjinud. Řazení je místy poněkud zmatečné a vysvětlování neohrabané, ale svému účelu nakonec poslouží a začátečník najde všechno hezky pohromadě na jednom místě.

To zajímavé začne zejména na straně 42; dozvíte se zde totiž, jak funguje slavný Adamsův zonální systém. Možná si teď říkáte, že v dnešní digitální době je zonální systém zbytečnost, jednodušší je přece zkontrolovat expozici na displeji. Máte částečně pravdu, na druhou stranu existují situace, kdy se světelné podmínky mění velmi rychle, kdy z důvodu dlouhých expozic je kontrola na displeji komplikovaná a podobně. Tady všude přijde vhod pohotovost a přesnost zonálního systému.

Další část knihy je věnována Světlu, kompozici a umění vidět. Jako každou kapitolu ji zahajuje fotografie jednoho z Mistrů včetně jejího rozboru Michaelem Fryem (takových fotografií je v celé knize bohužel jen pět). Světlo je vůbec nejdůležitějším elementem krajinářské fotografie, a proto mu autor věnuje celých šestnáct stran. Různé druhy světla ilustrují ukázkové fotografie a popisuje vysvětlující text. Na světlo navazuje kompozice. Dozvíte se, jak hledat podstatu fotografovaného objektu, jak směřovat pohled diváka, jak působí vertikální, horizontální a zakřivené linie a jak diagonály a pochopitelně nechybí ani pravidlo zlatého řezu. Zbytek kapitoly doplňuje zachycení nálady, využití větru, mlhy, slunce, měsíce, hvězd a dalších elementů, které příroda nabízí. Necelých padesát stran představuje gró celé knihy a měly by tvořit povinnou četbu pro všechny fotografy nejen přírody.

Poslední třetina knihy popisuje zpracování fotografií a jejich tisk. Základem zpracování je kvalitní workflow neboli postup prací a v jeho rámci se naučíte ořezávat, vyretušovat obrazové vady, upravovat barevnou teplotu a převádět snímky do černobílé škály. Vysvětlena je i práce s kontrastem a křivkami a zesvětlování či ztmavování fotografií. Nechybí ani populární skládání více expozic dohromady a oblíbená simulace HDR, naštěstí v rozumných mezích a v odůvodněných případech. Všechny úpravy jsou prováděny v Adobe Photoshopu, ale jak bývá zvykem, postupy jsou dostatečně obecné, aby šly napodobit v jiných grafických programech. Na samý závěr se ještě dozvíte něco málo o přípravě fotografií pro tisk a o samotném tisku a to je vše.

Vysvětlování občas zaskřípe a přehnaně laický přístup může být na škodu. Například se nedočtete nic o hyperfokální vzdálenosti, ale dozvíte se, že máte zaostřit „někam mezi pozadí a popředí a přitom spíše někam k popředí“, bodové měření expozice se zde nazývá spot meter a podobně.

Autor knihy žije v Yosemitském národním parku, a proto není překvapením, že všechny jeho fotografie v textu vznikly právě tam. Snímky kolísají mezi těmi banálními až po díla, která se mohou směle měřit s tvorbou velkých Mistrů; některé vás nechají chladnými, jiné vás naopak donutí pošilhávat z okna, zda náhodou nepřichází to správné světlo. Ilustrační účel naplňují všechny beze zbytku. Samozřejmostí je kvalitní tisk a papír.

Koupit či nekoupit?

Knih o fotografování krajiny je na českém trhu několik a šíří záběru si jsou dosti podobné. Pokud již některou z nich máte, pravděpodobně vám Digitální krajinářská fotografie nepřinese nic dalšího a jedinou odlišnost – zonální systém – si nastudujete z nepřeberného množství zdrojů na internetu. Pro ostatní, co nemají s krajinou zkušenosti nebo nevlastní konkurenční publikaci, představuje dílo Michaela Frye vhodnou vstupenku do tajů krajinářské fotografie.

Digitální krajinářská fotografie
Michael Frye
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 210×235 mm, brožovaná vazba, 160 stran
Běžná cena 329 Kč
Knihu můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press

Na kurzech FotoInstitut.cz můžete tuto knihu zakoupit s 10% slevou!

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    17.06.2010 16:14

    jako bych citil,

    ze kdyz se koupi jedna poradna jak delat s fotakem,

    tak ty vsechny ostatni typu jak delat s fotakem kdyz prijde pan Čupril a ma v ruce lahev piva,

    na co se to dnes rozmelnuje aby meli nakladatele praci, a lide pocit, ze lze namašlovat kucharku na kazde jedno kure ze sta zpusobu

    ze je to proste zbytecne .. a porad staci ta jedna prvni poradna.

    ale radeji pššt.. vydelavat se musi..

    preci je.. jak to, ze tu neni zadna poradna poptavka po poradnych fotkach, a aby nekdo udelal poradnou knihu, jako byla ta kniha blahe pameti Mrazkove, podle ktere a podle jejihoz oka slo ze sebe teprve dodelat fotografa,

    protoze hyperfokalni vzdalenost z vas udela jen technokratickeho blba?

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    Autor
    17.06.2010 16:57

    Tak si kup tuhle, máš tam hezky popsané druhy světla, to se ti bude hodit i u reportáže :)

  • Jesenius
    Jesenius
    18.06.2010 07:29

    burdoburdo..........

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram