Test digitální zrcadlovky Canon EOS 550D

Canon nedávno uvedl na trh nový model digitální zrcadlovky s označením EOS 550D. Jde o vylepšení původního modelu EOS 500D, se kterým ale bude v obchodní síti v prodeji souběžně, takže nejde ani tak o nástupce jako spíše o paralelní model. V následujícícm článku se podíváme na Canon EOS 550D podrobněji.

Mechanické provedení

Obrázek č. 1 - Canon EOS 550D Obrázek č. 2 - Zadní stěna

Stejně jako u předchozích verzí je nový model od předchozích téměř k nerozeznání. Totéž platí i pro rozměry a hmotnost. Také samotné provedení vyvedené v černém plastu zůstalo velmi podobné. Jednotlivé ovládací prvky i tlačítka zůstaly na svých místech, jen se mírně pozměnil jejich tvar a velikost, ale v zásadě prostě zůstalo vše při starém. To ale rozhodně není na závadu, protože jde o léty prověřenou koncepci, na kterou jsou navíc uživatelé již zvyklí a není jí mnoho co vytknout. Snad jen tradičně ne zcela vhodně umístěný hlavní vypínač přístroje, při jehož ovládání se mi často stávalo, že jsem ne zcela přesným pohybem palce pootočil i hlavním otočným ovladačem snímacích režimů. Tenhle jediný detail, o kterém se hovořilo už i u předchozích modelů, by už Canon konečně mohl nějak elegantně vyřešit.

Propracované ovládání je výtečně doplněno českou lokalizací menu. Samotné řešení menu zůstalo koncepčně také stejné, je přehledně organizované s barevně odlišenými částmi pro jednotlivé typy nastavení. Také český překlad je povedený, což jistě velmi usnadní práci především začátečníkům, kterým je fotoaparát cíleně určen. Dříve se hodně diskutovalo o absenci samostatného stavového LCD displeje v této třídě fotoaparátů, ale já osobně jsem si na tento fakt už tak nějak zvykl a už mi to ani nepřijde. Možná spíše naopak, zobrazení na hlavním LCD monitoru je přehlednější, vejde se tam více informací a nejeden fotograf jistě ocení i fakt, že jednotlivé hodnoty i ikonky jsou podstatně větší a tím i lépe čitelné. Zejména pak v tomto případě, kdy je fotoaparát vybaven velmi kvalitním LCD monitorem s úhlopříčkou 3“ a rozlišením rekordních 1.040.000 obra­zových bodů. To je samozřejmě také velkým přínosem při prohlížení pořízených fotografií, kdy jsou i takto v terénu dobře viditelné i velmi jemné detaily, pro snazší posouzení kvality ostrosti snímků. Posun v kvalitě LCD monitoru je opravdu znatelný a lze jej považovat za velké plus tohoto modelu. Za povšimnutí stojí také fakt, že LCD monitor má (konečně) poměr stran 3:2, stejně jako pořízené fotografie a tak se při prohlížení využije každý pixel. Všechny dosavadní digitální zrcadlovky měly monitor s poměrem stran 4:3 a v základním náhledu tak zůstala část nevyužita, respektive se na ní zobrazovaly základní informace o snímku. Provedení displeje s poměrem stran 3:2 je ale podle mě vhodnější.

Celkově tak lze hodnotit mechanické provedení fotoaparátu a jeho ovládání jako velmi dobré. Úchop je dobrý, i když bude vyhovovat spíše menší ruce. To je však v této třídě fotoaparátů obvyklé. Jediná výhrada tedy směřuje k vypínači, naopak ocenit lze zejména nový formát a provedení LCD monitoru. Hledáček pak lze označit jako standardní.

Obrázek č. 3 - Detail zadní stěny Obrázek č. 4 - Horní strana
Obrázek č. 5 - Boční pohled

Obrazová kvalita

Digitální zrcadlovka Canon EOS 550D je vybavena snímacím čipem typu CMOS z dílen samotného Canonu s rozlišením 18 milionů obrazových bodů. Formát čipu je, jak je v této třídě fotoaparátů obvyklé, 22,3×14,9 mili­metru, jinak označovaný jako APS-C. Maximální rozměr snímku je tak 5184×3456 obrazových bodů. Snímky se ukládají na paměťovou kartu typu SD. Přístroj samozřejmě podporuje také vysokokapacitní verzi karet, označených jako SDHC a dokonce nově již také SDXC. Snímky je možné ukládat ve formátech JPEG a RAW, případně také v obou verzích současně. Jedním z nejdůležitějších parametrů je však rozsah citlivosti ISO, který snímací čip umožňuje. V tomto případě je k dispozici rozsah ISO 100 až 6400 a v uživatelských funkcích pak lze povolit i maximální citlivost ISO 12800. To je vzhledem k velikosti čipu a jeho vysokému rozlišení opravdu hodně vysoká citlivost. Proto nás bude opravdu hodně zajímat, jak si fotoaparát povede při laboratorních testech. Podíváme se na tři nejpodstatnější parametry čipu, kterými je úroveň šumu při jednotlivých citlivostech, odstup signálu od šumu a také dynamický rozsah. Pro porovnání použijeme laboratorní výsledky mezinárodní asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Pro větší názornost a srovnání s konkurencí se podíváme také na to, jak dopadly konkurenční modely. Konkrétně to budou modely digitálních zrcadlovek Sony Alpha 500 a Nikon D5000, které spadají přibližně do stejné skupiny přístrojů.

Obrázek č. 6 - Porovnání celkové míry šumu u aparátů Canon EOS 550D, Nikon D5000 a Sony Alpha 500

Vůbec nejdůležitějším parametrem je asi celková úroveň nežádoucího šumu obsaženého ve fotografiích při jednotlivých citlivostech ISO. Porovnání výsledků tohoto parametru najdeme na ukázkovém grafu č.6. Z výsledku je patrné, že Canon EOS 550D si vede nejlépe už od nejnižsích hodnot ISO, i když rozdíl oproti konkurentům je minimální. Mírně lepší výsledky pak Canon podává i při vyšších hodnotách citlivosti ISO a to i s ohledem na rozptyl v jednotlivých barevných kanálech. Za zmínku stojí pohled na graf konkurenčního Nikonu, kde kolem hodnoty ISO 3200 dochází k mírnému poklesu míry šumu, které si lze vysvětlit snad razantnějším nástupem softwarového redukování úrovně šumu. Mírně lepšího výsledku pak Canon dosahuje i při nejvyšších citlivostech, přičemž však pouze Sony umožňuje použití maximální hodnoty ISO 12800, kdežto Nikon končí na citlivosti pouze ISO 6400. Celkový výsledek je však nutno brát s mírnou rezervou, protože konkurenční modely Nikonu a Sony mají výhodu v podobě nižšího rozlišení (12 milionů obrazových bodů) ale naopak zase mají o poznání nižší pořizovací cenu a znevýhodňuje je také fakt, že jsou o něco starší. To je pak nutno brát v úvahu i při posuzování dalších obrazových parametrů.

Obrázek č. 7 - Porovnání odstupu signálu od šumu u aparátů Canon EOS 550D, Nikon D5000 a Sony Alpha

Dalším sledovaným parametrem laboratoře DIWA je odstup samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu, výsledky najdete na grafu č.7. Tady se v podstatě opakuje situace z předchozího grafu č.6 s porovnáním předchozího kritéria. Canon začíná mírně lépe již při nejnižších hodnotách, které se ale velmi rychle vyrovnávají, přičemž Sony v podstatě kopíruje výsledek Canonu. Opakuje se i zvláštní zakřivení grafu u Nikonu, způsobené zřejmě taktéž softwarovým zpracováním obrazu v obrazovém procesoru fotoaparátu.

Obrázek č. 8 - Porovnání dynamického rozsahu u aparátů Canon EOS 550D, Nikon D5000 a Sony Alpha 500

Posledním sledovaným parametrem je dynamický rozsah fotografií, opět v závislosti na citlivosti ISO, což nám zobrazuje graf č.8. V tomto ohledu je na tom nejlépe Nikon a to v celém rozsahu citlivostí ISO, i když rozdíl je jen velmi malý. Naopak o něco hůře je na tom Sony, jehož výsledná křivka padá o něco výrazněji směrem dolů k slabším hodnotám.

S ohledem na výsledky laboratorních testů lze říci, že digitální zrcadlovka Canon EOS 550D dosahuje vynikajících parametrů obrazové kvality a to především s ohledem na fakt, že na téměř stejnou plochu snímacího čipu musela dostat zhruba o 6 megapixelů více, což je opravdu hodně – oproti konkurentům je to rozdíl jedné třetiny rozlišení navíc. Teoretickou otázkou pak je, jakých výsledků by Canon dosáhl, kdyby déle nenavyšoval rozlišení a zůstal také někde na hodnotě kolem 12 megapixelů. Dá se logicky očekávat, že výsledek by pak byl ještě o poznání lepší. Je to svým způsobem škoda, protože mnoho fotografů by jistě raději vyměnilo nižší rozlišení za ještě lepší výsledek.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Novotný 1
    Jiří Novotný 1
    07.06.2010 13:03

    Tak to je naprostá bomba. Fotografie jsou prakticky do 3200 ISO bez šumu, jsou ostré, příjemně barevné, snímky mají dobrou světelnou dynamiku. To vše za 18 000 Kč. Objektivy se dají vyřešit. Vybral bych si podle testů objektivů na http://www.photozone.de/canon-eos . Souhlasím s autorem, setový objektiv bych si doopravdy nekoupil. Jsem Nikonista ale před tímto fotoaparátem klobouk dolů.

  • Michal Kubeček
    Michal Kubeček
    08.06.2010 13:12

    Velmi pěkná a informačně hodnotná recenze. Jen u srovnání objektivů by IMHO bylo vhodnější (a férovější) testovat objektivy se stejným rozsahem (18-55). Případně tam u Canonu dát oba.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.06.2010 14:20

    mkubecek: Pro lepsi srovnani urcite ano ale laboratorni vysledky pro Canon 18-55 IS na EOS 550D bohuzel zatim nemam k dispozici. Nicmene ferove to je - objektiv Canon 18-135 je opravdu slaby. Navic je to objektiv za skoro 11.000,- Kc (v setu za 7.000,- Kc) a tak by nemel propadnout ve srovnani s mnohem levnejsimi konkurenty, byt maji mensi rozsah zoomu.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.06.2010 19:44

    Já tedy na tyto objektivy jakožto uživatel fullframe koukám zcela nezaujatě a musím říct, že mi ten nejlevnější 18-55 IS přišel poměrně velmi slušný nejen na svou cenu, ale i obecně. Hrál jsem si s tím na 500D a nebyl problém z toho dostat i velké fotky. 18-135 je už rozsahem úplně jinde a podstatně problematičtější, navíc mi to přijde celým pojetím jako hodně lowend sklo pro nenáročné (tím neříkám, že to nešlo udělat lépe), osobně bych ho k 550D nedoporučil.
    Přece jen je to tělo s hodně velkým rozlišením, kde se už na skle šetřit tolik nedá...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.06.2010 19:48

    A rýpnu si do Michala - ten hlavní vypínač je fakt tak trochu tvoje osobní úchylka. Za x let s celou řadou Canonů mě na nich vytočilo všechno možné, ale že by mi mělo něco vadit na vypínači se dočítám pouze v tvých recenzích. Nechceš přijít s něčím originálním ? :-)))

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.06.2010 20:43

    Tomasi, chapu ze to nekomu nevadi - ja vim, treba ty fotak ani nevypinas ale jsou lidi (ted si zase rypnu ja), kteri s fotakem jdou i dal, nez na dohled od domu, kde si mohou baterku znovu nabit a pro ne je streni energii nutnosti. Ja mel 550D par dnu a kdyz se mi asi podesate stalo, ze jsem si s vypnutim fotaku zaroven prehodil rezim z predvolby clony na neco jinyho, tak jsem myslel, ze s tim svihnu o zem. Ano, jsou uzivatele jako ty kterym to nevadi ale jsou i taci, kterym to vadi - a ver mi, ze jsem to uz probiral s opravdu velkym vzorkem uzivatelu teto tridy fotaku, coz ty nejsi. ;o)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    08.06.2010 20:54

    P.S. - A ze je 18-135 "hodně lowend sklo pro nenáročné" ?? No tak to je ale hodne velky nesmysl. Z pohledu uzivatele jednickove rady mozna ale prave z pohledu uzivatele tridy jakou je 550D je to docela drahe sklo.

  • Martin 26
    Martin 26
    08.06.2010 21:37

    to s tím přepínačem mohu potvrdit, taky se mi to už několikrát stalo

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    09.06.2010 06:20

    Michale, ale on ten foťák v momentu usnutí opravdu nežere prakticky nic... Zkus si to (u Nikona to bude stejné) - napiš si kapacitu baterku (tuším už máš nějaký model, kerý to ukazuje přesně), nech zapnutý "usnout" a vrať se k němu za týden - pokles bude kdoví jestli o procento. Vypínat foťák mezi snímky mi fakt přijde malinko mimo a vzdálenost od civilizace na tom nic nemění.

    K tomu objektivu - já ale s tebou souhlasím v tom, že 18-135 je poměrně drahá a na svou cenu kvalitou sporná. Je to prostě řešeno tak nějak "lowendově", poměrně podobně jak 18-55 (no přeci jen o chlup lépe), jen bohužel za to chtějí poměrně dost peněz. Za tohle Canon chválit nebude asi ani podstatně zarytější canonista než jsem já.
    Spíš bych polemizoval s tím "hodně peněz pro uživatele 550D". Za prvé bohužel optika je stejná pro všechny a z hlediska nároků na optiku je na tom úplně stejně jako třeba 7D - fyzika se okecat nedá. Za druhé když se koukneš na nabídku, tak cena EF18-135 IS se nijak moc neliší od podobných skel třetích stran, Sigma 18-125 se stabilizací stojí v podstatě to samé a tak lze jít dále - cena je prostě standard, jen jde o to, zda se u některých alternativ nedá za ty peníze dostat víc kvality. Já bych asi doporučil k úvaze Sigmu 17-70 se stabilizátorem - je ještě o něco dražší, ale o něco lépe udělaná, opticky o trochu lepší a světelnější.

  • Michal Kubeček
    Michal Kubeček
    09.06.2010 12:18

    Fotím něco přes dva roky s 400D a nevzpomínám si, že bych si někdy přepnul režim při vypínání nebo zapínání. Naopak, vypínač přepínám palcem, aniž bych sundal ruku z gripu, zatímco na přepínání režimu potřebuju vzít kolečko do dvou prstů. Asi je to hodně věc zvyku - třeba u Tamronu 17-50 f/2.8 mi chvíli trvalo, než jsem si zvykl držet ho tak, abych nenechával prsty pod ostřícím prstencem (který se otáčí i při automatickém ostření), ale po týdnu nebo dvou jsem s tím už neměl problém a nemusím na to ani myslet.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    09.06.2010 17:00

    Mně zase nevyhovuje vypínač na Nikonech, i na D3 jsem měl pocit, že ho musím každou chvíli ulomit... to si nevyberete ;)
    Mnohem víc mi na některých posledních Canonech (50D, 1D IV, 5D II) vadí, že pro "zapnutí" zadního rolleru je třeba vypínač přepnout do druhé polohy. Ten, co tohle vymyslel, by zasloužil pár facek.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    09.06.2010 18:10

    Tomasi, nejde o to, kolik to zere ve "spicim" stavu ale o to, kolik to sezere, nez se to do nej dostane. Proc bych cekal, az fotak "usne", kdyz casto staci cca 2 vteriny na to, abych fotak zapnul, vyfotil a vypnul. Timhle se da vydrz baterky na cestach fakt hooooooooodne natahnout. Dalsi vec je, kolikrat se to v brasne samo zapne tim, jak clovek jde a pohybujue se. Ale jak jsem rikal, co clovek, to original - nekomu to vadi, nekomu ne. Me to proste vadi celkem to dost a z debat s kolegy fotografy a ucastniky kurzu FA vim, ze rozhodne nejsem sam.

  • Jaroslav Chmelař
    Jaroslav Chmelař
    09.06.2010 23:59

    Za více než dva roky jsem neměl žádný problém s vypínačem u mé 450D (žádné nechtěné vypnutí či zapnutí). Jestli někdo nějaký problém má, tak má buď obtloustlé prsty, nebo nešikovné ruce ;-)
    Je to zkrátka na šikovnosti toho či onoho uživatele:-)))Tudíž se nejedná o vadu či nedostatek přístroje.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    14.06.2010 17:24

    Wau, ISO 800 vubec sum nikde. Parada, smekam a snad i Nikon (nastupce D90) nebude tak sumet.

  • elevenpix
    elevenpix
    15.06.2010 22:28

    Tak jsem (zběžně) dočetl recenzi a v závěru se pozastavil nad zmínkou o tom vypínači. Zaváhal jsem, jestli se k tomu vyjádřit či ne, ale vzhledem k tomu, že se k tomu vede delší diskuze, přidám i já svůj postřeh.

    Takže nevím jak na jiných typech, ale u 40D s tím nemám sebemenší problém. Spíš si myslím, že to je chytré řešení, aby se foťák nemohl sám samovolně zapnout v brašně. (to, že se tohle někomu přepne samo, musí mít na svědomí nějací skřítci..).
    K té dvojpoloze, jak zmínil mk, dodám, že to je i pro mne zbytečný. Jednou jsem nevědomky přepl jen do té první polohy a lekl jsem se, že mi foťák nefunguje.

    A co se baterií týče, tak u 40D mám kromě originálu jednu další baterku neorig. asi za tři kila a s těmito dvěma kousky si vystačím do aleluja. U desítkové řady se počty snímků na jednu baterku pohybují okolo tisíce fotek..minimálně..a s vypínáním si hlavu moc nedělám. I když z preventivních důvodů jsem si navykl vypínat, když mám momentálně dofoceno, páč už se mi stalo, že jsem na to zapomněl třeba čtrnáct dní..ne že bych pak pocítil nějaký pokles kapacity..

    Jo, ještě tady k těm snímkům. Tady se každý rozplývá, jak je to bez šumu. Já jsem zkoukl dvě fotky, 400 a 3200, a u tý 400ISO mě spíš zarazilo, jak jsou tam ty zelený stromy a listy slitý..tož tak.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram