FotoTrend: Zrcadlovky bez zrcadla

V oblasti digitálních fotoaparátů se stále více prosazují "zrcadlovky bez zrcadla". Další a další výrobci představují své modely, které jsou čím dál lepší a v amatérské třídě začínají konkurovat zrcadlovkám. V článku se na tento FotoTrend podíváme zblízka.

„Bezzrcadlovky“ s APS-C snímačem

Začátkem roku 2010 zatím klidné vody „bezzrcadlovek“ ovládané firmami Panasonic a Olympus rozvířil Samsung. Představil fotoaparát Samsung NX10, který měl, na rozdíl od dosavadního systému Micro 4/3, snímač velikosti APS-C (1,5× crop) – stejné velikosti jako většina digitálních zrcadlovek. Výhoda je jasná. Větší snímač = kvalitnější snímky s menším množstvím šumu. Nevýhodou jsou pak větší objektivy i samotný fotoaparát. Přesto se firmě Samsung podařilo do příjemně malého těla vměstnat i blesk a elektronický hledáček. Technologický pokrok je znát. NX10 se tak stal zajímavým modelem i pro některé fotografy s DSLR, protože kvalita fotografií je srovnatelná, ale v menším balení. Zásadní nevýhodou je, jako i dříve u Micro 4/3, nedostatek objektivů. Svůj druhý model NX5 představil Samsung začátkem června 2010. Je funkčně odlehčenou a levnější variantou k NX10.

Samsung NX10 Samsung NX5

Olympus a Panasonic s Micro 4/3 fotoaparáty také nezaháleli. Začátkem roku 2010 se Olympus PEN E-PL1 konečně dočkal vestavěného blesku a měsíc poté přišel i Panasonic s novinkou. Představil hned dva fotoaparáty – Lumix G10 a Lumix G2. Pro méně náročné fotografy je určena G10, „vlajkovou lodí“ je G2. Poprvé se tak změnil dosavadní trend neustálého vylepšování jediného modelu. Cílová skupina zákazníků je už tak velká, že je nutné rozšířit nabídku – i když rozdíly mezi G10 a G2 nejsou dramatické (video, výklopný displej a cena).

Panasonic Lumix G10 Panasonic Lumix G2

Další firmou, která naskočila do rozjíždějícího se vlaku, je Sony. V květnu 2010 představila rovnou dva modely svých „zrcadlovek bez zrcadla“ – NEX-5 a NEX-3. Opět se jasně ukazuje, že trh už potřebuje širší nabídku. Oba fotoaparáty mají APS-C snímač a nasadit lze objektivy s bajonetem typu E. S příslušným adaptérem je možné použít objektivy pro DSLR Sony Alfa.

Sony NEX-5 Sony NEX-3

Leica – kategorie sama o sobě

Zatímco všichni výrobci připravovali kompakty s výměnnými objektivy pro širokou veřejnost, Leica se vydala vlastní cestou, navázala na tradici. Již v roce 2006 představila model Leica M8, digitální dálkoměrný kompakt s výměnnými objektivy. Následovala Leica M8.2 a Leica M9, která má dokonce snímač velikosti kinofilmového políčka. Tyto fotoaparáty však stojí mimo hlavní proud. Nemají automatické ostření, takže nejsou pro běžného uživatele, a také cena přes sto tisíc korun může začínajícího fotografa odradit. Nelze tedy říct, že by patřily do tohoto FotoTrendu.

Kam směřuje FotoTrend

Kam se budou „zrcadlovky bez zrcadla“ ubírat dál? S jistotou lze říci, že tato kategorie fotoaparátů má budoucnost. Zvlášť mezi fotoamatéry přecházejícími z kompaktu na něco kvalitnějšího mají „bezzrcadlovky“ šanci na úspěch, protože nabízejí mnoho možností a kvalitu zrcadlovky v malém a lehkém těle. A získat tuto cílovou skupinu byl i záměr výrobců.

Těla přístrojů se budou postupně vylepšovat. Technologickým tahounem pro tuto kategorii budou zrcadlovky, na jejichž základech jsou fotoaparáty založené. Lze tedy očekávat třeba pozvolné navyšování rozlišení a citlivosti jako u DSLR. Naopak bezzrcadlová konstrukce umožňuje použití funkcí známých z kompaktů. „Zrcadlovky bez zrcadla“ budou umět třeba vysokorychlostní snímání, které je u zrcadlovek omezené rychlostí zrcátka. Výrobci také zapracují na ostření. To využívá stejnou metodu jako u kompaktních fotoaparátů (detekci kontrastu), ale kvůli malé hloubce ostrosti musí být přesné a pokud možno rychlé. Nyní za DSLR stále zaostává.

I tato kategorie fotoaparátů se časem rozdělí na několik skupin zaměřených na náročné a začínající uživatele. Kdo ovládne trh zatím není jisté, ale nejspíš ten, kdo nabídne nejširší příslušenství. Dobře nakročeno má systém Micro 4/3, který prosazují Olympus a Panasonic. Nabídka objektivů je slušná a i kompatibilní objektivy zrcadlovek Olympus jsou díky 4/3 systému malé a lehké. Ostatní výrobci sází na APS-C snímače, které nabízejí lepší kvalitu fotografií, ale také vyžadují větší objektivy. Byť těla přístrojů s APS-C snímačem jsou srovnatelná s těmi s Micro 4/3, právě velikost objektivu může hrát roli při rozhodování o koupi.

Do souboje se zatím nezapojili dva významní hráči na poli zrcadlovek: Canon a Nikon. Pokud by tyto firmy představily své fotoaparáty kompatibilní se stávajícími objektivy, měly by konkurenční výhodu. Zase je tu ale problém s velikostí. Objektivy pro fullframe DSLR na „bezzrcadlovce“ by byly nesmyslně veliké a mezi objektivy pro APS-C není takový výběr a často bohužel ani kvalita. Je však pravděpodobné, že Canon a Nikon si nenechají tuto příležitost ujít. Můžeme se tedy těšit, co nám přichystají.

Každopádně nastartovaný trend „zrcadlovek bez zrcadla“ bude pokračovat a čekají nás zajímavé časy. Pokud máte vlastní názor na budoucnost této kategorie fotoaparátů, napište komentář.

Zrcadlovky bez zrcadla které jsme testovali:
Panasonic Lumix G1
Panasonic Lumix GF1
Olympus PEN E-P1
Samsung NX10 

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    07.06.2010 14:28

    Věčné hádky o to, zda je lepší optický či digitální hledáček jsou zbytečné. Stačí si porovnat pro jaké situace je který typ lepší. I amatérská zrcadla s optickým hledáčkem jsou schopny za běžný světelných podmínek zaostřit nepopiratelně rychleji než jakýkoliv systém současně vyráběných "bezzrcadlovek". Limitem je pouze rychlost samotného objektivu. Naopak digihledáček je lepší v šeru, kdy dokáže násobit signál a nepatrně lépe se s ním ostří manuálně. Ale pozor, automatika v takovém případě obvykle také nestojí za nic.
    Takže nám z toho vylezou dva extrémy -
    * snímání "rychlých" situací >> zde jednoznačně vyhrává zrcadlovka
    * snímání "tmavých" scén >> zde jsou oba systémy srovnatelné - proč? protože ve tmě automatika není neomylná ani u jedné z možných variant a při manuálním ostření vyjdou oba systémy nastejno; možná digitální hledáček o něco lépe, ale na druhou stranu - na rychlou práci to nebude nikdy, takže co mi brání udělat dva nebo tři snímky, čímž se stírají rozdíly

    Pro mne bezzrcadlovky mají smysl jen jako menší zrcadlovky nebo o hodně kvalitnější kompakt. Ale věřím, že ještě pár let nebudou pro zrcadlovky vážnou konkurencí. Tedy aspoň ne tam, kde se fotí v extrémních podmínkách a rozhodně ne tám, kde záleží na rychlosti.

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    07.06.2010 19:53

    Nejde o co je lepsi ale o kolik. Pokud se to "priblizi" tak to smete prvni 2-3 levely klasickych zrcadlovek.
    A priblizeny je to hodne. Nic bych za to nedal, ze naprostou vetsinu fotek ktere obdivuji a ktere se me libi tak by autor nemel problem zhotovit s dvojkovym PENem. Kdyby teda na to bylo vic skel (coz bude). Foceni rychlych veci je naprosto specificky obor "novinariny" nebo rodinnych testu do fotaku bezicich "ridzbeku", s Penovym hledackem me napriklad u street fotografie nic neomezuje. Zbytek "oboru" ktery me zajima je jeste "pomalejsi". A pokud me to omezi, tak jednou z tisice zmacknuti a kvuli tomu mit zrcatko nemusim.
    Na druhou stranu na to nikdy plne neprejdu dokud tam nebude FF a objektiv velmi podobny napriklad 70-200 F2,8 a serie pevnych skel hluboce pod F.2 ;-)

  • Václav Kramář
    Václav Kramář
    08.06.2010 11:54

    Nejde ani tolik o to, jestli je lepší hledáček optický, nebo elektronický. Jde o to, aby byla možnost volby. Proč pohřbívat variantu, která nemalé části uživatelů vyhovuje lépe?

  • Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    23.06.2010 21:27

    Neberte to jako pochybnost, ale asi si ten NEX nebo PEN musím půjčit, protože ten elektronický hledáček, se kterým v šeru zaostřím ručně přesněji, než na matnici s klínem bych chtěl vidět

  • Pavel  Doško
    Pavel Doško
    24.06.2010 14:43

    nechci se vám tady do té debaty moc plést, tak jen takovou zkušenost - asi měsíc (než ho s radostí prodala...) byla dcera hrdou výherkyní Ol PEN-PL1, zřejmě jsme na tom doma všichni špatně, protože jsme nedokázali náležitě ocenit nový trend bezzrcadlovek ani výhody focení bez hledáčku, k rychlosti asi tolik - prastarý Oly C4000 ostřil rychleji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram