FotoTrend: Zrcadlovky bez zrcadla

V oblasti digitálních fotoaparátů se stále více prosazují "zrcadlovky bez zrcadla". Další a další výrobci představují své modely, které jsou čím dál lepší a v amatérské třídě začínají konkurovat zrcadlovkám. V článku se na tento FotoTrend podíváme zblízka.

„Zrcadlovka bez zrcadla“, kompaktní fotoaparát s výměnnými objektivy, „hybridní DSLR“ a další označení je možné použít pro relativně nedávno vzniklou kategorii fotoaparátů, které disponují výměnnými objektivy a snímači jako digitální zrcadlovky, nemají však zrcátko a jejich rozměry jsou jen o málo větší než u kompaktních fotoaparátů. Smutným faktem je, že se zatím neuchytilo žádné krátké a výstižné označení pro tuto skupinu fotoaparátů, přestože nejstarší model je na trhu už téměř dva roky.

Cesta ke vzniku „zrcadlovky bez zrcadla“

Základem všech „zrcadlovek bez zrcadla“ je živý náhled. Díky absenci zrcátka a tím i optického hledáčku (jako mají DSLR), jsou tyto přístroje prakticky neustále v režimu živého náhledu – buď přes displej, nebo přes elektronický hledáček. Tento princip využívají například kompaktní fotoaparáty už mnoho let, v případě kompaktů je ale situace jednodušší. Elektronika nemusí být tak výkonná a ostření (které funguje na principu detekce kontrastu v obrazu) nemusí být tak přesné, protože hloubka ostrosti u kompaktů je velká. Nejprve tedy museli výrobci zvládnout potřebné technologie.

Je nesmysl vyrábět fotoaparát, o který nebude mít nikdo zájem. Před několika lety vlastnili digitální zrcadlovku jen profíci a nadšenci, kteří na ní byli náležité hrdí a neměli nejmenší potřebu pořizovat nějakého hybrida. Stejně tak zbytek světa vesele fotil kompakty, mezi kterými hořel boj „čím víc megapixelů, tím lepší fotka“, a o kvalitu snímků se nikdo příliš nestaral. Pak se ale situace změnila. Navyšování rozlišení kompaktů už nebylo možné, výrobci se zaměřili více na funkce a kvalitu. Také digitální zrcadlovky začaly zlevňovat a stále více uživatelů kompaktů požadujících vyšší kvalitu fotografií přecházelo z kompaktů na zrcadlovky. Museli si zvykat na hledáček a na to, že jak bude fotografie vypadat, se uvidí až po vyfotografování snímku. Výrobci zrcadlovek na tento trend zareagovali právě živým náhledem, který v amatérské oblasti poprvé nabídl Olympus E-330 v roce 2006. Náhled sice sloužil jen ke komponování a nesimuloval nastavení expozice, ale byl tím prvním krokem, který motivoval ostatní výrobce.

Olympus E-330

S tím, jak amatérské zrcadlovky zlevňovaly, zmenšovaly se a stávaly se dostupnějšími, přibývalo i fotografů, kterým kompakt nestačil a pokukovali po něčem lepším. Skok mezi kompaktem a zrcadlovkou byl ale stále velký, a tak výrobci hledali mezičlánek. Koncept fotoaparátu, který by byl kompaktní, ale zároveň poskytoval výhody zrcadlovky. A vznikla „zrcadlovka bez zrcadla“. Technologie živého náhledu už tu byla, stačilo tedy odstranit zrcátko. Zmizel i velký optický hledáček, naopak zůstal velký snímač a možnost výměnných objektivů. Ty se sice konstrukčně liší, protože jsou blíže k snímači než u DSLR, často lze ale s adaptérem použít i optiku ze zrcadlovek.

První nesmělé 4/3 krůčky

První „zrcadlovkou bez zrcadla“ byl v roce 2008 představený Panasonic Lumix G1. Fotoaparát systému Micro Four Thirds (4/3 systém upravený pro kratší vzdálenost mezi objektivem a snímačem) měl Live MOS senzor o poloviční úhlopčíčce než má kinofilmové políčko – tedy stejný jako DSLR Olympus. Poskytoval srovnatelnou kvalitu snímků jako základní zrcadlovky s 4/3 snímači, měl ale menší rozměry a byl lehčí. Nevýhodou nového systému Micro 4/3 byl nedostatek kompatibilních objektivů. Bylo sice možné použít adaptér a objektivy Four Thirds, ty byly ale větší a fotoaparát částečně přišel o svou hlavní konkurenční výhodu.

Panasonic Lumix DMC-G1

V roce 2009 se už objevilo několik Micro 4/3 fotoaparátů. Panasonic představil vylepšený model Lumix GH1 a o půl roku později Lumix GF1, který měl výrazně menší rozměry než jeho předchůdci a stále se zmenšující amatérské zrcadlovky. Také se rozrostla nabídka objektivů. Nezahálela ani společnost Olympus, která na vývoji Micro 4/3 spolupracovala. V polovině roku byl představen Olympus PEN E-P1. Byl to celkem malý stylový fotoaparát s retro designem, bohužel jeho použitelnost omezovala absence vestavěného blesku – Olympus se snažil zahrát na city, protože podobné fotoaparáty vyráběl i v době kinofilmu. Po zákazníky, kteří vyžadovali kromě vzhledu i funkce, připravil na konec roku PEN E-P2, který bylo možné dovybavit elektronickým hledáčkem a měl i vylepšené funkce (AF, video…). Nešlo ale o nic převratného, v té době už byl tvrdým konkurentem malý Lumix GF1 s bleskem.

Panasonic Lumix GH1 Panasonic DMC-GF1
Olympus E-P1 Olympus E-P2

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    07.06.2010 14:28

    Věčné hádky o to, zda je lepší optický či digitální hledáček jsou zbytečné. Stačí si porovnat pro jaké situace je který typ lepší. I amatérská zrcadla s optickým hledáčkem jsou schopny za běžný světelných podmínek zaostřit nepopiratelně rychleji než jakýkoliv systém současně vyráběných "bezzrcadlovek". Limitem je pouze rychlost samotného objektivu. Naopak digihledáček je lepší v šeru, kdy dokáže násobit signál a nepatrně lépe se s ním ostří manuálně. Ale pozor, automatika v takovém případě obvykle také nestojí za nic.
    Takže nám z toho vylezou dva extrémy -
    * snímání "rychlých" situací >> zde jednoznačně vyhrává zrcadlovka
    * snímání "tmavých" scén >> zde jsou oba systémy srovnatelné - proč? protože ve tmě automatika není neomylná ani u jedné z možných variant a při manuálním ostření vyjdou oba systémy nastejno; možná digitální hledáček o něco lépe, ale na druhou stranu - na rychlou práci to nebude nikdy, takže co mi brání udělat dva nebo tři snímky, čímž se stírají rozdíly

    Pro mne bezzrcadlovky mají smysl jen jako menší zrcadlovky nebo o hodně kvalitnější kompakt. Ale věřím, že ještě pár let nebudou pro zrcadlovky vážnou konkurencí. Tedy aspoň ne tam, kde se fotí v extrémních podmínkách a rozhodně ne tám, kde záleží na rychlosti.

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    07.06.2010 19:53

    Nejde o co je lepsi ale o kolik. Pokud se to "priblizi" tak to smete prvni 2-3 levely klasickych zrcadlovek.
    A priblizeny je to hodne. Nic bych za to nedal, ze naprostou vetsinu fotek ktere obdivuji a ktere se me libi tak by autor nemel problem zhotovit s dvojkovym PENem. Kdyby teda na to bylo vic skel (coz bude). Foceni rychlych veci je naprosto specificky obor "novinariny" nebo rodinnych testu do fotaku bezicich "ridzbeku", s Penovym hledackem me napriklad u street fotografie nic neomezuje. Zbytek "oboru" ktery me zajima je jeste "pomalejsi". A pokud me to omezi, tak jednou z tisice zmacknuti a kvuli tomu mit zrcatko nemusim.
    Na druhou stranu na to nikdy plne neprejdu dokud tam nebude FF a objektiv velmi podobny napriklad 70-200 F2,8 a serie pevnych skel hluboce pod F.2 ;-)

  • Václav Kramář
    Václav Kramář
    08.06.2010 11:54

    Nejde ani tolik o to, jestli je lepší hledáček optický, nebo elektronický. Jde o to, aby byla možnost volby. Proč pohřbívat variantu, která nemalé části uživatelů vyhovuje lépe?

  • Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    23.06.2010 21:27

    Neberte to jako pochybnost, ale asi si ten NEX nebo PEN musím půjčit, protože ten elektronický hledáček, se kterým v šeru zaostřím ručně přesněji, než na matnici s klínem bych chtěl vidět

  • Pavel  Doško
    Pavel Doško
    24.06.2010 14:43

    nechci se vám tady do té debaty moc plést, tak jen takovou zkušenost - asi měsíc (než ho s radostí prodala...) byla dcera hrdou výherkyní Ol PEN-PL1, zřejmě jsme na tom doma všichni špatně, protože jsme nedokázali náležitě ocenit nový trend bezzrcadlovek ani výhody focení bez hledáčku, k rychlosti asi tolik - prastarý Oly C4000 ostřil rychleji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram