Jak fotografovat krajinu
Voda, západy Slunce, blesk, krajina s obzorem a bez obzoru jsou tématy krajinářské fotografie. V článku najdete stručné tipy a rady, jak se tyto věci fotografují. V článku jsou fotografie, včetně expozic a použitého fotografického vybavení.
Voda
Tekoucí voda je nádherným dynamickým elementem přírody.
Změnou času otevření závěrky docilujeme různých efektů při jejím
zobrazení. Časy 1/250 a rychlejší zmrazí pohyb. Rozmezí 1/60 až 1/2
s představuje oblast, kdy je patrné rozmazání způsobené pohybem.
U časů delších než 1/2 s již dosahujeme známého bílého závoje.
Pro fotografování dlouhými časy otevření závěrky je samozřejmě
nutný dobrý stativ, ale také bezvětří. Bezvětří je nezbytné zejména,
když fotografujeme vodu spolu se stromy nebo travinami na břehu.
U fotografií detailů, např. vodopádů, bývá nutné v důsledku
převažující bílé zkrátit čas nebo ubrat clonu o 1–2 stupně(+1 až
2EV). O kompenzacích expozice jsem napsal zvláštní článek Korekce expozice.
Voda odráží velké množství světla.
Zejména v prudkém slunci vidíme známá blyštící se zrcadla.
Světlo odražené na nekovových površích je polarizované. Nasazením
polarizačního filtru se prodlouží čas o 1,5–2 otáčky a zároveň se
zvýší i kvalita zobrazení.
Z mých zkušeností blyštící se voda bez polarizačního filtru nevychází
dobře.
Prodloužení expozice za účelem získání bílého závoje lze dosáhnout
i pomocí šedých ND filtrů.
Ještě jeden tip od Jiřího Havla. Zkuste vodní víry se zachyceným
listím!
Sníh
Hlavním problémem při fotografování zasněžené krajiny bývá
správné stanovení expozice. Zasněžené pole je bělejší než standard, na
který je kalibrován expozimetr (18% šedivá). Proto jsou nutné korekce
expozice. Jinak by byl sníh šedivý. Korekce se pohybuje od +1EV do +2,5EV.
V případě jasného slunečného dne je nutná větší kompenzace. Záleží
samozřejmě na záběru. V případě, že zabíráme částečně
zasněžené skály nebo les v pozadí s oblohou, je nutná menší kompenzace
ve srovnání s motivem, kde bílý sníh více převažuje. Zároveň musíte
vědět, v jakých místech měří váš expozimetr. Zónová měření
(např.14-ti segmentová čidla) zabírají většinu fotografie. Jednou
z možností pro správné stanovení expozice může být bodově změřit
neutrální předmět (šedá skála, kmen stromu atd.), který leží uvnitř
vašeho odrazu. Tuto expozici pak použijte pro celý obraz. Další informace
najdete v článku korekce expozice.
Pro blyštící se sníh je opět výborný polarizační filtr.
Krajina bez obzoru
Velmi rád fotografuji les, stromy, lesní potoky. Hledám vždy zajímavé světlo, které vykreslí detail. Výhodný je den se zataženou oblohou, kdy používám formuli pro velkou hloubku ostrosti: velké clony + stativ + bezvětří. U své Tokiny 28–70/2.6–2.8 používám clony 16 a 22.
Krajina s obzorem
Obloha vyzařuje vždy nejméně o 2 clony více světla než zbytek obrazu. Z toho vyplývá, že když exponujeme podle krajiny, získáváme někdy nudnou bezbarvou oblohu. Zde je výhodné použít již zmíněných půlených filtrů ND filtrů, které umožní snížení kontrastu a vytažení struktury mraků, která by jinak nebyla vůbec vidět.
Západy a východy slunce
Fotografie rudé sluneční koule lze získat z míst, která leží
v relativně stejné nebo vyšší nadmořské výšce než obzor. Je dobré si
vždy předem vyhledat objekty, které budou tvořit vhodné popředí záběru.
Nejvhodnější doba pro záběr sluneční koule je krátká – maximálně
5 minut.
Opět se jedná o situaci s obzorem, kdy uplatníme půlené ND filtry.
V případě, že váš fotoaparát umožňuje bodové měření, bývá
nejvhodnější měřit jasnou oblohu v blízkosti sluneční koule a tuto
expozici pak použít pro snímek.
Ve skutečnosti správnost expozice je trochu relativní záležitost. Proto je
lépe vyzkoušet více expozic a poté vybrat nejlepší záběr.
Blesk
Pro fotografování blesků je na prvním místě nutný bezpečný úkryt.
Tím může být dům nebo automobil.
Fotoaparát dáme na stativ. Nastavíme čas 30 s i delší. Clony
používáme spíše menší. Objektiv zaměřujeme do míst, kde očekáváme
blesk. Je třeba počítat se značnou spotřebou filmu.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórua co mlhy, asi jsem je jeste nenasla
Píšete: U fotografií detailů, např. vodopádů, bývá nutné v důsledku převažující bílé zkrátit čas nebo ubrat clonu o 1-2 stupně(+1 až 2EV). Můj názor je: prodloužit čas nebo otevřít clonu (dát menší clonové číslo). Co vy na to??
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.