PhotoHint 5: Panoramatická fotografie

Panoramatické fotografie zobrazují značně širší záběr, než je schopné vidět lidské oko a tím v sobě skrývají kouzlo unikátní perspektivy záběru. Tvorba panoramat se tak stala oblíbeným koníčkem. Více o nich si přečtěte v 5. díle PhotoHintů.

Každý měsíc vám přinášíme nový díl fotografického seriálu PhotoHintů, článků na úzké téma. Nabídneme jedno fotografické téma a k němu praktické rady a tipy. Celý další měsíc můžete pracovat na pořizování snímků k úkolu, který najdete na konci PhotoHintu. Autory tří snímků s nejlepším nápadem, zpracováním a využitím našeho PhotoHintu vyhlásíme v přespříštím dílu a dostanou od nás malé ocenění. Vyhodnocení březnového PhotoHintu „Fotografické filtry a systém Cokin“ najdete zde.

Panoramatická fotografie

Obecně vzato, panoramatické fotografie zobrazují značně širší záběr, než je schopné vidět lidské oko a tím v sobě skrývají kouzlo unikátní perspektivy záběru.

Grand desert

Tvorba panoramat v dobách klasické fotografie byla náročná na vhodná vybavení a na nemalé schopnosti a znalosti fotografa. S příchodem digitální fotografie a stále rostoucí nabídkou vhodných softwarových programů bylo umožněno i prostému laikovi sestavovat nekomplikované panoramatické fotografie a tvorba panoramat se tak stala oblíbeným koníčkem. 

Thyon

Jak začít a co je potřeba?

Jednoduché horizontální panorama lze při troše pečlivosti vytvořit i bez pomůcek. Chceme-li však tvořit horizontální, vertikální, mozaiková či sférická panoramata na slušné úrovni, pak lze stativ, vodováhu a panoramatickou hlavu jen doporučit. Podle výše zmíněného druhu panoramatu rozlišujeme panoramatické hlavy na jednořadé (singlerow) a víceřadé (multirow), často též nazývané sférické, neboť nám umožňují i tvorbu kulových (360°) panoramat. Existují verze jak manuální, tak (podstatně dražší) motorické. Nejznámějšími a nejdostupnějšími výrobci panoramatických hlav jsou Novoflex, Seitz, Nodal Ninja a Manfrotto (výrobců, byť s různou finální kvalitou a cenou, ale existuje více). Stativ je vhodný a měl by být stabilní a dostatečně vysoký.

Fotoaparát by měl mít možnost nastavení M/manuálního režimu, abychom mohli zablokovat jak přednastavenou expozici, tak i vzdálenost, případně nastavení bílé WB. Těmto požadavkům jistě vyhoví prakticky všechny digitální zrcadlovky DSLR, ale i solidnější kompakty. Neméně podstatný je též použitý objektiv, obvyklá ohnisková vzdálenost se pohybuje mezi 16 – 60 mm (v přepočtu na 35 mm). Pro sférická panoramata se výhodně používá rybí oko Fisheye. Pokud pracujeme s Full Frame zrcadlovkou a chystáme se skládat větší množství záběrů, nutno počítat s tím, že složením mnoha jednotlivých záběrů nám vznikne obrovský soubor, takže se bez nadupaného computeru sotva obejdeme (a i tak nám často nezbude než nechat našeho miláčka pracovat přes noc).

Jak na to?

Jak už ze zmíněného vyplývá, tak panorama je nafotografování série obrázků posunutých o určitý úhel (podle ohniska použitého objektivu) a spojených za pomoci vhodného softwaru. Tomuto spojování se odborně říká stitching. Jednotlivé záběry se musí o 15 – 40% překrývat (při dobré pano hlavě a pečlivé práci méně).

Nedostatečný překryv snímků
Dostatečný překryv snímků (20%)

Pro vyeliminování efektu paralaxy je nutno najít přesný bod otáčení (Turning nebo též někdy nazývaný Nodal Point) a pano hlavu podle toho nastavit. Detailní popis nalezení tohoto bodu a jeho nastavení je přiložen k návodu každé pano hlavy, metody se lehce různí, ale výsledek musí být tentýž. Přehršel ukázek a malůvek (více či méně fundovaných) jak nodal point nalézt si lze též přečíst na různých webových stránkách.

Pokud pracujeme se stativem, popřípadě pano hlavou, je nutné, aby stativový závit byl v ose objektivu. Případnou odchylku je nutné korigovat. Pro různé ohniskové vzdálenosti je střed optické soustavy (někdy nazývaný Nodal Point) umístěn na jiném místě.

Fotoaparát je vhodnější používat spíše na výšku než na šířku, obzvláště pak, pokud byste pracovali bez stativu.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    17.05.2010 09:42

    Ad "systém Cokin" - to je presne to, proc jsem cokiny dal kamaradce. Nejde me ani tak o extravagantni tabak, ale o to, ze skoro nikdy neni horizont v jedne primce.
    Horni fotka je nemastna neslana, ale pokud je to v RAW tak by se tam s oblohou neco dalo delat. Druha fotka je znicena (stromy v pravo) sdi tak jako kdyz ve filmu je videt mikrofon, nekdo si toho nevsimne, me to vadi hodne. Navic to neni prirozena chyba jako je reflex nebo vinetace, to si tam proste autor hloupe udelal sam a jeste to zrejme nevidi?

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    24.05.2010 19:19

    Pro Lukase: Dnes uz neni tak velky problem panoramata spojit - programy to delaji temer za vas, po spojeni je ale temer jiste, ze musite orezavat, pri foceni z ruky o to vic. Proto foceni na vysku. Bylo by skoda oriznout treba vrchol MT Everestu nebo nohu pritelkyne.

  • martin hrdlicka
    martin hrdlicka
    31.05.2010 21:30

    Dobrý den, rád bych poslal také fotografie avšak je mám mnohem větší než vámi daný limit.
    Některé zajímavé pohledy na ještě rozpracovaném projektu www.virtualunesco.cz .
    MH

  • Jan Dobrovodský
    Jan Dobrovodský
    03.06.2010 10:33

    Je pravda, že panoramata jsou široká, takže nové parametry pro vaše fotografie které nám chcete zaslat do "soutěže": dvě fotografie - max. 600kB, max. 1000 pxl delší strana (náhledy zdrojových foto max. 300 pxl delší strana)
    Každý editor fotografií umí slepené panorama zmenšit. Panoramata v originální velikosti bohužel nemůžeme přijmout - jsou často příliš velká aby prošla mailem a na web je stejně zmenšíme.

  • David Kunes
    David Kunes
    20.06.2010 19:58

    Lukas: Ahoj, chvili jiz panoramata fotim, puvodne jsem je fotil z ruky, nyni mam jiz stativ. Foceni na vysku jsem puvodne nepouzival, ale postupne jsem na nej presel, protoze je proste lepsi.

    Podle meho nazoru je to protoze pak lze z cca 5ti fotek na vysku spojit panorama, ktere ma rozumny pomel stran (treba 3:1). Ono spojit pamorama, ktere ma pomer stran 10:1 je asi k nicemu je to moc velka nudle.

    Nyni co se mi osvedcilo je fotit 2 rady fotek, a 7-9 snimku v kazde rade. Rad fotim nocni snimky, takze kazdy snimek jeste nasobim tremi kvuli HDR.

    Mrzi mne, ze v clanku nebyly priklady pouziteho SW (krome screenshotu). Takze alespon uvedu, co se osvedcilo me: Hugin + autopano (pro MS Windows je soucasti programu Hugin).

    Nyni mam nejvetsi problemy se spojovanim fotografii, ktere byly vyfoceny kratkym ohniskem (mene nez 80mm po prepoctu).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace