PhotoHint 4: Hloubka ostrosti
Pravděpodobně už vzhledem k tomu, že hloubka ostrosti je důsledkem základního technického principu fotografie, patří její tvořivé využití k základním kreativním prostředkům všech fotografů. Ve čtvrtém PhotoHintu zjistíme, co to hloubka ostrosti je, jak ji lze měnit a jak a kde ji využít v praxi.
V tomto PhotoHintu jsme si popsali technické principy a závislosti hloubky ostrosti a také na fotografiích ukázali její možné praktické, kreativní využití. Věřím, že ty z vás, kteří dosud hloubku ostrosti ve svých fotoaparátech cíleně nepoužívali, inspiruje a posune do nových kreativních rovin.
Úkol 4. – hloubka ostrosti:
Nafotografujte portrét s co nejzajímavějším kreativním využitím malé hloubky ostrosti. Těším se na Vaše fotografie a hlavně nápady a kreativitu. Výsledky své práce nám pošlete. Autory tří snímků s nejlepším nápadem, zpracováním a využitím našeho PhotoHintu vyhlásíme a dostanou od nás malé ocenění.
Fotografie na téma „Hloubka ostrosti“ můžete posílat do 31.5.2010,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: autor tohoto PhotoHintu
Můžete doplnit také váš komentář (jak a čím jste fotografii pořídili,
váš záměr, …)
Do konce dubna můžete stále posílat snímky k 3. PhotoHintu na téma „Fotografické filtry a systém Cokin“.
Těšíme se na vaše snímky!
Aktualizace:
Vyhodnocení vašich snímků zaslaných k 4. PhotoHintu
![]() |
Nejtypičtější, nejlogičtější a v každodenní praxi nejčastěji využívané použití efektu malé hloubky ostrosti. Přesně zaostřené vyvíjející se listy stromu, který vidíme v druhém plánu a tedy neostrosti v pozadí. Ve třetím plánu a největší neostrosti ještě tušíme střechu rodinného domu a jeho okolí. A celé je to klasicky, plasticky nasvíceno.
![]() |
Fotografie asi z přestávky sportovního podujetí, takže příspěvek z oblasti reportážní fotografie, kde jsou rozhodnutí o místě zaostření a jeho přesnosti otázkou často několika vteřin. V tomto případe správně a přesně vyhodnoceno. Hlavní prvek této fotografie je jednoznačně pijící kluk otočený přímo na fotografa. I jeho pátravý pohled stranou dává fotce dynamiku. V popředí a v neostrosti pijící sportovec přidává fotografii nejenom prostor, ale i informaci, že jde o nějaký kolektivní sport. Snad jenom škoda toho náklonu fotografie doprava. Dynamiku fotografie nezvyšuje, takže se považuje za chybu.
![]() |
Asi nejzajímavější příspěvek, který k PhotoHintu přišel. Fotografie zajímavá nejen svým využitím hloubky ostrosti. Portrét, který v popředí využívá dva odlišné prvky optické neostrosti. Geometricky jasnou a pro kompozici významnou mříž a poloprůhledný, mně neznámý materiál, který částečně zakrývá tělo portrétované. Tím umožňuje plnou koncentraci diváka na to hlavní a zaostřené – tvář dívky. Ta je zajímavá i svým výrazem, ve kterém pracují zejména oči. Z fotografie cítíme tajemství, důležitý to prvek celého výtvarného umění.
V seriálu PhotoHintů již vyšlo:
- duben 2010: „Hloubka ostrosti“
- březen 2010: „Fotografické filtry a systém Cokin“
- únor 2010: „Fotografické zátiší“ (vyhodnocení)
- leden 2010: „Měřítko ve fotografii“ (vyhodnocení)
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana



Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPro začátečníky je to vynikající článek. Nic neřekne člověku víc, než vizuální ukázka. Například ty dva portréty slečny se stromy v pozadí, to je přesně to, co začátečník potřebuje vidět. Jen si nejsem zcela jist, zda jsem se v článku dočetl o tom, že tohle všechno neplatí pro kompakty. Přesněji, že to platí ve značně omezené míře. Ale článek výborný, není dlouhý a je psán polopatisticky, čtenář není zahlcen spoustou informací, které mu nejsou k ničemu. A to je velké plus.
Ještě jsem zapomněl pochválit krásné a jednoduché vysvětlení pojmu hyperfokální vzdálenost včetně nákresu. Spousta lidí ostří právě na nekonečno.
> Taffey, cituji: "Z výše uvedené technické části v zásadě vyplývá taky to, že majitelé kompaktních fotoaparátů (malý senzor a obvykle nízká světelnost objektivu) budou mít na svých přístrojích problém docílit efektů malé hloubky ostrosti a žádný problém s velkou hloubkou ostrosti."
Sranda. Prilozeny nakres je z knizky Fotograficka praxe r.v. 1959. Jedna z nejlepsich knizek co jsem videl. Je trochu obstarozni ale stale platna. Doporucuji.
http://www.antikvariatik.cz/fotograficka-praxe-
Prezentovat cudziu pracu bez uvedenia citacie je vrcholne plagiatrostvo. Rovnako ako nakres z nejakej knihy, aj to co vyzera ako diagram Nikkoru (tipnem si, 17-35/2.8 alebo 17-55/2.8?) otoceny o 180 stupnov je obycajna kradez. Ale vsak co, sme online, tu sa to moze, vsak? Ked to prejde Kenowi Rockwellovi, tak aj FA. Pevne dufam, ze aspon fotografie su autorove... Orafat zaklady z nejakej fotoknihy, to su mi novinky.
Taffey, pisat clanky pre amaterov moze kazdy, akonahle sa vrtas vo fotografii aspon mesiac, napises takych clankov aj 100 (tebe to urcite vysvetlovat nemusim). Ja sa neurazim precitat si nejake clanky pre pokrocilych ;)
v prvnim dilu tohoto serialu jste psali neco o cenach pro viteze, tak to by me docela zajimalo proc u tech vyhlaseni nevypisujete co ti lidi vlastne vyhrali? Co tak pozoruju kvalitu nekterych tech fotek tak pocitam ze to budou ceny typu prupiska s logem fotoaparat.cz co? Pokud se nahodou pletu mozna by zverejneni cen lidi vice motivovalo poslat nejakou slusnou fotku abyste meli z ceho vybirat.
No jo, už se nám tu zase kohouti perou na smetišti, hlavně aby to zase jednou někomu natřeli...
Tak tak, už chybí jen komentáře, jak to umí lépe, kohouti naši.
Co takhle přidat nějakou tu kvalitní fotku, abychom se mohli i my amatéři příště poučit a aby bylo tedy z čeho vybírat ?
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.