Čím fotografovat krajinu
Fotografování krajiny je jednou z nejpopulárnějších fotografických disciplin. Krajina se mění, ale neutíká. Proto se v této disciplině chyby moc netolerují. Přečtěte si zkušenosti a doporučení Andreje Macenauera s jakým vybavením na krajinu vyrazit. Jsou to rady pro fotoamatéry, kteří pracují s kinofilmovými přístroji.
Fotografování krajiny je nejrozšířenějším celosvětovým
fotografickým tématem. V případě, že chcete v tomto oboru vyniknout,
musíte být lepší, než ostatních 150 milionů. Fotografování krajiny
není fotografováním momentek. Proto, když se chcete snímkem pochlubit,
musí být skutečně perfektní, jak po stránce technické, tak
i kompozice.
Fotografovat krajinu znamená čekat na vhodné světlo a dokonale
znát místo.
Mám chalupu na Šumavě a zde již taková místa mám. Jejich sbírku se snažím rozšiřovat. Tady vím, ve kterých místech vychází nebo naopak zapadá slunce, kde je kámen nebo strom vhodný do popředí. Sleduji počasí. Přesto často přijdu na místo a je to k ničemu a nebo naopak, když to nečekám, získám skvělý záběr.
Ty zázračné chvilky nikdy netrvají dlouho. Zajímavé snímky lze získat za mlhy, zejména, když nad mlhou je jasná obloha nebo po dešti. Jemné vodní kapičky rozptylují světlo. V případě, že mezi mraky vykoukne slunce jako bodový zdroj, je možné fotografovat světelné pruhy vznikající rozptylem světla na mikroskopických kapičkách vody – Tyndallův jev.
Fotoaparát
Neustále se zlepšuje kvalita filmů. Současné jemnozrnné emulze umožňují dokonale vykreslit detaily krajiny i v kinofilmovém formátu. S tímto formátem, zejména když používáme např. inverzní Fuji Velvia ISO 50 vystačíme v 95% případů.
Krajinu často fotografujeme v extrémních podmínkách: za deště, mrazu atd.. V případě nejběžnějších kinofilmových přístrojů není z hlediska spolehlivosti rozhodující, zda máme elektronické či manuální tělo.
Manuální těla nevynikají nějakou superspolehlivostí. Velmi dobrý je
Nikon FM2, Leica je kategorie sama o sobě.
Nevýhodou elektronických těl je spotřeba baterií a fakt, že když jsou
baterie vybité, fotoaparát můžete zahodit. Na druhou stranu vynikající
měřící systémy umožňující zónové i bodové měření. Ani
systémové blesky nejsou pro krajinářskou fotografii k zahození.
Pouze v případech, že potřebujeme snímky pro velkoformátové publikace, či nástěnné kalendáře, je vhodný střední či velký formát. Z hlediska mobility přístroje, vybavení a ceny fotografií je nejrozumnější fotoaparát pro formát 6×4,5 nebo 6×7 cm. Za pozornost určitě stojí Pentax 645N – středoformátová kamera s TTL měřením. Cena se základním objektivem je však 100 000 Kč. Velmi zajímavé snímky lze získat panoramatickými přístroji. Vynikající je například Hasselblad Xpan. Pro panoramatickou fotografii se konstruují i fotoaparáty s otáčejícími se objektivy.
Ještě něco ke kompaktům. Jejich nevýhodou je, že většinou nemůžeme ovlivnit expozici. Musíme používat program krajina, který ostří na nekonečno a nastavuje větší clonová čísla. Některé kompakty mají nejkratší čas jen 1/250 s. V tomto případě neberte na hory nebo k moři film vyšší citlivosti než ISO 100! Z hlediska optické kvality doporučuji používat kompakty s pevným ohniskem. Yashicou T5 se čtyřočkovým objektivem Tessar Carl Zeiss (35 mm/3,5) a kvalitním inverzním filmem lze udělat solidní dokumentaci z cesty. Tento kompakt je svou cenou a kvalitou skutečně pozoruhodný.
Objektivy
Při fotografování krajiny z hlediska ohniskové vzdálenosti uplatníme
všechny typy objektivů. Širokoúhlé objektivy (28–35 mm) oceníme
v horách, kde jsme často v údolí a není možný odstup od objektu.
Výborné jsou i na průhledy (oknem, mezi kmeny stromů atd.).
Základní objektivy (50–70 mm) jsou výborné v mírně zvlněné krajině,
kde v případě používání širokoúhlých objektivů jsou zajímavé
detaily krajiny příliš daleko.
Teleobjektivy (100 a více) jsou vhodné pro potlačení perspektivy a
samozřejmě pro získání detailů vzdálenějších objektů. Vzdálenější
zajímavá místa si takto můžete přímo vybírat.
Společným požadavkem pro krajinářské objektivy je vysoká kresebnost
(ostrá kresba detailů) a dobrý přenos kontrastu. Ideálním řešením jako
náhrada za pevná ohniska je transfokátor (ZOOM). Problémem však někdy
bývá kvalita.
Zejména v poslední době se v krajinářské fotografii dostávají do
obliby super-širokoúhlé objektivy (17 – 20 mm). Výhodou je možnost
záběrů s výraznými a relativně velkými předměty v popředí.
Důležitým doplňkem, který by se měl stát automatickou součástí
objektivu je sluneční clona. Vyrábějí se pevné nebo pružné gumové.
Clona brání vzniku nežádoucích reflexů a zároveň chrání objektiv.
Stativ
Kupte si pořádný stativ ! Umožní vám jít do dlouhých časů a vysokých clonových čísel. Nejlepší je určitě klasický trojnohý stativ i když zejména při vysokohorské turistice monopod může být rozumným kompromisem.
Filtry
Nejužitečnějšími filtry pro barvu jsou UV, popřípadě skylight, polarizační filtr, pro snížení kontrastů půlené šedé ND filtry. Více informací najdete v článku Filtry.
Blesk
Ideální je systémový blesk s větším směrovým číslem (40 a více), který poslouží pro dosvícení tmavého popředí. Několikanásobným zábleskem lze vysvítit i velké prostory.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.