Digitální zrcadlovka Canon 1D Mark IV

Mezi reportéry, ale hlavně mezi fotografy zvířat, je velmi oblíbená modelová řada Canonu s označením EOS 1D. Po úspěšné verzi Mark III. nyní přichází nejnovější model s označením Mark IV., na který se podíváme v následujícím článku.

Snímací čip, obrazová kvalita

Mnohem zajímavější jsou však inovace skrývající se v útrobách fotoaparátu. Základní deska byla vybavena hned dvojicí obrazových procesorů nejnovější generace DiGIC 4. Nový je samozřejmě také snímací čip. Ten pochází z dílen samotného Canonu, využívá technologii CMOS a dosahuje rozlišení až 16 milionů obrazových bodů, konkrétně je to pak 4896×3264 pixelů. Rozměry čipu jsou 27,9×18,6 mili­metru, což odpovídá formátu APS-H, který zatím stále používá pouze Canon. Tady je otázkou, jak tento fakt hodnotit. Některým uživatelům tento formát čipu vyhovuje, protože jsou na něj historicky zvyklí, ale najde se i nemálo těch, kteří se již těšili na Fullframe a kteří formát APS-H považují za více či méně mrtvou slepou kolej. Logičtější by asi bylo se spíše přiklonit na stranu skeptiků, ale na druhou stranu zase pravdou je, že výrobce si jistě tento krok dobře promyslel, a že zájemců o fotoaparát s tímto čipem bude jistě dost. Navíc ti, kteří požadují zaběhlejší formáty čipu, mají v bohaté nabídce Canonu stále z čeho vybírat. Nejnáročnější z těch, kterým APS-H nevyhovuje, asi sáhnou po vrcholném modelu EOS 1Ds Mark III nebo skromnějším EOS 5D Mark II a ti, jejichž požadavky jsou menší, tak ty jistě uspokojí skvělý a levný EOS 7D s menším čipem formátu APS-C.

Obrázek č. 9  - Celková zkušební noční scéna v plném rozlišení při ISO 50 Obrázek č. 10  - 100% výřezy

Nejzajímavější je však ale rozsah dostupných citlivostí, který dosahuje hodnot ISO 100 až 12.800 v základním rozsahu. V uživatelských funkcích pak lze povolit jeho rozšíření až na hodnoty ISO 50 až 102.400, což je v případě Canonu zatím největší dostupný rozsah citlivostí. Nás však bude ještě daleko více zajímat, jak vypadá obrazový výstup při jednotlivých citlivostech při praktickém nasazení, protože právě kvalita výstupu při vysokých citlivostech patří mezi hlavní sledované veličiny u nových fotoaparátů.

Na ukázkovém snímku č.9 najdete celkovou zkušební noční scénu v plném rozlišení, pořízenou při citlivosti ISO 50 a složenou ze dvou polovin, pořízených při nastavení vyvážení bílé na automatiku a na předvolbu pro žárovkové světlo. Porovnáním obou částí snímků je zřejmé, že automatika vyvážení bílé si s umělým osvětlením poradila velmi dobře. Mnohem zajímavější je však snímek č.10, na kterém najdete 100% výřezy z jednotlivých zkušebních snímků pořízených při všech dostupných citlivostech ISO. Z výsledků je viditelné, že Canon EOS 1D Mark IV si v tomto ohledu vede velmi dobře. Snímky pořízené při citlivosti ISO 50 až 3200 jsou technicky vynikající a bez problémů použitelné i na velké formáty tištěných fotografií. Výsledek při citlivosti ISO 6400 je stále ještě vynikající, nárůst šumu je sotva znatelný a i při této citlivosti lze snímky bez obav použít i pro velkoformátový tisk. Při ISO 12.800 je již nárůst šumu viditelný, stejně jako ztráta detailů kresby. Při vhodném zpracování a aplikaci redukce šumu lze ale i tyto snímky využít pro tisk větších formátů. Při ISO 25.600 je již šum opravdu znatelný, ale při pečlivém zpracování je lze použít pro tisk menšího formátu fotografií nebo pro použití na webu. ISO 51.200 je už na hranici praktické použitelnosti především pro značnou ztrátu detailů kresby. Maximální citlivost ISO 102.400 je pak již prakticky nepoužitelná pro vysokou míru šumu v obraze i pro velkou ztrátu detailů kresby.

Obrázek č. 11  - Celková zkušební noční scéna v plném rozlišení při ISO 6400 Obrázek č. 12  - Celková zkušební noční scéna v plném rozlišení při ISO 12.800
Obrázek č. 13  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/250 vteřiny, clona f/22, ISO 6400 Obrázek č. 14  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/500 vteřiny, clona f/22, ISO 12.800
Obrázek č. 15  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/100 vteřiny, clona f/8, ISO 3200 Obrázek č. 16  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/40 vteřiny, clona f/8, ISO 6400
Obrázek č. 17  - Objektiv EF 100mm (foto : Michal Jirouš, http://www.photonature.cz/ )

Na dalších snímcích č.11 až 16 si můžete prohlédnout další snímky v plném rozlišení, pořízené při vysokých citlivostech ISO, zcela bez úprav, tak jak byly uloženy ve fotoaparátu na paměťovou kartu. Fotoaparát by před fotografováním vyresetován na tovární nastavení a snímky byly rovnou pořízeny ve formátu JPEG. Vhodným nastavením fotoaparátu a případným pečlivým zpracováním formátu RAW by se daly dosáhnout ještě podstatně lepší výsledky. Na snímku č.17 pak najdete zajímavý snímek pořízený novým špičkovým stabilizovaným makroobjektivem Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM pořízeným ve formátu RAW a následně zpracovaným pomocí Adobe PhotoShop CS4 (autorem snímku je kolega a kamarád Michal Jirouš) a uloženým jako JPEG.

Z fotografií je patrné, že digitální zrcadlovka Canon EOS 1D Mark IV si vede s obrazovou kvalitou velmi dobře a to i při vysokých citlivostech ISO. Obrazový výstup je skutečně špičkový a téměř bezkonkurenční, protože podobných výsledků zatím dosahuje pouze konkurenční model Nikon D3S.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    17.04.2010 13:57

    Ja si moc nedovedu predstavit, jak by to mohlo fungovat jinak. Proto nectu samotne recenze, ale vzdy diskuze. Bohuzel cim je konkretni vec vic v profi segmentu, tim je mene informaci, protoze majitel 1D Mark IV vetsinou dela neco jineho, nez chodi psat moudra na fora. Ale pokud chci jine informace nez v manualu /zkusenosti/ergonomie/ tak zasadne ctu diskuzni fora. Jeste me dost ovlivnuji takoveto stranky: http://www.photonature.cz - ale od recenze Nikonu D3s ve Foto-Video teda nic necekam. Asi vubec nic.

  • David Karas
    David Karas
    17.04.2010 16:51

    Mě osobně dost mrzí že se víc neuchytil odkaz "fototechnika" tady na fotoaparat.cz kam je možné psát komentáře. Kdyby tam každý napsal něco málo o technice kterou používá našlo by se tam určitě dost užitečných informací.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    18.04.2010 09:57

    To, co tu kritizuje mk jsem loni drbal na "setkání FA" s Andrejem a Helenou... Podle mě to chce u nejvyšších modelů přístrojů dělat recenze dvě - jednu takovouto "suše popisnou", tuším je to částečně dáno i šablonou DIWA, následně se ale snažit získat druhou recenzi od někoho, kdo s tím reálně fotí na vyšší úrovni. V té druhé by pak byly právě ty možná trochu subjektivní postřehy z praxe. Tohle asi není nutné u přístrojů vyloženě "pro masy", u Canonu tedy řada do 550D a do jisté míry i "dvojciferná řada", ale je to dost žádoucí u "profi" a pak u nějak výjimečných modelů ze semiprofi řady, u Canonu třeba 5DII či 7D. Ekvivalenty u Nikonu se dají snadno domyslet.
    Je mi jasné, že pro redakci je shánění dalších lidí práce navíc, ale opravdu by to pomohlo...

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.04.2010 19:30

    TH: Otázkou je, jestli to má pro zdejší publikum smysl, přece jen se málokterý adept na koupi 1D/D3 bude poohlížet po recenzi na FA.
    Nicméně i tak by nedalo tolik práce vzít dítě na houpačky nebo si stoupnout k silnici a vyzkoušet třeba AF za různých světelných podmínek... zkrátka něco málo z praxe.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    18.04.2010 19:54

    mk: říkáš, že to nikdo s reálným zájmem o podobný přístroj tady číst nebude, ale ty to čteš, já taky, mohl bych vyjmenovat minimálně 5 dalších lidí, o kterých vím, že mají ne-li něco z řady 1Dxxx, tak aspoň 7D či 5DII (nebo ekvivalentní třídu z nabídky Nikonu) - podle mě to zas tak úplně zanedbatelný počet nebude. Každopádně by ale neuškodilo se na různé přístroje podívat trochu víc prakticky, třeba nějak tak, jak jsi nadhodil..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram