Digitální zrcadlovka Nikon D3S - seznámení

Na konci roku představil Nikon další verzi profesionální digitální zrcadlovky nejvyšší třídy. Po velmi úspěšných modelech D3 a D3X tak přichází nový D3S. V následujícím článku se podíváme na nové funkce i na ukázky praktických snímků.

Obrázek č. 1  - Oficiální firemní snímek aparátu Nikon D3S Obrázek č. 2  - Pohled na horní část aparátu Nikon D3S

Nový Nikon D3S je postaven na stejném základě jako předchozí modely D3 a D3X a jejich vzájemná odlišnost je na pohled naprosto minimální. Tělo je prakticky stejné, stejně jako ovládací prvky nebo hledáček. Z hlediska ovládání je asi jedinou podstatnou změnou menu, které je nyní k dispozici (konečně) i v českém jazyce. Jinak pokud vás zajímá detailní popis aparátu a jeho vlastností z hlediska konstrukce, funkcí a ovládání, přečtěte si prosím test Nikonu D3. V tomto článku se již dále zaměřím jen na změny oproti jeho předchůdcům a na ukázkové snímky v plném rozlišení.
Nejpodstatnější změnou oproti modelu Nikon D3 je nový obrazový snímač s integrovanou jednotkou pro čištění od prachu. Nikon v tomto případě ponechal naprosto stejné rozlišení, jako měl model D3, tedy 12,1 milionu obrazových bodů. Obraz tak má maximální rozměry 4256×2832 obrazových bodů. Je však možné nastavit také rozlišení nižší a nebo také měnit poměr stran. K dispozici je změna poměru stran na formát 5:4, kdy je rozlišení 2552×2832. Použít lze také objektivy určené pro modely s rozměrem čipu APS-C (Nikonem označovaný jako DX), kdy je maximální rozlišení sníženo na 2784×1848, a nebo lze využít také ořez na crop factor 1,2× kdy je rozlišení 3552×2368. To však není nic zase tak nového, mnohem zásadnější jsou dostupné hodnoty citlivosti ISO. Základním rozsahem je ISO 200 až 12 800. Tento rozsah však lze uživatelsky rozšířit oběma směry. Směrem dolů je možno nastavit citlivost na ISO 100 a směrem nahoru až na rekordní hodnotu ISO 102 400.

Obrázek č. 3 – Základem těla je korpus z lehkých slitin Obrázek č. 4 – Také menu zůstalo prakticky beze změn
Obrázek č. 5 – Největší změnou je hlavně obrazový snímač

Teď je však otázkou, jak to s takto vysokými citlivostmi vypadá při praktickém nasazení. Na ukázkovém snímku č.6 je celková testovací noční scéna, vyfotografovaná při citlivosti ISO 100. Fotografie je v plném rozlišení, jen je složena ze dvou polovin, pořízených při různém nastavení vyvážení bílé. Rozdíl mezi oběma polovinami není příliš znatelný a automatické vyvážení bílé si s umělým osvětlením poradilo docela dobře. Mnohem více nás však bude zajímat míra šumu v obraze při jednotlivých citlivostech ISO. Pro toto porovnání nám poslouží testovací snímek č.7, kde najdeme 100% výřezy z jednotlivých snímků testovací scény, pořízených při všech dostupných citlivostech ISO.

Obrázek č. 6 – Celková testovací noční scéna, objektiv AF-S 24-70mm f/2,8 G, čas 13s, clona f/8, ISO Obrázek č. 7 – 100% výřezy z testovacích snímků pořízených při jednotlivých citlivostech ISO Obrázek č. 8 – Celková testovací noční scéna, objektiv AF-S 24-70mm f/2,8 G, čas 1/10s, clona f/8, I

Z výsledků je patrné, že nárůst šumu je opravdu minimální a skutečně viditelnější míra šumu je patrná až u citlivosti ISO 12800. Výsledek je ale ještě pořád výborný. Další ale spíše mírný nárůst úrovně šumu je viditelný i při citlivostech ISO 25 600 a 51 200, ale i tady je výsledek vzhledem hodnotě ISO vynikající. Pouze u rekordní hodnoty ISO 102 400 je již nárůst šumu opravdu výrazný a to i ve spojení s desaturací a ztrátou ostrosti fotografie. To však při takto extrémní hodnotě není zase až takové překvapení.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Josef Auguste
    Josef Auguste
    25.01.2010 12:41

    ta citlivost je fakt paráda. když si vezmu že při ISO 1600 je ten šum ještě neznatelný, tak to snad můžu fotit za šera bez stabilizátoru i s nižší světelností snad i formule na okruhu..

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    25.01.2010 18:39

    Díky Nikonu za to, že nabízí i cestu nehnat se za zbytečným rozlišením, ale naopak za kvalitou obrazu při vysokém ISO. Osobně toho využiji daleko víc. Už u D700jsem u vytržení z nízkého šumu, tohle je ještě o kousek dál...

  • To Shi
    To Shi
    27.01.2010 19:07

    Mít tak na něj, neváhal bych ani vteřinu. D300 jsem si pořizoval kvůli potřebě fotit pohybující se postavy za hodně slabého osvětlení, jaké panuje v divadle při baletních představeních. D3S by asi na celý život vyřešila mé potřeby.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram