Digitální zrcadlovka Nikon D3S - seznámení
Na konci roku představil Nikon další verzi profesionální digitální zrcadlovky nejvyšší třídy. Po velmi úspěšných modelech D3 a D3X tak přichází nový D3S. V následujícím článku se podíváme na nové funkce i na ukázky praktických snímků.
Nový Nikon D3S je postaven na stejném základě jako předchozí modely D3
a D3X a jejich vzájemná odlišnost je na pohled naprosto minimální. Tělo je
prakticky stejné, stejně jako ovládací prvky nebo hledáček. Z hlediska
ovládání je asi jedinou podstatnou změnou menu, které je nyní k dispozici
(konečně) i v českém jazyce. Jinak pokud vás zajímá
detailní popis aparátu a jeho vlastností z hlediska konstrukce, funkcí a
ovládání, přečtěte si prosím test Nikonu
D3. V tomto článku se již dále zaměřím jen na změny
oproti jeho předchůdcům a na ukázkové snímky v plném rozlišení.
Nejpodstatnější změnou oproti modelu Nikon D3 je nový obrazový snímač
s integrovanou jednotkou pro čištění od prachu. Nikon v tomto případě
ponechal naprosto stejné rozlišení, jako měl model D3, tedy 12,1 milionu
obrazových bodů. Obraz tak má maximální rozměry 4256×2832 obrazových
bodů. Je však možné nastavit také rozlišení nižší a nebo také měnit
poměr stran. K dispozici je změna poměru stran na formát 5:4, kdy je
rozlišení 2552×2832. Použít lze také objektivy určené pro modely
s rozměrem čipu APS-C (Nikonem označovaný jako DX), kdy je maximální
rozlišení sníženo na 2784×1848, a nebo lze využít také ořez na crop
factor 1,2× kdy je rozlišení 3552×2368. To však není nic zase tak nového,
mnohem zásadnější jsou dostupné hodnoty citlivosti ISO. Základním
rozsahem je ISO 200 až 12 800. Tento rozsah však lze uživatelsky
rozšířit oběma směry. Směrem dolů je možno nastavit citlivost na ISO
100 a směrem nahoru až na rekordní hodnotu ISO 102 400.
Teď je však otázkou, jak to s takto vysokými citlivostmi vypadá při praktickém nasazení. Na ukázkovém snímku č.6 je celková testovací noční scéna, vyfotografovaná při citlivosti ISO 100. Fotografie je v plném rozlišení, jen je složena ze dvou polovin, pořízených při různém nastavení vyvážení bílé. Rozdíl mezi oběma polovinami není příliš znatelný a automatické vyvážení bílé si s umělým osvětlením poradilo docela dobře. Mnohem více nás však bude zajímat míra šumu v obraze při jednotlivých citlivostech ISO. Pro toto porovnání nám poslouží testovací snímek č.7, kde najdeme 100% výřezy z jednotlivých snímků testovací scény, pořízených při všech dostupných citlivostech ISO.
Z výsledků je patrné, že nárůst šumu je opravdu minimální a skutečně viditelnější míra šumu je patrná až u citlivosti ISO 12800. Výsledek je ale ještě pořád výborný. Další ale spíše mírný nárůst úrovně šumu je viditelný i při citlivostech ISO 25 600 a 51 200, ale i tady je výsledek vzhledem hodnotě ISO vynikající. Pouze u rekordní hodnoty ISO 102 400 je již nárůst šumu opravdu výrazný a to i ve spojení s desaturací a ztrátou ostrosti fotografie. To však při takto extrémní hodnotě není zase až takové překvapení.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruta citlivost je fakt paráda. když si vezmu že při ISO 1600 je ten šum ještě neznatelný, tak to snad můžu fotit za šera bez stabilizátoru i s nižší světelností snad i formule na okruhu..
Díky Nikonu za to, že nabízí i cestu nehnat se za zbytečným rozlišením, ale naopak za kvalitou obrazu při vysokém ISO. Osobně toho využiji daleko víc. Už u D700jsem u vytržení z nízkého šumu, tohle je ještě o kousek dál...
Mít tak na něj, neváhal bych ani vteřinu. D300 jsem si pořizoval kvůli potřebě fotit pohybující se postavy za hodně slabého osvětlení, jaké panuje v divadle při baletních představeních. D3S by asi na celý život vyřešila mé potřeby.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.