Test digitální zrcadlovky Canon EOS 7D

Po úspěšném modelu EOS 50D představil letos Canon další novou digitální zrcadlovku, která nese označení EOS 7D. Nejde ale ani tak o nástupce modelu EOS 50D, jako spíše o zcela nový model, možná i modelovou řadu, která bude reprezentovat to nejlepší, co Canon v kategorii zrcadlovek s čipem formátu APS-C dokáže. Nebo alespoň EOS 7D takovým vrcholem zatím je.

Čip

Základním prvkem samotného těla každé digitální zrcadlovky je však její snímací čip. V případě modelu Canon EOS 7D je jím senzor osvědčeného typu CMOS z dílen samotného Canonu, formátu APS-C o rozměrech 22,3×14,9 mm. Plocha čipu je menší než plný formát kinofilmového políčka a ohnisko použitého objektivu je tak nutno vynásobit faktorem x1,6 pro získání ekvivalentního rozsahu. Poměr stran je tak obvyklých 3:2 a maximální efektivní rozlišení je 18 megapixelů, což je 5184×3456 obrazových bodů. Citlivost ISO lze nastavit v rozmezí ISO 100 až 6400, přičemž v uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu až na hodnotu ISO 12800, což je v tento okamžik u fotoaparátů s čipem APS-C rekordní hodnota. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG a RAW (14-ti bitový) a to v několika velikostech, případně mírách komprese. Vše snadno definovatelné v uživatelských funkcích.

Obrázek č. 15 - Obvyklá testovací noční scéna Obrázek č. 16 - 100% výřezy
Obrázek č. 17 - citlivost ISO 3200, čas 1/1000s a clona f/8
Obrázek č. 18 - citlivost ISO 6400, čas 1/2000s a clona f/8 Obrázek č. 19 - citlivost ISO 12800, čas 1/4000s a clona f/8

Jak to však dopadlo v praxi? Na ukázce č.15 je obvyklá testovací noční scéna v plném rozlišení. Snímek byl složen ze dvou polovin snímků, pořízených s odlišným vyvážením bílé barvy. Automatika si s umělým osvětlením poradila velmi dobře a znatelný je snad pouze velmi lehký nádech do červena. Nicméně žádná automatika není dokonalá a jako u všech ostatních digitálních fotoaparátů i zde platí, že dobře nastavené vyvážení bílé barvy je základem snímku a to ať už toto nastavení provádíte přímo ve fotoaparátu nebo dodatečně při zpracování formátu RAW. Mnohem zajímavější však je srovnání míry nežádoucího šumu ve fotografiích pořízených různými citlivostmi ISO. Toto srovnání najdete na ukázce č.16 v podobě 100% výřezů ze zkušební scény, vyfotografované všemi dostupnými citlivostmi ISO. Z výsledků je viditelné, že až po citlivost ISO 1600 je výsledek vynikající. Při ISO 3200 je už znát mírný nárůst neostrosti i šumu a při citlivostech ISO 6400 a 12800 se ještě přidává desaturace snímku a razantnější nárůst šumu. Výsledek lze celkově považovat za vynikající a jak je vidět, tak i u zrcadlovek se snímačem APS-C je ještě možné zvyšovat obrazovou kvalitu. Pro ilustraci ještě přidávám tři další snímky v plném rozlišení, pořízené při denním světle za špatného počasí, pořízené při trojici nejvyšších dostupných hodnot ISO.

Obrázek č. 20 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky užitím DXO analýzyDIWA LABs, jehož jsme partneři. Pro srovnání jsem vybral dva sice dnes již mírně postarší, ale přece jen stále aktuální modely. Konkrétně Nikon D300 a Sony Alpha 700. V prvním srovnání, které najdete na ukázce č.20 je porovnání míry šumu při jednotlivých citlivostech ISO u všech tří modelů digitálních zrcadlovek. Tady si vede nový Canon EOS 7D velmi dobře a výsledky jsou lepší, než u největšího konkurenta v podobě Nikonu D300. Rozdíl sice není nijak zásadní, ale viditelný je a to především u nejvyšších citlivostí ISO. Naopak mírně lépe vychází model od Sony, ale tady je třeba brát v úvahu fakt, že je v jednotlivých barevných kanálech poměrně dost nestabilní a také že ztrácí detaily kresby obrazu.

Obrázek č. 21 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Dalším zajímavým testovaným parametrem je odstup samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu. Výsledek najdete na ukázce č.21 a na první pohled je zřejmé, že se tady situace opakuje, i když rozdíly jsou ještě méně výrazné. Canon EOS 7D opět vychází maličko lépe než konkurent ze stáje Nikonu a naopak o trošku hůře, než zrcadlovka od Sony. Nicméně rozdíl je malý a v případě Sony je nutné opět brát v úvahu nestabilitu v jednotlivých barevných kanálech.

Obrázek č. 22 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Stejná situace se pak opakuje i v případě laboratorního testu dynamického rozsahu čipu. Nakonec se ale ještě podíváme na laboratorní výsledky testu nejvhodnějších základních objektivů, které najdeme na ukázce č.23. Tady jsem pro srovnání vybral již zmíněný objektiv Canon EF-S 15–85mm f/3,5–5,6 IS USM, Nikon 16–85mm f/3,5–5,6 G ED VR a Carl Zeiss 16–80mm f/3,5–4,5 ZA. Tady objektiv pro Sony jasně vede, v těsném závěsu je pak základní objektiv od Nikonu. Objektiv pro Canon sice podává také dobré výsledky, ale pouze ve střední části clonových čísel. Tady je třeba brát v úvahu také cenu, kdy objektiv Sony je nejdražší a Nikon nejlevnější.

Obrázek č. 23 - Graf ostrosti základních objektivů

Celkově pak lze říci, že Canon EOS 7D dosahuje vynikajích výsledků v obrazové kvalitě a to jak s ohledem na šum, tak i dynamický rozsah a odstup signálu od šumu. Základní objektiv pak také podává slušný výkon, nicméně tady má konkurence pořád ještě mírně navrch a to i s ohledem na cenu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • j.vysta
    j.vysta
    29.01.2010 18:31

    Dobrý den,pěkná recenze.Mám jen takovou otázku. Zajímalo by mě který z těchto dvou fotoaparátů má nižší šum při vysokých hodnotách ISO: Nikon D300s nebo Canon EOS 7D?

  • Roman Mácha 1
    Roman Mácha 1
    26.03.2010 08:16

    recenze i foťák super..snad jen ten střih mohl používat oba kruhové voliče :-)

  • Richard Petrech 1
    Richard Petrech 1
    25.12.2010 18:07

    Chcel by som sa len opytat ci 7D ma automaticke fotenie. Tym myslim, ze dam fotak na stativ a nastavim si, aby napr. kazdu minutu spravil fotku (pripadne nejaky iny casovy rozostup) tak aby som pri nom nemusel ani byt. Da sa to? Ak hej tak ako? Nemozem sa k tomu nikde dopatrat... Dik moc...

  • Alex Kazakow
    Alex Kazakow
    25.12.2010 23:08

    RisoP: S profi ani poloprofi zrcadly zkušenosti nemám, ale tuším (tedy něco jsem o tom četl), že k tomuto účelu musíte mít speciální dálkovou spoušť, která toto umí. O tom, že by to uměl fotoaparát sám o sobě, nevím...

  • Richard Petrech 1
    Richard Petrech 1
    26.12.2010 15:03

    Alex: Kamos ma Nikon D300 a viem, ze jemu to islo ked sme spolu boli na jednej chate. Nechal to na stative a fotilo mu to pravidelne kazde dve minuty. Nepametam si ale, ze by mal k tomu nejaky zvlast ovladac este, myslim, ze nic take nemal... Dik za info aj tak

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (48)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram