Michael Freeman: Perfektní expozice

Mezinárodně uznávaný fotograf Michael Freeman je autorem řady populárních publikací. Kniha "Perfektní expozice" je dobrým tipem hlavně pro vyspělejší fotografy, ale i pro ty, kdo mají v měření expozice menší praxi. Autor se nedívá na expozici jako technokrat, ale ukazuje pohled kreativního fotografa. Dovíte se, proč vás RAW formát nemusí spasit v každé situaci.

Michael Freeman je jedním z publikačně nejplodnějších fotografů, který se zabývá cestovatelskou fotografií. Máme v naší knihovně jeho knihy ještě z doby filmu. Michael dnes píše především o digitální fotografii. Znalosti klasické fotografie jsou jeho velkou výhodou, neboť je schopen posuzovat nové technologie z pohledu fotografa se širokým rozhledem.

Digitální technologie otevřely fotografii širokému okruhu zájemců. Většina lidí jsou však uživatelé kompaktů, kteří chtějí pouze mačkat spoušť a získávat pokud možnost ostré obrázky. Pro ně samozřejmě tato kniha není. Je určena pro všechny, kteří chtějí ve fotografii tvořit a vyjádřit fotografií více. Je překvapivé, že dnes řada lidí, kteří vlastní digitální zrcadlovku s množstvím sofistikovaných systémů měření expozice, vůbec nechápe, proč tam vlastně jsou. Vždyť prý stačí jen histogram. Podle mne je kniha dobrým tipem hlavně pro vyspělejší fotografy. Musím říci, že na první pohled se mi kniha příliš nelíbila. Zaujala mne kapitola o aplikaci zonálního systému z černobílé fotografie do digitálu. Pak jsem se vrátil zpět k dalším kapitolám a našel jsem i zde řadu zajímavých pohledů.

První kapitola nazvaná „Rychle a spolehlivě“ se zabývá rozhodovacím procesem, který musí proběhnout v hlavě fotografa ve zlomcích vteřiny, kdy se musí rozhodnout, jak nastavit expozici co nejlépe. Kapitola „Technické základy“ je napsána srozumitelně, najdete zde technické základy měření expozice a jsou zde popsány různé způsoby měření. Autor se nedívá na expozici jako technokrat, ale ukazuje pohled kreativního fotografa. Ukáže, proč vás RAW formát nemusí spasit, pokud nebudete umět správně exponovat.

Třetí kapitola nazvaná „Dvanáct typů“, čímž se myslí typy expozičních scén, je podle mne učena především pro fotografy s menší praxí v měření expozice. Z tohoto hlediska může být užitečná, neboť učí ty méně zkušené analyzovat jednotlivé typy scén.

Čtvrtou kapitolu „Sloh“ považuji za nejlepší část knihy. Je to velmi dobrý pohled na to, jak kreativně exponovat včetně již zmíněného pohledu přes zóny, jak přistoupit k přepalům, hlubokým stínům, o exponování černobíle, high key a low key, co je barevná paměť.

Poslední kapitola „Zpracování“ je spíše jakýmsi úvodem pro techniky řešení situací s extrémně vysokým kontrastem jako slučování expozic a HDRI. Dozvíte se, co existuje, ale praktické informace zde moc nenajdete.

Kniha má doporučenou cenu 329 Kč.
Publikaci můžete zakoupit přímo na stránkách vydavatelství Zoner Press.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Topi Pigula 1
    Topi Pigula 1
    26.10.2009 23:21

    Zajímaly by mě 3 věci:
    - Kolik má kniha stránek
    - Zdali ji ty osobně doporučuješ (tedy jestli to můžeš napsat)
    - Jaký je rozdíl mezi knihami Perfektní expozice
    Expozice pro lepší digitální fotografie a Očima fotografa - kompozice pro lepší digitální fotografie
    Jestli autor tak trochu nevykrádá sám sebe :-)

  • monkeyman
    monkeyman
    27.10.2009 02:15

    Topi, pred casom som dostal za ulohu nakupit nejake knihy pre nas foto klub. tato bola medzi tymi co som prelistoval a vlozil naspat do regalu.
    Freeman je dobry, ale z tejto knihy (moj osobny nazor) som sa nic nove nedozvedel.
    kniha ma 192 stran a na nete je vcelku dost recenzii (google:)
    kniha ktora stoji za precitanie
    David DuChemin: "Within the Frame: The Journey of Photographic Vision"
    ale nie som si isty ci sa da kupit aj v CZ/SK.

  • PaK
    PaK
    27.10.2009 16:18

    Jako vydavatel posloužím údaji: 192 stran a formát 235 x 255 mm. Rozdíl mezi knihami je velmi podstatný: jedna je o expozici a druhá se věnuje čistě kompozici :) Obě knihy jsou naprosto odlišné, spojuje je pouze autor, a spíše bych řekl, že na sebe navazují, doplňují se. Osobně hodnotím obě knihy velmi vysoko, na trhu je málo tak dobrých publikací (můj názor). Trochu bych se obával doporučit obě dvě knihy začátečníkovi (bez jistých teoretických vědomostí nebo bez praktických zkušeností). A jenom drobnost ke knize Within the frame (David DuChemin): mě naprosto neoslovila, byl jsem jí zklamán, a proto jsme se rozhodli ji česky nevydat (ale zase je to pouze můj názor).

  • monkeyman
    monkeyman
    27.10.2009 22:42

    PaK,
    Freemanova kniha si urcite svojich citatelov najde, to sa nebojim.
    len som trocha sklamany ze sa na SK/CZ trh nedostane kniha, ktora nie je o tom ako spravit technicky dobre fotky niecoho(takych su stovky), ale o tom ako spravit fotky o niecom. cheers:)

  • PaK
    PaK
    28.10.2009 09:30

    monkeyman,
    znáte knihu Baran, Baran: Obraz jako dialog s časem? (Doufám, že jsem napsal název správně). Úžasná kniha o fotografii, kterou je možné studovat nebo si v ní jen tak na přeskáčku číst. Jsou skvělé knihy (mám tu třeba Kobré: Fotojournalism, Liz Wells: Photography...), ale obávám se, že by se jich prodaly tak desítky. Protože v nich není "to důležité o nastavení a úpravách a hlavně o postprodukčním vylepšení toho množství fast-footografií..."!

  • monkeyman
    monkeyman
    28.10.2009 23:23

    PaK, dik za zaujimave tipy. k tej prvej knihe sa asi v kanade nedostanem, ale na tie dve sa urcite pozriem. som rad, ze som sa z nasej debaty nieco nove dozvedel.
    btw. rozumiem ze treba vvyhoviet masam, ved to je biznis... ale nastastie su tu ludia, ktori radsej pozeraju CT2 ako Novu... snad sa chapeme:)

  • digobraz
    digobraz
    29.10.2009 08:18

    Též děkuji za tipy.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    29.10.2009 11:07

    Monkí: tu Baranovic ti mohu (případně ještě pár dalším zájemcům) poslat za 350 Kč plus poštovné.
    ----------------------------------
    Obecně: je smutné, že výše uvedené věty o poptávce HLAVNĚ po knihách typu "jak rychle a levně si urobiť barevný televízor zo starých pančuch" platí.. a vinu na tom částečně bohužel nesou i nakladatelé jako PaK a jako třeba tento web. Nejde o to servírovat lidem "vysoké umění", jde ale o to, že by bylo dobré jim to "vysoké umění" zpřístupňovat, i když z toho není zisk. Myslím, že Horáček a jeho Paseka vydávaly Tarzana právě proto, aby mohly vydat Šumavu. Znepřístupnění knih, které nutí přemýšlet a jsou přemýšlivé, nás mění zpět v parádivé opice. Hloupě a na první signální řečeno: pak si plzeňská práva opravdu zasloužíme.

  • PaK
    PaK
    29.10.2009 22:37

    to rabur: To o vydavateli je v tomto případě trochu "mimo mísu". Nevím, zda jste četl zde recenzovaného Freemana, ale určitě to není kniha typu "rychle a levně", a pochybuji, že by se do jeho vydání někdo bouřlivě hrnul. A jen tak na okraj: vydali jsme několik knih, ve kterých jsme představili práce desítek českých fotografů (Kompozice, Akt, teď Sport...) a nemyslím si, že by někdo mohl říci, že to byly knihy na "kšeft". Uvedenou knihu prof. Barana jsme se snažili propagovat, jak to šlo, dodávali jsme ji do obchodů, v podstatě bez finančního efektu - ale hlavně téměř bez zájmu fotografů! A nevím, zda si to všichni uvědomují: u těchto knih se jedná o náklady ve stovkách tisíc korun.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    30.10.2009 15:07

    Tady to neni bohuzel dobry prostor pro podobnou diskusi, tak jen strucne:
    ---------------------------
    Omlouvam se, ale zamenil jsem PaK (Zoner) a Cpress.. Preci jen Zoner je asi vyjimecnejsi v tom, ze knihy u nej jsou spise a vice marketingovym nastrojem (bez ironie), nez ze by byl obecnym nakladatelskym domem. A tak je ze smerovani firmy i jasne, jake typy knizek bude podporovat.
    Ten povzdech je tedy miren vice na obecne nakladatelske domy. A jim ta vytka nadbihani vkusu byla i smerovana.
    -----------------------
    Knihu o sportu jsem videl. Presto z hlediska portfolia knih, ktere by mel cesky trh unest, mi porad vice prijde jako kniha bazalni. Tyhle ty prurezove, hezky leskle, ctihodne knihy jsou v poradku, ale jak asi i vy vite, jsou jaksi ocekavane. Kdysi je strilela Olympia. Ja ve svem prispevku mel na mysli knihy vice z dnesniho klipoveho sveta okrajove, jdouci vice po smyslu a hloubce. I kdyz vim, ze budou nakladatelsky "nenavratne".
    ----------------------------
    Ale snad je cesta v tom, jak ted pracuje CPress s moznosti si vydat malonakladove "autorsky tisk" a nechat ho distribuovat jejich prodejnimi kanaly vcetne internetu. Snad, mozna prave toto je budouci varianta, do ktere se dnes i vrha Amazon.
    ------------------
    Presto je porad uloha nakladatele, jako i jisteho usmernovatele, nezanedbatelna.
    -------------------
    Mmchm: ty Baranovic si u mne nikdo neobjednal :-)

  • PaK
    PaK
    30.10.2009 17:25

    Není žádný problém vydat knihu, pokud si ji autor zaplatí (pravděpodobně to dokážeme i levněji, než by to dokázal jednotlivec), není ani problém vzít takovou knihu do distribuce. Jsme schopni v takovém případě poskytnout maximálně kvalitní servis, jediné, co nemůžeme, je garantovat úspěch. Takže, abych se dostal od slov k činům: pokud se někdo cítí (kvalitou fotografií, textů, financemi, psychicky i fyzicky...) na to, aby si vydal knihu - ozvěte se, nejlépe přímo do vydavatelství – nepíšu jakého, abych tady nedělal reklamu :). Je docela dobře možné, že mohou vzniknout zajímavé věci.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    31.10.2009 13:07

    bohuzel, napad ktery uz dlouho nosim v hlave je jako obvykle zase jen na baranovinu :-).
    -----------------------
    Ostatne, staci se podivat do fora, jak frci diskuse ohledne "jinych" veci, nez jsou oblibene vzajemne malicherne putky.

    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=7003&rp=4&f=4&i=49283&t=49283

  • PaK
    PaK
    03.11.2009 16:19

    Podíval jsem se a přemýšlím...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram