Zpracování tématu: "Odrazy a zrcadlení"

Drazí fotografové, při zadávání tohoto tématu, které bylo velice lákavé pro různorodost zpracování, jsem od vás očekával fotografie mnoha žánrů. Některým z vás se velice dobře podařilo na dané téma vytvořit zajímavé a nezvykle poutavé záběry, jiní zůstali v šedém průměru a našli se autoři, jejichž práce jsou poznamenány začátečnickou nezkušeností a neznalostí.

Všechny došlé fotografie jsem si pro přehlednější hodnocení rozdělil do několika skupin podle toho, co se tom kterém snímku vlastně odráží či zrcadlí. Nejvíce fotografií se věnovalo odrazům architektury a různých přírodních detailů, méně již lidské tváři či postavě. Dostal jsem i několik výtečných snímků, jejichž tvůrci využili odlesků k transformaci obrazu na fotografii abstraktní.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získala Jana Syrová za fotografii „Rozbitá historie“.

Jak jistě dobře víte, fotografie pro svůj vznik potřebuje světlo, fotografický přístroj, svého autora a jako jediná ještě reálnou předlohu. Jiné obory výtvarné činnosti jako jsou malířství, grafika, sochařství a druhy sdělení jako třeba literatura a hudba reálnou předlohu nutně nepotřebují. Jejich autoři mohou vytvořit abstraktní díla zcela bez přítomnosti objektivní reality. Toho fotografie není schopna, ale pomocí fotografických prostředků a postupů může objektivní realitu přetransformovat v abstrakci. To pochopitelně vyžaduje vyzrálého autora, který zná možnosti svého přístroje a umí pracovat se světlem. A právě toto téma si o takové zpracování přímo říkalo.

Na této fotografii je ještě patrné, že předlohou autorova snažení je fasáda domu, nic méně určitý posun mimo realitu je zcela zřejmý. Úsporné barevné ladění snímku prospělo. Bohužel si autor pravděpodobně nevšiml rušivého elementu, kterým je v tomto případě špička stromu. Vadí nejen barevně, ale i významově.

Tyto dvě fotografie dokumentují fakt, že realita se stává pouze nástrojem ke vzniku nové kvality. Vznikly abstraktní obrazy, u kterých není vůbec podstatné, co bylo jejich základem. Podstatná je zcela nová kvalita, nový pohled autora. Je také pouze věcí autora, zda ještě částečně je, nebo již vůbec není patrno, co bylo realitou. Takto pojatý přístup posunuje fotografii k výtvarnému umění, i když vůbec malířství nesupluje.

Snímky, na kterých jste prezentovali odlesky a odrazy lidí v nejrůznějších situacích, se většinou nevymanily z běžného průměru. U takovýchto fotografií je na prvním místě vždy nápad. A těch tentokrát mnoho nebylo.

3 minutes to start

Každopádně ale stojí za zmínku tato fotografie. Ve zcela reálném prostředí se jako duch pohybuje postava, jejíž ruka upoutává pozornost. Snímek, který na jednu stranu působí záhadně, ale na straně druhé jako by postava spojovala několik světů v jeden celek.

Autoautoportrét

Tento autoportrét sice nepřináší nic mimořádně objevného, ale dokonalé technické zpracování a kompoziční vyváženost jej řadí k těm zdařilým.

Nohy asi po rodičích nemám

K těm fotografiím, které stojí za pozornost, řadím i tento snímek. Přes kompoziční nedostatky, ořezy vedlejších aktérů a ne zrovna dobré vyvážení barev, je hlavní postava středem zájmu diváka a její gesto a výraz upoutá pozornost. Smyslem pro vtip a nadsázku je tento snímek pozoruhodný a zajímavý.

Nechtěl bych srážet snažení fotografů, kteří se účastní tohoto seriálu, a proto raději nebudu komentovat zcela banální snímky dětiček v různých situacích a slečen – rádoby modelek. Každý z autorů by měl mít určitou autocenzuru. Přesto si neodpustím alespoň jednu ukázku nepovedené fotografie, kde nevhodně zvolená zrcadlící plocha vytváří na fotografii šum a neostrost.

Fotografie může mít zásadní nedokonalosti pouze v případě, je-li jejím základem záběr mimořádné důležitosti, který je neopakovatelný. Jestliže by na této fotografii byli návštěvníci z cizí planety, nic bych nenamítal.

Další skupinou záběrů jsou odrazy krajin a detailů. Zde byla situace daleko lepší a sešlo se i několik velice dobrých snímků. Nemám bohužel tolik prostoru, abych se mohl věnovat všem, a tak alespoň ty, které jsou podle mého názoru nejlepší.

Telčské perly

Tato černobílá fotografie dokonale vyjadřuje nejen atmosféru deštivého dne, ale i neobyčejně krásnou architekturu. Právě „zborcené“ linie měšťanských domů dodávají snímku na zajímavosti, představují určité tajemno a kouzlo. Ubíhající perspektiva zdůrazňuje hloubku prostoru, který je ještě podpořen dokonalou středovou ostrostí. Právě tato nezvyklá perspektiva a výrazné tonální řešení obrazu činí snímek zajímavým a příjemným.

Rozbitá historie

Další velice zdařilou fotografií je tato. V několika rovinách se na kusech skla odráží skutečná architektura. Dynamiku snímku dodává šikmá kompozice a rytmické střídání hlavního motivu. Zarámování tmavými plochami dodává iluzi prostoru. Autor si velice dobře poradil s pásmem ostrosti, což asi v tomto případě nebylo zrovna jednoduché. Cením si celé koncepce tohoto snímku.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    12.10.2009 08:22

    téma jako dělané pro syrku :)

  • KIV
    KIV
    12.10.2009 12:23

    Gratuluji Janě Syrové k zaslouženému vítězství v tomto klání. Obě fotografie jsou výtečné, vítězná je bezkonkurenční.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    12.10.2009 12:30

    Je fakt, že ta kapota je jedna z mála syrčiných fotek, které se mi opravdu líbí. Gratuluju.

  • Zdeněk Ondrášek
    Zdeněk Ondrášek
    12.10.2009 12:58

    Mohu Syrce za její (krásné) vidění světa gratulovat. I tato její práce je skutečně perfektní.

  • Xuli
    Xuli
    12.10.2009 13:51

    Dakujem p. Sustovi za uverejnenie a ohodnotenie mojej fotografie a tesim sa na dalsie temy.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    12.10.2009 14:14

    Mozna je to tematem, ale vsimate si, ze veskere obrazky jsou jen takova marcipanova srdce z lednicke pouti?

    .. opravdu uz tu chybi v portfoliu navzdy budou chybet ty puvodni, hluboke city, jako jsou namatkou smutek, touha, groteskno ? Neco, co bere za dusi a saha dovnitr?

    To opravdu spejeme k temto nahrazkam z Ordinaci Ruzovych zahrad?

    .. ale mozna ze ano, mozna ze totiz uz tyto puvodni city ani nejsme schopni rozeznat, a tak je nahrazujeme jen jako zivymi obrazky dvanacteraku pri ha-la-li.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    12.10.2009 14:28

    jen pro srovnani:

    takhle pracuje sibik, aniz tvori tema... vsimnete si, ze u teto vcelku obycejne, nikterak zvlast dobre nebo vyrazne zapamatovatelne fotky, klade Sibik duraz HLAVNE na to, aby ta fotka nesla pribeh.. tedy aby to zrcadleni nebylo zrcadlenim pro zrcadleni, ale aby pomohlo dalsim hracum si zahrat a dostat se do obrazu a tim vytvorit PRIBEH...

    http://www.sibik.cz/reportaze/chripka/slides/19_praseci_chripka.html

    .. bohuzel ani jedna fotka tady tenhle pitomoucky presah neprinesla. Vsechny zde predstavene fotky byly hratkami, maximalne fotkami "na prvni".

  • Vladimír Leitner
    Vladimír Leitner
    12.10.2009 14:29

    Já to furt říkám, Syrka má voči.:)

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    12.10.2009 17:44

    Vladimíre, "voči" má i krtek, když na to přijde ;)

  • Jarka B
    Jarka B
    12.10.2009 20:04

    Radku kdy konečně ty přijdeš na to, že všichni nejsme Šibikové, většina z nás nefotí atraktivní nebo populární věci na druhým konci světa a pro mě tedy neznamená, že když nejsem hudební star a mám hudební hluch, že si nemůžu z plna hrdla zabékat u ohně :)))
    Janě gratuluji a úspěch jí přeji :)

  • Radek Burda
    Radek Burda
    12.10.2009 21:00

    Jarko, pochop, ze Sudek udelal senza serii, kdyz doma hrcel na dvou nulach. Stacilo se mu jen znudene cumet na svinskej podzim z vokna....

    a poctive pokouset se delat fotky muze i lojza s baretem. jde hlavne o tu poctivost a snahu. tadyta serie zdaleka nepripomina békání veselych kumpanu u ohne, jako daleko spis vyrony zneuctenych umelcu z Prahy 13.

  • Zdeněk Ondrášek
    Zdeněk Ondrášek
    12.10.2009 21:45

    Radku, se tvými nároky na fotografickou tvorbu dost dobře nechápu, proč s námi neumětely ztrácíš čas. A to skutečně nemyslím ironicky, právě naopak.

  • Zdeněk Ondrášek
    Zdeněk Ondrášek
    12.10.2009 21:46

    jo, ti neumětelové by mohli bejt i s měkkým i.
    Ale ti natvrdlí s tvrdým, ne?

  • Jarka B
    Jarka B
    13.10.2009 00:20

    Jenomže to je Radku jenom pár lidí s mimořádným talentem. Zbytek světa to dělá tak jak umí, někdo líp, jiný hůř. A jak můžeš vědět, že to nedělají poctivě ? Já když dělala první knedlíky, tak jsem dělala těsto celou noc ve vaně a žrát se to nedalo. Moh mi někdo vyčíst že jsem to nedělala poctivě ? :))))
    Nejsme v galerii, jsme na internetu, kde je příliš moc různorodých lidí. Každý má jinou představu, jiný vkus, co hlava to názor. A co s tím chceš dělat ? Pár lidí přesvědčíš, pak přijde ježíšek, přinese vlak fotících mobilů, kompaktů ..... a 2. ledna jsou další hromady uměleckých děl na světě a můžeš začít znovu :) To je jak bojovat s číňanama. Pět jich zastřelíš a sto nových se navalí :)))

  • Martin Picka 1
    Martin Picka 1
    13.10.2009 00:26

    ja si nahodou nazoru Radka fakt vazim

    i kdyz je schvalne provokativni, tak se snazi abysme se trochu zamysleli - v mem pripade bohuzel marne, proste to nemam v hlave... :)

  • Jarka B
    Jarka B
    13.10.2009 00:30

    Já taky, jinak bych s ním nebesedovala :)))))))

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace