Fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem

Dostal jsem dotaz, kde se pisatel ptal na pár tipů, jak fotografovat krajinu dlouhými teleobjektivy. S odpovědí jsem se nečekaně rozepsal, proto jsem téma zpracoval do článečku, třeba to bude užitečné i pro někoho dalšího. Krajinu fotografuji dlouhými skly poměrně často, baví mě to i proto, že mám k dlouhým teleobjektivů blízko.

Toskánsko

Volba vhodného motivu a podmínek pro fotografování

Pro snímání dlouhým teleobjektivem nejsou vždy vhodné podmínky a podobné fotografování klade velké nároky na volbu vhodného motivu.

Není vůbec jednoduché podívat se do krajiny a ve vzdálenosti několika kilometrů něco z krajiny vykousnout pro fotografii. Obecně to můžou být zajímavé linie nebo opakující se motivy, které uzavřením do hledáčku začnou jako celek působit. Nejjednodušší to je v případě, že najdete něco atraktivního a snažíte se k tomu něco do fotky dokomponovat. Změna perspektivy už dokoná vše za vás, neobvyklý pohled je na světě. Pokud se to povede, působí to dokonale, na podobné fotografie není lidské oko příliš zvyklé a cesta k tomu, aby fotografie zaujala, je kratší. V současná industrializace krajiny (elektrická vedení, dopravní komunikace, … ) příliš širokoúhlým pohledům do krajiny nenahrává, teleobjektivem se často rušivých prvků zbavíte.

Tím netvrdím, že zrovna já jsem nějaký kompoziční mág, který najde vždy něco pěkného při každém letmém pohledu do dáli. Chtěl bych, ale ne vždy to bohužel jde.

NP České Švýcarsko

Během meteorologické přízně

Pro snímání krajiny dlouhým sklem je vhodná i meteorologická přízeň. Ovzduší by mělo být čisté, viditelnost daleká, mělo by být spíše chladno, aby se vzduch horkem netetelil. Ale nic z toho není pravidlem, záleží pouze na vaší kreativitě a záměru. To co muže být pro někoho vadou, bude pro vás to, co zaujme, co budete chtít zdůraznit.

Obecně mám nejraději mlhavá rána, ale právě ta kladou největší nároky na zpracování (viz odstavec v závěru článku). Není ale problém snímat i na ostrém poledním slunci. Pokud fotografie opravdu „promluví“, nikdo si ostrého slunce s černými stíny ani nevšimne. Obecně jsou nejlepší podmínky pro focení krajiny teleobjektivem během jasných chladných dní po přechodu rychlé studené fronty.

Toskánsko

Výběr teleobjektivu

Jednoznačně nejvhodnější pro focení krajiny jsou monofokální objektivy, jen pomocí nich docílíte dokonalého přenosu detailů. Objektivem s proměnným ohniskem příliš technicky kvalitní fotografii neuděláte, obzvláště na jejich dlouhém konci je to tragédie. Na výsledné fotce na vzdálenost jednoho kilometru nepoznáte, zda na kopci byl les listnatý nebo jehličnatý. Jediné použitelné jsou krátké zoomy 70–200 mm v provedení „L“. Nejvhodnější pro daleké pohledy jsou však pevná ohniska 300mm a delší. Když použijete třeba objektiv 400/5.6 nebo 500/4, spočítáte na vzdálenost jednoho kilometru šišky na stromech. Je však důležité zdůraznit, že jen při pečlivé práci.

Toskánsko

Stativ, hlavně důsledně usadit

Je až neuvěřitelné, čeho jsem byl v terénu svědkem. Jednou jsem nemohl přehlédnout, jak vlastník profesionální zrcadlovky Canon 1Ds Mark III usadil fotoaparát na plastový stativ, na který bych se bál dát i externí blesk, a to za poměrně silného větru. Pouhým okem bylo vidět, jak se celá sestava klepe. Pak se můžeme v diskuzích dočíst, jak je objektiv řady „L“ neostrý. Kvalitní stativ a jeho správné používání je při fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem důležitější než kdy jindy. Bohužel platí, čím těžší stativ, tím lépe, i když jeho vláčení po skalních vyhlídkách není nic příjemného. Jako vhodná alternativa (i když ne rozhodně levná) se nabízí karbonové stativy Gitzo řady „3“. Nejsou tak těžké, ale svojí stabilitou hravě doženou těžší konvenční bratříčky (Mantfrotto aj.), Pokud jejich stabilitu zvýšíte pověšením objemného batohu pod stativovou hlavu, první předpoklad pro ostrou fotografii je zaručen. Tím to však nekončí.

NP České Švýcarsko

Nožičky na pevném podkladu

Důležité je i to, na čem stativ stojí. Je mylné doufat, že když v lese rozložíte stativ, bude fotografická sestava stabilní. Doporučuji pod nohama stativu mírně odkopnout listí a první blízkou zetlelou vrstvu a stativ rovně usadit. Snadnější je to na skalních vyhlídkách, tam je pevného podkladu dost. Největší tragédií jsou dřevěné vyhlídky a rozhledny, okolní návštěvníci nemusí ani moc dupat a stejně se ostrost do fotografie nedostane.

NP České Švýcarsko

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    Autor
    22.09.2009 16:17

    Jozef Doboš:
    I to je alternativa. V praxi s dlouhým sklem, s používáním menších clon a motivem třeba kilometr daleko pro mě ale nevhodná a nepřesná.

    K těm vysokým clonám, souhlasím, i já se jim snažím vyhýbat, právě z popisovaného důvodu.

  • jiri chabr
    jiri chabr
    23.09.2009 00:11

    ad ostreni: na vzdalenost ca 1 km je jiz vse v nekonecnu, na co mam ostrit?
    diky - moritz43

  • CoBra
    CoBra
    23.09.2009 20:04

    vybornej článek, dobrá vychytávka s live view , dik za radu, taky to takhle zkusim, podzim již klepe na dveře,,

  • yamajka 1
    yamajka 1
    02.10.2009 19:57

    Skvělý! Díky moc, jen - jelikož jsem začátečník - nepochopil jsem to opakované "S" v křivkách..? Každopádně opravdu díky, určitě moc užiju.

  • Jiří Benák
    Jiří Benák
    04.11.2009 11:00

    Díky za článek Ondro. Srozumitelně a perfektně napsáno. Zkusím si taky nějakou "tele" krajinku.
    Někdo tady radil ostření na hyperfokál. Ten byl užitečný u jednoduchých objektivů kratších ohnisek tam, kde nebyla možná žádná kontrola zaostření. Dnešní DSLR dovoluje použitím indikátorů zaostření a nebo technikou LiveView prostor dokonale zvládnout podle přání tvůrce snímku. A o tom právě článek je :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram