Zpracování tématu: "Rychlost"

Vážení kolegové, děkuji za veliké množství fotografií, které mi k zadanému tématu došlo. Již při rozhodování o tom, co na vás budu tentokrát požadovat, mi bylo jasné, že právě téma rychlost nepatří mezi nejjednodušší.

Setkani fotografu

Že „Rychlost“ nepatří mezi jednoduchá témata se potvrdilo hlavně tím, že jste si pletli rychlost s pohybem či dokonce s časem. Přitom pohyb i čas jsou kvalitativně jiné kategorie než je rychlost. Nicméně k samotné rychlosti jste zaslali mnoho zajímavých a velice kvalitních fotografií. Doufám, že mnoho zdařilých fotografií dostanu i k tématu na červenec a srpen: „Moje krásná dovolená“.

Při minulém hodnocení se, jak soudím z vašich komentářů, docela osvědčilo rozdělení zaslaných prací do určitých skupin a tak to tentokrát udělám opět. Navíc se pokusím k okomentovaným fotografiím splňujících určené zadání připojit i snímky podobné, které podle mého názoru zcela tématu nevyhovují.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Pavel Brčák za fotografii „3. kosmická“.

Půjdeme k jednotlivým fotkám. Veliké množství prací mělo jako svůj hlavní motiv člověka a jeho většinou sportovní činnost, která nějak souvisí s rychlostí či rychlost přímo vyžaduje.

O pohár starosty

Na fotografii vlevo je rychlost dokumentována orientačním běžcem. Dobrá sportovní fotografie zobrazující úsilí a napětí se k tématu hodí, dravost a rychlost aktéra je zde patrná. Úsporný výřez obrazu, lehce rozostřené pozadí sledováním běžce fotopřístrojem a zachycení sportovce v typickém pohybu jsou klady tohoto snímku. Druhý obrázek je naopak kompozičně nevyvážený, obsahuje mnoho zbytečných a rušivých prvků a tím celý dojem kazí. Věřím, že autor má ve svém archivu podobné snímky bez obrovského potrubí a zkroucených železných prutů.

Fanda jede Na kolotoči

Dvě velice podobné fotografie jejichž zpracování pomocí „švenkováním“ rozostřeného pozadí vyvolává pocity rychlosti. Díky výřezu a barevné kompozici se ta vlevo líbí více. U pravého snímku je chybou víc volného prostoru za postavou než před ní. To vždy působí na diváka násilně a nevyváženě a téměř centrální kompozice vlastní pohyb brzdí.

Mnoho z vás si spojuje rychlost se sportem a to převážně s cyklistikou, motorkami a automobilem. V těchto sportech samozřejmě vzniklo již hodně nádherných fotografií a také i zde je několik hezkých ukázek.

Ballon festival in Cambridge

Na fotografii ze sálové cyklistiky je zase více vidět pohyb. Fotografovat cyklisty v halách je veliký problém, světelné podmínky jsou tady téměř vražedné a na tom snímku je to patrné. Chybí polotóny, světelný efekt pod předním kolem ruší, cyklistka má odříznutou levou ruku, hlava splývá s pozadím. Z vlastní zkušenosti (dvacet let jsem fotografoval sport) vím, že to vlastně ani o moc lépe udělat nelze. Pravá fotografie je typický příklad, jak lze dokumentovat rychlost. Na neostrém a barevně dobře zvoleném pozadí je částečně neostrý aktér. Je jakýmsi nepsaným pravidlem, že u takových snímků, kdy je hlavní figura v neostrosti a tím evokuje pohyb a rychlost, musí být alespoň její část ostrá. Jinak by to byl pouze neostrý snímek. Tady je obličej a krk cyklisty přijatelně ostrý a zbytek již ne. Správně zvolený výřez a víc místa ve směru pohybu vše ještě umocní.

O něco rychlejší jsou motorky a také zde máme příklady.

Motokros

Dva snímky kde tu rychlost přímo cítíme. I když na fotografii vlevo není tolik technických „vychytávek“ autor výborně vystihl atmosféru trati a létající bahno a prach činí snímek dramatickým. Kompozičně je fotka dokonalá. Nejsem zrovna příznivcem širokých černých rámečků, ale budiž. Pravá fotografie je typický motoristický snímek, technicky dobře zvládnutý, zadání plně odpovídá. S radostí se vždycky na takovou fotku podívám.

Jízda autem a automobilový sport vás také docela inspirovaly, byť s různými výsledky.

Už tě mám Tatra

Opět dvě ukázky a z jedné ta naše rychlost přímo čiší. Pro mne tedy z té vpravo. Fotografie závodních cestovních vozů je samozřejmě technicky i záběrově výborná ale… To ta druhá, to je opravdu fofr, to se tady povedlo.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram
FotoMaraton Sumava

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace