Zpracování tématu: "Okna a okénka"

Milí kolegové, vážení fotografové. Zase máme jeden měsíc pryč a já sedím u počítače, prohlížím vaše snímky a snažím se je hodnotit.

Pohledy na okna. Velice silně zastoupeny převážně fotografiemi více či méně výtvarnými. Mnoho autorů dokázalo, že mají cit pro estetické vyjádření, a předvedlo opravdu výborné práce. Ukážu několik z nich, které se mi jeví jako nejzdařilejší.

Dobříš Different

Tyto fotografie na mne působí již jako grafické obrazy. To, že teorie fotografie mluví o lineárním a tonálním řešení obrazu, je u nich perfektně zvládnuto. Pravidelné a rytmické střídání jednotlivých linií a tónů, dokonale vyplněná plocha obrazu, nic zbytečného, co by odvádělo pozornost diváka, to jsou přednosti těchto snímků.

Láhev dávno dopitá

U těchto tří fotografií, a bylo jich víc, mne zaujala kvalitní práce se světlem. Dokazují, že světlo a stín jsou nosnými prvky fotografické tvorby. Dobře zvládnuté světelné rozdíly, v případě první fotografie modelovaní prostoru šikmým světlem, u fotografie druhé kontrast mezi různě osvětlenými částmi obrazové plochy a ve třetím případě vhodný doplněk v kompozičně vhodném místě, to vše dokazuje vyzrálost autorů a jejich cit pro fotografii a výtvarnou tvorbu.

Poslední skupinka fotografií jsou snímky, které jsem nedokázal jinak zaškatulkovat, a proto jim dal nálepku „různé“. Jako u předešlých jsou mezi nimi snímky výrazně výtvarného charakteru, fotografie ladění dokumentárního i obrázky humorné a úsměvné.

Wall window Okno, které nelze otevřít Okno

Také tyto fotografe, stejně jako v předchozí sérii, pracují se světlem a stínem, ale zde je zdroj světla, v našem případě okno, zcela potlačen. Zůstal po něm pouze světelný efekt. První fotografie světelný artefakt perspektivně deformuje a dodává do něj ještě další stíny jiných předmětů. Proto tato fotografie nepůsobí tak „čistým“ dojmem jako dvě následující. Dost rušivě působí zapomenutá polička na stěně v levé horní části. Fotografie druhá je již o něco přehlednější, světelný efekt není deformován a stín schodišťového zábradlí jej ozvláštňuje. Přesto se domnívám, že toho schodiště je v obraze zbytečně hodně, že větší výřez by fotografii ještě zdůraznil. Třetí snímek se mi zdá být nejčitelnější, kompozičně vyvážený a svou úspornou tonalitou zcela přesvědčivý.

Okno Okýnko

Tyto tři snímky jsou velice zajímavé hlavně tím, že mají výtečný nápad. Tedy ne ty fotografie, ale jejich autoři. A za nápad se vždy a v každé společnosti dobře platí. Je to zcela absurdní v téměř zbouraném objektu nechat okno, ale přesto výtečné. Je to legrace a zároveň hluboce filozofický námět. Právě proto mne tato fotografie zaujala. Několikrát jsem si zakrýval ty kameny v popředí až jsem usoudil, že tam patří, že snímku dodávají prostor a hloubku. Dalším snímkem je zcela neobvyklý pohled, žabí perspektiva, situace, kdy se oknem stal kanálový otvor s mříží. Opět zajímavý nápad, navíc dobře technicky zvládnutý. Tmavě rámovaná fotografie s jasným světlem ve zlatém řezu lahodí oku diváka. Tušení něčeho živého na povrchu země, v tomto případě barevných květin, ostře kontrastuje s tmou a chladem podzemí. I třetí a již poslední snímek je neobvyklý a proto zajímavý. Uprostřed zbořeniště, kde z okna zbyl jen otvor, se náhle objevil civilizační prvek v podobě čerstvě vypraného prádla. Ačkoliv zbouráním a ničením něco končí, lidstvo, byť personifikováno v tomto případě intimními částmi svého oblečení, zůstává stále.

Bohužel více se mi do tohoto hodnocení nevejde. Přeji vám mnoho podobných fotografických úspěchů, třeba už v červnovém tématu „Rychlost“, a dobré světlo.

Milan Šusta

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    16.06.2009 14:18

    tentokrát se moje neujala, takže hodně špatnej článek :DD

  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    16.06.2009 18:35

    Já jsem naopak s obsahem článku spokojen :-D
    Pane Šusto, děkuji Vám. Mám samozřejmě velikou radost a současně si uvědomuji i ten prvek subjektivity v hodnocení. Beru to hlavně jako povzbuzení do další práce. Článek jsem si se zájmem pročetl stejně jako všechna předchozí témata seriálu. Je to zajímavá rubrika a velmi užitečná.

  • KIV
    KIV
    19.06.2009 23:45

    Moc mě potěšilo, že byly vybrány obě moje zaslané fotky. Článek je hezky zpracovaný, roztřídění fotek takto do skupin je výborný nápad. Rubriku sleduji, články čtu pravidelně, a na nové téma i nové články se vždy těším.

  • Vladimír Leitner
    Vladimír Leitner
    20.06.2009 02:33

    Podobné aktivity velice vítám a rád se těchto akcí účastním, jelikož jde vždy o pohled odborníka, navíc nezaujatého. Potěšilo mě, že i v tomto kole moje fotka zaujala.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram