Test fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II

Velmi úspěšný model digitální zrcadlovky Canon EOS 5D se dočkal svého očekávaného nástupce označeného jako Mark II. Hlavní změnou je výrazné navýšení rozlišení, a proto se v laboratorních testech soustředíme na výsledky, kterých nový model dosahuje.

Obrázek č. 1 - Canon EOS 5D Mark II.
Obrázek č. 2 - Zadní stěna aparátu Obrázek č. 3 - Horní část

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Nový Canon EOS 5D Mark II navazuje na svého předchůdce, v jehož základních liniích se drží i jeho design a ergonomie. Na první pohled jsou od sebe téměř k nerozeznání, ale po podrobnějším zkoumání neunikne pozornosti hlavně větší 3“ LCD monitor s vysokým rozlišením 920.000 obrazových bodů a několik dalších, více méně kosmetických úprav. Jakmile však uchopíte aparát do ruky, je hned na první dotek zjevné, že materiálové provedení těla doznalo změn a působí o poznání robustněji. Tělo je na rozdíl od svého předchůdce vestavěno do celokovového korpusu a systémem těsnění je zabezpečeno proti vniknutí vlhkosti a prachu. Tím jsou rozšířeny jeho možnosti použití i v náročnějších podmínkách v terénu. Tradičně pak (bohužel) chybí vestavěný blesk. Jinak se tělo velmi podobá také stájovému kolegovi EOS 50D, od kterého se víceméně liší právě jen absencí interního blesku a umístěním ovládacích tlačítek na zadní stěně, které jsou u EOS 5D Mark II praktičtěji umístěna po straně LCD monitoru, kdežto u EOS 50D jsou trošku méně šikovně umístěna pod monitorem.

Obrázek č. 4 - Levá strana Obrázek č. 5 - Pravá strana
Obrázek č. 6 - Spodní strana

Canon tak zjevně nejen mechanickým provedením, ale i celkovou ergonomií sází na dlouhodobě osvědčená schémata a poslední modely jsou si opravdu čím dál podobnější. To lze jen ocenit, protože případný přechod mezi modely je tak značně usnadněn. Totéž platí i pro menu aparátu, jehož design, ovládání i koncepce jsou nyní prakticky k nerozeznání napříč celou modelovou řadou. Ovládání pomocí tlačítek, křížového joysticku ale hlavně velkého kruhového voliče na zadní stěně se již řešilo mnohokrát a opakuje se i u tohoto modelu. Osobně tento systém považuji za až geniálně jednoduchý a hlavně intuitivní. Prostě osvědčené koncepce není důvod měnit.

Za zmínku pak stojí ještě hledáček, který je dostatečně velký a jasný. Zobrazuje přibližně 98% obrazové plochy a samozřejmě také ostřící body na matnici, která je vyměnitelná a k dispozici je několik volitelných provedení podle konkrétních potřeb fotografa. Displej v hledáčku pak zobrazuje všechny podstatné informace včetně citlivost ISO.

Celkově tak lze mechanické provedení a ergonomii držení i ovládání aparátu EOS 5D Mark II hodnotit jako vynikající. Vylepšení oproti předchozímu modelu v podobě zvýšení odolnosti a robustnosti lze označit za jedno z nejdůležitějších vylepšení. Někomu však může přesto chybět vestavěný blesk, nebo vadit provedení hlavního vypínače, pro jehož ovládání je nutno použít levou ruku.

Obrázek č. 7  - Snímací čip Obrázek č. 8  - Snímací čip

Snímací čip

Nejpodstatnější vylepšení nového aparátu se však ukrývá v jeho útrobách v podobě nového snímacího čipu. Není snad ani třeba zdůrazňovat fakt, že jde o čip velikosti kinofilmového políčka, podstatnější je jeho rozlišení a také rozsah citlivosti ISO. Rozlišení nyní dosahuje vysoké hodnoty 21,1 Mpx, které jsou rozloženy do obrazu s poměrem stran 3:2, což odpovídá ploše 5616×3744 pixelů. Zajímavá je také citlivost, jejíž rozsah se zvýšil na ISO 50 až 25600. Snímky lze ukládat ve formátech JPEG a RAW a to i v obou současně. Jako paměťové médium slouží karty typu CompactFalsh včetně provedení UDMA. Zpracování obrazu řídí nejnovější obrazový procesor z dílny Canonu s označením DIGIC 4. Fotografovat lze rychlostí až 3,9 snímku za vteřinu. Vyrovnávací paměť pak pobere v sérii až 13 snímků ve formátu RAW a prakticky neomezený počet snímků formátu JPEG, limitovaný pouze kapacitou paměťové karty.

Pojďme se podívat na výsledky v praktickém nasazení. Na obrázku č.9 je celková testovací noční scéna, která je složená ze dvou polovin s rozdílným nastavením vyvážení bílé. Z výsledku je viditelné, že automatické vyvážení bílé si s agresivním světlem pouličního osvětlení poradilo celkem dobře. Mnohem víc nás ale bude zajímat srovnání úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Toto srovnání je provedeno v ukázce č.10, kde najdeme jednotlivé 100% výřezy z testovacích snímků. Výsledky jsou skutečně velmi dobré a snímky jsou použitelné až do citlivosti cca ISO 6400. Až teprve při nejvyšších hodnotách ISO 12800 a 25600 je již znatelná ztráta ostrosti a výrazný nárůst nežádoucího šumu v obraze. Na snímku č.11 je celkový snímek v plném rozlišení při ISO 6400.

Obrázek č. 9  - Vyvážení bílé Obrázek č. 10  - Srovnání úrovně šumu Obrázek č. 11 - ISO 6400 bez redukce šumu

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • oma
    oma
    21.01.2009 13:52

    David Hanuš - dík za
    http://internetovy-obchod.msbox.cz/detail.asp?floor=1&shop=4&database=hifishop_digi&id=158180

  • omar gorre
    omar gorre
    21.01.2009 14:33

    teď jsem si pořádně prohlídnul tu fotku z vlaku a přijde mi to samá jak ISO H(3200)u MkII... což je pět let starej foťák...

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    21.01.2009 14:58

    Jen by mě zajímalo, zda autor chce záměrně poškodit canon, nebo neumí fotit? Protože co tady dal za fotky z C17-40 je k blití, to samé jako v testu C-50D z průchodu (zajímavé, že u N-D90 se už polepšil).
    Pokud se podívám na fotky např. od O.Prosického (z jeho uživatelských postřehů jsem se dozvěděl daleko víc), tak tam je rozdíl několik tříd.
    Jinak, tento reklamní text dle stále stejné osnovy nepovažuji za test, testy jsou na jiných webech. Jako uživatel jiné značky jsem se zde o Canonu opravdu nic nedozvěděl a přiložené výstupy mě spíš odradily :(

  • Jan Hrdina 1
    Jan Hrdina 1
    21.01.2009 16:00

    Tak ''k zbliti'' je trochu moc, ale zrovna ta fotka c. 14 je opravdu hodne divna. Hlavne jeji pravej horni roh je neco, co jsem snad jeste nevidel. Stred fotky OK, ale ze by ''L'' sklo bylo tak spatne v rohu, a jeste k tomu pri clone 8 je opravdu s podivem.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 16:06

    Kamil: To, ze fotky z Nikonu 18-105 byly lepsi jak z Canonu 17-40/4 je problem tech ojektivu, ne muj. Fotil jsem to v jeden okamzik a se stejnym nastavenim. Dokonale (a patricne SW vyladene fotky) ukazuje prave reklama, ja ukazuju to, co z toho opravdu leze ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 16:10

    Jan Hrdina: To je ale presne ono - nedelam reklamu a proto neukazuji fotky porizene za idealnich podminek a jeste notne upravovane, ukazuju to tak jak to je. Dokonalost at ukazuje reklama, mym ukolem je spis poukazat na slabiny ....

  • tomas halasz
    tomas halasz
    21.01.2009 16:19

    Taffey> Ad WHITE BALANCE ja mam uplne inu skusenost.
    Som fotil 2roky s canon 5D a ked porovnam s nikonom tak na canone som tolko WB nemusel upravovat.To fotim s D3 , o D2x a D200 ani nehovoriac. Na nikone sa mi zda,ze ten WB dost skace v ramci jedneho prostredia. Hlavne ked fotim na vyssie ISO (1600 a viac).
    Musim si najst cas a porovnat D3 s toutou novou 5Dckou.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 16:25

    tomas halasz: Ja bych nerekl tak ani tak ale spise ze kazdy z tech fotaku je lepsi pri jinem svetle. Treba ale dojdes k jinemu zaveru, protoze je to taky o tom, na co je kdo zvykly a co komu lip sedne ....

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    21.01.2009 16:33

    Ony tohle jsou všechno hezké řeči, ale podstatná jsou pak praktické výsledky. A fakt je, že z mého okruhu známých už mají 5DII čtyři lidi, jsou absolutně spokojeni s obrazovou kvalitou (určité výhrady jsou spíš k AF atd.). Všichni to jsou lidé dělající velké tisky, podstatný je tedy dojem na papíře, ne nějaké teoretizování nad testy.
    A co je dost zajímavé, dva z nich na 5DII přešli z Nikonu, protože měli těla tuším D200 a D300 s nějakými špičkovými DX skly a když si spočetli, na kolik je přijde upgrade na fullframe, tak řekli "pápá" (nehledě k tomu, že proti D3 i D700 je kvalita výstupu skutečně lepší a D3X je cenově poněkud mimo dosah)...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 16:45

    Tomasi, nezakladej zase na flame .... ;o)

  • tomas halasz
    tomas halasz
    21.01.2009 17:37

    Michal > Hovorim,moj postreh. V rovnakej situacii som nikdy nefotil s oboma fotakmi naraz.
    Snad raz spravim to porovnanie.

    Tomas> Zacinas flame. D700 a 5DmkII su moc rozdielne fotaki. D700 je univerzalnejsia,rychlejsia a ma lepsi AF {imho}.5DmkII ma zas vacsie rozlisenie. Na krajinky,portrety,studio by som volil vtomto Canon. Na sport,wildlife,reportaz zas nikon.
    Dobre svetlom vsetkym :P

  • Fotograf 127
    Fotograf 127
    21.01.2009 17:53

    Zajímalo by mě, jestlivá ten aparát má takový to poutko na zápěstí?

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 17:56

    tomas halasz: Zkus to, budu ti drzet palec. Ahoj a dobre svetlo.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 17:57

    horymírrr: V baleni samozrejme neni ale urcite pujde dokoupit.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    21.01.2009 18:03

    To není flame, to je popis toho, co vidím kolem sebe mezi lidmi, kteří opravdu s fullframe intenzivně fotí...
    Prostě podobně, jako před ne tak dávnou dobou zabodoval Nikon s D3 a D700, které zcela bez diskuse působily manažérům Canonu velké bolení hlavy třeba v profi oblasti, kdy opravdu v řadě ohledů překonaly tehdejší modely Canonu a nikdo nemůže popřít, že někteří lidi tehdy přešli od C k N, tak teď podobně silně boduje v trochu jiné oblasti 5DII, opět i včetně občasných přechodů tentokrát od N k C.
    Jednou jsi dole, jednou nahoře a takhle to bude i do budoucna - normální stav (a v době kinofilmu to nebylo výrazně jinak, jen to tehdy šlo o něco pomaleji).

    Kdybych chtěl rozjet flame, to by mě napadaly daleko "výživnější" komentáře, po kterých bych si na pěknou přestřelku vsadil, ale nějak mě podobné debaty od jisté doby tolik neberou. Možná stárnu :-(

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    21.01.2009 18:09

    Tomas: Taky uz starnu a proto to nebudu dal komentovat, i kdyz si myslim neco uplne jineho a mam k tomu lepsi argumenty, nez ty typu "jeden muj kamarad presel od X k Y". ;o)
    Kazdopadne novy 5D Mark II. je super fotak, na tom se shodnem asi vsichni.

  • Robert Koren
    Robert Koren
    22.01.2009 07:16

    Pekny clanok ...
    Co sa tyka kvlaity ci je jedno ci druhe lepsie ... zbitocne sa hadat....
    http://www.dxomark.com/ docela dobry napad pre taketo diskusie ...

    Ked mozem odporucit .... paci sa mi toto videjko a jeho pokracovania...
    http://www.youtube.com/watch?v=6lsRu90jE88
    Velmi dobre a inspirativne

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    24.01.2009 11:34

    Me se uplne taji dech kdyz slysim o tech migracich mezi vyrobci podle aktualniho posledniho modelu v levelech D300 a 5D. Neco podobneho jsem delal v letech 2002-4 a zpetne se me to jevi jako velika chyba. A jelikoz me docela jde o fotky, tak si myslim ze nejlepsi je investici rozdelit 1/5 penez do techniky a 4/5 "do tematu", misto 3 upgrade jsem mel vydrzet do roku 2006 na analogu a mohl jsem mit nafoceny destinace jako je Laos, Cina, Kuba (teorie predpoklada ze clovek nema neomezene mnozstvi penez). Dnesni prechod mezi vyrobci s vybavenim okolo 150 000 Kc me pripada jako ulet. To si radeji za cenu upgradu najmu 100 tlustych modelek a vyfotim je jak strikuji na namesti v Pardubicich.

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    24.01.2009 23:09

    Kapsa: "Tohle se dost tezko prokazuje ale nemyslim, ze by Canon vyrabel dva uplne jine AF senzory se stejnym rozlozenim bodu. Pokud neni stejny, tak je jiste velmi podobny, mozna s lepsimi algoritmy v dalsim zpracovani ale hlavne nemyslim, ze by to mohlo byt v praxi poznat."

    Je jiny. 5D/5D2 nema na rozdil od toho novejsiho z 40D/50D na krajich krizove body. Prokazat se to, pokud mas oba fotaky k dispozici, da snadno, 40D/50D s krajnimi body zaostri na vertikalni i horizontalni caru, 5D/5D2 ne. Jina je nejspis i velikost - ten u 5D pokryva pravdepodobne vetsi plochu (za predpokladu, ze si pres APS hledacek 40D prekreslis ramecek ve velikosti FF).

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    25.01.2009 06:57

    Canon si udelal trochu medvedi sluzbu tim, ze rekl, ze AF u 5D Mk II je stejny jako u 5D. Ta opticka cast, rozmisteni bodu apod stejne jsou, ale data se vyhodnocuji rychlejsim procesorem a vysledek je ze AF je u nekterych objektivu znatelne rychlejsi a jak jsem se dnes docet od profiku foticich sport, spolehlivejsi a presnejsi (http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=30743372&page=1). Mozna, ze praxe tedy ukaze, ze Mk II neni nezbytne jen fotak na portrety a krajinky.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (67)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram