Test fotoaparátu Nikon D90

Nikon připravil pro předvánoční trh další pokračování úspěšné série digitálních zrcadlovek střední třídy, konkrétně model D90, který navazuje na předchozí typy D80 a D70. V mnohém se svým předchůdcům podobá, ale v mnohém byl také inovován. Podrobně se na něj podíváme v následujícím redakčním testu.

Laboratorní testy

Obrázek č. 22  - Srovnání úrovně šumu Nikon D90, Canon EOS 50D a Pentax K20D Obrázek č. 23  - Srovnání odstupu obrazového signálu od šumu u fotoaparátů Nikon D90, Canon EOS 50D  Obrázek č. 24  - Dynamický rozsah snímků Nikon D90, Canon EOS 50D a Pentax K20D

Další zajímavou kategorií pak jsou výsledky ryze laboratorních testů, prováděných v testovací laboratoři asociace DIWA, které je FotoAparát.cz členem. Pro lepší posouzení jsem zároveň provedl srovnání těchto výsledků s konkurenčními přístroji Canon EOS 50D a Pentax K20D. Na první ukázce č.22 se napřed podívejme na přímé srovnání míry šumu v obraze u těchto tří fotoaparátů. Z grafu je viditelné, že v tomto ohledu dosahuje konkurenční model od Canonu podstatně lepších výsledků a to prakticky v celém rozsahu měřených hodnot, přičemž čímž vyšší hodnota ISO, tím je rozdíl patrnější. Také Pentax dosahuje lepších výsledků, ale zde již není rozdíl tak výrazný a také u něj dochází ke značnému rozptylu úrovně šumu v jednotlivých barevných kanálech.

Na dalším grafu č.23 je znázorněn odstup signálu od šumu v závislosti na použité citlivosti ISO. Tady jsou již výsledky mnohem vyrovnanější. Konkurenční Canon opět dosahuje lepších výsledků v celém rozsahu, ale rozdíl je mnohem méně výrazný. Pentax dosáhl podobných výsledků jako Nikon, přičemž je zajímavé, že výsledky při vyšších citlivostech jsou skoro stejné. Hůře dopadl Pentax při nízkých hodnotách a to ještě navíc opět se značným rozptylem v jednotlivých barevných kanálech, což by se dalo očekávat spíše naopak při hodnotách vysokých.

Opačně dopadlo srovnání dynamického rozsahu těchto tří vzorků aparátů. Tady Nikon dopadl nejlépe a výsledek je velmi vyrovnaný při všech citlivostech. Model ze stáje Canonu je při nižších citlivostech jen nepatrně slabší a viditelnější rozdíl je zřejmý až při hodnotách ISO 3200 a 6400. Nejhůře pak dopadl Pentax, kde dochází k výraznějšímu poklesu dynamického rozsahu již u hodnoty ISO 800.

Celkově lze říci, že Nikon D90 dopadl ve srovnání s Canonem EOS 50D hůře především s ohledem na míru šumu v obraze a odstupu signálu od šumu. Rozdíl koriguje nepatrně lepším dynamickým rozsahem. Omluvou budiž to, že EOS 50D je přeci jen o něco vyšší (a dražší) modelovou řadou. Ve srovnání s Pentaxem dopadl Nikon zhruba stejně, nebo jen nepatrně hůře.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    19.11.2008 23:42

    Podle me ma sum v pohode, podobny jako D80. Na ISO1600 http://www.fotoaparat.cz/images/0276/027607_full.jpg dost slusne a na ISO3200 to sumi priblizne jako D80 pri ISO1600 bych rekl.

  • Stanislav Kolář
    Stanislav Kolář
    03.12.2008 21:06

    Jinak položený dotaz, který tu již byl. Pokud chci vyměnit 18-105, který mám v setu, za 18-200 je to rozumné?

  • Daniel Urbánek
    Daniel Urbánek
    03.12.2008 23:27

    ja teda neviem, ale co uz len univerzalne moze byt rozumne? uz ten rozsah 18-105 je podla mna moc.

  • Mirek z Litovle
    Mirek z Litovle
    08.01.2009 17:37

    Michale dík za test.Se zájmem jsem si ho přečetl. Hodlám totiž vyměnit D70 za D90 a láká mě i nový 18-105 obj.V testu však pouze píšeš, že je skutečně kvalitní. Ale co jeho aberace? Laboratorní test na www.photozone uvádí, že má do f=24 přes 0,15% a pod 0,1% nejde v celém rozsahu. Přitom Martin Holek na FA v testech obj.uvádí, že aberace nad 0,08%se stává velkým problémem (je jasně viditelná) a nad 0,15% se již jedná o velmi špatný výsledek. Takže bude lepší koupit jen tělo a nechat si 18-70? Vím, že 18-105 má řadu jiných předností.Rád si přečtu i odpověď vás, co s tímto obj. již máte prakt. zkušenosti. Díky všem co poradí.

  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    09.02.2009 15:36

    Čus Michale, tak jsem jí dneska objednal.. tak jsem na to zvědavej ;-) jak to nebude ono, tak uvidíš :-)))

    článek zaujal(proto do toho jdu) tak zas nebudu pár dní spát, než přijde.. :-)

    a ted vážně, v půlce(nebo koncem) dubna budem s Petrem Pazdírkem dělat nějakou akci v jeseníkách, tak doufám že zas nebudeš testovat a připojíš se.. ještě dám vědět.. ;-)

    dík Martin

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (123)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram