Test fotoaparátu Nikon D90

Nikon připravil pro předvánoční trh další pokračování úspěšné série digitálních zrcadlovek střední třídy, konkrétně model D90, který navazuje na předchozí typy D80 a D70. V mnohém se svým předchůdcům podobá, ale v mnohém byl také inovován. Podrobně se na něj podíváme v následujícím redakčním testu.

Další zajímavou novinkou je nový, vysoce světelný objektiv s pevným ohniskem AF-S Nikkor 50mm f/1,4 G. Tento objektiv je již také využitelný pro fotoaparáty s formátem čipu FX nebo pro filmové přístroje. Objektiv je velmi slušné konstrukce s kovovým bajonetem a gumovým těsněním bajonetu. Také u něj je v ceně nejen sluneční clona ale i měkké pouzdro. Ukázkové foto je na snímku č.15. Jeho cena bohužel v době psaní tohoto článku ještě nebyla známa, nicméně do prodeje by měl jít každým dnem.

Doplněním a rozšířením základního setu s objektivem AF-S DX VR 18–105mm f/3,5–5,6 G ED by mohl být také teleobjektiv AF-S VR 70–300mm f/4,5–5,6 G ED, který najdete na produktovém snímku č.9. Také tento objektiv je solidní mechanické konstrukce s kovovým utěsněným bajonetem a je také vybaven ultrazvukovým motorkem ostření SWM a stabilizátorem obrazu. Dá se předpokládat, že tento objektiv bude také k dispozici v cenově zvýhodněném setu. Výhodou této kombinace objektivů může být i shodný průměr filtrového závitu, tedy 67mm. Pro oba objektivy tak můžete používat stejné filtry, což zejména u filtru polarizačního znamená značnou finanční úsporu.

Čip

Základem samotného digitálního fotoaparátu je jeho snímací čip. Nikon v tomto případě přešel na typ s technologií CMOS a použil čip formátu DX (APS-C) s rozlišením 12,3 milionu efektivních obrazových bodů. Maximální rozměr obrazového výstupu je tak 4288×2848 obrazových bodů. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG nebo NEF (RAW), případně v obou současně. Snímky se ukládají stejně jako u modelu D80 na paměťovou kartu typu SD a to včetně podpory pro vysokokapacitní formát SDHC. Použitelné barevné prostory jsou obligátní RGB a sRGB. Dalším důležitým parametrem je dostupný rozsah nastavitelné citlivosti ISO. K dispozici je základní rozsah ISO 200 až 3200, který lze v uživatelských funkcích rozšířit až na ISO 100 až 6400. Použít lze také automatickou volbu citlivosti, kdy lze v aparátu detailně nadefinovat výchozí citlivost, kritický expoziční čas, od kterého smí automatika citlivost navyšovat a hranici, na jak vysokou citlivost až automatika může dojít.

Obrázek č. 16  - Snímací čip fotoaparátu Obrázek č. 17  - vlevo žárovkové světlo, vpravo na automatiku Obrázek č. 18  - 100% výřezy Obrázek č. 19  - ISO 1600 Obrázek č. 20  - ISO 3200 Obrázek č. 21  - ISO 6400

Nyní se již podívejme na praktickou ukázku míry šumu v obraze na reálných snímcích. Na obrázku č.17 je celková zkušební noční scéna, složená ze dvou polovin, přičemž levá polovina byla pořízena s nastavením vyvážení bílé na předvolbu pro žárovkové světlo a pravá polovina byla ponechána na automatické vyvážení bílé. Tady je zajímavé, že v tomto případě si s vyvážením barvy světla možná lépe poradila automatika. Nicméně stále platí, že hodně záleží na konkrétní situaci a ideální je použít předvolbu a nebi úplně nejlépe použít ruční změření podle referenčního bílého objektu. Vyvážení bílé barvy pak samozřejmě provést i jako postproces v grafickém editoru z fotografií pořízených do formátu NEF (RAW).

Mnohem zajímavější však je sledovat, jak se míra šumu projeví na jednotlivých snímcích při postupném zvyšování citlivosti ISO. Toto srovnání najdeme na ukázce č.18, kde jsou 100% výřezy ze zkušební scény při všech dostupných citlivostech. Z výsledku je viditelné, že až do hodnoty ISO 800 je nárůst šumu skutečně jen nepatrný, na samotné hranici rozeznatelnosti. Při hodnotě ISO 1600 je již viditelnější nárůst šumu, ale pořád ještě na velmi dobré úrovni. Teprve při ISO 3200 je už šum patrnější, ale neobjevuje se rušivý barevný šum a ani není patrný příliš velký vliv na vykreslení detailů. Patrná je mírná desaturace. Při maximální hodnotě ISO 6400 je již šum zřetelný a viditelná je i zřetelnější celková desaturace snímku. Nicméně při posuzování je dobré prohlédnout si snímky detailně a hlavně různě intenzivně osvětlené partie, a proto si na ukázkách č.19 až 21 můžete stáhnout a prohlédnou originální snímky v plném rozlišení při trojici nejvyšších citlivostech ISO 1600, 3200 a 6400.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    19.11.2008 23:42

    Podle me ma sum v pohode, podobny jako D80. Na ISO1600 http://www.fotoaparat.cz/images/0276/027607_full.jpg dost slusne a na ISO3200 to sumi priblizne jako D80 pri ISO1600 bych rekl.

  • Stanislav Kolář
    Stanislav Kolář
    03.12.2008 21:06

    Jinak položený dotaz, který tu již byl. Pokud chci vyměnit 18-105, který mám v setu, za 18-200 je to rozumné?

  • Daniel Urbánek
    Daniel Urbánek
    03.12.2008 23:27

    ja teda neviem, ale co uz len univerzalne moze byt rozumne? uz ten rozsah 18-105 je podla mna moc.

  • Mirek z Litovle
    Mirek z Litovle
    08.01.2009 17:37

    Michale dík za test.Se zájmem jsem si ho přečetl. Hodlám totiž vyměnit D70 za D90 a láká mě i nový 18-105 obj.V testu však pouze píšeš, že je skutečně kvalitní. Ale co jeho aberace? Laboratorní test na www.photozone uvádí, že má do f=24 přes 0,15% a pod 0,1% nejde v celém rozsahu. Přitom Martin Holek na FA v testech obj.uvádí, že aberace nad 0,08%se stává velkým problémem (je jasně viditelná) a nad 0,15% se již jedná o velmi špatný výsledek. Takže bude lepší koupit jen tělo a nechat si 18-70? Vím, že 18-105 má řadu jiných předností.Rád si přečtu i odpověď vás, co s tímto obj. již máte prakt. zkušenosti. Díky všem co poradí.

  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    09.02.2009 15:36

    Čus Michale, tak jsem jí dneska objednal.. tak jsem na to zvědavej ;-) jak to nebude ono, tak uvidíš :-)))

    článek zaujal(proto do toho jdu) tak zas nebudu pár dní spát, než přijde.. :-)

    a ted vážně, v půlce(nebo koncem) dubna budem s Petrem Pazdírkem dělat nějakou akci v jeseníkách, tak doufám že zas nebudeš testovat a připojíš se.. ještě dám vědět.. ;-)

    dík Martin

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (123)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram