Test fotoaparátu Canon EOS 50D

Pro předvánoční trh Canon připravil novou digitální zrcadlovku s označením EOS 50D, která dále rozšiřuje nabídku fotoaparátů tohoto výrobce. V následujícím redakčním testu se podíváme podrobněji na technické parametry a vylepšení, která tento nový model přináší.

Obrázek č. 1

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Nový Canon EOS 50D se od svého předchůdce, modelu EOS 40D, na první pohled vlastně nijak neliší. Samotné tělo aparátu je v podstatě úplně stejné a je zjevné, že Canon tak sází na osvědčenou firemní koncepci, použitou i u dalších modelů. Vlastně se dá říct, že tato koncepce je již časem tak prověřená a osvědčená, že už toho asi mnoho k vylepšení ani není. Jako obvykle je základem robustní kovový korpus ze slitiny na bázi magnézia. Samozřejmostí už je také utěsnění fotoaparátu proti prachu a stříkající vodě. Proto pokud použijete také objektiv s touto úpravou, tak tělo vydrží opravdu hodně a nemusíte mít ani nejmenší strach se s ním vypravit i do hodně náročných podmínek. Úpravu proti vodě má dokonce už i nejnovější externí blesk Canon SpeedLite 580 EX II.

Obrázek č. 2 Obrázek č. 3
Obrázek č. 4 Obrázek č. 5

Jak již bylo řečeno, tělo se drží firemní linie a je tedy nejen mechanicky velmi odolné ale i ergonomicky dobře vyřešené. Držení je pohodlné a aparát dobře sedne do každé, i větší ruky. Hlavním ovládacím prvkem je pak oblíbený velký otočný volič s potvrzovacím tlačítkem uprostřed, umístěný na zadní stěně. Vedle něj najdeme jedno z podstatných vylepšení oproti předchozímu modelu, kterým je 3“ LCD monitor. Ten je sice na první pohled stejný jako ten původní, ale podstatně stouplo jeho rozlišení z 230.000 na 920.000 obrazových bodů, což má samozřejmě velmi příznivý vliv na kvalitu a komfort zobrazení jak samotných náhledů pořízených fotografií, tak i na zobrazení ovládacího menu fotoaparátu. Toto ovládací menu se také drží zaběhnutého a osvědčeného firemního řešení a koncepce, ale z hlediska českého uživatele je velmi příjemné, že se dočkalo plně české lokalizace. Překlad do češtiny je zdařilý s dobře zvolenými obraty a termíny. Pokud si někdo už zvykl na angličtinu, tak samozřejmě není problém si v uživatelských funkcích jazykovou mutaci změnit. LCD monitor je také možné použít pro režim živého náhledu Live View s možností zobrazení pomocné mřížky a živého histogramu.

Příjemný je také pohled do hledáčku, který je dostatečně velký a jasný, i když o něco menší než třeba u konkurenčních modelů Nikon D300 a D90. Displej v hledáčku zobrazuje veškeré potřebné údaje, včetně aktuálně nastavené citlivosti ISO, ale třeba i upozornění na aktivaci černobílého snímacího režimu nebo na zapnutí automatické optimalizace jasu. Provedení samotné matnice je také kvalitní, včetně zobrazení ostřících bodů. Pokud by některému z uživatelů lépe vyhovoval jiný typ matnice, pak výrobce umožňuje k tomuto aparátu dokoupení několika typů výměnných matnic. Tyto matnice se dodávají včetně speciálních kleštiček pro snadnější výměnu, kterou tak zvládne každý. Sada pro výměnu matnice viz. ukázkový obrázek č.8.

Obrázek č. 6 Obrázek č. 7
Obrázek č. 8

Celkové mechanické provedení fotoaparátu Canon EOS 50D lze hodnotit jako velmi dobré a mnoho uživatelů jistě ocení, že se drží zavedeného stylu, který usnadní přechod ze staršího modelu na novější. Také velikost a hmotnost nového modelu se od předchozího téměř neliší. Drobnou vadou na kráse je snad jen umístění hlavního vypínače, které nepovažuji za nejšťastnější, protože jeho aktivace je téměř nemožná jednou rukou. Možná je to však jen subjektivní dojem a otázka zvyku. Navíc to lze řešit i definicí automatického vypínání v uživatelských funkcích.

Objektivy

Základním kamenem každé fotografické výbavy jsou objektivy. Současně s fotoaparátem Canon EOS 50D byl představen nový základní objektiv s označením EF-S, tedy speciálně uzpůsobený pro použití na digitálních zrcadlovkách s čipem formátu APS-C. Jde o EF-S 18–200mm f/3,5–5,6 IS (viz obrázek č.9). Ekvivalent ohniska po přepočtu na plný formát je cca 28–300mm, tedy zhruba 11-ti násobný zoom, určený především pro cestovatele nebo uživatele, kteří z nějakého důvodu neradi mění objektivy. V době psaní tohoto článku bohužel nebyl ještě k dispozici, ale jeho příchod na trh se dá očekávat každým dnem. Na ukázkové snímky si však budeme muset ještě počkat. Nicméně i tak se dá očekávat, že půjde o zajímavou novinku, podtrženou použitým stabilizátorem obrazu IS. Bohužel však není vybaven ultrazvukovým motorem ostření USM, což je až zarážející, protože použití těchto motorků se dnes již stává běžným standardem.

Obrázek č. 9 Obrázek č. 10
Obrázek č. 11 Obrázek č. 12

Nejpoužívanějším základním objektivem tak asi zatím zůstává EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM, který má asi nejoptimálnější rozsah ohniska zoomu a je vybaven jak stabilizátorem obrazu IS, tak i ultrazvukovým motorkem USM. Náročnější uživatelé pak mohou zvolit vysoce světelný objektiv EF-S 17–55mm f/2,8 IS USM. Pro dokonalé využití vodě a prachu odolné úpravy fotoaparátu je však ideální použít objektiv z profesionální řady L, jako například velmi oblíbený EF 17–40mm f/4 L USM, kterým také byly pořízeny testovací snímky v tomto článku.

Obrázek č. 13 Obrázek č. 14
Obrázek č. 15

Velmi silnou zbraní Canonu jsou však především teleobjektivy, pro které si tuto značku oblíbili mimo jiné i fotografové zvířat. Unikátní jsou hlavně teleobjektivy střední, nebo spíše poloprofesionální třídy, které jsou ideální volbou pávě k fotoaparátu, jakým je EOS 50D. K nejoblíbenějším typům patří například EF 70–200mm f/4 L IS USM a nebo EF 300mm f/4 L IS USM, viz ukázkové obrázky č.13 a 14. K dispozici jsou i alternativní provedení bez stabilizátoru IS a řada dalších objektivů, jako například EF 400mm f/5,6 L USM a celá dlouhá řada objektivů nejvyšší profesionální třídy. Celou současnou nabídku objektivů Canon pak najdeme na ukázkovém obrázku č.15, jejichž přesnou specifikaci a cenové hladiny najdeme v každém dobrém fotoobchodě. Celkově nabídka objektivů Canon patří k absolutní špičce na trhu, ze které si vybere jistě každý. Snad jen nabídka základních objektivů právě pro fotoaparáty s čipem APS-C by mohla být přeci jen bohatší.

Čip

Základním prvkem samotného těla každé digitální zrcadlovky je její snímací čip. V případě modelu Canon EOS 50D je jím senzor osvědčeného typu CMOS z dílen samotného Canonu, formátu APS-C o rozměrech 22,2×14,8 mm. Plocha čipu je menší než plný formát kinofilmového políčka a ohnisko použitého objektivu je tak nutno vynásobit faktorem x1,6 pro získání ekvivalentního rozsahu. Poměr stran je obvyklých 3:2 a maximální efektivní rozlišení je 15 megapixelů, což je 4752×3168 obrazových bodů. Citlivost ISO lze nastavit v rozmezí ISO 100 až 3200, přičemž v uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu až na hodnoty ISO 6400 a 12800, což je v tento okamžik u fotoaparátů s čipem APS-C rekordní hodnota. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG a RAW a to v několika velikostech, případně mírách komprese. Vše snadno definovatelné v uživatelských funkcích.

Obrázek č. 16 Obrázek č. 17  - 100% výřezy
Obrázek č. 18  - citlivost ISO 3200 Obrázek č. 19  - citlivost ISO 6400 Obrázek č. 20  - citlivost ISO 12800

Nyní se však již pojďme podívat na konkrétní testovací snímky. Na ukázce č.16 je obvyklá testovací noční scéna v plném rozlišení a zcela bez úprav. Je pouze složená ze dvou polovin, přičemž levá je pořízena při nastavení vyvážení bílé na žárovkové světlo a pravá na automatiku. Rozdíl není velký a automatika si se žárovkovým světlem poradila dobře. Mnohem zajímavější je samozřejmě úroveň šumu při jednotlivých použitých hodnotách citlivosti ISO. K tomu nám poslouží ukázka č.17, která je složena ze 100% výřezů jednotlivých testovacích snímků. Z výsledků je patrné, že od posledního modelu došlo k dalšímu zlepšení parametrů šumu v obraze. Úroveň šumu je až do ISO 800 vynikající a při ISO 1600 je nárůst jen minimální. Viditelnější zvýšení úrovně šumu je až při citlivostech ISO 3200 a 6400, kde je šum sice již viditelný, ale při mnoha situacích akceptovatelný a použitelný i při tisku větších zvětšenin. Opravdu znatelný nárůst je zřejmý až při citlivosti ISO 12800, což je však hodnota skutečně rekordní a zvýšený šum se dal předpokládat. Na následujících snímcích č. 18 až 20 si můžete detailně prohlédnout testovací snímky při vysokých citlivostech ISO 3200 až 12800 v plném rozlišení a zcela bez úprav, tak jak byly uloženy přímo ve fotoaparátu na paměťovou kartu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • punk is better than funk is better than punk
    punk is better than funk is better than punk
    21.10.2008 08:33

    Popravdě je pro mě docela šokující výsledná podoba fotek. Na to že to je focené aparátem vyšší třídy a navíc elkovým sklem, tak postrádám větší brilanci, prokreslní a ostrost snímků. Také barevné podání mi nepřijde zcela v pořádku. Také mě překvapila na značku Canon poměrně vysoká hladina barevného šumu a to už při 200 ISO u snímku č.32 v tmavých pasážích a u snímku č.31 na 800 ISO iuž i ve světlech. Nejsem šumový depkař, ale zde mě to opravdu překvapilo, o to víc že hodně zastánců značky Canon tuto staví nade vše ostatní a tím spíš že se jedná o takto "vyspělý" aparát. Mám bohužel čím dál větší pocit, že jsou na trh chrleny neodladěné aparáty s nesmyslným rozlišením, ale bohužel trh si megapixely žádá, tak jím je dáme a .....

  • Tono Raditsch
    Tono Raditsch
    21.10.2008 19:32

    Pozrel som si vsetky fotky v plnom rozliseni a musim povedat ze kvalita je velmi-velmi nizka, ziadna kresba, ostrost...tiez sum je vysoky. Mam 40D ale obrazovou kvalitou je niekde uplne inde! neviem ci to Canon tym nahananim pixlov neprehnal! Cip je od 10D stale rovnako velky a z 6,3MPx je dnes 15Mpx...Inak ani fotky na Dpreview za vela nestoja - skoro ako z nejakeho kompaktu...:-(

  • pm 2
    pm 2
    21.10.2008 20:48

    ja jsem mel 30Dcko , pak 40Dcko a ted vaham jestli 50Dcko nebo 5Dcko , abych rekl pravdu nejvic jsem byl spokojeny s 30Dckem , protoze , nevim jestli jem narazil na spatny kus ale ostreni a vysledne otona 40Dcku se mi zdaly horsi nez na 30D , tak ted babo rad no , jinak samozrejme zapinani otoaparatu u vsech techto modelu tragedie , kdysi jsme mel 350Dcko a tam to bylo v pohode o:), nicmene obrazova kvalita zase pokulhavala trochu .

  • vladarocker
    vladarocker
    22.10.2008 07:25

    Tono:
    No vidis to, ja mam podobne pocity /v rade situaci/ u N D300, "jako" z kompaktu:) Ale prej tak vypada realita - trochu nuda...?? Prej.. :) Me se ty barvy take nelibí.. hi hi. V

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    22.10.2008 19:02

    Foto 31 : Bud se fotografovi chvela ruka nebo neumi fotoaparat ostrit? :)

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    22.10.2008 20:12

    neberte si to tak, jsou lidé, kteří nají jiné výsledky

    http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29728844

  • Václav Bambula Animal-photo.cz
    Václav Bambula Animal-photo.cz
    22.10.2008 20:38

    Ja mam 50D par dni a zatim musim rict ,ze vysledky jsou dobre a jsem spokojen. Jeste az tohonafotim vic tak dam nejake info ,ale zatim co jsem testoval tak je OK. Nejake fotky co jsem vecer tesnul mam u sebe na webu.

  • Honza Šumák.jpg
    Honza Šumák.jpg
    25.10.2008 10:27

    Někde jsem čet že 50D má funkci kompenzace FF a BF. Co je na tom pravdy, nebo je to komplet fáma?
    Díky Honza

  • Kamil Kubalík
    Kamil Kubalík
    25.10.2008 21:42

    Šumák - ano, tuto funkci převzal z jedničkové řady viz. stránky Canonu

    Mikronastavení AF C.Fn III-7
    +/- 20 kroků
    Nastavení všech optických členů o stejnou hodnotu
    Samostatné nastavení až 20 optických členů

  • Daniel Lengyel
    Daniel Lengyel
    26.10.2008 13:02

    Zdravim, mala chybicka - mate prehodene fotky c.18 a c.19. Na c.19 je ISO 3200 na c.18 je ISO 6400.
    Inak recenzia ako vzdy perfektna, uz sa tesim na recenziu D90tky (-:

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    26.10.2008 18:43

    další docela přesvědčivé ukázky

    http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29766930

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:26

    Dostal jsem se k reakcim az ted, takze dekuji vsem za pripominky a doplneni. U tech grafu, je to skutecne o tom, ze staci na ne kliknout a zobrazi se ve vetsim rozliseni.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:28

    Honza Kameník: To by opravdu asi stalo za podrobnejsi prozkoumani, jak dnesni objektivy stihaji cim dal vetsi rozliseni novejsich aparatu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:32

    Martin Křížek: Pri horsich svetelnych podminkach, zvlastepak pri malo kontrastni scene, jsou vysledky opravdu mekke, coz je zrejme kombinaci vlastnosti objektivu i fotaku.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:35

    Daniel Lengyel: Diky za upozorneni, sotek zapracoval, foto prehodim. Jinak clanek o D90 bude za tyden.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:41

    Jiří Cvrk: Jiste, za jineho svetla, s jinym objektivem a pri jine citlivosti ISO se samozrejme da dosahnout jinych vysledku. Fota na odkazech co jsi poslal, jsou focena za prakticky idealnich podminek a to jsou fotky dobre i z kompaktu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.10.2008 07:43

    Petr Tykvart: Foto c.31 je skutecne hodne mekke, mozna to mohl ovlivnit i kriticky cas. Zkusim tam dat neco jineho ale kdyz to porovnam s ostatnimi snimky, tak pri vyssim ISO a zhorsenych svetelnych podminkach to o moc lepsi neni ....

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    30.10.2008 18:20

    read a conclusion on:

    http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/

    podle nich pixely a peníze navíc nepřinášejí výhody v obrazové kvalitě

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    31.10.2008 07:32

    ^nj. ale spousta lidí zmiňuje, že použili na testy pro konverzi RAW ACR, který nemá ještě vychytaný nový fotoaparát.

  • xMeda
    xMeda
    01.11.2008 12:52

    asi tak..

    http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page28.asp

    The EOS 50D and Pentax K20D offer nearly identical nominal resolution and after taking the in-camera processing out of the equation by shooting RAW there is not an awful lot between them. Having said that the Pentax image shows just a tad more detail, especially in crops close to the edge of the frame (coins on label, batteries). It becomes obvious that at 15.1 megapixels nominal resolution the 50D is limited by the performance of the lens while the Pentax prime lens is still capable of resolving the K20D's 14.6 megapixels.

    + si k tomu pridejte canoni ceny..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (38)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram