23. FotoVýstava – Michal Vitásek

V dalším dílu pravidelných FotoVýstav se tentokrát projdeme po Praze a to s fotografem Michalem Vitáskem, pro něhož jsou tajemná zákoutí našeho Hlavního města nejoblíbenějším tématem.

Ahoj Michale, začneme klasicky, kolik je ti let, kde žiješ (i když samozřejmě předpokládáme Prahu) a čím se vlastně živíš? 

Je mi 24 let, narodil jsem se v Praze, žiju v Praze a doufám, že i nadále žít budu. Pracuji jako webmaster a tvořím převážně webové fotogalerie. Příležitostně prodám nějakou tu fotku, na rok 2009 mi vyjde kalendář „Pražské mosty“, ale to by samo o sobě na živobití zatím nestačilo.

Jak dlouho se focení věnuješ a co tě k tomu vlastně přivedlo? 

Vážněji fotím asi 5 let, ale již předtím jsem k fotoaparátu měl kladný vztah. To však byla digitální technika na nějaké kvalitativní úrovni dost drahá, peněz bylo málo a na film jsem si příliš netroufal. Tedy, fotil jsem rád, ale málo. Nakonec se ledy prolomily a já si z našetřených peněz z brigády pořídil od kamaráda Ondry Prosického svou první, byť ne úplně novou, digitální zrcadlovku. Byl to skvělý pocit, mít tu váhu foťáku v ruce, takže jsem naplno propadl kouzlu fotografie a fotil jsem, co se dalo.

A jak jsi se vlastně propracoval ke specializaci na Prahu? 

Koketoval jsem s různými žánry a zkoušel jsem lecos. A stále zkouším. Pokud však člověk jednou propadne „pražskému toulání“, troufám si tvrdit, že mu to pak vydrží na celý život. Chodím se na fotografické toulky Prahou odreagovat od každodenního shonu. Někdy třeba nevyfotím ani jednu fotku, vracím se domu fyzicky utrmácen, ale psychicky zregenerován. No a když k tomu vyjde nějaké to krásné světlo, tak se nezlobím.

Byl to samovolný přirozený proces, nebo tě inspiroval některý z klasiků? 

Klasiků není nikdy dost, ale přicházel jsem na ně spíše až později, a ve chvíli, kdy jsem již Prahu dost fotil. Mezi mé oblíbence patří třeba Jan Reich, Ivan Král, Jaroslav Trnovský, Jiří Všetečka a mnoho dalších. To však neznamená, že se mi nelíbí nic jiného. Mám velmi rád i krajinu a krajinné detaily, dobrý portrét je k nezaplacení a nepohrdnu ani Bressonem.

Focení Prahy taky musí být docela náročné a to především s ohledem na davy turistů, jak to řešíš? 

Ano, v tom máš naprostou pravdu a je to snad čím dál tím horší. Nedávno jsem viděl v televizi jeden dokument o Praze, který byl natočený někdy začátkem devadesátých let. Byl v něm záběr na Staroměstské náměstí z věže radnice. Pod orlojem čekalo na apoštoly a cinkajícího kostlivce třeba padesát lidí, z toho dva měli v ruce fotoaparát. No a dnes? Davy tísnících se turistů a každý má v ruce malinkatý digitál. Na Karlově mostě se přes den ani nemůžeš otočit a Nerudovkou na Hrad a z Hradu proudí ve špičce také mraky cizinců. Je mi z toho smutno, takto města ztrácejí atmosféru. Snažím se těmto davům vyhýbat. Mám rád, když mám na fotce člověka ve chvíli, když ho tam chci, ale někdy to samozřejmě nejde. Fotit v jednom z nejnavštěvo­vanějších Evropských měst je hodně o kompromisech. O poznání veselejší to je ráno. Turisti z velké většiny vyspávají noční hýření a Praha je celkem prázdná. Na ulicích potkáváte skutečné pražany, kteří míří do práce. Mám rána daleko raději než večery. Až na to vstávání.

A co vstupy do některých nepřístupných lokalit? 

Je to problém, v Praze je spoustu objektů nepřístupných, ve spoustě se nesmí fotografovat a mnoho pěkných budov je soukromých. Třeba v areálu pražského Hradu člověku zakazují fotografovat ze stativu a to včetně zahrad, myslím že to s těmi zákazy poněkud přehánějí. Štve mě třeba rozdělování fotografů na „bez stativu“ a „se stativem“. Jak máte stativ, tak jste pro hlídače profík a musíte platit.

Používáš nějakou speciální techniku nebo si vystačíš s klasickou výbavou?

Klasickou výbavou je pro mě digitální zrcadlovka s dnes již poměrně širokým spektrem objektivů. Kinofilm jsem již zavrhl, protože mě nenabízel dostatečnou kvalitu výstupu. Na film jako médium jsem však samozřejmě nezanevřel a pořídil si starší středoformátový Pentacon six (6×6 cm). Strašně mě to s ním baví. Do budoucna se chystám zkusit i velký formát, jen tak, pro zábavu, pořízení někde v bazaru není drahé a zkusit se má všechno.

Co světlo? Řada tvých fotografií musela být náročná právě v ohledu na volbu správného světla a tím i denní doby nebo přímo ročního období.

O tom fotografie je, o světle, o jeho změnách přes den a v roce. Člověka někdy překvapí, jak může světlo změnit známé místo k nepoznání. Ve městě je to možná ještě markantnější než v krajině. Myslím, že je mezi domy více možností změny světla a stínu a více překvapivých a o to radostnějších objevů. Někdy si říkám: „Jo, tak z tohohle místa toho už víc nedostanu“ a pak tam zavítám za dva měsíce, sluníčko zasvítí a já jen koukám s otevřenou pusou.

Děkuji ti za zajímavý rozhovor a do další tvorby ti přeji hodně štěstí a dobré světlo. 

Michal Kupsa

Michalovy fotky najdete i v naší FotoGalerii a nebo na jeho stránkách.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Černý 2
    Jiří Černý 2
    30.07.2008 11:28

    Jsem rád , že jsem se mohl alespoň takhle zprostředkovaně seznámit s takovou pro mne zajímavou a oblíbenou tvorbou mladého autora.Hmmm....,jen tak dál !!!

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    30.07.2008 11:54

    Michale, děkuji za rozhovor, i mě se fotky líbí a jsem i docela překvapen, že je dnes poměrně málo fotografů, kteří se na Prahu specializují. Takže držím palce a přeji dobré světlo i do budoucna.

  • Michal Vitásek
    Michal Vitásek
    30.07.2008 11:57

    Díky za kladné ohlasy. Budu se i nadále snažit vnášet do tisíckrát propraného tématu nové světlo.

  • Michal Balada michalbalada.com
    Michal Balada michalbalada.com
    30.07.2008 17:00

    Tvé fotky znám z Tvého webu, jen tak dál! Přeju dobré světlo a méně turistů :)
    Michal

  • Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    30.07.2008 19:06

    ahoj Michale, dufam ze nekam vyrazime po Praze niekedy ;o)
    dobre svetlo prajem a vela mlhy :)))

  • Laura Kováčová
    Laura Kováčová
    30.07.2008 20:14

    Ahoj Michal, som rada že som sa o Tebe dozvedela niečo viac, mám rada Tvoje pražské pohľady. Je to prekrásne mesto a poskytuje určite veľa možností na zachytenie vždy inej atmosféry. Prajem do ďalšej práce veľa dobrých nápadov, pohľadov a hlavne veľa zdravia.

  • Klapouch
    Klapouch
    30.07.2008 21:15

    Rozhovor je asi tak stejně "zajímavý" jako fotografie. Tuctové, průměrné až podprůměrné, miliónkrát viděné i čtené. Dost možná obojí vzniklo pomocí Ctrl-C, Ctrl-V.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    30.07.2008 22:31

    vzal jste si ssstrasne tezky ukol.. snazite se, povetsinou, fotit svetlo v Praze. Sudek vam to vyslapl, Vsetecka tam vsetecne nastrkal postavicky.. ustat to bez lidi (ve vetsine tvorby) je vazne tezke bremeno.

  • Michal Vitásek
    Michal Vitásek
    30.07.2008 23:05

    Dovolím si v odpověď odcitovat pana Sudka: „každý tvůrce může do pětatřiceti experimentovat, ale pak už musí vědět, oč mu jde, a usilovat o to. A od padesáti do šedesáti, to už je každej den neopakovatelnej. To už se nedá smazat. To už to, co děláte, musí být vaše vyznání.“

    Mě je 24 let.

  • m.r. akamotto
    m.r. akamotto
    31.07.2008 00:21

    Moc hezké stránky i tvorba ! Gratuluji a ať se vede !

  • Klapouch
    Klapouch
    31.07.2008 09:01

    On taky Sudek k stáru dělal pěkné sračky, třeba ty jeho Hukvaldy, to je příšerné. Picasso byl inovátorem celý život.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    31.07.2008 12:16

    Abulafia - Michal Vitásek (fotopraha.com), 30.7.2008 23:05: dobra odpoved.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram