Test objektivu Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G ED DX VR

Spolu s makroobjektivem Nikkor Micro AF-S 60/2,8G ED, jehož recenzi také můžete najít na našem serveru, představila firma Nikon v lednu i nový základní objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností pro digitální zrcadlovky o velikosti čipu APS-C. Jak se Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G ED DX VR osvědčil v laboratorním i praktickém nasazení, si můžete přečíst na následujících řádcích.

Technická specifikace

Rozsahem 16–85 mm (EQ 24–128 mm) se Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR řadí mezi základní „zoomy“ pro senzor formátu APS-C se středně velkým rozpětím ohniskových vzdáleností. Světelnost objektivu není konstantní a pohybuje se od f3,5 na „širokém konci“ po f5,6 na „dlouhém konci“. Zabudovaný systém stabilizace obrazu druhé generace (VR

  1. spolu s velmi rychlým mechanismem AF (SWM technologie), který umožňuje
manuální zásah do ostření bez přepnutí do MF režimu, pak ukazuje na poměrně vysoké ambice testovaného výrobku.

V ruce působí Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR příjemným „kovovým“ dojmem s dostatečnou robustností. Konstrukce objektivu je složena z kovových a plastových dílů, přičemž nejzranitelnější součásti, jako bajonet nebo vysouvající se části tubusu, jsou vyrobeny z kovu. Poměrně úzký ostřící prstenec je umístěn v zadní a širší „zoomovací“ v přední části objektivu. Žádný z nich nevykazuje jakékoliv vůle. Stejně jako u jiných zástupců této kategorie dochází při změně ohniskové vzdálenosti k vysunutí předního členu (opět bez mechanických vůlí). K jeho rotaci během ostření nedochází, což umožňuje snadnou práci s filtry a filtrovými systémy, pro které je Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR osazen závitem o průměru 67 mm.

Ovládací přepínače (AF/MF; VR on/off; VR normal/active) jsou pohodlně umístěny na levé straně tubusu. Samozřejmostí je ukazatel zaostřené vzdálenosti v metrech a ve stopách. Příjemným překvapením je pak pryžový kroužek pro utěsnění mezi objektivem a tělem fotoaparátu. Standardní součástí balení je tvarovaná sluneční clona a měkké pouzdro. Celkově můžeme mechanické zpracování Nikkoru AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR, vzhledem k ceně, označit jako velmi dobré až výborné.

Další (pro test nepodstatné) detaily technické specifikace objektivu si můžete najít na českých stránkách výrobce www.nikon.cz. A nyní se pojďme podívat, jak se Nikkoru AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR osvědčil v praxi.

Rozlišení objektivu – MTF 50 v LW/PH

Metodika: jde o laboratorní měření, kterým zjišťujeme rozlišovací schopnost objektivu. Spočívá ve vyfocení speciálního obrazce při rovnoměrném osvětlení. Snímky jsou pak následně zpracovány v počítači a míra rozlišení je uvedena v jednotkách LW/PH neboli „Line Widths per Picture Height“. Číslo tedy udává počet horizontálních čar, které je ještě objektiv schopen vykreslit. Všechny fotografie jsou z formátu RAW převedeny v programu Nikon Capture NX 1.3 s hodnotou doostření „normal“ bez korekce chromatické aberace. Při vyšší intenzitě doostření by sice bylo dosaženo lepších výsledků, ale zároveň by se rozdíly stávaly méně viditelnými a to rozhodně není pro případné porovnávání objektivů vhodné. Maximální hodnota pro Nikon D80 (10 Mpx) je přibližně 2200 LW/PH. Jde ale o jakousi „metu snů“, které prakticky žádný objektiv (pokud budeme brát průměr rozlišovací schopnosti uprostřed a na okraji snímku) nemůže dosáhnout a pokud ano, jedná se o objektiv, který je daným rozlišením omezen. Obecně nad 1700 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1900 LW/PH za vynikající. Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách výrobce softwaru www.imatest.com.

Na „krátkém konci“ podává Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR dobrý výkon. Kresba uprostřed snímku je už na f3,5 velmi dobrá, ale v rozích je ještě viditelně horší. Rozdíly mezi středem a okrajem se výrazně zmenší až po zaclonění nad f5,6. Od f8 výše se už začíná projevovat difrakce, přičemž ostrost je velmi dobrá až po f16. Po dalším přiclonění je už kresba nevhodná pro náročnější použití.

Při ohnisku 24 mm je už situace jiná. Již na „plnou díru“ je celková ostrost velmi dobrá a v rozsahu clon f5,6–11 velmi dobrá až vynikající. Navíc rozdíly mezi středem a okrajem snímku jsou velmi malé až zcela zanedbatelné. Na nejvyšších clonových číslech můžete opět vidět negativní vliv difrakce.

Na 35 mm se v laboratorním testu rozlišení Nikkoru AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR prakticky opakovala situace z měření na 24 mm. Pouze došlo k malému zvětšení rozdílu mezi středem a okrajem záběru při odcloněném objektivu a k mírnému zlepšení výkonu v rozsahu f5,6–22.

Při ohniskové vzdálenosti 50 mm byl zaznamenán celkový pokles ostrosti oproti hodnotám na 24 mm a 35 mm. Celková kresba je ale i přesto už na „plnou díru“ velmi dobrá – stejně tak až po f16. Větší rozdíl mezi středem a okrajovými částmi záběru byl naměřen pouze na f5,3. Na nejvyšších clonách je ostrost opět nevhodná pro náročnější účely.

Na „dlouhém konci“ podal Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR v laboratorním testu svůj nejslabší výkon. Kresba uprostřed snímku je již na f5,6 velmi dobrá. V rozích je však výrazně měkčí. K „vyrovnání“ středu a okraje záběru dochází až po větším přiclonění (cca f8–11), ale i tak není tento rozdíl zanedbatelný jako na jiných ohniscích.

V celkovém součtu obstál Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR v testu rozlišení velmi dobře. Mezi jeho přednosti patří především výborný výkon na většině ohniskových vzdáleností. S komplikacemi naopak musíte počítat při 16 mm a hlavně při 85 mm, kdy je ostrost viditelně horší.

Chromatická aberace

Metodika: chromatická aberace je další věc, kterou můžeme přesně změřit na stejném obrazci jako hodnoty rozlišení v LW/PH. Snímky jsou z formátu RAW převedeny stejným způsobem jako u testu rozlišení objektivu. Rozsah vady je měřen v % vzdálenosti středu a rohu snímku (polovina diagonály). Obecně platí, že pokud je vada menší než 0,04% této vzdálenosti, nepředstavuje většinou žádný problém. V rozsahu 0,04 – 0,08% ji nevidíme, pokud ji nehledáme. Pokud překročí velikost 0,08%, stává se již velkým problémem, protože je jasně viditelná a nad 0,15% se už jedná o velmi špatný výsledek. Jelikož bývá chromatická aberace problémem hlavně na okrajích snímku, zaměřil jsem se pouze na tuto část. Je nutné si ale uvědomit, že testovací obrazec není focen v nijak extrémních světelných podmínkách a proto může být chromatická aberace, v závislosti na světelných podmínkách, v terénu mnohem větší.

Chromatická aberace je jedním ze slabších míst Nikkoru AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR. V rozpětí ohniskových vzdáleností 35–50 mm je potlačení vady výborné, když její rozsah nepřekračuje 0,04% vzdálenosti středu a rohu snímku. Při menších a větších ohniscích už ovšem nejsou výsledky tak optimistické. Na 24 mm se ještě naměřené hodnoty pohybují pod hranicí 0,08%, ale na 16 mm už výrazně nad ní. Stejně je tomu i na „dlouhém konci“. Výsledky laboratorního testu chromatické vady se potvrdily i v praktickém nasazení (viz dále).

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    08.07.2008 11:16

    Tvoje testy jsou vždycky vynikající! Dík!

  • vlkodlakus
    vlkodlakus
    08.07.2008 11:25

    Jsem příjemně překvapen, dosud jsem myslel, že testy má smysl číst pouze na zahraničních webech jako např. dpreview. Ale teď jsem změnil názor, jen tak dál.

  • Marek Leš
    Marek Leš
    08.07.2008 11:54

    Myslím, že by bylo pro čtenáře zajímavé vědět, jak si tento objektiv stojí proti seťákům 18-70 a 18-200.

  • Juraj Šurka
    Juraj Šurka
    08.07.2008 13:14

    Velmi pekny test, dakujem. Uz som mesiac majitelom tohto vynikajuceho objektivu, mozem len odporucit.

  • Milan Topor
    Milan Topor
    08.07.2008 15:59

    Zajimave by bylo porovnani s objektivem Sony 16-105, protoze to je velmi podobny objektiv jednak rozsahem, ale i svetelnosti.
    Co na to Martin Holek?

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    08.07.2008 17:22

    mylys: se sony nemá cenu srovnávat, jelikož je nemůžeš použít na stejném těle ;)

    M.Holek: tato věta ze závěru: ... (VR II), díky kterému je možné (při maximálním soustředění) prodloužit expoziční čas až 10x.
    není to překlep?

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    09.07.2008 09:43

    Milan: Na Sony 16-105 uz jsem test videl a vypada to, ze se jim moc nepovedl ....

  • Milan Topor
    Milan Topor
    09.07.2008 10:55

    No ja bych rekl, ze by ty objektivy mohly byt dost podobne. Ostrost dobra u obou, sem tam aberuji, pomerne dobre v protisvetle, na urcitych ohniscich vinetuji i bez nasazenych filtru.
    Co je na Nikkoru lepsi nez na Sony?
    (Sony se mi nijak zvlast nelibi, jen se ptam)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    09.07.2008 12:52

    Milan: Mohly by byt podobne ale nejsou, Sony je celkove o poznani slabsi, vysledky hovori celkem jednoznacne ....

  • Milan Topor
    Milan Topor
    09.07.2008 14:42

    Kapsa: Nebudu se s tebou hadat, ale podle me jde o hodne podobne objektivy, dle photodo je sice Sony o neco slabsi, ale myslim, ze na fotkach to znat nebude.
    Pokud srovname S(CZ) 16-80 a N 16-85, tak jsou na tom skoro stejne. A S 16-105 a S 16-80 jsou hodne podobne.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    09.07.2008 15:11

    Milan: Taky se nechci hadat ale cim jsou si podle tebe Sony 16-80 a 16-105 podobne? Krabickou? ;o) Navic na Photodo test 16-85 vubec neni. ;o) Podivej se na Photozone, tam si muzes udelat prime srovnani a vysledky (rozdily) jsou zcela evidentni ....

  • Milan Topor
    Milan Topor
    09.07.2008 15:45

    Myslel jsem samozrejme photozone.de, je to bezpredmetne se o tom dal bavit, koncim, jakemukoliv Nikkoru nesaha zadny Sony ani po paty. Mas pravdu a at ti Nikon AF-S 16-85mm f/3,5-5,6 G VR IF-ED dobre foti. Mimochodem, mel by sis to na strankach spravit, tebou pouzivane objektivy jsou predpokladam Nikkory. Zdravim.

  • cc355
    cc355
    09.07.2008 18:43

    Test se povedl.:-) Také by mě zajímalo srovnání s objektivem 18-200VR. Na ten jsem slyšel hodně dobrého i zlého. Má cenu si připlatit??? Nebo by bylo nejlepší jít do stálé světelnosti 2,8 od Tamronu nebo Sigmy popř. Tokiny? (18-50mm). To je dilema...:-))) určení objektivu by bylo focení svateb a momentek lidí...

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    11.07.2008 14:15

    Byl jsem teď 3 dny na horách, takže se omlouvám za pozdní odpovědi...

    Add Sony a jiná skla: Jedná se o jiné třídy objektivů, které mají buď zcela jiný rozsah nebo nemají stabilizaci, tudíž jejich případné srovnání by nemohlo být objektivní. O jiných bajonetech ani nemluvě...

    2 Kamil Moravec: Překlep to není. Je to ale maximální výkon, který není samozřejmostí. Běžně se stabilizátor postaral o prodloužení 4-8x (je to v testu napsáno).

  • Tono Retter
    Tono Retter
    17.07.2008 21:00

    Ma vyznam vymenit zakl.obj. 18-70 za 16-85 VR z pohladu kresby a kvality podania ? Z vasej skusenosti. Dakujem. Tono

  • juro paciga
    juro paciga
    25.07.2008 22:18

    Ahojte
    prave som obdrzal tento objektiv a co ma ako prve na nom zarazilo je fakt ze zoomovaci prstenec sa otaca velmi tazko,doposial som sa s tym este nestretol pri ziadnom objektive,bolo tomu tak aj pri vasom testovanom?diky

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    25.07.2008 22:30

    2 juro paciga: "velmi tazko" je dost šikorý pojem. V porovnání s kterým obejktivem třeba? Na druhé sraně je pravda, že u všech objektivů mívají ovládací pstence zprvu trochu větší odpor než se "rozjezdí". U testovaného kusu rozhodně nebyla tuhost prstence nepohodlná.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram