Test objektivu Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G ED DX VR

Spolu s makroobjektivem Nikkor Micro AF-S 60/2,8G ED, jehož recenzi také můžete najít na našem serveru, představila firma Nikon v lednu i nový základní objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností pro digitální zrcadlovky o velikosti čipu APS-C. Jak se Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G ED DX VR osvědčil v laboratorním i praktickém nasazení, si můžete přečíst na následujících řádcích.

Bokeh

Výrazem bokeh se označují estetické kvality částí snímku, nacházejících se mimo hloubku ostrosti (DOF). Vzhled a tvar rozptylových kroužků (míst, do nichž se zobrazí nezaostřený bod) ovlivňuje velké množství faktorů, mimo jiné konstrukce objektivu, tvar a počet lamel clony a nastavené zaclonění. Za příjemně působící jsou obvykle považovány rovnoměrně osvětlené rozptylové kroužky s neostrými okraji („krémový bokeh“), rušivě naopak působí ostře ohraničené mnohoúhelníky, které vznikají při výraznějším zaclonění, má-li clona v objektivu malý počet lamel – tento efekt do jisté míry omezuje použití zakřivených lamel. Samotná velikost otvoru clony samozřejmě ovlivňuje i hloubku ostrosti, takže čím menší clonu použijeme, tím jsou rozptylové kroužky větší.

Na přiloženém obrázku si můžete prohlédnout, jak Nikkor AF-S 16–85/3,5–5,6G ED DX VR podává oblasti před a za DOF. Rozptylové kroužky si i po větším přiclonění zachovávají příjemný kruhový tvar. Na druhé straně vykazují už na „plnou díru“ poměrně výrazné okraje, které dosti ruší výsledný dojem. Celkově tedy můžeme mluvit o lehce nadprůměrném výkonu. Další fotografie s využitím hloubky ostrosti si můžete stáhnout v plném rozlišení v ukázkových snímcích.

Ukázkové snímky

Všechny snímky jsou k dispozici v plném rozlišení ke stažení. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Nikon Capture NX 1.3 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a doostření na hodnotě „normal“. Korekce chromatické aberace byla vypnuta. Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/200 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 28 mm (EQ 42 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná kresba v celém snímku; dobrá korekce chromatické vady

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/250 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 35 mm (EQ 53 mm)
komentář: výborná ostrost a potlačení chromatické aberace v celém rozsahu záběru

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/1000 s
clona: f3,5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 16 mm (EQ 24 mm)
komentář: velmi dobrá úroveň ostrosti uprostřed fotografie; citelně horší kresba v okrajových částech; výrazná chromatická aberace; výrazná vinětace

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/200 s
clona: f5,3
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 58 mm (EQ 87 mm)
komentář: velmi dobrá kresba; průměrná kvalita bokehu (příliš výrazné okraje rozptylových kroužků)

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/800 s
clona: f5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 46 mm (EQ 69 mm)
komentář: výborná ostrost ve středu snímku – na okrajích relativně horší; velmi malá chromatická vada

fotoaparát: Nikon D80
čas: 20 s
clona: f14
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 16 mm (EQ 24 mm)
komentář: velmi dobrá kresba v celém rozsahu záběru; místy výrazná chromatická aberace na okrajích snímku; relativně dobře zvládnuté protisvětlo z pouličního osvětlení

fotoaparát: Nikon D80
čas: 30 s
clona: f16
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 24 mm (EQ 36 mm)
komentář: velmi dobrá celková ostrost; dobře potlačená chromatická vada; dobré zvládnutí protisvětla pouličních lamp 

fotoaparát: Nikon D80
čas: 30 s
clona: f20
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 72 mm (EQ 108 mm)
komentář: viditelně měkčí podání detailů vlivem difrakce; místy výrazná chromatická aberace; dobré zlvádnutí protisvětla

fotoaparát: Nikon D80
čas: 18 s
clona: f10
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 16 mm (EQ 24 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná ostrost v celém rozsahu záběru; místy výraznější chromatická vada; celkem dobré zvládnutí slabšího protisvětla

fotoaparát: Nikon D80
čas: 8 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 52 mm (EQ 78 mm)
komentář: velmi dobrá až vynikající celková ostrost; prakticky nulová chromatická aberace; velmi dobře zvládnuté protisvětlo

fotoaparát: Nikon D80
čas: 1/400 s
clona: f4,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 34 mm (EQ 51 mm)
komentář: vynikající ostrost v celém záběru; zcela nepatrná chromatická vada

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • juro paciga
    juro paciga
    28.07.2008 18:16

    "velmi tazko"som myslel napriklad ked to porovnam s kamaratovym nikkor 18-70Dx,alebo tokina 12-24,sigma 18-200..u ktorych som pri otacani prstenca necitil ziadny vacsi odpor

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    29.07.2008 08:50

    Tak pak bude asi nejlepší vzít objektiv do obchodu a porovnat si tu tuhost s jiným kusem. Osobně si myslím, že tuhost prstenců u testovaného objektivu je trochu větší, ale rozhodně není nepříjemná.

  • Petr Mžíček
    Petr Mžíček
    01.08.2008 16:24

    Mě osobně by ta tuhost zajímala. Mám 55-200VR a nedávno jsem měl v ruce 70-300 VR a tam byla ta tuhost vysloveně nepříjemná. Byl to den starý kousek. Mám setový objektiv a mám zálusk na tento. Chtěl bych se zeptat, vzali byste 18-70 nebo 16-85 ? Finance nejsou až tak rozhodující.

  • Zdeno 1
    Zdeno 1
    17.09.2009 08:45

    Zdravim. Tak, skoro rok som majitelom tohto objektivu a D90ky. Teraz pocas dovolenky ma ale zarazila jedna skutocnost. Pri kracani s fotoaparatom zavesenym na krku dochadza k samovolnemu vysuvaniu objektivu a aj opacne, ak je objektiv vysunuty na ohnisko 85 a ostaveny zvisle, sam sa vplyvom gravitacie zasuva...na predoslej 18-70 ani na 70-300 VR mi to nerobilo ani z nahody...ma niekt podobnu skusenost a ako ste ju riesili?

  • karel zamboch
    karel zamboch
    16.05.2010 07:37

    Existuje někde, prosím, srovnání objektivů
    Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G ED DX VR a
    Nikon 18-105 mm F 3,5-5,6 AF-S DX G ED VR
    popř. který zvolit k D5000, nyní používám N 8800
    Děkuji za odpověď
    Karel Žamboch, zamboch@seznam.cz

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram