Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně

Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.

5. kapitola: Kompozice

„Dvě konstanty ve fotografické tvorbě jsou Kam zamířit a Kde je nejlepší stanoviště. Dobrá zpráva zní, že oběma se můžete naučit: naučit se „vidět“ a naučit se „umění“ kompozice.

Věřím, že výčet základních pravidel kompozice už ani neočekáváte. Bryan Peterson pro zdůraznění pohybu používá nejčastěji následující:

  • zaplňte rámeček
  • ponechejte akci prostor
  • pravidlo třetin
  • práce v diagonále

Závěr

Na závěr uvedu slova Bryana Petersona určená čtenářům této knihy:
„Fotografování scén naplněných pohybem může být bezpochyby celoživotním hledáním. Možná se stanete proslulým sportovním fotografem nebo budete prostě jen kreativnějším amatérským pozorovatelem zaznamenávajícím vše, co vidíte. Ale ať už budete podnikat se svou fotografickou vášní cokoli, vaším dlouhodobým studijním námětem by mělo být vytěžení tématu z jakékoli situace. To vám pomůže jak prohloubit svou zálibu, tak posílit své dovednosti v oblasti kompozice.“

Dostatek informací pro své zlepšení zde najdou začátečníci i pokročilí fotografové. Pro někoho to budou nové informace, pro druhého spíš zamyšlení nad původem vzniku fotografie. Kniha, nebo učebnice, je psána poutavým způsobem, jež přitáhne každého, kdo se o fotografování zajímá hlouběji.

Snad jediné, co se dá autorovi nebo překladateli knihy vytknout, je absence slovníčku nebo seznamu názvosloví pro některé technické výrazy, které jsou cizí začínajícím a dokonce i některým pokročilejším fotografům.

Autor: Bryan Peterson
Nakladatelství: Zoner Press
Překlad: Alena Volná, Petr Volný
Rozměry: 210×278
Datum vydání: 2008
Počet stran: 160
Typ vazby: brožovaná
Přílohy: - Barva: celobarevná
ISBN: 978–80–86815–61–9
Katalogový kód: ZR744
Běžná cena: 349 Kč

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    13.06.2008 13:55

    No vždyť to říkám-používání časů k dosažení různých výsledků-to je fotografický slabikář. Můj postoj k této odborné literatuře obecně možná pramení z toho, že jsem, jako tínejdžer, používal skripta, vydaná Svazem Českých fotografů, kde jsem byl organizován. Mimochodem to byla jediná organizace, kde jsem organizován byl. Dokonce dobrovolně. A to je, u mě, co říct. Nechci ale říct, že kniha nestojí za nic. Možná si ani neuvědomuji, kolik lidí si ji potřebuje prolouskat. A to mnohokrát dokola.

  • Karel KOuřil Lucifer Principis
    Karel KOuřil Lucifer Principis
    13.06.2008 14:13

    Taffey, půjčil jsem známé tu Petersonovu knížku o exponování. Měl jsem z ní (knihy) podobný dojem jak ty, že jsou to na mně až moc základní věci velice polopaticky vysvětlené.
    Když mi ji vracela, byla chuděra docela rozčarovaná z toho, jak je to focení složitý...

  • PaK
    PaK
    13.06.2008 22:37

    Nemyslím si, že toto je kniha určená fotografům kategorie ZŠ, i když je psána tak srozumitelně, že ji samozřejmě použít mohou. Díky tomu, že jsem na knize přímo pracoval, znám ji poměrně podrobně a podle mě je určena středně pokročilým fotoamatérům. Podstatou knihy není naučit čtenáře, kde se nastavuje expoziční čas a jakou hodnotu použít pro tu kterou situaci. Podstata knihy je ve slovíčku "kreativně". A to, že v podání Petersona věci vypadají jasně a jednoduše, je hlavně díky jeho zkušenostem, výběru fotografií a způsobu psaní.

  • JH 1
    JH 1
    15.06.2008 11:36

    vypadá to na další zbytečnou publikaci o ehm fotografování ;)

  • PaK
    PaK
    15.06.2008 23:42

    JH: tak to má být - stručný a výstižný ... ehm ... názor.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram