Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně

Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.

2. kapitola: Vysoká a střední rychlost závěrky

Obrázky zmrazující akční pohyb využívají primárně tři časy závěrky, kterým se autor podrobně věnuje v první polovině kapitoly:

  • 1/250s
  • 1/500s
  • 1/1000s

Dočtete se, na které typy záběrů jsou jednotlivé časy vhodné a jak je použít. Jak lze při sekvenčním snímání kombinovat rychlost závěrky s hodnotami ISO, volbou ohniskové vzdálenosti či směrem pohybu, či jak využít korekce expozice k vyfocení „bílé vlny“.

Bryan Peterson používá raději přirozené světlo než blesk. Na několika ukázkách názorně předvádí, jak využít plného denního světla k zajímavým fotografiím vypadajícím jako ateliérové osvětlení.

Za přečtení stojí autorovy zkušenosti při fotografování deště, že na kapky je vhodná 1/60s, jak si připravit scénu doma na zahradě, kde váš déšť má kapky akorát dlouhé a nepostrádají dostatečný třpyt. V zimě jsem řešila podobný problém, jak na sněhové vločky, škoda, že ty zde nenajdete, zato na přeháňky už se těším.

Dále jsou v kapitole pomocí fotografií popsány:

  • fotografování na motocyklových nebo jezdeckých závodech
  • fotografování pohybu ve vodě
  • pořizování leteckých snímků
  • jak na protisvětlo bez siluety

3. kapitola: Pomalé rychlosti závěrky

Co je panning (švenkování) s časy 1/30, 1/15, 1/8 nebo 1/4s a že je důležitý správný výběr pozadí? Kromě obecného popisu této techniky zde najdete konkrétní ukázky s podrobným popisem i jejich příběhem.

Vytváření abstraktních maleb bývá často příjemnou zábavou ve skupině fotografů. Dalšími technikami, které představuje, jsou kreslení závěrkou, zoomování, připevnění fotoaparátu k

Závěr kapitoly patří nočním snímkům, pro které je nejúžasnějším městem na zemi New York.

4. kapitola: Zaměřeno na expozici

Nejprve pár slov k barevné teplotě. Nenajdete zde popis, co to je vyvážení bílé, ale na stejných fotografií s různým nastavení WB máte příležitost srovnání. Opět s podrobným popisem a příběhem od Bryana. Na dalších příkladech ukazuje, jak synchronizovat blesk na přední nebo zadní lamelu.

  • Šum je na webu Fotoaparát.cz hodně diskutován hlavně u testů fotoaparátů. Bryan na něj pohlíží mnohem jednodušeji a věří, že díky neustálému pokroku techniky by mohl jednou přestat existovat.
  • Jednou z možností, jak „věci zpomalit“, jsou filtry. Vždy na dvou snímcích „s a bez“ filtru s podrobným popisem místa, příběhu a hlavně expozice ukazuje účinky následujících tří – polarizační, neutrální 1,2ND a přechodový neutrální filtr, které považuje za nepostradatelné.
  • Dávku štěstí potřebujete při fotografování bouřky. Najdete tu, jaký čas je vhodný, když chcete zachytit více blesků najednou.

Na závěr kapitoly se věnuje myšlence, jak lze využít formát RAW v případě špatných světelných podmínek.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dream
    Dream
    12.06.2008 13:44

    Mno, proč ne... pro nás ve věčném pressu, jedna z možností jak se něčemu přiučit... díky za článek.

  • Rudi Klier
    Rudi Klier
    12.06.2008 15:08

    zrovna tuhle jsem si zrovna půjčil v knihovně :)

  • Josef Omelka
    Josef Omelka
    12.06.2008 19:47

    další skvělá kniha od Bryana Petersona, doporučuji

  • Tomas Tomynovic Tomyno
    Tomas Tomynovic Tomyno
    12.06.2008 23:19

    Taktiez uz ju mam doma super citanie super rady od skveleho fotografa!

  • Taffey
    Taffey
    13.06.2008 00:01

    Měl jsem ji doma. Je to takový fotografický slabikář pro základní školu. Pro střední skoly ale nevhodná. Je tam takové to fotografické sčítání, odčítání, násobení a dělení. O složitějších matematických operacích se tam ale nedočteme. Ale je dobře, že tato kniha existuje a doporučoval bych každému, kdo si koupí svůj první foťák, aby si knihu přečetl. Pokud ale fotíte s nastaveným plným automatem, pak by to bylo házení perel sviním. Ten název totiž přesně vystihuje obsah. Kdysi vycházely podobné články v časopisu Československá fotografie. Hltal jsem každé slovo. Děsně mi to pomohlo. A hlavně jsem si při čtení uvědomil, jak záludná ale krásná fotografie může být. Smysl této knihy vidím především v něčem takovém.

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    Autor
    13.06.2008 10:04

    Kdyz jsme u tech ZS a SS. Cilovou skupinou pro tuto ucebnici/knihu jsou vyssi rocniky ZS nebo nizsi rocniky SS. Definice pojmu jako expozice, cas, svetlo uz zde vysvetlovany nejsou, ocekava se, ze uz je znate a chcete lepe vyuzivat. Vyhodu techto knih vidim v tom, ze pojmy jsou vysvetleny na velmi dobrych prikladech. Obecne, pri vsem, co se ucime, prochazime ruznymi fazemi - seznameni s pojmem, znalost pojmu, umet pouzivat pojem vedome, pouzivat ho automaticky, pouzivat ho kreativne, upevnovat si ho atd.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram