Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně

Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.
2. kapitola: Vysoká a střední rychlost závěrky
Obrázky zmrazující akční pohyb využívají primárně tři časy závěrky, kterým se autor podrobně věnuje v první polovině kapitoly:
- 1/250s
- 1/500s
- 1/1000s
Dočtete se, na které typy záběrů jsou jednotlivé časy vhodné a jak je použít. Jak lze při sekvenčním snímání kombinovat rychlost závěrky s hodnotami ISO, volbou ohniskové vzdálenosti či směrem pohybu, či jak využít korekce expozice k vyfocení „bílé vlny“.
![]() |
![]() |

Bryan Peterson používá raději přirozené světlo než blesk. Na několika ukázkách názorně předvádí, jak využít plného denního světla k zajímavým fotografiím vypadajícím jako ateliérové osvětlení.
Za přečtení stojí autorovy zkušenosti při fotografování deště, že na kapky je vhodná 1/60s, jak si připravit scénu doma na zahradě, kde váš déšť má kapky akorát dlouhé a nepostrádají dostatečný třpyt. V zimě jsem řešila podobný problém, jak na sněhové vločky, škoda, že ty zde nenajdete, zato na přeháňky už se těším.
Dále jsou v kapitole pomocí fotografií popsány:
- fotografování na motocyklových nebo jezdeckých závodech
- fotografování pohybu ve vodě
- pořizování leteckých snímků
- jak na protisvětlo bez siluety
3. kapitola: Pomalé rychlosti závěrky
Co je panning (švenkování) s časy 1/30, 1/15, 1/8 nebo 1/4s a že je důležitý správný výběr pozadí? Kromě obecného popisu této techniky zde najdete konkrétní ukázky s podrobným popisem i jejich příběhem.
Vytváření abstraktních maleb bývá často příjemnou zábavou ve skupině fotografů. Dalšími technikami, které představuje, jsou kreslení závěrkou, zoomování, připevnění fotoaparátu k…
![]() |
![]() |
Závěr kapitoly patří nočním snímkům, pro které je nejúžasnějším městem na zemi New York.
4. kapitola: Zaměřeno na expozici
Nejprve pár slov k barevné teplotě. Nenajdete zde popis, co to je vyvážení bílé, ale na stejných fotografií s různým nastavení WB máte příležitost srovnání. Opět s podrobným popisem a příběhem od Bryana. Na dalších příkladech ukazuje, jak synchronizovat blesk na přední nebo zadní lamelu.
- Šum je na webu Fotoaparát.cz hodně diskutován hlavně u testů fotoaparátů. Bryan na něj pohlíží mnohem jednodušeji a věří, že díky neustálému pokroku techniky by mohl jednou přestat existovat.
- Jednou z možností, jak „věci zpomalit“, jsou filtry. Vždy na dvou snímcích „s a bez“ filtru s podrobným popisem místa, příběhu a hlavně expozice ukazuje účinky následujících tří – polarizační, neutrální 1,2ND a přechodový neutrální filtr, které považuje za nepostradatelné.
- Dávku štěstí potřebujete při fotografování bouřky. Najdete tu, jaký čas je vhodný, když chcete zachytit více blesků najednou.
Na závěr kapitoly se věnuje myšlence, jak lze využít formát RAW v případě špatných světelných podmínek.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNo vždyť to říkám-používání časů k dosažení různých výsledků-to je fotografický slabikář. Můj postoj k této odborné literatuře obecně možná pramení z toho, že jsem, jako tínejdžer, používal skripta, vydaná Svazem Českých fotografů, kde jsem byl organizován. Mimochodem to byla jediná organizace, kde jsem organizován byl. Dokonce dobrovolně. A to je, u mě, co říct. Nechci ale říct, že kniha nestojí za nic. Možná si ani neuvědomuji, kolik lidí si ji potřebuje prolouskat. A to mnohokrát dokola.
Taffey, půjčil jsem známé tu Petersonovu knížku o exponování. Měl jsem z ní (knihy) podobný dojem jak ty, že jsou to na mně až moc základní věci velice polopaticky vysvětlené.
Když mi ji vracela, byla chuděra docela rozčarovaná z toho, jak je to focení složitý...
Nemyslím si, že toto je kniha určená fotografům kategorie ZŠ, i když je psána tak srozumitelně, že ji samozřejmě použít mohou. Díky tomu, že jsem na knize přímo pracoval, znám ji poměrně podrobně a podle mě je určena středně pokročilým fotoamatérům. Podstatou knihy není naučit čtenáře, kde se nastavuje expoziční čas a jakou hodnotu použít pro tu kterou situaci. Podstata knihy je ve slovíčku "kreativně". A to, že v podání Petersona věci vypadají jasně a jednoduše, je hlavně díky jeho zkušenostem, výběru fotografií a způsobu psaní.
vypadá to na další zbytečnou publikaci o ehm fotografování ;)
JH: tak to má být - stručný a výstižný ... ehm ... názor.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.