Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně
Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.
2. kapitola: Vysoká a střední rychlost závěrky
Obrázky zmrazující akční pohyb využívají primárně tři časy závěrky, kterým se autor podrobně věnuje v první polovině kapitoly:
- 1/250s
- 1/500s
- 1/1000s
Dočtete se, na které typy záběrů jsou jednotlivé časy vhodné a jak je použít. Jak lze při sekvenčním snímání kombinovat rychlost závěrky s hodnotami ISO, volbou ohniskové vzdálenosti či směrem pohybu, či jak využít korekce expozice k vyfocení „bílé vlny“.
Bryan Peterson používá raději přirozené světlo než blesk. Na několika ukázkách názorně předvádí, jak využít plného denního světla k zajímavým fotografiím vypadajícím jako ateliérové osvětlení.
Za přečtení stojí autorovy zkušenosti při fotografování deště, že na kapky je vhodná 1/60s, jak si připravit scénu doma na zahradě, kde váš déšť má kapky akorát dlouhé a nepostrádají dostatečný třpyt. V zimě jsem řešila podobný problém, jak na sněhové vločky, škoda, že ty zde nenajdete, zato na přeháňky už se těším.
Dále jsou v kapitole pomocí fotografií popsány:
- fotografování na motocyklových nebo jezdeckých závodech
- fotografování pohybu ve vodě
- pořizování leteckých snímků
- jak na protisvětlo bez siluety
3. kapitola: Pomalé rychlosti závěrky
Co je panning (švenkování) s časy 1/30, 1/15, 1/8 nebo 1/4s a že je důležitý správný výběr pozadí? Kromě obecného popisu této techniky zde najdete konkrétní ukázky s podrobným popisem i jejich příběhem.
Vytváření abstraktních maleb bývá často příjemnou zábavou ve skupině fotografů. Dalšími technikami, které představuje, jsou kreslení závěrkou, zoomování, připevnění fotoaparátu k…
Závěr kapitoly patří nočním snímkům, pro které je nejúžasnějším městem na zemi New York.
4. kapitola: Zaměřeno na expozici
Nejprve pár slov k barevné teplotě. Nenajdete zde popis, co to je vyvážení bílé, ale na stejných fotografií s různým nastavení WB máte příležitost srovnání. Opět s podrobným popisem a příběhem od Bryana. Na dalších příkladech ukazuje, jak synchronizovat blesk na přední nebo zadní lamelu.
- Šum je na webu Fotoaparát.cz hodně diskutován hlavně u testů fotoaparátů. Bryan na něj pohlíží mnohem jednodušeji a věří, že díky neustálému pokroku techniky by mohl jednou přestat existovat.
- Jednou z možností, jak „věci zpomalit“, jsou filtry. Vždy na dvou snímcích „s a bez“ filtru s podrobným popisem místa, příběhu a hlavně expozice ukazuje účinky následujících tří – polarizační, neutrální 1,2ND a přechodový neutrální filtr, které považuje za nepostradatelné.
- Dávku štěstí potřebujete při fotografování bouřky. Najdete tu, jaký čas je vhodný, když chcete zachytit více blesků najednou.
Na závěr kapitoly se věnuje myšlence, jak lze využít formát RAW v případě špatných světelných podmínek.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNo vždyť to říkám-používání časů k dosažení různých výsledků-to je fotografický slabikář. Můj postoj k této odborné literatuře obecně možná pramení z toho, že jsem, jako tínejdžer, používal skripta, vydaná Svazem Českých fotografů, kde jsem byl organizován. Mimochodem to byla jediná organizace, kde jsem organizován byl. Dokonce dobrovolně. A to je, u mě, co říct. Nechci ale říct, že kniha nestojí za nic. Možná si ani neuvědomuji, kolik lidí si ji potřebuje prolouskat. A to mnohokrát dokola.
Taffey, půjčil jsem známé tu Petersonovu knížku o exponování. Měl jsem z ní (knihy) podobný dojem jak ty, že jsou to na mně až moc základní věci velice polopaticky vysvětlené.
Když mi ji vracela, byla chuděra docela rozčarovaná z toho, jak je to focení složitý...
Nemyslím si, že toto je kniha určená fotografům kategorie ZŠ, i když je psána tak srozumitelně, že ji samozřejmě použít mohou. Díky tomu, že jsem na knize přímo pracoval, znám ji poměrně podrobně a podle mě je určena středně pokročilým fotoamatérům. Podstatou knihy není naučit čtenáře, kde se nastavuje expoziční čas a jakou hodnotu použít pro tu kterou situaci. Podstata knihy je ve slovíčku "kreativně". A to, že v podání Petersona věci vypadají jasně a jednoduše, je hlavně díky jeho zkušenostem, výběru fotografií a způsobu psaní.
vypadá to na další zbytečnou publikaci o ehm fotografování ;)
JH: tak to má být - stručný a výstižný ... ehm ... názor.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.