Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně

Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.

Pro vás, kdo již vlastníte některou z Petersonových příruček „Naučte se exponovat kreativně“, „Naučte se fotografovat digitálně“, „Naučte se komponovat kreativně“ nebo „Naučte se fotografovat digitální zrcadlovkou“ i pro vás, kdo ještě tohoto autora neznáte, je dnešním knižním tipem jeho nejnovější publikace s názvem „Naučte se používat expoziční čas kreativně“.
Motto knihy taktně vystihuje její zaměření: „Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení.“

Knihu vydalo nakladatelství Zoner Press, vyšla téměř současně s původní anglickou předlohou a je v současnosti dostupná na pultech našich knihkupectví.

Tato kniha zaujme všechny, kdo mají již základní zkušenosti s nastavováním clony a času a chtějí se nyní zdokonalit v oblasti, jakou je pohyb v fotografii, speciálně zaměřit se na správné použití expozičního času při fotografování pohybu. Autor názorným a jednoduchým způsobem dovoluje každému více proniknout do umění jak fotografovat pohyb v co nejširším smyslu – od dokumentace sportovních závodů, prostého pohybu člověka, padající kapky deště až po vytváření umění pohyby vašeho fotoaparátu.

Nečekejte klasickou učebnici popisující fotografické postupy. Bryan Peterson vám teorii pohybu přiblíží velmi názorně prostřednictvím svých snímků, u kterých uvádí zákulisí při jejich pořizování a rovněž doplňující údaje jako objektiv, čas, clona a ISO, nastavení bílé, za použití stativu či blesku. Oceníte autorovu jedinečnou schopnost umět o fotografování hovořit lehce a srozumitelně. Každá kapitola je zahájena úvodním slovem – radami, zkušenostmi a cennými informacemi vycházející z letité praxe fotografa. Ty jsou pak rozvedeny na konkrétních ukázkách, nejčastěji na dvojici. Umožňují tak velmi názorná srovnání stylu „bez a s“, „před a po“, dobře a ještě lépe, rozdílné časy, rozdílné clony atd.

Pro lepší pochopení termínů používá autor mnemotechnické pomůcky:

  • různé hodnoty ISO přirovnává ke skupinám 100, 200, 400 tesařů…
  • pokud objekt zaplní 3/4 rámečku, je to tak blízko, jako být s někým v jedné posteli…

V knize najdete řadu námětů na samostatné práce.

  • fotit pohyb na houpačce
  • strávit hodinu se svou rukou
  • vyrobit déšť za pouhou 1/60s

Není to kniha, kterou odložíte po prvním čtení. Právě zadávané úkoly jsou jedním z důvodů, proč se k ní můžete vracet a svá dílka porovnávat s Bryanovými.

Osobně mne zaujaly vtipné komentáře, kterými je kniha vhodně proložená. Za pozitivní považuji, že vás autor během svého čtení několikrát nenásilně donutí, abyste se skutečně zamysleli, jak je ten čas vlastně dlouhý (…nebo krátký)?

  • „ Jak krátká je vlastně jedna setina sekundy? Věřte nebo nevěřte, je to desetkrát kratší než mžik oka, který – pokud vás to zajímá – trvá asi jednu desetinu sekundy.“
  • “Kolik tisícin tvoří jednu sekundu?…Každý den se nám fotografům nabízí osm miliónů šest set čtyřicet tisíc akčních snímků, které můžeme zmrazit v dokonalé ostrosti.“

Kniha má zhruba 160 stran včetně rejstříku a je členěna do 5 kapitol.

1.kapitola: Expoziční čas – fakta a mýty

V první kapitole autor na množství příkladů ukazuje, jaká expozice z možných šesti je pro vybraný pohyb nejvhodnější a to tak, aby ho co nejvíc zdůraznila.
Zabývá se citlivostí ISO, která kromě rostoucího šumu ovlivňuje rovněž hloubku ostrosti. Na závěr první kapitoly přiznává, že pořídit skutečně dobrou fotografii pohybu, zejména u sportu, je velmi obtížné. Na čem všem závisí hovoří i následující kapitoly.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    13.06.2008 13:55

    No vždyť to říkám-používání časů k dosažení různých výsledků-to je fotografický slabikář. Můj postoj k této odborné literatuře obecně možná pramení z toho, že jsem, jako tínejdžer, používal skripta, vydaná Svazem Českých fotografů, kde jsem byl organizován. Mimochodem to byla jediná organizace, kde jsem organizován byl. Dokonce dobrovolně. A to je, u mě, co říct. Nechci ale říct, že kniha nestojí za nic. Možná si ani neuvědomuji, kolik lidí si ji potřebuje prolouskat. A to mnohokrát dokola.

  • Karel KOuřil Lucifer Principis
    Karel KOuřil Lucifer Principis
    13.06.2008 14:13

    Taffey, půjčil jsem známé tu Petersonovu knížku o exponování. Měl jsem z ní (knihy) podobný dojem jak ty, že jsou to na mně až moc základní věci velice polopaticky vysvětlené.
    Když mi ji vracela, byla chuděra docela rozčarovaná z toho, jak je to focení složitý...

  • PaK
    PaK
    13.06.2008 22:37

    Nemyslím si, že toto je kniha určená fotografům kategorie ZŠ, i když je psána tak srozumitelně, že ji samozřejmě použít mohou. Díky tomu, že jsem na knize přímo pracoval, znám ji poměrně podrobně a podle mě je určena středně pokročilým fotoamatérům. Podstatou knihy není naučit čtenáře, kde se nastavuje expoziční čas a jakou hodnotu použít pro tu kterou situaci. Podstata knihy je ve slovíčku "kreativně". A to, že v podání Petersona věci vypadají jasně a jednoduše, je hlavně díky jeho zkušenostem, výběru fotografií a způsobu psaní.

  • JH 1
    JH 1
    15.06.2008 11:36

    vypadá to na další zbytečnou publikaci o ehm fotografování ;)

  • PaK
    PaK
    15.06.2008 23:42

    JH: tak to má být - stručný a výstižný ... ehm ... názor.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram