Test digitální zrcadlovky Nikon D60

Nikon nedávno představil novou amatérskou digitální zrcadlovku s označením D60. Na její vlastnosti, funkce i obrazovou kvalitu se podíváme podrobněji v obvyklém redakčním testu a to opět s využitím výsledků laboratorních testů asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem.

Čip a obrazová kvalita

Digitální zrcadlovka Nikon D60 je vybavena snímacím čipem technologie CCD formátu APS-C o rozměrech 23,6×15,8mm. Efektivní rozlišení je 10,2 milionu obrazových bodů s poměrem stran 3:2 a v rozložení 3872×2592 pixelů. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu ISO 100 až 1600. V uživa­telských funkcích lze povolit ještě další rozšíření až na ekvivalent citlivosti ISO 3200. O zpracování obrazu se stará obrazový procesor Nikon Expeed, známý již z vyšších modelů Nikon D3 a D300. Výsledné snímky se ukládají na paměťovou kartu SD, případně SDHC ve formátu JPEG s volitelnou kompresí, nebo ve 12-ti bitovém formátu RAW (NEF). Ukládat lze také ve vzájemných kombinacích obou formátů. Snímací čip je nově vybaven také systémem pro automatické čištění od prachu, setřásáním z nízkoprůchodového vnitřního filtru. Doplňkem je pak systém Airflow control, který zajišťuje lepší prodění vzduchu v šachtě se zrcadlem bez jeho víření.

Obrázek č. 15 – Snímací čip Obrázek č. 16 – Systém čištění nízkoprůchodového filtru

Nyní se podívejme na výsledky laboratorních testů obrazové kvality, provedené v laboratoři asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Pro srovnání jsem vybral ještě dvojici konkurenčních modelů Olympus E-510 a Sony Alfa 200. Zajímavé by jistě bylo i srovnání s modelem Canon EOS 450D, ale tomu se budeme věnovat až v samostatné recenzi tohoto modelu, který bude brzy následovat. Napřed se podíváme na trojici grafů, které znázorňují závislost míry šumu na použité citlivosti ISO.

Obrázek č. 17 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 18 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 19 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Z výsledků je patrné, že mezi jednotlivými modely jsou docela zajímavé rozdíly. Při nejnižších citlivostech ISO jsou výsledky Nikonu a Sony velmi podobné, zatímco Olympus má již na ISO 100 nežádoucího šumu o poznání více. Při vysoké citlivosti ISO 1600 dosahuje Nikon D60 stále ještě velmi dobrého výsledku, kdežto u Sony Alfa 200 již dochází k rozptylu šumu v jednotlivých barevných kanálech. Především úroveň šumu v červeném a modrém spektru je již o poznání vyšší. Pro Olympus E-510 je ISO 1600 maximální hodnotou, kde všechny barevné kanály dosahují vyrovnaných hodnot, které jsou však slabší v porovnání s oběma konkurenty. Při citlivosti ISO 3200 je rozdíl mezi Nikonem a Sony podobný, jako u ISO 1600, kde Sony dosahuje horších výsledků především v červeném a modrém kanále. Zvláště červený kanál již s mírou šumu vyskočil docela dost vysoko. V celkovém porovnání tak Nikon D60 vychází rozhodně nejlépe.

Obrázek č. 20 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 21 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 22 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Dalším zajímavým parametrem je odstup samotného obrazového signálu od šumu. Tady je situace podobná, i když už ne tak výrazná. Nikon i Sony jsou na tom při nižších a středních citlivostech zhruba stejně, kdežto výsledek Olympusu je slabší. Při vysoké citlivosti ISO 1600 již Olympus ztrátu dotahuje, ale ne úplně. Nikon a Sony jsou na tom podobně, jen s tím rozdílem, že výsledek Nikonu je ve všech kanálech vyrovnaný, kdežto u Sony již opět dochází k rozptylu mezi jednotlivými barevnými kanály. Tato situace se pak opakuje i při nejvyšší citlivosti ISO 3200. I v tomto parametru tak D60 vychází oproti konkurenci nejlépe, i když rozdíl je podstatně menší a hlavně ve srovnání se Sony spíše zanedbatelný.

Obrázek č. 23 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 24 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 25 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Do třetice se ještě podíváme na výsledky testování dynamického rozsahu při jednotlivých citlivostech. Tady jsou výsledky opět podobné jako u předchozích testů. Nikon a Sony dosahují téměř stejných výsledků, pouze s rozdílem rozptylu u Sony v jednotlivých kanálech. Olympus dosahuje horších výsledků v celém rozsahu.

Tolik zatím k nejdůležitějším a nejpodstatnějším výsledkům laboratorních testů DIWA. Pokud vás však zajímají i další podrobnější detaily výsledků, navštivte speciální stránky laboratoře DIWA.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Anton Kováčik
    Anton Kováčik
    14.04.2008 09:13

    Vidím, že Nikon ide smerom nižších radov do výroby úplne amatérskych fotoaparatov. Ked si porovnam D50 s D60, tak mi stále vychadza D50 ako lepsi fotak. Ano mensi senzor, ale o dva zaostrovacie body viac a pouzitie objektivov bez motorceka. Skor by som povedal, ze by sa mu hodilo oznacenie D45. Dufam, ze aspon dobuducna Nikon D90 nesklzne k ameterizmu.

  • Fotograf 267
    Fotograf 267
    14.04.2008 10:01

    tiez mam pocit ze oznacenie D60 je zavadzajuce. D50 (alebo este lepsie D70s) vychadza stale ako lepsia volba. pridali zbytocnosti a usetrili kde nemali...

  • trojtečka
    trojtečka
    14.04.2008 10:18

    Takže nejdůležitější je podle vás hoši jak se foťák jmenuje? :-))) Tohle je nejnižší amatérská třída v DSLR a je konstruována pro obyčejné uživatele a né mudrlanty z FA, kdo chce něco lepšího koupí vyšší model. Jak je to snadné že? ;-)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    14.04.2008 10:35

    Ja myslim, ze je to vzdy spis otazka osobnich preferenci konkretniho uzivatele. Je pravda, ze D50 a D70 byly podstatne robustnejsi ale uz jsem slysel i dost hlasu, kterym se na D40 a D60 prave zase libi, ze jsou male a lehke. Takze spis jak kdo a jak na co ....

  • Jenda Prebenda
    Jenda Prebenda
    14.04.2008 12:08

    Tělo Nikon D80 se dnes dá koupit za 17000. Myslím, že D60 má jinou cílovou skupinu než profesionální fotografy.

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    14.04.2008 12:45

    Přístroj vypadá dobře, a to jednak v recenzi, ale i ve výloze v obchodě. Hlavně aby nebyl poruchový jako některé předchozí typy, kde se vyskytovala typická závada pro záruční servis. Cenově je již na úrovni odpovídajících filmových přístrojů cca před 10 lety.
    Připadá mi to jako velmi vhodný přístroj pro případy, kdy se nepočítá s přílišným rozšiřováním výbavy.
    PL

  • Jan Vašulín . obrjen
    Jan Vašulín . obrjen
    14.04.2008 13:09

    Nevypadá to špatně, a myslím že je to docela dobrý nástupce D40. Teď by to ještě chtělo nástupce D80. Nemáte někdo nějaké zprávy???

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    14.04.2008 20:40

    motorcek nemotorcek, ja chcem AF-S 50/1.2, na styl ako ma canon :(

  • Zbyněk Buřival
    Zbyněk Buřival
    15.04.2008 08:59

    Je to prostě čistě amatérský foťák a kapánek bouda na uživatele, protože si spousta začátečníků vůbec neuvědomí co absence motoru znamená prakticky. Ale nehodnotil bych ho celkově vůbec špatně, cena odpovídá kvalitě.

    Mimochodem vyšší model? Lehce starší D80 také v plastu a ani náhodou weather proof a kde mi konkurence za skoro stejné paníze nabídne mnohem lepší foťák? Anebo D300 který je 2x dražší než 40D, ne o moc levnější než 5D a stejně drahý jako mnohem robustnější E-3? Nikon bude muset ve střední třídě sakramentsky přidat!

  • Jaro G.
    Jaro G.
    15.04.2008 09:36

    Tak musim ako majitel D40 zareagovat na niektore komentare. Je to aparat urceny pre zacinajucich fotografov, ktory pouzivaju len a len setove objektivy. Je to niekolko krat zdoraznene na vela strankach. Kazdy, kto chce a POTREBUJE nieco viac, pojde predsa do vyssieho modelu, preco by sa potom vyrabali?. Mne D40 vyhovuje, naucila ma pouzivat cas a clonu, hlbku ostrosti, rozlisenie 6MPix je pre mna plne dostacujuce, je rychly a hlavne je maly, teda beriem ho so sebou vsade /Ken Rockwell ma dobre postrehy o tychto modeloch/. Opakujem, je to AMATERSKA zrkadlovka a je to entry model, nic viac, nic menej.

  • Jaro G.
    Jaro G.
    15.04.2008 09:37

    "protože si spousta začátečníků vůbec neuvědomí co absence motoru znamená prakticky." ... pre amaterov, teda aj mna, to znamena hovno, pouzivame setovy objektiv a ten ma motor vstavany :-)

  • Ivo Stankuš
    Ivo Stankuš
    15.04.2008 11:22

    "Nikon bude muset ve střední třídě sakramentsky přidat"

    To nevím proč, D300 se prodává jak housky na krámě a reálnou konkurenci ve své třídě nemá. 40D je výbornej foťák za dobrou cenu, ale srovnávat s D300 taky nejde. E3 přes své přednosti trpí tím, že Oly je jen zcela marginální výrobce ve srovnání s C/N, navíc poměrně zaostává tam kde se D300 ani moc nezadýchá - focení za špatných světelných podmínek.

    Ad D40/D60: Malá, lehká, levná zrcadlovka s výbornou obrazovou kvalitou, plastovou, přesto celkem bytelnou konstrukcí, výbornou ergonomii. Taky podle toho vypadaj jejich prodejní čísla. Jestli bylo nutno k dosažení tohoto vypustit ostřící motor, budiž, komu to z nakupujících vadí?

  • trojtečka
    trojtečka
    15.04.2008 11:42

    Další "znalec" Basti - Zbyněk Buřival, podle kterého je Nikon před krachem :-))) než tu chlapče začneš plácat něco o "přidávání" tak si alespoň sežeň informace jak na tom byla dvojka C a N v prodejích za rok 2007

  • www.viktorio.net
    www.viktorio.net
    15.04.2008 13:24

    no tady se clovek fakt pobavi...
    nikon ma v soucastne dobe v podstate stejnou prodejnost jako canon (C 43% N 41%). D40 prolomila ceny DSLR a dostala je na uroven kompaktu, protom ergonomie je velmi dobra a postavena prave pro lidi co z kompaktu nebo EVF prechazeji. D60 na tenhle fotak navazuje. To ze se jmenuje D60 a ne treba D40xs to je jen marketning a na funkci to jaksi nema vliv. Znam pak majitelu D40 a slintaji si blahem.

    Opravdu by me zajimao co znamena ta absence motoru, kdyz je na trhu k dispozici vic jak 30 motorovych skle. Jediny kde muze byt problem je portretni fotografie, kde neni k dispozici ultrasvetelny pevny sklo s motorkem. Jinak dost pochybuji, ze by si ve svete nekdo sek k D40 kupovat nejaky bazarovy skla a ze si tohle telo koupi nekdo, kdo ma doma hromadu starych nikkoru.

    co se tyce D300 tak D40 ji konkurovat v pravde nemuze. V ruce jsem mel obe. Ne nadarmo hodnoti nekolik testu D300 jako nejlepsi APS-C fotak na trhu. D300 je defakto nasledovnikem D2X akorat nema grip a stoji 1/3. D 80 prestom, ze je to podle internetovych kecalu "zastaralej" fotak je stale vybornej stroj kterej muze smele konkurovat cele rade canonu (coz taky uspesne dela).

  • trojtečka
    trojtečka
    15.04.2008 13:28

    zde situace na trhu 2007 - http://www.imaging-resource.com/NEWS/1207604859.html

    oprava předřečníka - předpokládám, že jsi myslel 40D a ne D40 ;-)

  • trojtečka
    trojtečka
    15.04.2008 13:32

    v posledním odstavci

  • andreeeeee
    andreeeeee
    15.04.2008 14:37

    asi do tejto diskusie nezapadnem, ale...

    aktualne ceny v megapixel.cz:
    canon 40d: +/- 26590 Kc
    nikon d300: +/- 43990 Kc
    canon 5d: +/- 57990 Kc

    mam pocit ze porovnavat 40d a d300 priamo je neferove, uz len kvoli skoro 2x takej cene.. podovnavat d300 a 5d zase nie je fer kvoli velkosti snimacu, aj ked cenovo su blizsie... ano, skla pre FF su cenovo uz niekde inde - ale asi by som aj tak chvilu rozmyslal, ci vziat d300 alebo ff od canonu za 1/5 ceny navyse... mno, a teraz spat na zem k mojej milovanej 400d :o))

  • Ivo Stankuš
    Ivo Stankuš
    15.04.2008 15:44

    44k za D300 je nějak zatraceně moc!? D200 se nová dá koupit za cca $1200, tedy asi 20 tisíc krönen, 40D je na tom podobně a jejich ceny zde jsou odpovídající, ale D300 stojí nová $1700 tedy 28k, proč ta hrozná diskrepance?

  • andreeeeee
    andreeeeee
    15.04.2008 18:04

    ok, v pixmanii ju maju za 37k, vo vacsine ceskych inet obchodov ale za tych +/- 43k.. je fakt ze na ebay.com su tie ceny vyrovnanejsie...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram